Fra dette studioet i Oslo ble årsmøtet i Ryds Bilglass avholdt.
Fra dette studioet i Oslo ble årsmøtet i Ryds Bilglass avholdt. (Foto: Odd Erik Skavold Lystad)

Årsmøte fra TV-studio: - Gikk over all forventning

Ryds Bilglass gjennomførte årsmøte digitalt fra TV-studio i Oslo. Ryds-direktør Tone Jakobsen ser helt klare bruksområder for løsningen fremover.

- Jeg tror dette kan være første gang bilbransjen gjør et årsmøte på akkurat denne måten, sier Tone Jakobsen, administrerende direktør for Ryds Bilglass.

Fra et studio i Oslo ble årets årsmøte i Ryds Bilglass avholdt gjennom en sju timer lang direktesending – nærmest som et TV-program.

- Det gikk over all forventning, sier Jakobsen.

- Vi var live hele dagen, men vi har også hatt noen forhåndsinnspilte klipp, sier hun.

Blant annet deltok konsernsjefen for Ryds, Anders Jensen, i sendingen via link fra Sverige – og både i forkant og underveis i møtet kunne alle avdelingene sende inn meldinger og bilder, som ble vist i pauser i sendingen.

Kultur det viktigste

- Hva var det viktigste for deg å formidle på årets årsmøte?
- Det var å snakke kultur, det å ha en felles kultur i Ryds – både for franchisetakere og egne avdelinger, sier Jakobsen.

Vi blir nødt å jobbe mer digitalt – og selvsagt mer effektivt

Tone Jakobsen

- Vi har snakket mye om drift, at alle avdelingene skal jobbe likt – folk skal kjenne seg igjen uansett hvilken Ryds-avdeling de er på, sier hun.

- Når ble det bestemt å gjøre årsmøtet på denne måten?
- Det er jo naturligvis på grunn av korona vi gjør dette, men det er bare fire uker siden vi bestemte oss for denne løsningen, sier Jakobsen.

- Det er mye jobb som ligger bak, sier Jakobsen, som roser samarbeidet med byrået Spring Event.

Ser for seg mer i fremtiden

- Gav det mersmak – ser du for deg å gjøre årsmøtet på samme måte neste år?
- Det kommer litt an på korona-situasjonen fremover – kanskje kan vi gjøre en kombinasjon av dette og fysiske møter?

Ett område Jakobsen ser for seg slike løsninger er på opplæring.

Administrerende direktør Tone Jakobsen i Ryds Bilglass foran (f. v.) driftssjef Patrik Bluhm, innkjøpsansvarlig Magne Nyhus og salgssjef Simen Sloreby.

- Kanskje trenger man ikke bruke fulle dager når man kan gjøre det digitalt, mener Jakobsen.

- Slike løsninger kan bli en del av hverdagen.

- Har koronasituasjonen gjort noe med dere som organisasjon, er det ting dere har innført nå som dere vil fortsette å gjøre i fremtiden?
- Vi har blant annet innført Teams på alle avdelingene. Det vil vi fortsette med, sier Ryds-sjefen.

- Vi blir nødt å jobbe mer digitalt – og selvsagt mer effektivt, sier hun.

Overraskelser på lur

Alle Ryds-avdelingene i landet, samt hovedkontorene i Sverige, Danmark og Storbritannia fulgte med på sendingen, som også inneholdt en og annen overraskelse.

Blant annet fikk alle avdelingene tilsendt mat og drikke samtidig fra lokale pizza-leverandører, og i tillegg dukket det opp en kåring midt i arrangementet:

- Det var ingen som visste at vi skulle kåre årets Ryds-avdeling, sier Jakobsen.

Årets vinner ble avdelingen i Larvik, basert på blant annet omsetning, reparasjonsgrad og styrescore.

Til toppen