Hydrogen-eventyret endelig i gang
TRONDHEIM (AT.no): Asko i Midt-Norge er endelig klar for neste kapittel i sitt hydrogeneventyr. Deres første lastebil på hydrogen, som har fått navnet Askepott, er klar for landeveien.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Det er nesten ett år etter skjemaet. Etter planen skulle den første av bilene tas i bruk i februar i fjor. Men mandag 21. januar kunne Asko endelig invitere til offisiell åpning av deres store hydrogensatsing i Trondheim.
Tekniske utfordringer med brenselscellen den gangen etterfulgt av eksplosjonen i hydrogenstasjonen ved Sandvika siste påske gjorde at hele prosjekt ble satt på vent.
Det er fem år siden Asko begynte å se på hydrogen som en drivstoffkilde i tillegg til de alternative drivstoffene de allerede brukte.
SINTEF-hjelp
Med på laget i utviklingen av prosjektet hadde Asko SINTEF. For Asko var det viktig å bruke teknologi som allerede var kommersielt tilgjengelig.
Ingen av lastebilprodusentene var klare med en brenselscelledrevet lastebil før om seks år da Asko rettet sin første forespørsel. Det var tre ganger så langt tid som Asko hadde satt som sin egen limit.
Kjøpte hybrid
Derfor ble løsningen at Asko tok grep om å sette sammen en slik bil selv. Chassiset de kjøpte fra Scania er med deres nye hybride drivlinje. Der er elmotoren og kjølesystemet på bilen oppgradert, mens den tradisjonelle dieselmotoren aldri ble montert.
Deretter er det montert hydrogentanker og brenselsceller fra Hydrogenics lokalt i Trondheim. Rekkevidden på disse bilene vil være opp mot 50 mil, og de har dreiemoment som tilsvarer en dieselmotor på 500 hestekrefter.
Produserer hydrogen lokalt
På det 9000 kvadratmeter store taket av Askos anlegg på Heimdal i Trondheim, er det solceller. Dette anlegget gir strøm til å produsere hydrogen lokalt til både lastebilene, trucker og andre formål. Hydrogenanlegget er levert av NEL, og ble tatt i bruk i desember 2017. Det har kapasitet på 320 kg hydrogen per døgn, og det er nok til å forsyne 25 lastebiler i tillegg til truckparken. Solcellene gir opp til én MWh i året. Det er en sjettedel av hva hydrogen-anlegget krever ved full produksjon.
Dette anlegget er en av mange satsinger Asko gjør for å nå sitt mål om bli utslippsfrie i 2026. For å nå det målet tror Roger Sæther, som har vært prosjektleder for hydrogensatsingen i Trondheim, at det må til en miks av kjøretøy med både hydrogen- og batterielektrisk drift.
Asko er eneste selskap i Norge som har lastebiler med alle de alternative drivlinjene som finnes. De har biler med etanol, biogass, hybrid og batterielektrisk før de nå tar i bruk de første hydrogendrevne distribusjonsbilene.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll