F. v.: Espen Berg (daglig leder Erik Arnesen Helsfyr) og Lars Erik Presterud (konsernsjef Erik Arnesen).
F. v.: Espen Berg (daglig leder Erik Arnesen Helsfyr) og Lars Erik Presterud (konsernsjef Erik Arnesen). (Foto: Trygve Larsen)

Erik Arnesen: Går «all inn» digitalt

Allerede i 2014 ansatte bilkonsernet Erik Arnesen den første personen som utelukkende skulle jobbe med digital markedsføring. Nå går de ett stort skritt videre.

- En av våre selgere selger halvparten av bilene uten å ha møtt kundene overhodet. Fra og med 2021 skal denne selgeren utelukkende jobbe med digitalt salg, sier Lars Erik Presterud.

Han er konsernsjef i Erik Arnesen.

Forhandleren selger Mercedes-Benz fra avdelingen på Helsfyr, og Audi, Volkswagen personbiler og nyttekjøretøyer fra sin avdeling på Bryn i Oslo.

Konsernet er den eneste frittstående forhandleren av merkene til Møller Mobility Group og Bertel O. Steen i hovedstaden. Oslo er ellers fullt dominert av Møller Bil og Bertel O. Steen Detalj.

Innholdet er nøkkelen

Presterud legger til at det blir spennende å se hvilke erfaringer forhandleren vil gjøre som følge av at en av de ansatte utelukkende skal jobbe med digitale leads.

Dette handler om synlighet

Espen Berg

- Nettsiden med bloggen vår og innholdet på denne er noe av det viktigste vi gjør i vår digitale satsing, sier han.

Nettsidene til Erik Arnesen handler mer enn noen annet om gode historier rundt bil og bilhold, og gode bilder.

- Nesten uansett hva brukerne googler når det gjelder våre merker, så havner vi høyt oppe på treffene, sier Espen Berg.

- Vi er blitt ganske flinke til å bruke de riktige ordene i sakene våre på nettsiden, slik at vi havner høyt oppe på google-søkene, sier Espen Berg.

Han er daglig leder for Erik Arnesen Helsfyr.

Berg legger til at Google Analytics er et verktøy som brukes flittig, og at det fortsatt er mye å gå på for å forbedre treffene ytterligere.

Han sier at nettsiden er den aller viktigste kanalen, men at Facebook og Instagram også er viktig.

- Instagram er på vei opp som kanal for å presentere gode bilder. Det er viktig å publisere egne bilder av bilene i kjente omgivelser, sier han.

Tre digitale årsverk

Seks år etter den første satsingen har konsernet tre fulltidsansatte digitale årsverk.

Anita Pedersen er kommersiell leder for digitalteamet som også inneholder et årsverk ansvarlig for innholdsproduksjon, samt en stilling som digital markedsfører.

- Vi har hatt besøk av flere aktører i bilbransjen som er veldig interessert i hvordan vi jobber, sier Presterud.

Både han og daglig leder Espen Berg ved Erik Arnesen Helsfyr sier at veien blir til mens man går - også med tanke på rollen mellom importør og forhandler.

- Dette handler i bunn og grunn om at vi har fylt nettsidene våre med så mye relevant innhold at nesten uansett hva brukerne googler når det gjelder våre merker, så havner vi høyt oppe på treffene, sier Berg.

- Nettsiden med bloggen vår og innholdet på denne er noe av det viktigste vi gjør i vår digitale satsing, sier Lars Erik Presterud.

- Dette handler om synlighet, legger han til.

Mange av konkurrentene og kollegaene i bilbransjen stusset da Erik Arnesen tilbake i 2014 virkelig «ga gass» digitalt.

- Jeg husker at mange ble overrasket da vi annonserte denne satsningen, sier Presterud.

- Digital markedsføring var et ukjent område for mange i bransjen, oss selv inkludert. Det eneste vi følte oss trygge på var at dette var riktig for oss å satse på, sier han.

Servicemarkedet

Foruten at forhandlerkonsernet satser på salg av bil på nett, mener både Presterud og Berg at de har en betydelig jobb å gjøre når det kommer til digitaliseringen av servicemarkedet.

Integrasjonen mellom planleggingsverktøyene i verkstedene og nettsiden er ikke god nok, slik at her er det en jobb å gjøre.

Vi må trolig publisere noen gjør-det-selv- saker knyttet opp til vedlikehold av bil.

Espen Berg

- Synlighet er viktig også i denne delen av businessen. Vi må trolig publisere noen gjør-det-selv-saker knyttet opp til vedlikehold av bil, sier Berg.

Igjen handler det om å gjøre seg relevant for kundene.

- Kanskje vi skal skrive en sak på bloggen om hvor ofte jeg som bileier bør polere bilen min, spør han.

- Det handler om å forstå kundenes adferdsmønster og agere deretter, sier Espen Berg.

Til toppen