• Bli abonnent
  • Annonsere
  • Om Bilbransje24
  • BilbransjeJOBBER
  • Bli abonnent
  • Annonsere
  • Om Bilbransje24
  • BilbransjeJOBBER
  • Bilbransje24
  • TEMA
    • Merkeforhandler
    • Servicemarked
    • Bilsalg
    • Bruktbil
    • Skade/lakk
    • Finans/forsikring
    • Dekkbransjen
    • Debatt/kommentar
    • Personal/rekruttering
  • BILBRANSJE24
    • Annonseinfo
    • Kontakt oss
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
MEKO (Mekonomen Group) vokser i Finland - går inn i Baltikum

MEKO (Mekonomen Group) vokser i Finland - går inn i Baltikum

Mekonomen Group, som nå har endret navn til MEKO, har inngått avtale om kjøp av en ledende distributør i Finland.

Voyah-importøren: Mekonomen-avtalen gir mulighet for rask skalering

Voyah-importøren: Mekonomen-avtalen gir mulighet for rask skalering

Dette sier Voyah-importør Electric Way om fordelene med den nye avtalen med Mekonomen Group, og ambisjonene om antall salgspunkter i løpet av sommeren. På mandag starter salget.

Mekonomen blir servicepartner for Voyah

Mekonomen blir servicepartner for Voyah

Mekonomen Group skal stå for service, reparasjon og vedlikehold av Voyah i Norge.

AutoIndex: Lexus best på servicemarkedet - Audi-kundene reagerer på pris

AutoIndex: Lexus best på servicemarkedet - Audi-kundene reagerer på pris

Volvo klatrer opp på pallen, mens to Møller-merker har falt som en stein på servicemarkeds-undersøkelsen til AutoIndex de siste fem årene.

Annonse
NBF: Godt at Fremtind ikke grønnvasker

NBF: Godt at Fremtind ikke grønnvasker

KOMMENTAR: - Det er mye mulig at utspillet til Fremtind ikke var et tilsiktet spark, men bilbransjen opplevde det som et kraftig spark, skriver Knut Ole Magistad i NBF, som mottok mange sinte og oppgitte tilbakemeldinger i går.

Fremtind: Grunnløse påstander fra NBF

Fremtind: Grunnløse påstander fra NBF

KOMMENTAR: - Knut Ole Magistad og Norges Bilbransjeforbund (NBF) blander kortene i en kommentar full av feilaktige påstander om Fremtinds arbeid med brukte bildeler og bærekraft, skriver kommunikasjonssjef Simen Rudi i Fremtind i dette tilsvaret.

Fremtind: Merke-verksteder dårligst på bruk av brukte bildeler

Fremtind: Merke-verksteder dårligst på bruk av brukte bildeler

«Ikke-merkeverksteder» benytter over dobbelt så mye brukte bildeler i reparasjoner som merkeverksteder. Det viser en pilot i regi av Fremtind, som også mener at brukte deler må inngå i nybilgarantien.

Lønnsomme bildeler: Fra 20 til 275 millioner på fem år

Lønnsomme bildeler: Fra 20 til 275 millioner på fem år

For ett år siden hadde daglig leder Jan Otto Jansen i netthandelselskapet Eurodel AS et mål om å selge slitedeler til norske bilister for 250 millioner i 2021. Det klarte han - bokstavelig talt - med god margin. Veksten stopper ikke der.

Mekonomen med gigantsatsing på nytt delelager i Norge

Mekonomen med gigantsatsing på nytt delelager i Norge

I denne regionen planlegger Mekonomen å investere over en halv milliard i et nytt helautomatisk logistikk-anlegg. - Vi øker konkurransekraften både mot de andre delegrossistene og bilimportørene, sier adm. direktør Geir Hoff i Mekonomen Company Norge.

Nio setter fart - god tilgang på biler

Nio setter fart - god tilgang på biler

Oppskaleringen av salg og service går nesten etter planen for Nio i Norge.

Mekonomen: Nullvekst i topplinjen – tidenes beste resultat for 1. kvartal

Mekonomen: Nullvekst i topplinjen – tidenes beste resultat for 1. kvartal

- Vi er i liten grad påvirket av den usikre verdenssituasjonen, sa konsernsjef Pehr Oscarson da han i dag la fram det sterkeste førstekvartalet i Mekonomen Groups historie. Nå bytter konsernet navn.

- Uaktuelt med brukte deler

- Uaktuelt med brukte deler

Fire av ti bileiere mener det er helt uaktuelt med brukte deler og like mange synes bilbransjen er dårlig på sirkulærøkonomi. Disse funnene i Serviceundersøkelsen 2022 avdekker først og fremst en stor informasjons-oppgave for bransjen, mener Anders Hovde i Kantar.

Flere «vekkere» i service-undersøkelsen – se hva som overrasket mest

Flere «vekkere» i service-undersøkelsen – se hva som overrasket mest

Hvor mange følger anbefalte serviceintervaller? Hvor stor andel benytter merkeverksted? I hvilken grad velges spesialister for glass og dekk? Hvilke verkstedkjeder er mest kjent? Her er første del av resultatene i NBF/Kantars store undersøkelse av bileiernes forhold til servicemarkedet.

Her starter Mekonomen mobil verksted-pilot i Norge

Her starter Mekonomen mobil verksted-pilot i Norge

Starter satsingen med etablering av pilotprosjekt på to steder.

Provisjonslønn i bilbransjen: Dette sier aktørene om utviklingen

Provisjonslønn i bilbransjen: Dette sier aktørene om utviklingen

For både bilselgere og mekanikere utgjør den bevegelige delen en betydelig andel av total lønn. Det viser en gjennomgang Bilbransje24 har gjort blant de større forhandlergrupperingene.

Birger N. Haug: Ny topp for bruktbilene – sliter i servicemarkedet

Birger N. Haug: Ny topp for bruktbilene – sliter i servicemarkedet

Fjoråret endte med tidenes nest høyeste kontraktsinngang på nye biler og rekordsalg av brukte. Men på ett område blir utfordringene stadig større for Birger N. Haug. – Det ble et arbeidsår for oss, innrømmer adm. direktør Vidar Eriksen.

Bruktbilforretning: Vil bli «one stop shop»

Bruktbilforretning: Vil bli «one stop shop»

Finstad Bil i Sandefjord har nylig bygget et småskadeverksted, men på sikt er ambisjon å utvide virksomheten til å bli et komplett bilanlegg.

Bilia: Bilmangel bremser resultatene i første kvartal

Bilia: Bilmangel bremser resultatene i første kvartal

Årets første kvartal endte med lavere omsetning og lavere driftsmargin - mens ordrebanken når nye høyder.

Snap Drive utvider - overtar verksted på Strømmen

Snap Drive utvider - overtar verksted på Strømmen

- God synlighet i et trafikalt knutepunkt hvor det passerer 11 400 biler forbi verkstedet daglig, sier kjedesjefen.

Annonse
Mekonomen vurderer kjede-konsept for elbiler

Mekonomen vurderer kjede-konsept for elbiler

Mekonomen Group har betydelige ambisjoner om å gjøre en mer målrettet satsing enn i dag på service og reparasjon av elbiler. Dette sier den norske Mekonomen-sjefen om tidsperspektivet.

Grønt lys for Nios nye «stor-stue»

Grønt lys for Nios nye «stor-stue»

Etter mer enn åtte måneder med kommunal «ping-pong» er tillatelsene omsider på plass. - Her vil vi tilby en service- og utleverings- opplevelse i verdensklasse - i det som kanskje er Norges fineste servicelokaler, sier servicemarkedssjef Sadia Aden Mohamed i Nio Norway.

NBF: Krever at forsikring støtter verkstedene økonomisk

NBF: Krever at forsikring støtter verkstedene økonomisk

Avtalene med forsikring er langsiktige og indeksregulert. Men det holder ikke i slike ekstraordinære tider, sier Knut Ole Magistad i Norges Bilbransjeforbund.

Inngår 350-millioners avtale om verksted-tjenester med fem aktører

Inngår 350-millioners avtale om verksted-tjenester med fem aktører

Meca, Vianor, Sørensen og Balchen, Sulland Gruppen og Werksta har fått nasjonal kontrakt med Politiets Fellestjenester om verksted- og skade/lakk-tjenester. Slik prioriteres aktørene i anbudet.

Nio-anlegget på Ensjø: Skulle ha åpnet i fjor høst – ennå ikke avklart

Nio-anlegget på Ensjø: Skulle ha åpnet i fjor høst – ennå ikke avklart

Oslo kommune ga først Nio grønt lys for ombygging av lokalene på Ensjø - så trakk de godkjenningen tilbake. Det kan fortsatt gå måneder før det viktige servicesenteret åpner dørene for kunder.

Møller Mobility Group og dansk bil-gigant kjøper seg inn i Gire

Møller Mobility Group og dansk bil-gigant kjøper seg inn i Gire

Den norske logistikk-tjenesten Gire henter 10 millioner kroner for videre vekst.

BOS Detalj-sjefen: - Er fortsatt for avhengig av høy topplinje

BOS Detalj-sjefen: - Er fortsatt for avhengig av høy topplinje

Forhandlervirksomheten økte omsetningen med 14 prosent og resultatet med 100 millioner i fjor. Det er likevel flere av prosessene innen servicemarkedet som må utvikles videre, mener Thorbjørn Myrhaug.

Frydenbø med nytt anlegg i Bergen

Frydenbø med nytt anlegg i Bergen

Frydenbøs forhandler på Minde i Bergen flytter til Kokstad. Det nye anlegget blir mindre, men mer effektivt enn dagens.

Gikk du glipp av BOS-ledelsens resultat-presentasjon DIREKTE? Se hele her

Gikk du glipp av BOS-ledelsens resultat-presentasjon DIREKTE? Se hele her

Milliard-resultat for Bertel O. Steen - her er nøkkeltallene

Milliard-resultat for Bertel O. Steen - her er nøkkeltallene

For første gang i Bertel O. Steens historie leverte konsernet et resultat på over en milliard kroner.

Verkstedkjeden nådde 100 millioners-målet i fjor: - Satser på 30 prosent vekst i år

Verkstedkjeden nådde 100 millioners-målet i fjor: - Satser på 30 prosent vekst i år

Bergens-baserte Carfix har utvidet med et nytt verksted, og iverksatt en betydelig oppbemanning.

6 av 10 NBF-bedrifter: Strømutgiftene vil svekke resultatet

6 av 10 NBF-bedrifter: Strømutgiftene vil svekke resultatet

- Vi vet at strømprisene gjør det krevende å drive ute hos våre medlemmer, og forventer at regjeringen følger opp, sier NBF-sjef Stig Morten Nilsen.

Møller Bil: Kan trolig opprettholde fjorårets rekordinntjening - forutsatt én ting

Møller Bil: Kan trolig opprettholde fjorårets rekordinntjening - forutsatt én ting

Toppsjef Sverre Helno i Møller Bil mener også at det er ett område som vil være viktigere enn noe annet for fremtidig inntjening.

Mekonomen investerer i mobile verkstedtjenester

Mekonomen investerer i mobile verkstedtjenester

Mekonomen Group kjøper seg inn i et svensk selskap og åpner for etablering av mobile verkstedtjenester i Norge.

Meca-verksted i Nordland konkurs

Meca-verksted i Nordland konkurs

For to år siden omsatte Auto 3000 Sortland AS for over 40 millioner kroner. I går måtte verkstedet med 8 ansatte gå den tunge veien til tingretten.

Fra Volvo til Motor Gruppen

Fra Volvo til Motor Gruppen

Sten Engebretsen fikk et tilbud han ikke kunne si nei til som servicemarkedsdirektør i Motor Gruppen. Dette er noen av hans tanker om sin nye jobb.

Storsatsing i Vestfold: Forhandler-gruppe vil bygge ut bruktbil-lokasjon

Storsatsing i Vestfold: Forhandler-gruppe vil bygge ut bruktbil-lokasjon

En av fylkets største forhandlergrupperinger satser betydelig. De ønsker å oppføre av to nye bygg i tilknytning til et eksisterende anlegg.

Sterkt servicemarkeds-fokus i Teslas nye storanlegg i Porsgrunn

Sterkt servicemarkeds-fokus i Teslas nye storanlegg i Porsgrunn

Det nye Grenlands-bilanlegget til Tesla får kjempekapasitet, og inneholder flere elementer som viser en offensiv satsing på servicemarkedet.

Bilbransje24 drives av Bilbransje Media AS

Organisasjonsnummer: 921 399 731

Personvern/cookies

All journalistikk er basert på Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten.

Redaktør:

Trygve Larsen | +47 41 26 73 10

Journalist:

Odd Erik Skavold Lystad | +47 99 56 10 58

Daglig leder:

Per Morten Merg | +47 91 16 57 44

Markedssjef:

Daniel Solomonsz | +47 45 48 11 28

Kontakt oss:

[email protected]

[email protected]

[email protected]

Besøksadresse:

Sofiemyrveien 6D

1412 Sofiemyr

Telefon: 66 82 21 21