Kjetil Hagestande, administrerende direktør i RøhneSelmer.
Kjetil Hagestande, administrerende direktør i RøhneSelmer.

Brukte dieselbiler: Rekord-omsetning – overraskende hvor økningen er størst

Nær halvparten av bilparken kjører fortsatt på diesel og salget av brukte dieselbiler har aldri vært større enn i fjor. Her ser du hvor i landet etterspørselen var størst.

Selv om det i en periode har vært betydelig nedgang i salget av nye, er det fortsatt godt over 1,2 millioner dieselbiler i Norge.

Tall fra OFV viser at det totalt ruller drøyt 2,7 millioner personbiler på norske veier. Biler med dieselmotor utgjør altså nær 45 prosent.

Av disse skiftet 238.000 eier i fjor. Det var over 13.000 flere enn året før og det høyeste antall dieselbiler omsatt brukt i løpet av ett år i Norge noensinne.

Dieselbilen er Norges mest solgte bruktbil:

Antall eierskifter i 2020

Drivstofftype Antall 2020 Andel 2020 Antall 2019 Andel 2019
Diesel 238.107 46 % 224.613 47 %
Bensin 183.279 35 % 176.554 37 %
Elektrisk 48.226 9 % 38.569 8 %
Ladbar hybrid 28.095 5 % 18.210 4 %
Hybrid 21.571 4 % 16.768 4 %
Total brukte personbiler 520.016 100 % 475.176 100 %
Kilde: OFV

Størst økning i Oslo

Som tabellen under viser var det vekst i omsetningen av brukte dieselbiler (eierskifter) med 6 prosent på landsbasis i fjor.

Økningen varierte, men med unntak av Østfold var det vekst i alle landets fylker (tidligere inndeling). Utgangspunktet for den geografiske inndelingen er den nye eierens adresse.

Etterspørselen etter dieselbiler blant Oslo-folk økte kraftig i fjor. Tall fra OFV viser at det - litt overraskende - var Oslo som hadde den største økningen i 2020, målt mot antall eierskifter året før.

Oslo-folk kjøpte til sammen over 13.000 brukte dieselbiler i fjor. Det var 30 prosent flere enn i 2019.

Det har vært spesielt stor etterspørsel etter litt større biler, som Mondeo og S-Max.

Et av merkene med størst vekst i Oslo er Ford.

Kjetil Hagestande er adm. direktør hos Norges største Ford-forhandler, RøhneSelmer, som har fem anlegg i Stor-Oslo.

Han bekrefter Oslo-folks økte interesse for brukte dieselbiler i fjor.

- I mai, juni og juli var fantastiske måneder. Da solgte vi ned lagret veldig raskt.

- Det har vært spesielt stor etterspørsel etter litt større biler, som Mondeo og S-Max. Mange av disse er solgt til Oslo-folk, som kanskje rigget seg til Norges-ferie, men vårt inntrykk er at det også har gått mye biler ut til andre steder, sier han.

Ford er et av merkene med størst vekst i bruktbilsalget i Oslo. Spesielt Mondeo og S-Max har vært populære i år, ifølge RøhneSelmer.

Tilgangen på biler har i hovedsak vært leasingreturer og innbytte, hvor en stor andel er diesel. RøhneSelmer har også kjøpt inn en del ladbare hybridbiler og elbiler.

- Vi kjøpte biler fra Sverige, Tyskland og USA, importert gjennom meglere, sier Hagestande.

- Det har roet seg litt nå og i øyeblikket er bruktbillageret omtrent på normalnivå.

Mot slutten av 1. kvartal starter Ford utleveringene av Mustang Mach-E. I tillegg til et «vesentlig» volum av elbilen har RøhneSelmer også lagt opp til å øke salget av ladbare hybrider.

- Vi er uansett rigget for både å ta imot og selge et betydelig antall brukte biler i tiden fremover, sier Kjetil Hagestande.

Tor-Sigurd Simonsen, NBF

Til toppen