Robert Berg, banksjef i Instabank.
Robert Berg, banksjef i Instabank.

Instabank lanserer bilforsikring: - En Tesla i forsikringsbransjen

Vil utfordre de store med heldigitale løsninger og direkte prissammenligninger med konkurrentene.

- Du kan gjerne si vi er en liten Tesla i forsikringsbransjen, sier Robert Berg til Bilbransje24.

Berg er daglig leder (CEO) i Instabank ASA, som siden oppstarten i 2016 vokst kraftig innen digitale banktjenester.

Nå vil banken også utfordre de etablerte innen forsikring og lanserer Instabank Bilforsikring.

Vi håper å kunne bli en god utfordrer, også på forsikringsmarkedet, sier Robert Berg.

Sammen har vi ambisjoner om å tilby et bredere spekter innen forsikring.

Robert Berg om samarbeidet med Digisure AS.

- Alle de større forsikringsselskapene beveger seg mot å bli digitale. Men det er på mange måter som i bilbransjen, hvor de store fortsatt har et ganske tradisjonelt oppsett, sier han.

- Vi håper å kunne bli en god utfordrer, også på forsikringsmarkedet.

Berg sier at Instabank lenge har hatt ambisjoner om å bli en aktør innen skadeforsikring. Han mener nøkkelen er heldigitale prosesser og at de derfor har valgt et samarbeid med Digisure AS.

- Vi har diskutert med ulike aktører, men føler at vi har funnet en veldig riktig partner i Digisure, sier Berg.

Ifølge banksjefen er bilforsikring bare starten.

- Med bilforsikring har vi etablert et spennende samarbeid med Digisure. Sammen har vi ambisjoner om å tilby et bredere spekter innen forsikring, sier Berg.

Svensk forsikringsgiver

Instabank Bilforsikring har Eir Försäkring AB som sin forsikringsgiver. Digisure AS administrerer forsikringsavtalene.

Eir Försäkring AB er i likhet med norske forsikringsselskaper tilknyttet TFF, Finansklagenemda og Forsikringsselskapenes sentrale skaderegister (FOSS).

- Vi er utrolig glade for at Instabank har tatt dette steget sammen med oss, sier Roger Slinning, CEO i Digisure.

- Forsikring skal være enkelt, forståelig, og ikke minst tilgjengelig. Instabank, med sin digitale modell, er for oss en perfekt match for å utvikle morgendagens forsikringsløsninger, sier Slinning.

Rask og lønnsom vekst

Instabank har siden oppstarten i 2016 vokst kraftig innen digitale banktjenester, med svært god lønnsomhet (se nøkkeltall nederst i saken).

Ifølge bankens nettsider har de i dag 50.000 kunder på lån og innskudd.

Enkel sammenligning

Enkle, digitale løsninger er selskapets fremste salgsargument, blant annet med det de selv kaller «markedets enkleste kjøpsprosess» ved hjelp av kun personnummer og navn.

På den måten henter Instabank informasjon fra andre forsikringsselskap og sammenligner priser. Foreløpig fungerer sammenligningstjenesten med Gjensidige, Tryg, If og Fremtind. Ifølge Instabank skal flere selskap komme til senere.

- Du trenger ikke å huske registreringsnummer eller annen detaljert informasjon om bilen, og du trenger ikke å besøke forsikringsselskapet du har fra før. På kun ett minutt har du fått et tilbud og kan direkte sammenligne det mot prisen du betaler i dag, sier Berg.

Om Digisure AS

Digisure AS er forsikringsagent for ulike norske og utenlandske forsikringsselskaper. Ifølge Instabanks nettsider mottar Digisure 20 % provisjon på nysalg og ved fornyelse. I tillegg til å dekke kostnader ved salg og kundehåndtering skal dette også dekke Digisure AS kostnader ved drift av salgssenter og utvikling av forsikringssystem og forsikringsprodukter, skadebehandling og andre administrative kostnader knyttet til forsikringsvirksomhet.

Til toppen