Ståle Birkeland, Cheif of Operation i Vianor.
Ståle Birkeland, Cheif of Operation i Vianor.

Vianor: Permitterte erstatter ikke sesongarbeidere

Vianor vil ikke erstatte de utenlandske sesongarbeiderne som ikke kommer. Sikkerhetsrisikoen er for stor.

- Det er en stor begrensning i antall sesongarbeidere med riktig kompetanse i år, sier Ståle Birkeland, Chief of Operation i Vianor-kjeden.

- Det gir store utfordringer, medgir Birkeland.

Men han tror løsningen Dekkstra har fått til, med å bruke permitterte bilmekanikere som sesongarbeidere, kan bli vanskelig for den rene dekkbransjen og Vianor. Fordi de ikke har særlig med egne bilmekanikere og er avhengig av innleie av utenforstående.

Dekkstra Forus bruker mekanikere fra Kverneland, en av hovedaksjonærene i Dekkstra Forus.

Ønsker ikke trangere forhold

Normalt har Vianor 30-40 prosent økning av arbeidsstokken nå i høysesongen.

I år blir det i beste fall ingen økning – kanskje sågar færre ansatte på Vianor-avdelingene. De har ikke permittert noen ansatte, men har flere som er hjemme med barn eller i karantene.

Vi kan ikke risikere at store deler av staben blir smittet

- Skal vi øke staben med 30-40 prosent blir det trangere forhold, og det er vel akkurat det vi ikke ønsker nå, sier Birkeland med henvisning til myndighetenes råd om folkesamlinger.

Han mener flere ansatte vil skape større smittefare både for ansatte og kunder.

- Jeg tror det er mange som glemmer det aspektet. Man durer på – og så kommer det en smell.

- Vi kan ikke risikere at store deler av staben blir smittet, sier Birkeland.

- Piggdekk-fristen må utsettes

Forhandlerforeningen Dekk og Felg sendte sammen med Dekkimportørenes Forening i forrige uke brev til Vegdirektoratet og ba om fire ukers utsettelse av piggdekk-fristen.

Det er et budskap Birkeland er helt enig i.

- Vi har et ansvar overfor våre ansatte og våre kunder, og vår oppfordring er at vi må få mer tid til omleggingen til sommerdekk, slik at vi ivaretar sikkerheten best mulig.

For oss er plan A at myndighetene utsetter piggdekk-fristen

Et av sikkerhetstiltakene Dekkstra har gjort i forbindelse med høysesongen er å skille verksted-ansatte fra resten av staben i virksomheten. Det er ikke like lett for Vianor-kjeden, ettersom verkstedene er relativt små.

- Ser dere for dere en slik adskillelse som Dekkstra gjør, eventuelt skiftordninger for å redusere kontakten mellom folk?
- Grunnbemanningen på verkstedene er gjerne fire til seks ansatte, og tar du ut halvparten av dem er det ikke mange igjen, sier Birkeland.

- Men det er «plan C» dersom det blir nødvendig, og da vil kapasiteten gå enda mer ned, sier han.

- For oss er «plan A» at myndighetene utsetter piggdekk-fristen, sier Birkeland.

Glad det ikke er høstsesong

For Vianor handler det om å strekke ut sesongen, slik at færrest mulig er samlet samtidig.

- En jevn flyt av mennesker over lengre tid er det sikreste over tid, mener Vianor-lederen.

- Vi skal bare være glad for at dette ikke er høstsesongen. Da hadde vi slitt kraftig, sier han.

I likhet med Dekkstra tilbyr også Vianor nå helt kontaktfri kundehåndtering, hvor kundene sitter i bilen gjennom hele prosessen.

- Det er veldig sikkert å gjøre det på den måten, men det tar litt lengre tid enn normalt.

- Det er kanskje en billig pris å betale oppi dette?
- Ja, jeg tror vi må tenke sånn, sier Birkeland.

Til toppen