Stian Eriksen er kommersiell direktør i Arval AS.
Stian Eriksen er kommersiell direktør i Arval AS.

Finansiering: Internasjonal aktør skal doble i Norge i år

- Toget er i gang og vi er så godt som i rute med vekstplanene. Det sier kommersiell direktør Stian Eriksen i Arval AS, som i 2018 startet satsingen i det norske markedet.

Tre år etter etableringen i Norge er fortsatt Arval en liten aktør i det norske leasingmarkedet. Det har kommersiell direktør Stian Eriksen ambisjoner om å gjøre noe med.

- Siden oppstarten var målsettingen å nå 2.000 biler i porteføljen i 2020, sier Eriksen.

Han fikk i 2018 ansvaret for Arvals satsing i markedet for billeasing til næringsmarkedet i Norge. Eriksen har bakgrunn fra Danske Bank og Auto Plan, og har jobbet som salgssjef hos Birger N. Haug.

Arval finansierer kun for firmakunder, og har en en høy andel elbiler.

Dette er Arval

Bak Arval står den franske storbanken BNP Paribas, og Arvals konsepter er like i alle de rundt 30 landene selskapet er representert i.

Ved den norske enheten, Arval AS, er det nå 17 ansatte, som alle jobber med bilfinansiering mot firmasegmentet. Selskapet har vokst jevnt og ifølge Eriksen vil det fortsatt være behov for å øke bemanningen gjennom 2021.

- Vi er godt i rute med satsingen i det norske markedet.

- Selv om det stoppet litt opp en periode i starten av pandemien, er vi ikke mer enn et kvartal forsinket på 2.000-målet. Det passeres hvert øyeblikk nå, sier Eriksen.

Tar tid å bygge business

Om lønnsomheten etter snart tre års drift sier han:

- Foreløpig er det en investering i volumer, så kommer lønnsomhet på sikt. Bilfinansiering er et område det er tungt å dra i gang en virksomhet fra null. Ingen tjener penger før man har et visst antall biler og har holdt på en stund.

- Min erfaring fra å bygge slik tidligere, er at det gjerne tar fire til seks år. Med inntekter fra operasjonelle avtaler blir ikke bilene nedbetalt og selskapet har mye utstående. Først når bilene kommer tilbake ser man om det blir butikk av det, sier Eriksen.

- Derfor er det fantastisk å ha en eier som BNP Paribas, med backing fra Arval. Det er en grunn til at det er banker som driver med dette.

Det er en grunn til at det er banker som driver med dette.

Stian Eriksen

- De har ressursene og vet hva dette handler om, og er trygge på at fortjenesten kommer på sikt, sier han.

Arval er en «fullservice leasingaktør» i Norge. De har alle tjenester «in-house», inkludert forsikring og en egenutviklet kjørebok.

Rundt halvparten av porteføljen er personbiler, resten varebiler. Tyngre kjøretøy og maskiner håndteres av søsterselskapet BNP Leasing Solutions. Eriksen opplyser at ca. 60 prosent av bilene forsikres gjennom BNP Paribas’ forsikringsselskap Greenval.

Egen auksjon for returbilene

- Vi er helt merkeuavhengig og kjøper bilene helt fritt. Der det er mulig å ha importøravtaler har vi det, men bilene kjøpes direkte fra forhandler. Vi tar all restverdi, som settes av en komité hvor også Norge deltar, sier han.

I år er returvolumet naturlig nok begrenset, men neste år vil det øke betraktelig.

Stian Eriksen

I år starter tilbakelevering av bilene som ble leaset i oppstartsåret 2018. Arval har allerede etablert et system for salg av returbilene.

- Vi selger ikke til privatpersoner, men til oppkjøpere. Det skjer gjennom vår nettbaserte auksjonsløsning, som bilforhandlere kan knytte seg opp til.

- I år er returvolumet naturlig nok begrenset, men neste år vil det øke betraktelig, sier Eriksen.

Hvem er Arvals kunder?
- Vi er en del at internasjonalt konsern, med mange internasjonale selskaper som kunder. Det drar vi nytte av, også i Norge, sier den norske Arval-sjefen.

- Selv om vi har både små og store kunder, er nok de fleste her med 10 biler og oppover. En- og to-bilskundene er ikke vårt segment i dag, men på sikt er det helt klart interessant å gå inn i denne gruppen også.

Hva er vekstmålet for 2021?
- Ambisjonen er å doble volumet i år, svarer Eriksen, men deretter tror han det blir vanskelig å fortsette med eksponentiell vekst.

- Det er naturlig at det vil flate ut på et tidspunkt. Men vi har startet toget og har en god plan for reisen videre, sier Stian Eriksen.

Til toppen