Dette er områdene Nio jakter nye service-partnere Har planer om å etablere servicelokasjoner på fire nye steder – dette er status.
- Har åpenbare utfordringer Hva skal til for at eieren av konkursboet etter NDS Group lykkes? De har noen åpenbare utfordringer, mener sentrale aktører blant delegrossistene.
- Har ambisjon om å bli «en leder» innen servicemarkedet i Norge Den nye eieren av NDS og Automester har en klar målsetting med sitt inntog i det norske markedet.
Stor logistikk-gevinst i Frydenbøs nye flaggskip-anlegg Kraftig redusert størrelse på nybil-showroom, verksted-satellitter og opp mot et kvarter «tjent» per bil. Slik er Frydenbøs nye flaggskip-forhandler, bygget etter Volvos nye VRE-standard, i Bergen.
Glass-skader: Sliter med å øke reparasjonsgraden Antall glass-skader øker, men andelen frontruter som repareres står «på stedet hvil». Utviklingen hos de største forsikringsselskapene er ulik.
Ser tre scenarier etter konkursen i NDS Group Toppsjef Geir Hoff i Mekonomen Company og Gjert Romnes, eier og leder av Romnes AS har klare oppfatninger av hva som er mulighetene fremover.
Han blir ny servicemarkeds-sjef i BIL Trond Helge Myrvang går fra Møller Bil til Bilimportørenes Landsforening.
Nytt samarbeid på brukte deler: Møller velger Bil1Din Bil1Din blir førstevalget på brukte deler for Møllers verksteder, og Bil1Din utøker merkespesialiseringen sin i Røyken.
Høster frukter av storsatsing i servicemarkedet Storforhandleren Gumpens Auto Vest (Volkswagen) har de siste par årene tatt flere nye initiativer i servicemarkedet, som nå begynner å gi gode resultater.
Vil doble andelen brukte deler – på ett år Bilia-sjef Frode Hebnes har iverksatt flere virkemidler for å nå den «hårete» målsettingen - og sender en tydelig oppfordring til norske myndigheter.
NDS Group i krise? Dette kan bli fremtiden for selskapet Delegrossisten, som også står bak verkstedkjeden Automester, trenger både omstrukturering og kapitaltilførsel. Om eierne går for et salg, peker det seg i første rekke ut tre mulige kjøpere.
Vokser på B2B - forbruker-markedet trekker ned Den norske delen av Meko-konsernet økte omsetningen i 2. kvartal. Marginene er fortsatt gode hos Sørensen og Balchen, selv om de faller noe tilbake fra i fjor.
Dahles Auto utvider med nytt merke: Blir Seres-forhandler Tar steget utenfor Møller-sfæren og satser på kinesiske Seres.
Store mangler ved reparasjons-manualene til kinesiske bilmerker Mange av de kinesiske bilmerkenes reparasjonsmanualer er svært mangelfulle mener flere av Norges fremste eksperter på bilskade.
Nesten alle brikker på plass for Lotus i Norge Ny servicepartner er signert i Oslo-området og de første bilene er i landet. Nå nærmer det seg lansering for «nye» Lotus.
Bildemontering: Atracco ekspanderer i Norge På under to år har antall deler på lager økt fra 20.000 til 125.000. Nå åpner Atracco avdeling i Bergen - og dette sier landsjefen om videre vekst i Norge.
Slitedelsgrossister spår «all time high» omsetning På noen få uker har etterspørselen etter slitedeler til eldre bilpark eksplodert. Nå skal det repareres fremfor å skrotes.
Glass-arbeid: - De kinesiske bilmerkene gir oss utfordringer Glass-reparasjoner har blitt langt mer kostnadseffektivt – men flere trender gjør slikt arbeid vanskelig.
Hurtigruta Carglass vokser: Merke-forhandlernes posisjon er en viktig driver Bilglasskjeden åpner i løpet av september sitt verksted nummer 94 i Norge, og har ambisiøse planer om videre vekst.
AutoIndex servicemarked: Kraftig fall for alle BOS-merkene - bunn-notering for Audi Flere merker har fremgang i 2023, men fortsatt er det ingen som truer Lexus. Både BOS og Møller-merkene faller tilbake og har tapt mye terreng på servicemarkedet i AutoIndex-undersøkelsen de siste fem årene.
Dette sier Møller og BOS om de svake AutoIndex-resultatene Norges to største bilkonsern tar ikke lett på at kundene er mindre tilfredse med deres forhandleres prestasjoner på servicemarkedet.
Tung satsing på servicemarkedet gir rekord-resultater Toyota-forhandleren er blant landets mest lønnsomme merkeforhandlere, og dette er oppskriften.
- En alvorlig utfordring for dekkbransjen Det nye regelverket for å leie inn sesongarbeidere er en kjempeutfordring, mener Glenn Westbryhn i Dekk og Felg Lillestrøm AS. En tydelig trend i dekkbransjen forsterker problemene og NBF fortviler.
Tesla med store investerings-planer i Norge Planlegger utvidelse av servicemarkedskapasiteten kraftig - og rigger seg samtidig for en storstilt satsing på bilskade.
Rekordvekst for Meko-konsernet - svakere marginer for Sørensen og Balchen Oppkjøp ga kraftig vekst i topplinjen, men marginene krympet for Meko-konsernet i 1. kvartal.
Henrik Fisker: - De første bilene kommer til Norge i løpet av mai Dette sier Henrik Fisker til Bilbransje24 om volum, sentrums-showroom og planene videre.
Derfor går Mjøsbil fra NDS til Sørensen og Balchen Mjøsbil har sagt opp samarbeidsavtalen med NDS og Automester. Dette er årsaken til at verkstedkjeden har valgt å bytte partner.
Spår kraftig prisvekst på deler Så sent om i januar i år antok eneeier Gjert Romnes i delegrossisten Romnes AS at prisveksten på deler ville bli på rundt to prosent i år. Nå tror han den kan bli mangedoblet.
Han blir ny Sjekkpunkt-sjef – skal bygge ny kjede-administrasjon Ronny Sundvall overtar etter Ole Helge Ratvik, og får nærmest «blanke ark».
Mer enn halvert margin for Bilia i Norge - Et helt ekstraordinært høyt volum av kunder som har valgt å kansellere tidligere inngåtte kontrakter på nye biler er blant årsakene til et svakere Bilia-resultat i første kvartal, sier Bilia Norge-direktør Frode Hebnes.
Møller: Stor økning i antall glassjobber Rutereparasjoner og skift er blitt et strategisk viktig satsingsområde for alle Harald A. Møllers forhandlere og skadeverksteder.
Nye henger-krav åpner muligheter for verkstedene - Service og EU-kontroll på hengere er viktig for oss, sier kjedeleder Katrine Køste i Automester.
Toyotas dele-distributør kan bli streike-rammet - dette blir konsekvensene - Det er en utfordring, men vi har lagt en god plan for å håndtere en eventuell streik, sier Arne Larsen i Toyota Logistics Services Norway. Selskapet har mottatt streikevarsel for 28 av totalt 44 ansatte i Drammen.
Autoexperten-verksted konkurs: Kjedeleder er bekymret Franchise-verkstedet i Stor-Oslo som gikk konkurs denne uken er ikke alene om å kjenne på økte kostnader om dagen.
Mittanbud Bilverksted: Kraftig vekst - fortsatt stort potensiale Rundt 500 bilverksteder er nå knyttet opp til den Schibsted-eide tjenesten. - Vi har brukt mye tid på å øke dekningen, sier Håvard Bungum i Mittanbud, som mener potensialet fortsatt er stort.
Autoflows: Derfor har elbiler høyere ordresum på verkstedet - foreløpig - Det er flere grunner til at verkstedene må ta kontroll på egne kundedata og automatisere dialogen, sier Lars Gunnar Tronaas i AG Analytics.
Glass-satsing hos BOS Detalj: - Har gjort oss viktige erfaringer Bertel O. Steen Detalj har identifisert fire «basic-punkter» for å sette fart på implementering av glassarbeidet hos alle sine forhandlere.
Snap Drive: Tungt i fjor - går mot rekord-omsetning i år Den Bertel O. Steen-eide verkstedkjeden økte omsetningen noe, men fikk et svakere resultat i fjor. Det ser betydelig lysere ut i år.
Meko: Skal vokse minst 5 prosent årlig De nye målene for Meko Group betyr at konsernet skal omsette for 19 milliarder SEK i 2027 - pluss eventuelle nye større oppkjøp.
PKK-revisjon: - Dette må bli en del av kontrollen Viktige systemer i bilen er i dag ikke gjenstand for kontroll. Det må på plass, og helst før det løpet EU legger opp til, mener norske bransjeorganisasjoner.
Bilglass-markedet: Langt frem for merkeforhandlerne Norske merkeforhandlere har en lang vei å gå før de har tatt en stor del av markedet for ruteskift og reparasjoner. Se fordelingen blant bilglass-aktørene her.
Sterkere offensiv mot ulovlige verksteder: - Fortjener skryt Den siste tiden har Statens vegvesen utført flere tilsyn og flere ulovlige verksteder er blitt stengt. Det skal de ha ros for, sier Knut Martin Breivik i NBF.
Lucid med en ny vri på service-konseptet og prøvekjøringer Dette sier Lucid-sjef Michael van der Sande om behovet for sentrums-lokasjoner, håndtering av bruktbiler og partnervalg på forsikring og finansiering i Norge. Utleveringene på bilene til 2,2 millioner starter til sommeren.
Morten Harsem gir seg som Snap Drive-leder Etter sju år som administrerende direktør i Snap Drive bytter Harsem bransje.
Livet etter hybriden: Slik ser den nye Toyota-direktøren for seg morgendagen Piotr Pawlak ønsker at forhandlerne skal tjene penger på lade-infrastruktur, utforske mobile servicetjenester og satse knallhardt på varebil – og mener spesielt én kinesisk aktør har tvunget dem til å tenke annerledes.
Mobile verksted-tjenester: To bilmerker dominerer - disse 111 verkstedene har nå fått godkjenning Over halvparten av tillatelsene til å utføre mobile verksted-tjenester i kategoriene bilverksted01 og 01B er gitt til enten et Ford- eller Tesla-verksted.
Voyah-agent i nord: Sikter mot 150 millioner - og planlegger ekspansjon To bilforretninger fusjonerer og vil utvide merke-representasjonen for Voyah.
Mekonomen: Omsetter for 250 millioner i egeneide verksteder i Norge I løpet av noen få år har Mekonomen Company Bilverksted gått fra å eie en håndfull verksteder til å nå ha til sammen 25 heleide verksteder - og det stopper ikke der.
Meca og Mekonomen i Norge: God vekst i 4. kvartal Stabil omsetning for Sørensen og Balchen - men noe svakere marginer. Meko-konsernet satte ny omsetningsrekord i 2022.
- EU må fjerne konkurranse-hinder - nå - Sommel i EU begrenser bileiernes valgmuligheter i markedet for service- og reparasjonstjenester. De jobber så langsomt at vi nå slår alarm, sier Arild Hansen i Autobransjens Leverandørforening (ABL).
Xpeng overtar import-rollen selv - etablerer eget distribusjons-nettverk i Norge Den kinesiske produsenten er i gang på sin andre egne lokasjon i Norge; et service- og utleveringssenter på Lørenskog. Nå bygger de sitt eget distribusjons-nettverk og tar selv over importrollen.
Møller med nytt tilbud til bruktbil-kundene - og tester to konsepter på servicemarkedet - Hvordan vi kan øke kundelojaliteten i segment to og tre er noe vi bruker mye tid på, sier servicemarkedsdirektør Tom Nordby hos Harald A. Møller.
Dette blir Lucids første service- og utleverings-senter i Norge Den amerikanske elbilprodusenten er nå i ferd med å etablere sin andre lokasjon i Oslo.
Dette er de mest vanlige PKK-feilene - store variasjoner rundt i landet Flere godkjennes på første forsøk, men likevel måtte nær halvparten av bilene til etterkontroll i fjor. Dette var de viktigste årsakene i hvert fylke.
To Cognia-konsept med offensive vekstplaner Delespesialisten AS og Easy verksted eies begge av Cognia-konsernet. Den ene forventer å doble omsetningen i år.
Må legge ned merkeverksted Først ble salgsavdelingen nedlagt, nå må verkstedet til merkeforhandleren også legge inn årene.
Nardo Bil først ute med ny skade-sertifisering fra Volvo Etablerte pilotprosjekt i fjor - nå er første aktør offisielt sertifisert for skadearbeid på Volvo.
Romnes: Tror på et flatt marked i 2023 Presset privatøkonomi leder normalt kundene til det de oppfatter som rimeligere alternativer. Gjert Romnes tror likevel ikke på vekst for de frittstående verkstedene i 2023. Her forklarer han hvorfor.
Mange større fusjoner og oppkjøp i 2022 Totalt har det vært 13 fusjoner og oppkjøp i bilbransjen i år som har krevet Konkurransetilsynets godkjennelse. Det gjør 2022 til året med det nest høyeste antallet transaksjoner de siste ti årene - bare slått av 2021.
Svendsen Eksos inn i nye forretnings-områder - blir til Fix & Drive Den velkjente merkevaren skal erstattes med en ny. Slik ser Svendsen Eksos-lederen for seg fremtiden for kjeden.
Frydenbø-selskap i vekst: - Vi er i starten på et norsk industri-eventyr Det Frydenbø-eide selskapet EV Services har fått solid fotfeste i Norge. - Målet vårt er å endre totalt hvordan vi tradisjonelt tenker på service på biler, sier Joar Tenfjord, en av gründerne i selskapet.
Tesla vokser: Dette kan bli det fremtidige forhandler-nettverket I løpet av et par år kan Tesla komme til å ha minst like mange «forhandlere» i sitt norske nettverk som BMW og Audi.
Ny digital-satsing fra Meko Å booke service på bilen skal bli like enkelt som å bestille mat på nettet, mener Meko. Nå lanserer de et nytt booking-system, som også skal selges til aktører utenfor Meko-systemet.
Han blir ny servicemarkeds-direktør i Bavaria - Rett og slett drømmejobben, sier Stian Bonkerud (33) om sin nye rolle.
Stabilt for Mekonomen i Norge - dette gir toppsjefen grunn til optimisme Oppkjøp var den største driveren i topplinjen, men marginene krympet for Meko-konsernet. Det gjorde de også hos den norske «pengemaskinen» Sørensen og Balchen i 3. kvartal.
Tesla bygger gigantanlegg i Drammen 13.000 kvadratmeter og 105 ansatte er to av nøkkeltallene for Teslas nye storanlegg i Kobbervikdalen syd for byen.
Resultat-fall for Bilia i 3. kvartal - størst tilbakegang på servicemarkedet Driftsresultatet ble mer enn halvert i tredje kvartal for Bilia i Norge. Dette sier Frode Hebnes om utviklingen.
NBF-analyse: Kraftig nedgang i salg av både timer og deler Elektrifiseringen av bilparken gjør dramatiske innhugg i salget på servicemarkedet. Se Bilbransjeforbundets oppdaterte tall her.