Trygve Simonsen er administrerende direktør i Hertz og leder av Bilutleieutvalget i NHO Reiseliv
Trygve Simonsen er administrerende direktør i Hertz og leder av Bilutleieutvalget i NHO Reiseliv

Krise i bilutleie - treffer bilbransjen hardt

Med bilene parkert er det krise i bilutleie. Bransjen, som står for rundt 10 prosent av nybilkjøpene i Norge, forsøker å kansellere leveranser og nedskalere bilflåtene.

- Vi er hardt rammet, slår Trygve Simonsen fast.

Han er administrerende direktør i Hertz og leder av Bilutleieutvalget i NHO Reiseliv. Frem til 2012 hadde norsk bilutleiebransje sin egen organisasjon Norges Bilutleieforbund. Etter denne tid ble bilutleiebransjen en del av NHO Reiseliv.

Ifølge Simonsen har de norske bilutleieselskapene vanligvis mellom 15.000 og 20.000 biler i sine vognparker. I høysesongen på sommeren kan det dreie seg om mellom 20.000 og 25.000.

Bilutleieselskapene har bilene fra 1 til 48 måneder. De fleste byttes når de er mellom ett og to år gamle, trolig med et lavere gjennomsnitt hos de store selskapene.

Bransjen anslår at utleiebiler står for rundt 10 prosent av nybilsalget. Med høy kjørelengde og skadefrekvens er de er også en betydelig kunde ved verkstedene rundt i landet.

Parkert

Mer enn halvparten av omsetningen i bilutleie skjer ved flyplassene. Erstatningsbiler på verksted, eller «replacement-markedet», utgjør rundt en tredel av utleiemarkedet i Norge.

- Halve parken av norske utleiebiler står nå i ro. Det begynner allerede å bli kritisk for en bransje som årlig omsetter for rundt 3,5 milliarder kroner, sier Ole Grønvold.

Vi har nå stoppet kjøp av bil, og forhandler med bilbransjen om å kansellere fremtidige leveranser.

Hertz-sjef Trygve Simonsen

Han er Country Manager for Norge og Sverige i Shared Mobility AS, som står bak Alamo, Enterprise og National bilutleie. Grønvold har tidligere vært leder av Avis Budget Group i Skandinavia.

Flere aktører i bilutleiebransjen som Bilbransje24 har vært i kontakt med melder om dramatisk nedgang i korttidsleie, også utenfor flyplassene hvor aktiviteten nå er nærmest null.

- For oss er nedgangen i øyeblikket på rundt 40 prosent, men jeg forventer at den vil bli større, sier Asle Fjelldal. Han driver franchise for Avis blant annet i Innlandet, med rundt 500 biler i parken.

Kansellerer

Ifølge Simonsen hadde Hertz opprinnelig planlagt å kjøpe inn flere 1000-talls nye biler i år, men dette blir det nå ikke noe av.

- Vi har nå stoppet kjøp av bil, og forhandler med bilbransjen om å kansellere fremtidige leveranser, sier Simonsen.

- Jeg tror situasjonen er helt lik for de øvrige aktørene i bilutleiebransjen, legger han til.

Ole Grønvold bekrefter Simonsens oppfatning, og sier:

- Bilutleie er ferskvare og tapt omsetning kan ikke tas igjen senere, sier Ole Grønvold.

- Hadde vi hatt muligheten, så hadde vi halvert flåten i dag. Så dramatisk opplever vi dette nå.

- I praksis er dette vanskelig, blant annet fordi vi er bundet av leasingavtalene som er inngått på bilene. Det vil også skapt problemer både kostnads- og likviditetsmessig. Dette fordi vi eventuelt må tilbakeført resterende moms til staten for disse bilene.

Ifølge Grønvold var planen å kjøpe inn et betydelig antall nye biler fremover, men slik blir det ikke.

- Det er nå i beste fall satt på vent, i verste fall skrinlagt, sier Ole Grønvold.

Holder tilbake biler

Lederen for Bilutleieutvalget anslår at det er mellom 7000 og 10.000 biler som i løpet av de nærmeste månedene skal leveres tilbake til bilbransjen.

- Mange av disse bilene holdes nå på vent. Bilutleieselskapene ønsker ikke å legge sten til byrden for bilbransjen som har mer enn nok problemer fra før, sier Simonsen.

- Hvilke tiltak kan da bli aktuelt?
- For vår del kommer Hertz til å tilby mange av de bilene vi nå har i parken for langtidsleie i privatmarkedet, sier han.

Lang vei frem

Simonsen tror det er langt frem før det blir normale tilstander i bilutleiebransjen igjen, men at det selvsagt vil være svært avhengig av hvor lenge korona-krisen kommer til å vare.

De siste dagene har norske myndigheter oppfordret nordmenn til å ta årets sommerferie i hjemlandet.

- I bilutleiebransjen tror vi ikke at økt innenlands turisme vil veie opp for alle de utenlandske turistene som vil utebli de de neste månedene, sier Trygve Simonsen.

Til toppen