Tommy Skauen, administrerende direktør i Infratek Elsikkerhet, opplever at norske bilforhandlere feilinformerer kunder om lading - om enn ubevisst. Det vil han endre på.
Tommy Skauen, administrerende direktør i Infratek Elsikkerhet, opplever at norske bilforhandlere feilinformerer kunder om lading - om enn ubevisst. Det vil han endre på. (Foto: Odd Erik Skavold Lystad)

Bransjen har fortsatt mye å lære om elbil-lading

Et stadig økende antall elbiler gjør lademuligheter enda viktigere. Nå bør bransjen få bedre kontroll på informasjonen, mener Infratek, noe som igjen kan føre til mersalg for aktørene.

- Vi opplever at kunder har blitt feilinformert om lading av elbil.

Det sier Tommy Skauen, administrerende direktør i Infratek Elsikkerhet AS, som driver kursing om og kontroller av blant annet lading av elbil.

- Det er kanskje ubevisst fra selgeren, og gjort i beste mening, mener Skauen.

Sammen med Norges Bilbransjeforbund og flere lokalavdelinger i NBF holder han nå kurs om elbillading.

Det som i dag er en kunnskapsutfordring, kan fort vendes til å bli en salgsmulighet.

- Vi har gått fra å ha rekkevidde-angst til å ha lade-angst, sier Skauen, og peker på at dersom antall offentlige hurtigladere skal holde følge med veksttakten for elbiler må antallet seksdobles.

- Og hjemmebehovet blir mer enn dobbelt så stort for mange, siden de går fra å ha en liten elbil som «nummer to-bil», til å ha en større familiebil med større batteri som krever mer strøm, sier han.

Marked for ladebokser

Lading av elbiler skal skje på en forsvalig måte, og bilforhandlere har en rolle å ta i å informere kundene om hva som bør gjøres. Foto: Odd Erik Skavold Lystad

Med riktig informasjon blant norske bilforhandlere bør dette bety et større marked for ladebokser på veggen.

- Kunder er villig til å betale veldig mye for selve bilen, men lite for å ha en dedikert elbillader hjemme, sier Skauen.

Han peker på at folk gjerne bruker 150.000 kroner på å pusse opp kjøkken, men gjerne sløyfer en lader til 10.000-15.000 kroner, fordi det «stort sett funker» å bruke ladekabelen man plugger i en ordinær stikkontakt.

Her bør forhandlerne være tidligere ute med informasjon, mener Skauen.

- Vet jeg om en kostnad tidlig i kjøpsprosessen er i hvert fall jeg langt mer villig til å ta den, enn om jeg skal få vite om den etter at jeg har bestilt bilen, sier han.

Bruk av ladekabler plugget i ordinære stikkontakter skal ikke skje når man lader «regelmessig», ifølge retningslinjer fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

- Besøker du svigermor en gang iblant er ikke det å regne som «regelmessig», men er du for eksempel jevnlig på hytta vil det være en regelmessighet i det, forteller Skauen.

Mye frykt

Tommy Skauen tror bilforhandlere har mer å hente ved å gi bedre og tidligere informasjon til sine kunder. Foto: Odd Erik Skavold Lystad

Et av problemene er at det elektriske materiellet som brukes i Norge ikke er dimensjonert for det som kanskje står på merkelappen.

- Om det står at en stikkontakt er godkjent for 16 ampere, betyr det bare at den er testet med det over korte perioder. Slikt materiell er gjerne testet over lengre tid med 8 ampere – og derfor er det slik at elbilen ikke skal trekke mer enn 10 ampere, sier elsikkerhetsdirektøren.

Når en elbil står og lader dannes det mye varme, og dette kan føre til varmgang og i verste fall brann i det elektriske anlegget.

- Vi vet at over 40 prosent av alle branner i Norge har sitt utspring i, eller feil bruk av, det elektriske anlegget – og det er en trend som peker mot at lading av elbiler fører til flere branner.

Skauen vil likevel ikke svartmale situasjoner. Elbilene i seg selv brenner ikke noe oftere enn andre biler, sier han, og det eksisterer mye frykt for eksempel blant sameier og borettslag for å installere ladepunkter.

- Nå har det jo blitt slik at borettslag er påkrevd å kunne tilby lading av elbiler.

Har blitt bedre

Skauen opplever at bilforhandlere har langt bedre informasjon nå enn for bare et år siden.

- Det virker som importørene har tatt tak og deler langt mer informasjon nå enn tidligere, sier han.

- Det er en bedre og mer aktiv deling av informasjon.

Hva med brukbilforretninger?
- De har jo selvsagt ikke en importør å støtte seg på, men kan likevel få en del informasjon fra de enkelte bilprodusentene.

- Men, ja, det er vanskeligere for dem å sitte passiv, og det kan se ut som kunnskapsvariasjonene er større blant disse aktørene, mener Skauen.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap har en oversiktlig sekson om elbil og lading på sine hjemmesider. Skjermbilde: dsb.no

- Hvor finner man slik informasjon ellers?
- Elbilforeningen er en «nøytral» kilde – i hvert fall med hensyn til bilmerkene – og de har mye informasjon på sine hjemmesider. Det samme har DSB og NAF, sier Skauen.

DSB har en egen seksjon på sine hjemmesider kalt "Elbil - lading og sikkerhet".

I tillegg peker Skauen på elsikkerhetsportalen.no, som er en slags konkurrent til han selv i Infratek Elsikkerhet.

Hva bør bransjen fortelle kunden?

- Det er ikke en selvfølge at kunden har elektrisk anlegg som er egnet for elbil, sier Skauen

- Men det er ingen som forventer at bilselgere skal være el-teknikere; henvis gjerne til elektroinstallatør.

Mange forhandlere har allerede avtaler med elektrofirmaer om montering av elbillader som en tilleggstjeneste for kundene.

- Fortell om forsikringen som ligger i å ha for eksempel et overspenningsvern til 2000 kroner.

Han nevner at man også kan risikere avkortning i forsikringen dersom det viser seg at en elbil som lades på uforsvarlig måte fører til brann.

- Det viktigste er at bilforhandlerne ikke feilinformerer, sier Skauen.

- Det er verre enn å ikke si noe!

Til toppen