Daglig leder Morten Røsten i Mobility Pool.
Daglig leder Morten Røsten i Mobility Pool. (Foto: Per Morten Merg)

- Bistand om tre uker kan være for sent

Likviditets-skvis: Nå trenger vi finansieringspartnere som kan tenke utenfor «boksen», sier Morten Røsten i Mobility Pool på vegne av 650 bruktbilforretninger.

- Kundene uteblir og salget har så godt som stoppet helt opp.

Daglig leder Morten Røsten i Mobility Pool får nå mange og kraftige bekymringsmeldinger fra sine medlemmer. De driver små og store bruktbilforretninger rundt i landet, med en samlet omsetning på over 8 milliarder kroner.

Det jeg frykter er at mange kan komme i limbo.

- Det er liten tvil om at situasjonen er i ferd med å bli kritisk for mange, særlig de små, sier han.

- For virksomheter som har drevet godt over lang tid handler det først og fremst om tilgang på likviditet. Det meste av egenkapitalen i en bruktbilforretning står ikke «på bok», men er bundet opp i biler.

Røsten er glad for at bankene har signalisert at de vil være fleksible i å finne løsninger for sine kunder, spesielt knyttet til varelagerfinansiering.

- Men hva med de øvrige bedriftene, som ikke har etablert dette i sitt kundeforhold, spør han.

Om Mobility Pool

Mobility Pool AS ble etablert i 2018 som en medlemsorganisasjon primært for virksomheter innenfor bruktbilhandel. Representerer i dag rundt 650 bruktbilforretninger.

Mobility Pool gjør sentrale innkjøpsavtaler på vegne av medlemmene. De arrangerer møter og driver kompetanseformidling med formål om å bidra til effektiv drift i bruktbilforretningene.

- Jeg er oppriktig bekymret for små forhandlere som møter stengte dører hos bankene, fordi de ikke har etablert kreditt der. Det jeg frykter er at mange kan komme i «limbo».

Røsten sier han har forståelse for at bankene prioriterer bedrifter der de har løpende kredittrisiko, men håper de også er villige til raskt å «tenke utenfor boksen».

- Jeg mener de kan ha mye å tjene på å hjelpe potensielle nye kunder over kneika.

Kreativ forhandlerfinansiering

Mobility Pool-lederen har selv bakgrunn fra finansiering, og viser til at det er mange løsninger som gir bankene sikkerhet utover det de normalt tar, for å dempe egen risiko.

Forutsatt at ikke bilene er priset helt feil i dag, bør dette gi lav risiko til en lav pris for bankene.

- I varelagerfinansiering har banken i dag pant tilsvarende 70-80 % av verdien på en bil.

- Jeg mener de raskt kan etablere forhandlerfinansiering, hvor det for eksempel tas pant i tre biler og betale ut for en eller to. Utbetalingene kan utgjøre for eksempel 50 % av samlet verdi på bilene.

Forutsatt at ikke bilene er priset helt feil i dag, bør dette gi lav risiko til en lav pris for bankene, mener Røsten.

- Det handler om å gi kortsiktig hjelp. Bankene vil få god rentemargin og pengene tilbake når bedriftene igjen får kontantstrøm.

- Samtidig vil de også få en fornøyd og lojal kunde for fremtiden, sier Morten Røsten.

Til toppen