Det store konsolideringsåret

Artikkelserie

Det store konsolideringsåret

2019 blir trolig det året hvor fusjonene og oppkjøpene blant norske merkeforhandlere skyter fart. Dette er kandidatene landet rundt.

Bilbransje24

Denne saken ligger åpent tilgjengelig i en begrenset periode.
Ønsker du et 14-dagers uforpliktende prøveabonnement på Bilbransje24?

Les mer her.

Bilbransje24 har tatt for seg forhandlere som kan være gjenstand for et oppkjøp, "potensielle oppkjøpskandidater", over hele landet.

Tabellen under viser de regionene som Bilbransje24 skal ta for seg. Disse vil få en aktiv link til sakene etter hvert som de blir publisert.

De fleste merkeforhandlerne i Norge vil være omtalt i artiklene, men en del mindre forhandlere på små steder rundt om i landet er utelatt. Dette i første rekke fordi de neppe blir sett på som de mest aktuelle oppkjøpskandidatene.

Geografiske områder BB24 tar for seg  
Akershus
(uten Asker/Bærum)
Møre og Romsdal Telemark
Aust-Agder Nordland Troms
Buskerud Oppland Trøndelag
Finnmark Oslo, Asker/Bærum Vest-Agder  
Hedmark Rogaland Vestfold
Hordaland Sogn og Fjordane Østfold

Det er foreløpig fire importører som drar lasset. BMW Norge, Toyota Norge, Volvo Cars Norway og Harald A. Møller er de som så langt har vært tydeligst.

Disse ønsker et forhandlernettverk med færre og større eiere. BMW er trolig ferdig konsolidert, mens Møller har holdt på i lang tid.

I Toyota og Volvos nettverk foregår det en betydelig konsolidering. Volvo-sjef Øystein Herland hadde før jul et møte med alle eierne av sine forhandlere, og var overfor disse klar over at det kommer til bli færre av dem i fremtiden.

Toyota har også i lengre tid konsolidert nettverket sitt på eiersiden. Det er trolig blant forhandlerne av Toyota og Volvo at bevegelsene kommer til å bli flest og størst de nærmeste månedene.

Hva Bertel O. Steen-konsernet kommer til å gjøre på forhandlersiden gjenstår å se. Nylig sendte de ut en melding om at de skal reorganisere sitt forhandlernettverk i «de kommende årene».

Importør-kjedene

Møller Bil som er landets største merkeforhandlerkjede representerer rundt 60 prosent av importørens totale nybilsalg. Volkswagen AG ønsker etter det Bilbransje24 forstår at kjeden ikke skal blir noe større. Det betyr litt enkelt sagt at hvis noen skal inn, så må noen ut.

Bauda står for mellom 35 og 40 prosent av Toyota-salget, og så langt ser det ikke ut til at selskapet har fått noen begrensinger fra eieren i sin iver etter å vokse videre.

RSA Bil har i dag 11 forhandlere og har signalisert at de kan komme til å øke sin tilstedeværelse med mellom tre og fem forhandlerpunkter til.

I Motor Forum har det ikke vært veldig store bevegelser de siste årene. Det eneste er at de har fått et ekstra forhandlerpunkt i Bergen. Her kan det kanskje være rom for noe ekspansjon.

Subaru-importøren er marginalt engasjert i detalj, og har så langt ikke signalisert noen stor interesse for å ta en mer aktiv rolle i forhandlerleddet.

Bertel O. Steen Detalj er landets nest største forhandlerkjede etter Møller Bil. BOS har så vidt Bilbransje24 vet ingen klare føringer fra sine produsenter om hvor dominerende de kan bli innenfor sine merker. Konsernet har i flere år signalisert en strategi om å bygge «bilhus», eller forhandlere som innbefatter mange eller alle deres merker.

Hele oversikten med potensielle oppkjøpskandidater rundt i landet publiseres forløpende de kommende dagene. Analysen står helt og holdent for Bilbransje24 sin regning.

Bilbransje24

Denne saken ligger åpent tilgjengelig i en begrenset periode.
Ønsker du et 14-dagers uforpliktende prøveabonnement på Bilbransje24?

Les mer her.

Til toppen