Selv om det i en periode har vært betydelig nedgang i salget av nye, er det fortsatt godt over 1,2 millioner dieselbiler i Norge.
Tall fra OFV viser at det totalt ruller drøyt 2,7 millioner personbiler på norske veier. Biler med dieselmotor utgjør altså nær 45 prosent.
Av disse skiftet 238.000 eier i fjor. Det var over 13.000 flere enn året før og det høyeste antall dieselbiler omsatt brukt i løpet av ett år i Norge noensinne.
Dieselbilen er Norges mest solgte bruktbil:
Antall eierskifter i 2020
Drivstofftype | Antall 2020 | Andel 2020 | Antall 2019 | Andel 2019 |
Diesel | 238.107 | 46 % | 224.613 | 47 % |
Bensin | 183.279 | 35 % | 176.554 | 37 % |
Elektrisk | 48.226 | 9 % | 38.569 | 8 % |
Ladbar hybrid | 28.095 | 5 % | 18.210 | 4 % |
Hybrid | 21.571 | 4 % | 16.768 | 4 % |
Total brukte personbiler | 520.016 | 100 % | 475.176 | 100 % |
Kilde: OFV |
Størst økning i Oslo
Som tabellen under viser var det vekst i omsetningen av brukte dieselbiler (eierskifter) med 6 prosent på landsbasis i fjor.
Økningen varierte, men med unntak av Østfold var det vekst i alle landets fylker (tidligere inndeling). Utgangspunktet for den geografiske inndelingen er den nye eierens adresse.
Etterspørselen etter dieselbiler blant Oslo-folk økte kraftig i fjor. Tall fra OFV viser at det - litt overraskende - var Oslo som hadde den største økningen i 2020, målt mot antall eierskifter året før.
Oslo-folk kjøpte til sammen over 13.000 brukte dieselbiler i fjor. Det var 30 prosent flere enn i 2019.
Det har vært spesielt stor etterspørsel etter litt større biler, som Mondeo og S-Max.
Et av merkene med størst vekst i Oslo er Ford.
Kjetil Hagestande er adm. direktør hos Norges største Ford-forhandler, RøhneSelmer, som har fem anlegg i Stor-Oslo.
Han bekrefter Oslo-folks økte interesse for brukte dieselbiler i fjor.
- I mai, juni og juli var fantastiske måneder. Da solgte vi ned lagret veldig raskt.
- Det har vært spesielt stor etterspørsel etter litt større biler, som Mondeo og S-Max. Mange av disse er solgt til Oslo-folk, som kanskje rigget seg til Norges-ferie, men vårt inntrykk er at det også har gått mye biler ut til andre steder, sier han.

Tilgangen på biler har i hovedsak vært leasingreturer og innbytte, hvor en stor andel er diesel. RøhneSelmer har også kjøpt inn en del ladbare hybridbiler og elbiler.
- Vi kjøpte biler fra Sverige, Tyskland og USA, importert gjennom meglere, sier Hagestande.
- Det har roet seg litt nå og i øyeblikket er bruktbillageret omtrent på normalnivå.
Mot slutten av 1. kvartal starter Ford utleveringene av Mustang Mach-E. I tillegg til et «vesentlig» volum av elbilen har RøhneSelmer også lagt opp til å øke salget av ladbare hybrider.
- Vi er uansett rigget for både å ta imot og selge et betydelig antall brukte biler i tiden fremover, sier Kjetil Hagestande.