Forsikring: Gigantene sliter på nybil - Enter størst i april

Forsikring: Gigantene sliter på nybil - Enter størst i april

If og Gjensidige taper terreng, men med kraftig uttelling hos Møller og andre merkeavtaler fortsetter nybil-veksten for Enter. Gjensidige drar fra på bruktbilene.

I 2018 forsikret Enter 7,2 % av de nye bilene og med Motor Gruppen og Hyundai på plass blant merkeforsikringene økte andelen til 10,6 % i fjor.

I første kvartal i år eksploderte nærmest volumet, og det fortsatte i april.

Med en markedsandel på 21,2 prosent i april er Enter for andre måned på rad det største forsikringsselskapet på nye person- og varebiler - foran If (20,6 %) og Gjensidige (18,9 %).

Etter fire måneder har Enter 19,4 % av nybilmarkedet og puster nå de to gigantene tett i nakken.

Hittil i år er If fortatt størst, 1,3 %-poeng foran Gjensidige, som så langt har fått lite «drahjelp» fra Møller-avtalen som ble igangsatt fra nyttår.

Avstanden mellom de to i toppen er uendret fra forrige måned, men Enter er nå bare 0,9 % bak andreplassen og 2,2 % etter If.

Slik forklarer Dag Ropstad, salgsdirektør for Bilkanalen i Tryg/Enter, den voldsomme veksten:

Dag Ropstad ønsker seg flere avtaler med forhandlerkjedene.

- Vi har en bevisst satsing på merkeavtaler med importørene. Avtalene følges opp med forhandlerkjedene.

- Det hjelper ikke å ha merkeavtaler dersom kjedene, som gjerne har avtaler med flere selskaper, velger annerledes, sier han.

Mye Møllers

- Dette fokuset har over tid gitt god uttelling, men det ekstraordinære i år er avtalen for alle Møller-merkene, sier Ropstad.

- Hvor mye av Enter-volumet står Møller-avtalen nå for?
- Ganske mye. Jeg kan vel si at den utgjør en vesentlig del av salget, både på nye og brukte biler.

I tillegg til Møller har Enter i dag merkeavtaler med Honda, Hyundai, Motor Gruppen (Dacia, Mitsubishi, Renault) og FCA (Alfa Romeo, Chrysler, Fiat).

Enter har fortsatt vekstambisjoner, og ikke bare innen merkeavtalene.

- Det er forhandlerkjeder vi godt kunne tenke oss mer samarbeid med. Vi jobber alltid for å bli større og bedre. Det gjelder på alle områder, sier Dag Ropstad.

  Nytegning NYE BILER April 2020 Januar-April 2020 Totalt 2019 Endring
Pl. Person- og varebiler* MA% MA% MA% Totalt 19-
Jan-Apr 20
1 If Skadeforsikring 20,6 21,6 23,8 -2,2
2 Gjensidige 18,9 20,3 22,3 -2,0
3 Enter 21,2 19,4 10,6 8,8
4 Tryg Forsikring 8,7 9,1 10,5 -1,4
5 Fremtind 7,6 7,4 8,7 -1,3
6 Codan Forsikring 2,7 2,9 3,5 -0,6
7 Euro Insurance 2,6 2,7 2,5 0,2
8 Protector Forsikring 2,4 2,3 2,4 -0,1
9 Volvia 1,7 1,9 2,1 -0,2
10 KLP Skadeforsikring 1,9 1,9 1,7 0,2
11 Eika Forsikring 2,0 1,8 1,8 0,0
12 Frende 1,9 1,8 2,0 -0,2
13 Jernbanep. Forsikring 1,9 1,5 1,5 0,0
14 Storebrand 1,5 1,4 1,8 -0,4
15 Insr (Nemi) 1,1 1,0 1,1 -0,1
16 Landkreditt Forsikring 0,8 0,8 0,5 0,3
17 Ly Forsikring 0,7 0,7 0,7 0,0
18 WaterCircles 0,4 0,4 0,4 0,0
19 Byggmesterforsikring 0,3 0,2 0,1 0,1
20 Møretrygd 0,3 0,2 0,3 -0,1
  Selvassuranse 0,1 0,2 0,2 0,0
  Andre 0,6 0,7 1,5 -0,8
 Kilde: TFF/Gjensidige   *Inkluderer person- og varebiler samt campingbiler < 3,5 t.

Brukte biler

Mens det i årets fire første måneder er tegnet drøyt 50.000 forsikringer på nye person- og varebiler, er det solgt 172.000 forsikringer (nytegninger) på brukte biler.

Gjensidige, If og Fremtind dominerer innen bruktbil, men samlet andel for disse selskapene er gått tilbake - fra 60,4 % i 2019 til 57,8 % hittil i år.

Den største nedgangen har If med 2,2 %-poeng, mens Fremtind har en tilbakegang på 1,7. I motsatt retning trekker Gjensidige, som hittil i år har en andel på 25,1 % og med det styrker posisjonen som det desidert største selskapet i denne delen av markedet.

- Ingen spesielle tiltak

- Vi har ventet at den store usikkerheten de siste to månedene ville gi en negativ effekt, men den har egentlig ikke kommet. Volumet har ikke gått ned.

Det sier Stig Rognes, som er salgs- og utviklingssjef B2B Bilbransjemarked i Gjensidige.

- Vi solgte i april like mange forsikringer i bilkanalen i år som i fjor, nytt og brukt til sammen.

- Det er på brukt volumet ligger og det har vært stabilt bra, uten at vi har gjort spesielle tiltak, sier Rognes.

  Nytegning BRUKTE BILER April 2020 Januar-April 2020 Totalt 2019 Endring
Pl. Person- og varebiler* MA% MA% MA% Totalt 19-
Jan-Apr 20
1 Gjensidige 26,1 25,1 23,8 1,3
2 If Skadeforsikring 17,5 17,4 19,6 -2,2
3 Fremtind 14,8 15,3 17,0 -1,7
4 Tryg Forsikring 9,1 9,1 8,9 0,2
5 Enter 5,9 6,3 4,8 1,5
6 Eika Forsikring 5,5 5,6 6,0 -0,4
7 Frende 4,0 4,3 4,7 -0,4
8 Storebrand 4,0 3,9 3,3 0,6
9 Jernbanep. Forsikring 2,5 2,5 2,6 -0,1
10 KLP Skadeforsikring 2,6 2,4 1,6 0,8
11 Codan Forsikring 1,6 1,7 1,9 -0,2
12 Insr (Nemi) 1,7 1,7 1,7 0,0
13 Landkreditt Forsikring 0,8 0,8 0,8 0,0
14 Protector Forsikring 0,5 0,7 0,4 0,3
15 Volvia 0,6 0,7 0,4 0,3
  Andre 2,7 2,6 2,6 0,0
 Kilde: TFF/Gjensidige   *Inkluderer person- og varebiler samt campingbiler < 3,5 t.

Til toppen