Nytt Nissan-samarbeid skal etablere en «ny verdikjede for batterier» Nissan-importøren inngår avtale med Stena Recycling om mottak og gjenbruk av kasserte Leaf-batterier.
Forhandler-eid verksted i Trøndelag konkurs - ett år etter åpning Oppstarten ble tyngre enn planlagt for merkeforhandleren som var største aksjonær i Orkland Bilverksted AS.
Dekkpartner: - Slik ønsker vi videre vekst Den produsent-uavhengige dekk-kjeden har nå 123 partnere rundt i landet. Dette sier kjedesjef Anders Tveit om utviklingen i fjor og veien videre.
Kommentar: Arild Hansen, ABL - Langt igjen til like-verdig konkurranse KOMMENTAR: - Det er et felles bransjeansvar å legge til rette for at forbrukernes rett til fritt å velge verksted skal være reell. Også Bilimportørenes Landsforening må ta sin del av jobben, skriver Arild Hansen i ABL.
- Servicemarkedet er ikke gode nok på markedsføring – skap litt blæst! Den tidligere servicemarkedsdirektøren i Skoda mener verkstedene må ut og markedsføre seg bedre.
BIL: Vil sette merke-verkstedene tydelig på agendaen Servicemarkedssjef Trond Helge Myrvang og servicemarkedsutvalget i BIL har et klart ønske om å synliggjøre fordelene av å velge merkeverkstedene for service og vedlikehold.
Bilglass: Høyere rep-andel - men noe bekymrer forsikringsselskapene Reparasjonsandelen øker og glasskjedene leder an. - Tiltak for å styre skadesaker til avtalepartnere som prioriterer reparasjon gir effekt på andelen, sier Aleksander Asbjørnsen i Storebrand.
Ekspanderer med kjøp av elektronikk-verksted Bergersen Bil og Karosseri AS kjøper en tradisjonsrik Oslo-bedrift som har spesialisert seg på reparasjon av infotainment-systemer. Dette er begrunnelsen for oppkjøpet
Bekymret for dele-tilgangen til elbiler Tilgangen på deler til elbiler kan bli problematisk, mener Morten Birkeland i Sørensen og Balchen. Dette er årsaken.
Milliarden passert for Sørensen og Balchen - dobling av resultatet fra verkstedene Resultatet gikk noe tilbake hos Sørensen og Balchen i 4. kvartal, men løftet seg likevel 2024 sett under ett. Meko-konsernet satte ny omsetningsrekord, og marginene gikk også rett vei i fjor.
Tesla-deler: Opplever eventyrlig vekst i etterspørselen Selskapet T-Pro, som har spesialisert seg på slitedeler til Tesla, drømmer om å etablere egne lokalgrossister i alle de store byene.
Kommentar: Knut Ole Magistad Delepriser som brekkstang for lave timepriser? - Mønsteret gjentar seg: Forsikringsselskapene tjener milliarder, klager på deleprisene, skviser timeprisen for kompetente fagfolk og skrur opp egne priser, skriver Knut Ole Magistad i denne kommentaren.
Gjensidige: Delekostnadene har passert 50 prosent - og øker fortsatt Forsikringsgiganten kjenner seg igjen i funnene til konkurrenten If. Nå ønsker Gjensidige å ta grep. De ser også at kondemnasjonsraten på nyere biler øker som følge av høye delepriser.
Sjekkpunkt med nytt samarbeid: Tilbyr digitalt servicehefte Blir første verkstedkjede for frie verksteder som tilbyr digital servicebok.
NBF: - Bestilling av nye bilskilt må bli enklere Knut Ole Magistad i NBF ønsker endringer i hvordan verksteder håndterer bilskilt. Dette er NBFs forslag.
Varebiler: Så mye mer «verd» er varebilene i servicemarkedet Representanter for de to største varebilmerkene i Norge har klare oppfatninger om hvorfor de er så viktige for inntjeningen.
Varebilenes 5-årspark: Toyota og Ford vokser – andre merker krymper Biler innenfor garantitiden er viktig for servicemarkedet, særlig for merkeverkstedene. Antallet har falt det siste året – her ser du utviklingen for de største varebilmerkene.
Rekordvekst i fjor – dette tror Romnes om 2025 Delegrossisten fikk en kraftig omsetningsvekst i fjor. Gjert Romnes har allerede begynt å forberede organisasjonen på hva som venter i år.
Tror på fortsatt vekst for glasskjedene Stein Motrøen, den nye toppsjefen for Hurtigruta Carglass, mener det blir vanskelig for norske merkeforhandlere å ta større andeler av markedet enn hva de har i dag.
Kraftig nedgang i nyetableringer innen bilsalg - økning for vedlikehold/reparasjon Til sammen ble det etablert 572 nye aksjeselskap innen handel med biler og vedlikehold/reparasjon av motorvogner i 2024. Her ser du utviklingen siden 2021.
Albjerk Bil: Tilbyr «signerings-bonus» for nye mekanikere Nyansatt daglig leder Thomas Grøndahl har tatt i bruk en utradisjonell metode for å rekruttere nye mekanikere.
Merkeverkstedenes «primær-marked» fortsetter å krympe Antall biler i 5-årsparken har falt kraftig på flere bilmerker det siste året. Unntaket heter - selvfølgelig - Tesla.
«All time high» for delekostnader til bilskade-reparasjoner Deleprisenes andel av de totale bilskadereparasjonene fortsetter å øke. Samtidig har spriket i delepriser mellom de ulike merkene aldri vært større.
Tre uker til Automessen – nå er programmet klart Automessen håper på besøksrekord, med et program som skal treffe bredere enn noen gang.
Passerte 600 millioner i fjor – dette er et «must» når Autocirc gjør nye oppkjøp Den svenske bildemonterings-giganten, som i fjor kjøpte Grønvolds Bildemontering, er langt fra «ferdigvokst» i Norge. Den norske landsjefen Bjarte Kaldestad er klar på hva som må være på plass når Autocirc vurderer nye oppkjøp.
Møller om «forhånds-diagnostisering»: - Kan forberede oss mye bedre enn før Tettere digital knytning til produsent og merkeforhandlere blir viktigere fremover. Nå får Harald A. Møller også brukte deler rett fra fabrikk.
Kommentar: Tore Lillemork, NBF - Refusjonsordningen som forsvant – etterlot seg forhøyet avgift! Nå bør det kuttes i avgiften på smøreolje, skriver Tore Lillemork i NBF i denne kommentaren.
Tesla med flere grep i servicemarkedet - kort ventetid på verkstedene Teslas bilbestand vokser i rekordfart, men flere ting har gjort at ventetiden på verksted er kuttet kraftig. Nå jobbes det for å utvide service-konseptet.
Toyota med ny digital-satsing på servicemarkedet Digitalt serviceløp er bare starten på Toyota-importørens teknologiske løft i servicemarkedet.
Tidligere Atracco-sjef etablerer bilverksted og skadesenter – vil sette ny standard for brukte deler - Vi vil bli ledende på bruk av brukte deler og være en god samarbeidspartner for forsikringsselskapene, sier Rasoul Shiyardari, om ambisjonen for det nye verkstedet utenfor Kragerø.
Glasskjedene: - Hurtigruta Carglass og Riis Bilglass tilfredsstiller alle krav INNLEGG: - Det et ingen grunn til å så tvil om kompetansen eller kvaliteten på hverken arbeid eller lim-typer som Hurtigruta Carglass eller Riis Bilglass bruker på sine verksteder, skriver Henning Sundvoll i Hurtigruta og Jan Terje Johansen i Riis Bilglass
Enda en direktør forlater Motor Gruppen Konsernsjef Vidar Eriksen fortsetter å «svinge øksen» i Motor Gruppen. Servicemarkedsdirektør Sten Engebretsen er den tredje sentrale lederen som fratrer i løpet av den siste uken - dette sier han om egen fremtid.
Bilbransjens dager 2024: - Glass-spesialistene har gjort en kjempejobb De fleste vil benytte en spesialist ved ruteskader og dekk, men på service har merkeverkstedene fortsatt grepet - også på eldre biler. Dette er blant mange interessante funn i «Servicemarkeds-undersøkelsen 2024», fra Kantar.
NBF skeptisk til fjerning av refusjons-ordning – krever reduksjon i smøreoljeavgiften - Det er helt logisk at avgiften blir redusert, dersom refusjonsordningen avvikles, sier Egil Steinsland i NBF.
Avvikler refusjonsordning: - Vil gi økte kostnader for bilverkstedene Miljødirektoratet legger opp til å avvikle refusjonsordningen, som har gjort at verksteder har kunnet kvitte seg med spillolje kostnadsfritt. Aktører reagerer på prosessen, og at mange nå sitter igjen med «Svarteper».
ICDP-analyse: Større muligheter i servicemarkedet enn først antatt Det europeiske analysebyrået ICDP mener merkeforhandlere har større grunn til optimisme enn bare for noen få år siden.
Hun blir ny servicemarkeds-direktør i Bertel O. Steen Wibecke Johansen går inn i ledergruppen i Bertel O. Steen.
Glass-skader i 3. kvartal: - Nå må merkeforhandlerne «opp i ringene» Merkeforhandlerne leverer gjennomgående lavere reparasjonsandeler enn bilglass-kjedene. De må også vurdere sin strategi på prisingen, om de ønsker å bli konkurransedyktige på dette forretningsområdet, mener et av de største forsikringsselskapene.
Ønsker strengere kompetansekrav til ruteskift Bilskadeeksperten Ingemann Hammer, leder av Car-O-Liner Academy, mener dagens krav langt fra er nok.
Teslas planer for videre ekspansjon i Norge Markedslederen har offensive planer for å øke antall forhandlere. Samtidig har de et mål om å styrke tilstedeværelsen i servicemarkedet betydelig, både med og uten verksteder.
Slik tenker Tesla klargjøring og distribusjon av nye biler Tidligere i år åpnet Tesla sitt nye klargjøringsanlegg i Drammen. Bilbransje24 har blitt med på innsiden.
Slik blir Nio-verkstedene hos Carfix Et av verkstedene flytter til ny lokasjon og får dobbel størrelse.
Lederskifte i Würth Norge - her er den nye sjefen Gøran Ramstad overtar etter Svein Oftedal som administrerende direktør i Würth Norge.
Sulland med strategisk viktig storsatsing i servicemarkedet Bilforhandlerkjeden er nå i ferd med å rulle ut et konsept som både skal styrke inntjeningen og bredde kundegrunnlaget.
BIL: Vil løfte merkeverkstedenes anseelse og posisjon På BILs interne konferanse «Servicemarkedsforum» tidligere i år ble det iverksatt et arbeid for å gjøre merkeverkstedene mer synlige.
Riis og Hurtigruta styrker posisjonen - på bekostning av merkeforhandlere De to bilglass-gigantene økte sine markedsandeler i fjor. Dette er trolig de viktigste årsakene.
Sommerseth utvider «nedslagsfeltet» for Ford Inngår samarbeid med Bil Service Nord AS, som nå blir merkeautorisert og et salgspunkt for Ford.
- Vi skal ta vare på de frittstående verkstedene Sjekkpunkt feirer 25 år og kjedesjef Ronny Sundvall er helt tydelig på hva som blir viktigst når han ser 25 år frem i tid.
Status for SERMI-sertifiseringen av verksteder i Norge - Vi ser i disse dager at etterspørsel etter akkreditering øker kraftig, sier Roar Gudbrandsen i Kiwa, som er ett av to selskaper for SERMI-sertifisering i Norge.
Harald A. Møller: Fester grepet om delesalg til kjedeverksteder Profesjonell Deleservice (PDS) vokser - og 90 prosent av slitedelskundene er frittstående verksteder.
Går i direkte konkurranse mot merke-verkstedene - uten merkeautorisasjon Verkstedeieren stusser over at ikke flere spesialiserer seg på enkeltmerker og satser mer på å være et alternativ til merkeverkstedene.
Meko-sjefen: - Leasing-selskapene vil feste grepet - det gir oss muligheter Dette sier konsernsjef Pehr Oscarson i Meko til Bilbransje24 om forventet vekst for leasingaktørene i nybilmarkedet, nye bilmerker og om å vokse med egeneide verksteder.
Derfor kan Tesla trolig nekte å merke-autorisere «eksterne» verksteder Teslas bilbestand vokser i rekordfart. På hvilken måte har bilbransjens øvrige servicemarkeds-aktører muligheter til å ta «en bit av kaka»?
Resultat-løft for Sørensen og Balchen i 2. kvartal Både resultat og margin falt for Meko-konsernet totalt. Hos Sørensen og Balchen gikk utviklingen motsatt vei.
Går «all in» med deler til Tesla Selskapet har mangedoblet omsetningen av Tesla-deler de siste årene. Dette er deres forretningsfilosofi.
Derfor tapte Continental Dekk Norge nær 100 millioner i fjor Inntektene falt med 16 prosent, men det var en annen årsak til at dekkaktøren fikk en resultat-smell i fjor.
Nio med store endringer i service-markedet - ny aktør inn i nettverket En profilert merkeforhandler går ut av nettverket, og inn kommer en aktør som har hatt en sterk vekst de siste årene. I tillegg får Nio et nytt servicepunkt i Nord-Norge.
Nøkkeltall fra 54 bildemontører Bildemontering: Høyere omsetning - lavere resultat Selv om omsetningen fortsetter å øke, krympet marginene for andre år på rad hos «Bilbransjens nye gullgruver» i fjor.
Selger verksted - satser alt på skade og lakk Selskapet i Midt-Telemark utvider bilskade og avvikler mekanisk verksted.
Meko: Ekspanderer med flere egeneide verksteder Mekonomen Company Verksted AS er nå i ferd med å etablere sitt 27. egeneide verksted, og flere er på gang.
Han blir ny leder for Bestdrive-kjeden Continentals verkstedkjede henter ny toppleder fra «erkerivalen».
Møller om de svake AutoIndex-resultatene: - Vi har tatt grep Det er nærmest «samling i bånn» for Volkswagen, Audi og Skoda på servicemarked i AutoIndex 2024. Dette sier Harald A. Møllers kommunikasjonsdirektør om situasjonen.
AutoIndex servicemarked: «Store utfordringer» for Møller-merkene Kundenes tilfredshet på servicemarkedet faller, men Lexus, Toyota og Volvo er fortsatt best. Volkswagen-resultatene stuper og Audi ender nok en gang sist blant de 23 merkene som deltar AutoIndex servicemarked-undersøkelse for 2024.
Thansen: Sterk vekst i fjor - rigger seg for satsing på bedrifts-markedet Omsetning og resultat nådde nye høyder - med god margin - for dele- og rekvisitakjeden i fjor.
«Full fart» for frie verksteder Etterspørselen etter deler til eldre bilpark øker, og ledende delegrossister melder om høyere omsetning enn noensinne.
- Skal være Norges råeste forhandler av bildeler Delespesialisten AS, med Cognia som majoritetsaksjonær, ekspanderte til nye markeder og mer enn doblet omsetningen i fjor.
Nio med ny-satsing på servicemarkedet: - Dette kommer til å gi oss flere salg Etter en mai med rekordtall på kontraktsinnganger åpner Nio nytt «spesialverksted» i Oslo.
Verkstedkjeden Carfix vokser - og satser på nye konsepter Den vestlandsbaserte kjeden ser for seg en todelt vekststrategi for fremtiden.
Thansen blir først i Norge med nytt butikk-konsept - Dette blir vår største satsing noensinne, sier Hans-André Sørvik om løsningen som gjør Thansen til en «døgnåpen» bildel- og utstyrsforretning.
Ny milepæl for NAF-verkstedene Både omsetning og resultat øker kraftig. Et helt nytt kurs- og kompetanse-senter er satt i drift og nå trappes lærlingesatsingen opp. «Foryngelse» av bilene på verksted har gitt et spesielt løft.
Bildeler.no: Kraftig vekst i fjor - enda sterkere i år Med stadig økende salg til verksteder skal Norsk Bildelsenter klatre til nye høyder fremover.
Den «nye» dekk-giganten: - Ser frem mot 2026 Med over 600.000 dekk i året er Nordic Tyre Group blant de aller største på dekk og felg i Norge. Etter et svakt 2023 mener Jens Kristian Henriksen det er flere ting å glede seg over fremover.
Enda en verksted-avtale for Grønvold: - Nå går vi tungt inn i verkstedbransjen Frem til nå har bildemontørene vært tungt fokusert på skadeverkstedene. Nå skal verkstedbransjen også prioriteres.
Nytt stor-samarbeid om brukte deler Grønvolds Bil-demontering blir «hoffleverandør» av brukte deler til Automester. - En milepæl, sier Grønvolds-sjef Karl Morten Dalen.
Han blir direktør for Hedins dele-virksomhet Jonny Skrivarhaug får stillingen som administrerende direktør for Hedin Parts Group på permanent basis.
Automessen/eCarExpo: - Vi skal lage den største samlings-plassen for norsk bilbransje Med to dagers overlapping for Automessen og eCarExpo forventer Norges Varemesse storinnrykk i februar neste år – men noen utfordringer står igjen å løse.
NBFs årskonferanse 2024: Nytt NBF-styre: Dekker bransjen bredere Dette er årsaken til at den norske Meko-sjefen Geir Hoff nå tar en styreplass i Bilbransjeforbundet.
Bilglass: Kraftig økning i kalibrering - bedre deletilgang på nye bilmerker De to største bilglassaktørene, Riis Bilglass og Hurtigruta Carglass, ser begge noen klare trender i markedet.
- Forventer over 20.000 besøkende - Samarbeidet mellom Automessen og eCarExpo gjør at hele næringskjeden i bilbransjen vil være sterkt til stede på NOVA Spektrum i februar neste år, sier «messegeneral» i Automessen, Arild Hansen.
Viktig avklaring om eCall-problematikk på plass - men fortsatt en vei å gå NBF har fått avklart hva som skjer med eCall på PKK om det gamle mobilnettet tas ut av drift neste år, men håper dette ikke blir den endelige løsningen.
Mener bilbransjen har noe å lære: - Må tjene penger på flere sider av salget Han gikk fra merkeforhandler til caravan - og mener sin nye bransje må skaffe seg flere ben å stå på. Tyngre satsing på servicemarkedet kan utfordre den «ordinære» personbilbransjen.
🎦 VIDEO: Se opptak: Slik forklarer BOS-toppene resultatet BOS-sjefens 2024-prognose, årsaken til lave registreringstall hittil i år og alt om fjoråret. Se hele Bilbransje24-sendingen fra Bertel O. Steens resultatpresentasjon her.
Bruktbil-aktører: Flere årsaker til å satse på eget verksted Hver femte større bruktbilaktør driver verksted. Aram Saleh Kakamala, som eier bruktbilforretningen Bilnett AS, mener det er flere gode grunner til selskapet skal ha sitt eget verksted.
Merkeforhandler går tyngre inn i skade og lakk: - Må finne den rette partneren Solberg Bil i Skien har ambisjoner om å vokse videre - om mulighetene byr seg.
Eldre bilpark: Nissan-importøren planlegger «mottiltak» Det nye konseptet som etter alt å dømme snart rulles ut, har mye til felles med grepet Toyota tok i servicemarkedet for et par år siden.
Eurodel: Nådde «milepæl» i fjor - fortsetter veksten i år Til tross for at elbiler ikke er noe stort satsingsområde, fikk bildelaktøren et godt løft i både topp- og bunnlinjen i fjor.
Kampen om 6-8 års bilpark tilspisser seg Det dreier seg om nær en halv million biler i «segment 2» - som både merke- og kjedeverkstedene har ambisjoner og om kapre flere av i tiden fremover.
Merkeverkstedenes «primær-marked» krymper I løpet av det siste året har antall biler i 5-årsparken falt kraftig på flere bilmerker. Og unntaket heter - selvfølgelig - Tesla.
Kommentar: «Merkeservice» under press KOMMENTAR: I løpet av en uke har to store aktører meldt at de legger ned avdelinger som drev som service-satellitter på eget merke. De to virksomhetene har flere interessante fellestrekk.
Bavaria Norge avvikler avdeling i Farsund Beslutningen er en del av Bavarias strategi for å «strømlinjeforme virksomheten» og øke konkurransekraften.
Sterk vekst i dele-etterspørselen Mens store deler av bilbransjen sliter, opplever delegrossisten Sørensen og Balchen en solid økning i sin business. Men det noe som bekymrer administrerende direktør Morten Birkeland.
«Nye» Sjekkpunkt på plass – dette sier kjedesjefen om veien videre Det er ikke noe uttalt mål å øke antall verksteder i kjeden – men Sjekkpunkt har likevel vokst det siste året. Nå er ny kjedeadministrasjon på plass, på ny lokasjon.
Nordvik legger ned Toyota-verksted Syv ansatte blir berørt når konsernet legger ned i Norges minste by. - Vi jobber nå aktivt for å finne gode løsninger for medarbeiderne andre steder i konsernet, sier operativ direktør Bjørnar Hansen.
Sterkt 4. kvartal for Sørensen og Balchen - vekst hos Meca og Mekonomen Både omsetning og resultat fikk et godt løft hos Sørensen og Balchen i 4. kvartal. Meko-konsernet satte ny omsetningsrekord i 2023, men marginene faller.
Ruller ut neste generasjons VPS Åtte år etter at Volvo etablerte Volvo Personlig Service tas verkstedkonseptet videre til neste nivå. Dette er de viktigste endringene
Mer krevende delelogistikk for mange bilimportører For flere av bilimportørene som får mesteparten av sine biler og deler fra Asia kan situasjonen i Rødehavet resultere i dyrere deler og mer kapitalbinding.
Mobile verksted-tjenester: To bilmerker dominerer - disse 125 verkstedene har nå fått godkjenning Stadig flere verksteder ønsker å tilby sine tjenester der kunden befinner seg.
Flere PKK-kontroller i fjor - dette var de vanligste feilene Andelen som godkjennes på «første forsøk» øker, men likevel ble nær 690.000 person- og varebiler ikke godkjent ved første gangs kontroll i fjor. Her ser du hva som var årsaken.
Merkeforhandler satser stort i trange tider Forhandleren helt syd i Norge bygger nytt anlegg, og endrer på forretningsmodellen.
Møller: Vil utvide service-konseptet for eldre biler «Economy service»-konseptet til Harald A. Møller har vært i pilotfasen hos én forhandler. Nå ønsker de å utvide.
Nytt kontroll-punkt i PKK neste år Teknologien ble obligatorisk på alle biler solgt i Norge fra 2018. Fra 3. januar 2024 blir det et nytt punkt i kontrollinstruksen.
Spår nedgang i aktiviteten neste år En av bilbransjens store leverandører tar høyde for et fall i markedet i 2024. Her ser du hvor mye, og hvorfor.
Thansen: Vokser kraftig - øker 40 prosent på dekk Omsetningen av bildeler og utstyr har passert en halv milliard - med god margin - og neste år kan Thansen nå en milepæl for antall butikker i Norge.
Meko effektiviserer - kutter kostnader og enheter i Norge Nå skal Meko ta ut større synergier i det norske markedet - og spare mange titalls millioner årlig.
SERMI: - Dette må alle verksteder forholde seg til Om kort tid må alle norske verksteder og mekanikere sertifisere seg for å jobbe på fremmedmerker. Dette er status for innføringen i Norge.
NAF verksted: Veksten fortsetter - passerer en milepæl På få år har NAF gått fra «en liten pilot» til å ha verksteddrift i 42 av sine lokasjoner. - Våre ambisjoner stopper ikke der, sier leder for NAF-sentrene, Petter Knutsen.
Her etablerer Lucid nytt servicesenter i Oslo-området Bak en beskjeden fasade, men med en rekke ledende bilmerker som nærmeste naboer, tar Lucids servicesenter form i «bilbyen» vest for Oslo.
Tesla fester grepet i servicemarkedet De som tror at Tesla ikke er interessert i eldre bilpark, må nok revurdere sin oppfatning.
Meko blir servicepartner for Hiphi Det nye bilmerket Hiphi tegner serviceavtale med Meko i hele Nord-Europa. Først ut er Norge.
Har investert 100 millioner i nytt mobilitetssenter Nå gjenstår det kun å få på plass et par aktører før det nye mobilitetssenteret «Station» på Forus er komplett.
🎦 VIDEO: «Gigautfordringer i skadebransjen»: Se foredraget fra Bilbransjens dager Bilskadebransjen står foran minst to store og nye problemutfordringer. Se hele presentasjonen til Bilbransje24-redaktør Trygve Larsen her.
Meko blir service-partner for Zeekr Starter samarbeid i Sverige - planlegger å utvide til flere nordiske land.
Bilbransjens dager 2023: Flere «vekkere» i service-undersøkelsen - dette overrasker mest Hvor mange følger anbefalte serviceintervaller? Hvor stor andel benytter merkeverksted? I hvilken grad velges spesialister for glass og dekk? Hvilke verkstedkjeder er mest kjent? Anders Hovde la i dag fram funnene i NBF/Kantars «Serviceundersøkelsen 2023».
- Har merket NDS-effekt - Konkursen i NDS har vært en stor bidragsyter til omsetningen i tredje kvartal, sier Mekonomen Company-sjef Geir Hoff. Nå skal konsernet bygge helt nytt sentrallager i Oslo.
Mekonomen i 3. kvartal: Øker omsetningen i de norske virksomhetene Fortsatt sterke marginer for Sørensen og Balchen.
Kraftig resultat-fall for Carglass Glass-kjeden fikk fem nye verksteder og omsetningen vokste med nær ti prosent. Slik forklarer Morten Bjørlo at bunnlinjen likevel ble blodrød for selskapet bak Hurtigruta Carglass i fjor.
Stort potensiale: Verksted-kjedene vil inn i markedet for eldre Tesla Bestanden av Tesla som når PKK-alder vokser kraftig. Nå posisjonerer de frie verkstedkjedene seg for å ta store deler av servicemarkedet for disse bilene.
Snap Drive-sjefen: Dette er veien videre for kjeden Knut Espenes snakker om ekspansjonsplaner, viktige prioriteringer og hvordan nå målene.
Cary Norway: Regnskapet «tilført» over 50 millioner Glass-kjeden leverte et driftsresultat på 4 millioner i fjor, men mottok samtidig et imponerende stort markedsbidrag fra morselskapet Cary Group AB.
50 år med samme bilmerke: - Det er mye lojalitet her Forhandleren går «mot strømmen» på serviceavtaler, og inviterte alle ansatte til å bli med på eiersiden. Nå rydder de opp etter storflommen i august - og står stødig på egne bein.
Kraftig økning i etterspørselen etter deler til eldre biler Flere av de norske bilimportørene melder nå om en betydelig omsetningsvekst av deler til biler eldre enn fem år - men det er er store variasjoner.
NBF med to nye bransjeutvalg Bilbransjeforbundet har etablert to nye arbeidsgrupper. Den ene skal jobbe med servicemarked, den andre skal diskutere felles utfordringer for merkeforhandlere.
Driv Bilarena: Klar tale fra BNH-sjefen: «Kryss-subsidieringen» står for fall Servicemarkedet kan ikke lenger «bære skuta», advarer Birger N. Haug-leder Vidar Eriksen. Han mener at et verkstedbesøk heller ikke må være «tidenes opplevelse» for å levere.
Dette er områdene Nio jakter nye service-partnere Har planer om å etablere servicelokasjoner på fire nye steder – dette er status.
Aktører om ny NDS-eier: - Har åpenbare utfordringer Hva skal til for at eieren av konkursboet etter NDS Group lykkes? De har noen åpenbare utfordringer, mener sentrale aktører blant delegrossistene.
- Har ambisjon om å bli «en leder» innen servicemarkedet i Norge Den nye eieren av NDS og Automester har en klar målsetting med sitt inntog i det norske markedet.
Stor logistikk-gevinst i Frydenbøs nye flaggskip-anlegg Kraftig redusert størrelse på nybil-showroom, verksted-satellitter og opp mot et kvarter «tjent» per bil. Slik er Frydenbøs nye flaggskip-forhandler, bygget etter Volvos nye VRE-standard, i Bergen.
Glass-skader: Sliter med å øke reparasjonsgraden Antall glass-skader øker, men andelen frontruter som repareres står «på stedet hvil». Utviklingen hos de største forsikringsselskapene er ulik.
Ser tre scenarier etter konkursen i NDS Group Toppsjef Geir Hoff i Mekonomen Company og Gjert Romnes, eier og leder av Romnes AS har klare oppfatninger av hva som er mulighetene fremover.
Han blir ny servicemarkeds-sjef i BIL Trond Helge Myrvang går fra Møller Bil til Bilimportørenes Landsforening.
Nytt samarbeid på brukte deler: Møller velger Bil1Din Bil1Din blir førstevalget på brukte deler for Møllers verksteder, og Bil1Din utøker merkespesialiseringen sin i Røyken.
Høster frukter av storsatsing i servicemarkedet Storforhandleren Gumpens Auto Vest (Volkswagen) har de siste par årene tatt flere nye initiativer i servicemarkedet, som nå begynner å gi gode resultater.
Bilia: Vil doble andelen brukte deler – på ett år Bilia-sjef Frode Hebnes har iverksatt flere virkemidler for å nå den «hårete» målsettingen - og sender en tydelig oppfordring til norske myndigheter.
Kommentar: Trygve Larsen, BB24 NDS Group i krise? Dette kan bli fremtiden for selskapet Delegrossisten, som også står bak verkstedkjeden Automester, trenger både omstrukturering og kapitaltilførsel. Om eierne går for et salg, peker det seg i første rekke ut tre mulige kjøpere.
Sørensen og Balchen: Vokser på B2B - forbruker-markedet trekker ned Den norske delen av Meko-konsernet økte omsetningen i 2. kvartal. Marginene er fortsatt gode hos Sørensen og Balchen, selv om de faller noe tilbake fra i fjor.
Dahles Auto utvider med nytt merke: Blir Seres-forhandler Tar steget utenfor Møller-sfæren og satser på kinesiske Seres.
Store mangler ved reparasjons-manualene til kinesiske bilmerker Mange av de kinesiske bilmerkenes reparasjonsmanualer er svært mangelfulle mener flere av Norges fremste eksperter på bilskade.
Nesten alle brikker på plass for Lotus i Norge Ny servicepartner er signert i Oslo-området og de første bilene er i landet. Nå nærmer det seg lansering for «nye» Lotus.
Bildemontering: Atracco ekspanderer i Norge På under to år har antall deler på lager økt fra 20.000 til 125.000. Nå åpner Atracco avdeling i Bergen - og dette sier landsjefen om videre vekst i Norge.
Slitedelsgrossister spår «all time high» omsetning På noen få uker har etterspørselen etter slitedeler til eldre bilpark eksplodert. Nå skal det repareres fremfor å skrotes.
Glass-arbeid: - De kinesiske bilmerkene gir oss utfordringer Glass-reparasjoner har blitt langt mer kostnadseffektivt – men flere trender gjør slikt arbeid vanskelig.
Hurtigruta Carglass vokser: Merke-forhandlernes posisjon er en viktig driver Bilglasskjeden åpner i løpet av september sitt verksted nummer 94 i Norge, og har ambisiøse planer om videre vekst.
AutoIndex servicemarked: Kraftig fall for alle BOS-merkene - bunn-notering for Audi Flere merker har fremgang i 2023, men fortsatt er det ingen som truer Lexus. Både BOS og Møller-merkene faller tilbake og har tapt mye terreng på servicemarkedet i AutoIndex-undersøkelsen de siste fem årene.
Dette sier Møller og BOS om de svake AutoIndex-resultatene Norges to største bilkonsern tar ikke lett på at kundene er mindre tilfredse med deres forhandleres prestasjoner på servicemarkedet.
Tung satsing på servicemarkedet gir rekord-resultater Toyota-forhandleren er blant landets mest lønnsomme merkeforhandlere, og dette er oppskriften.
- En alvorlig utfordring for dekkbransjen Det nye regelverket for å leie inn sesongarbeidere er en kjempeutfordring, mener Glenn Westbryhn i Dekk og Felg Lillestrøm AS. En tydelig trend i dekkbransjen forsterker problemene og NBF fortviler.
Tesla med store investerings-planer i Norge Planlegger utvidelse av servicemarkedskapasiteten kraftig - og rigger seg samtidig for en storstilt satsing på bilskade.
Rekordvekst for Meko-konsernet - svakere marginer for Sørensen og Balchen Oppkjøp ga kraftig vekst i topplinjen, men marginene krympet for Meko-konsernet i 1. kvartal.
Henrik Fisker: - De første bilene kommer til Norge i løpet av mai Dette sier Henrik Fisker til Bilbransje24 om volum, sentrums-showroom og planene videre.
Derfor går Mjøsbil fra NDS til Sørensen og Balchen Mjøsbil har sagt opp samarbeidsavtalen med NDS og Automester. Dette er årsaken til at verkstedkjeden har valgt å bytte partner.
Spår kraftig prisvekst på deler Så sent om i januar i år antok eneeier Gjert Romnes i delegrossisten Romnes AS at prisveksten på deler ville bli på rundt to prosent i år. Nå tror han den kan bli mangedoblet.
Han blir ny Sjekkpunkt-sjef – skal bygge ny kjede-administrasjon Ronny Sundvall overtar etter Ole Helge Ratvik, og får nærmest «blanke ark».
Mer enn halvert margin for Bilia i Norge - Et helt ekstraordinært høyt volum av kunder som har valgt å kansellere tidligere inngåtte kontrakter på nye biler er blant årsakene til et svakere Bilia-resultat i første kvartal, sier Bilia Norge-direktør Frode Hebnes.
Møller: Stor økning i antall glassjobber Rutereparasjoner og skift er blitt et strategisk viktig satsingsområde for alle Harald A. Møllers forhandlere og skadeverksteder.
Nye henger-krav åpner muligheter for verkstedene - Service og EU-kontroll på hengere er viktig for oss, sier kjedeleder Katrine Køste i Automester.
Toyotas dele-distributør kan bli streike-rammet - dette blir konsekvensene - Det er en utfordring, men vi har lagt en god plan for å håndtere en eventuell streik, sier Arne Larsen i Toyota Logistics Services Norway. Selskapet har mottatt streikevarsel for 28 av totalt 44 ansatte i Drammen.
Autoexperten-verksted konkurs: Kjedeleder er bekymret Franchise-verkstedet i Stor-Oslo som gikk konkurs denne uken er ikke alene om å kjenne på økte kostnader om dagen.
Mittanbud Bilverksted: Kraftig vekst - fortsatt stort potensiale Rundt 500 bilverksteder er nå knyttet opp til den Schibsted-eide tjenesten. - Vi har brukt mye tid på å øke dekningen, sier Håvard Bungum i Mittanbud, som mener potensialet fortsatt er stort.
Autoflows: Derfor har elbiler høyere ordresum på verkstedet - foreløpig - Det er flere grunner til at verkstedene må ta kontroll på egne kundedata og automatisere dialogen, sier Lars Gunnar Tronaas i AG Analytics.
Glass-satsing hos BOS Detalj: - Har gjort oss viktige erfaringer Bertel O. Steen Detalj har identifisert fire «basic-punkter» for å sette fart på implementering av glassarbeidet hos alle sine forhandlere.
Snap Drive: Tungt i fjor - går mot rekord-omsetning i år Den Bertel O. Steen-eide verkstedkjeden økte omsetningen noe, men fikk et svakere resultat i fjor. Det ser betydelig lysere ut i år.
Meko: Skal vokse minst 5 prosent årlig De nye målene for Meko Group betyr at konsernet skal omsette for 19 milliarder SEK i 2027 - pluss eventuelle nye større oppkjøp.
PKK-revisjon: - Dette må bli en del av kontrollen Viktige systemer i bilen er i dag ikke gjenstand for kontroll. Det må på plass, og helst før det løpet EU legger opp til, mener norske bransjeorganisasjoner.
Bilglass-markedet: Langt frem for merkeforhandlerne Norske merkeforhandlere har en lang vei å gå før de har tatt en stor del av markedet for ruteskift og reparasjoner. Se fordelingen blant bilglass-aktørene her.
Sterkere offensiv mot ulovlige verksteder: - Fortjener skryt Den siste tiden har Statens vegvesen utført flere tilsyn og flere ulovlige verksteder er blitt stengt. Det skal de ha ros for, sier Knut Martin Breivik i NBF.
Lucid med en ny vri på service-konseptet og prøvekjøringer Dette sier Lucid-sjef Michael van der Sande om behovet for sentrums-lokasjoner, håndtering av bruktbiler og partnervalg på forsikring og finansiering i Norge. Utleveringene på bilene til 2,2 millioner starter til sommeren.
Morten Harsem gir seg som Snap Drive-leder Etter sju år som administrerende direktør i Snap Drive bytter Harsem bransje.
Livet etter hybriden: Slik ser den nye Toyota-direktøren for seg morgendagen Piotr Pawlak ønsker at forhandlerne skal tjene penger på lade-infrastruktur, utforske mobile servicetjenester og satse knallhardt på varebil – og mener spesielt én kinesisk aktør har tvunget dem til å tenke annerledes.
Mobile verksted-tjenester: To bilmerker dominerer - disse 111 verkstedene har nå fått godkjenning Over halvparten av tillatelsene til å utføre mobile verksted-tjenester i kategoriene bilverksted01 og 01B er gitt til enten et Ford- eller Tesla-verksted.
Voyah-agent i nord: Sikter mot 150 millioner - og planlegger ekspansjon To bilforretninger fusjonerer og vil utvide merke-representasjonen for Voyah.
Mekonomen: Omsetter for 250 millioner i egeneide verksteder i Norge I løpet av noen få år har Mekonomen Company Bilverksted gått fra å eie en håndfull verksteder til å nå ha til sammen 25 heleide verksteder - og det stopper ikke der.
Meca og Mekonomen i Norge: God vekst i 4. kvartal Stabil omsetning for Sørensen og Balchen - men noe svakere marginer. Meko-konsernet satte ny omsetningsrekord i 2022.
- EU må fjerne konkurranse-hinder - nå - Sommel i EU begrenser bileiernes valgmuligheter i markedet for service- og reparasjonstjenester. De jobber så langsomt at vi nå slår alarm, sier Arild Hansen i Autobransjens Leverandørforening (ABL).
Xpeng overtar import-rollen selv - etablerer eget distribusjons-nettverk i Norge Den kinesiske produsenten er i gang på sin andre egne lokasjon i Norge; et service- og utleveringssenter på Lørenskog. Nå bygger de sitt eget distribusjons-nettverk og tar selv over importrollen.
Møller med nytt tilbud til bruktbil-kundene - og tester to konsepter på servicemarkedet - Hvordan vi kan øke kundelojaliteten i segment to og tre er noe vi bruker mye tid på, sier servicemarkedsdirektør Tom Nordby hos Harald A. Møller.
Dette blir Lucids første service- og utleverings-senter i Norge Den amerikanske elbilprodusenten er nå i ferd med å etablere sin andre lokasjon i Oslo.
Dette er de mest vanlige PKK-feilene - store variasjoner rundt i landet Flere godkjennes på første forsøk, men likevel måtte nær halvparten av bilene til etterkontroll i fjor. Dette var de viktigste årsakene i hvert fylke.
To Cognia-konsept med offensive vekstplaner Delespesialisten AS og Easy verksted eies begge av Cognia-konsernet. Den ene forventer å doble omsetningen i år.
Må legge ned merkeverksted Først ble salgsavdelingen nedlagt, nå må verkstedet til merkeforhandleren også legge inn årene.
Nardo Bil først ute med ny skade-sertifisering fra Volvo Etablerte pilotprosjekt i fjor - nå er første aktør offisielt sertifisert for skadearbeid på Volvo.
Romnes: Tror på et flatt marked i 2023 Presset privatøkonomi leder normalt kundene til det de oppfatter som rimeligere alternativer. Gjert Romnes tror likevel ikke på vekst for de frittstående verkstedene i 2023. Her forklarer han hvorfor.
Analyse Mange større fusjoner og oppkjøp i 2022 Totalt har det vært 13 fusjoner og oppkjøp i bilbransjen i år som har krevet Konkurransetilsynets godkjennelse. Det gjør 2022 til året med det nest høyeste antallet transaksjoner de siste ti årene - bare slått av 2021.
Svendsen Eksos inn i nye forretnings-områder - blir til Fix & Drive Den velkjente merkevaren skal erstattes med en ny. Slik ser Svendsen Eksos-lederen for seg fremtiden for kjeden.
Frydenbø-selskap i vekst: - Vi er i starten på et norsk industri-eventyr Det Frydenbø-eide selskapet EV Services har fått solid fotfeste i Norge. - Målet vårt er å endre totalt hvordan vi tradisjonelt tenker på service på biler, sier Joar Tenfjord, en av gründerne i selskapet.
Tesla vokser: Dette kan bli det fremtidige forhandler-nettverket I løpet av et par år kan Tesla komme til å ha minst like mange «forhandlere» i sitt norske nettverk som BMW og Audi.
Ny digital-satsing fra Meko Å booke service på bilen skal bli like enkelt som å bestille mat på nettet, mener Meko. Nå lanserer de et nytt booking-system, som også skal selges til aktører utenfor Meko-systemet.
Han blir ny servicemarkeds-direktør i Bavaria - Rett og slett drømmejobben, sier Stian Bonkerud (33) om sin nye rolle.
Stabilt for Mekonomen i Norge - dette gir toppsjefen grunn til optimisme Oppkjøp var den største driveren i topplinjen, men marginene krympet for Meko-konsernet. Det gjorde de også hos den norske «pengemaskinen» Sørensen og Balchen i 3. kvartal.
Tesla bygger gigantanlegg i Drammen 13.000 kvadratmeter og 105 ansatte er to av nøkkeltallene for Teslas nye storanlegg i Kobbervikdalen syd for byen.
Resultat-fall for Bilia i 3. kvartal - størst tilbakegang på servicemarkedet Driftsresultatet ble mer enn halvert i tredje kvartal for Bilia i Norge. Dette sier Frode Hebnes om utviklingen.
NBF-analyse: Kraftig nedgang i salg av både timer og deler Elektrifiseringen av bilparken gjør dramatiske innhugg i salget på servicemarkedet. Se Bilbransjeforbundets oppdaterte tall her.
Bekymret for fremtidig etterspørsel- tror på nedgang i antall verksteder Gjert Romnes, eneeier av bildelsgrossisten Romnes AS, mener det er flere årsaker til at bilbransjen nå kan gå tyngre tider i møte. Han mener også at det kan bli færre frie verksteder de neste årene.
Dette er planene for Nios ekspansjon i Norge Neste år skal Nio øke representasjonen med inntil fire nye lokasjoner. Marius Hayler sier de gjerne utvider partnersamarbeidet på servicesiden.
Automessen 2022 Dette er det viktigste for servicemarkedet: - Alle elementer peker hit Tidligere servicemarkedssjef for Skoda i Harald A. Møller, Svein Jørgen Opheim, ser flere utfordringer for servicemarkedet i Norge – også fra utlandet. Nå starter han konsulent-virksomhet.
Enighet om «målemetoden» for brukte deler Forsikringsselskapene og bilbransjen er omforent om hvordan man skal måle bruken av brukte deler.
Stabilt rute-marked - men også Møller «gir gass med glass» - Det er en klar målsetning at alle våre forhandlere skal reparere og skifte frontruter, sier skadesjef i Harald A. Møller, Jørn Narvestad.
BOS-forhandlerne går «all in» i glass-markedet Bertel O. Steen Detalj har klare mål for «gjenerobringen» av glass-markedet hos sine forhandlere. Utrullingen av det nye konseptet starter denne uken.
Tyngre for Snap Drive Det blir neppe blir noe vekst i omsetningen for den Bertel O. Steen-eide verkstedkjeden i år. Dette er årsakene.
Harald A. Møller: Må øke verksted-gjennomgangen med 150.000 biler Norges største bilimportør merker frafallet av deleomsetning på servicemarkedet. Slik møter de utfordringene.
Stor bruktbil-forhandler bygger verksted og vil bli merkeforhandler Daglig leder Bernt Roar Hellestø i Motrum sier det er flere årsaker til at selskapet nå etablerer verksted.
Bilbransjens nye «gullgruver» Bildemontering er business som aldri før - på alle måter. Medlemsbedriftene i Norges Biloppsamleres Forening («Lille-NBF») økte omsetningen med 20 prosent til over 1 milliard kroner i fjor, med marginer mange andre i bilbransjen bare kan se langt etter.
Kraftig vekst i bildemontering - Norges største passerer en milepæl - Det er et lite eventyr, sier Tom Grønvold om utviklingen de siste par årene. Nå ansetter det raskt voksende bildemonteringsselskapet ny daglig leder og er rigget for «neste steg».
Meko Group inngår strategisk viktig samarbeid - Samarbeidsavtalen mellom Meko Group og Mobivia Fleet Solutions er viktig for å sikre trafikk og oppdrag til våre kjedeverksteder i fremtiden, sier Geir Hoff i Mekonomen Company.
Kvernelands erfaringer med mobil service For et drøyt år siden etablerte forhandleren mobil service ved alle sine fem Ford-avdelinger. Det har gitt nyttig kunnskap om servicemarkedet
Fixbil-verkstedene blir AutoMester Fixbil legger alle sine 12 verksteder i Bergensregionen inn i AutoMester-kjeden.
Åpner ny 250-millioners storstue: - Skal tilby «fra vugge til grav» Birger N. Haug-toppene Lars Borger Hansen og Vidar Eriksen til Bilbransje24 om: Forhandler-strategi, hvordan elbil-andelen påvirker verkstedstrategien og muligheten for å ta en importør-rolle.
Konkurs torsdag - i full drift igjen som bilverksted samme dag Daglig leder og eier Christian Galtung Gundersen forklarer hvorfor han valgte å be om oppbud og bobestyreren gir status for konkursen i Fornebu Bil AS.
Kommentar: Glenn Stenholm Dilemma - som ikke er noe dilemma Alle mobilitetprodusenters frelse synes å være salg av flere nye elbiler. Men å bare ha en tanke i hodet, er minst en for lite, skriver Glenn Stenholm i denne kommentaren.
Lavere marginer for Meko i 2. kvartal Oppkjøp, valutaeffekter og inflasjon svekker Meko-resultatene - men konsernsjefen ser positivt på veien videre. Det var også marginnedgang for Sørensen og Balchen, men den norske grenen er fortsatt «best i Meko-klassen».
Valg av merkeverksted vs. kjedeverksted – store forskjeller mellom bilmerkene AutoIndex 2022: Mer enn 90 prosent av de som eier en inntil 7 år gamle Volvo sier de kun har benyttet merkeverksted i bilens levetid. For flere andre merker, deriblant Volkswagen, er andelen langt lavere. Her er de viktigste årsakene til at bileierne velger et frittstående verksted framfor et merkeverksted.
Han blir ny servicemarkeds-sjef i Birger N. Haug Ansetter Jon-André Hansen som direktør for servicemarkedet i konsernet.
Lønnskonflikt hos Bertel O. Steen i Bergen 79 fagorganiserte i Fellesforbundet har gått til aksjoner som følge av uenighet om lønnsoppgjøret.
Her vil Werksta vokse - skal tredoble antall verksteder i Norge Bilskadekjeden har store ambisjoner for det norske markedet.
Storavtale for NDS Group: Blir hoved-leverandør til verkstedkjede Signerer leverandørkontrakt til en verdi på 75 millioner kroner.
Frydenbø Bil kjøper frittstående verksted: Skal bli pilotprosjekt for ny Volvo-strategi Med overtagelsen av Høyland Auto etablerer Frydenbø Bil det første Volvo-verkstedet i sitt slag i Norge.
MEKO (Mekonomen Group) vokser i Finland - går inn i Baltikum Mekonomen Group, som nå har endret navn til MEKO, har inngått avtale om kjøp av en ledende distributør i Finland.
Voyah-importøren: Mekonomen-avtalen gir mulighet for rask skalering Dette sier Voyah-importør Electric Way om fordelene med den nye avtalen med Mekonomen Group, og ambisjonene om antall salgspunkter i løpet av sommeren. På mandag starter salget.
Mekonomen blir servicepartner for Voyah Mekonomen Group skal stå for service, reparasjon og vedlikehold av Voyah i Norge.
AutoIndex: Lexus best på servicemarkedet - Audi-kundene reagerer på pris Volvo klatrer opp på pallen, mens to Møller-merker har falt som en stein på servicemarkeds-undersøkelsen til AutoIndex de siste fem årene.
Kommentar: Knut Ole Magistad, NBF NBF: Godt at Fremtind ikke grønnvasker KOMMENTAR: - Det er mye mulig at utspillet til Fremtind ikke var et tilsiktet spark, men bilbransjen opplevde det som et kraftig spark, skriver Knut Ole Magistad i NBF, som mottok mange sinte og oppgitte tilbakemeldinger i går.
Kommentar: Simen Rudi, Fremtind Fremtind: Grunnløse påstander fra NBF KOMMENTAR: - Knut Ole Magistad og Norges Bilbransjeforbund (NBF) blander kortene i en kommentar full av feilaktige påstander om Fremtinds arbeid med brukte bildeler og bærekraft, skriver kommunikasjonssjef Simen Rudi i Fremtind i dette tilsvaret.
Fremtind: Merke-verksteder dårligst på bruk av brukte bildeler «Ikke-merkeverksteder» benytter over dobbelt så mye brukte bildeler i reparasjoner som merkeverksteder. Det viser en pilot i regi av Fremtind, som også mener at brukte deler må inngå i nybilgarantien.
Lønnsomme bildeler: Fra 20 til 275 millioner på fem år For ett år siden hadde daglig leder Jan Otto Jansen i netthandelselskapet Eurodel AS et mål om å selge slitedeler til norske bilister for 250 millioner i 2021. Det klarte han - bokstavelig talt - med god margin. Veksten stopper ikke der.
Mekonomen med gigantsatsing på nytt delelager i Norge I denne regionen planlegger Mekonomen å investere over en halv milliard i et nytt helautomatisk logistikk-anlegg. - Vi øker konkurransekraften både mot de andre delegrossistene og bilimportørene, sier adm. direktør Geir Hoff i Mekonomen Company Norge.
Nio setter fart - god tilgang på biler Oppskaleringen av salg og service går nesten etter planen for Nio i Norge.
Mekonomen: Nullvekst i topplinjen – tidenes beste resultat for 1. kvartal - Vi er i liten grad påvirket av den usikre verdenssituasjonen, sa konsernsjef Pehr Oscarson da han i dag la fram det sterkeste førstekvartalet i Mekonomen Groups historie. Nå bytter konsernet navn.
- Uaktuelt med brukte deler Fire av ti bileiere mener det er helt uaktuelt med brukte deler og like mange synes bilbransjen er dårlig på sirkulærøkonomi. Disse funnene i Serviceundersøkelsen 2022 avdekker først og fremst en stor informasjons-oppgave for bransjen, mener Anders Hovde i Kantar.
Flere «vekkere» i service-undersøkelsen – se hva som overrasket mest Hvor mange følger anbefalte serviceintervaller? Hvor stor andel benytter merkeverksted? I hvilken grad velges spesialister for glass og dekk? Hvilke verkstedkjeder er mest kjent? Her er første del av resultatene i NBF/Kantars store undersøkelse av bileiernes forhold til servicemarkedet.
Her starter Mekonomen mobil verksted-pilot i Norge Starter satsingen med etablering av pilotprosjekt på to steder.
Provisjonslønn i bilbransjen: Dette sier aktørene om utviklingen For både bilselgere og mekanikere utgjør den bevegelige delen en betydelig andel av total lønn. Det viser en gjennomgang Bilbransje24 har gjort blant de større forhandlergrupperingene.
Birger N. Haug: Ny topp for bruktbilene – sliter i servicemarkedet Fjoråret endte med tidenes nest høyeste kontraktsinngang på nye biler og rekordsalg av brukte. Men på ett område blir utfordringene stadig større for Birger N. Haug. – Det ble et arbeidsår for oss, innrømmer adm. direktør Vidar Eriksen.
Bruktbilforretning: Vil bli «one stop shop» Finstad Bil i Sandefjord har nylig bygget et småskadeverksted, men på sikt er ambisjon å utvide virksomheten til å bli et komplett bilanlegg.
Bilia: Bilmangel bremser resultatene i første kvartal Årets første kvartal endte med lavere omsetning og lavere driftsmargin - mens ordrebanken når nye høyder.
Snap Drive utvider - overtar verksted på Strømmen - God synlighet i et trafikalt knutepunkt hvor det passerer 11 400 biler forbi verkstedet daglig, sier kjedesjefen.
Mekonomen vurderer kjede-konsept for elbiler Mekonomen Group har betydelige ambisjoner om å gjøre en mer målrettet satsing enn i dag på service og reparasjon av elbiler. Dette sier den norske Mekonomen-sjefen om tidsperspektivet.
Grønt lys for Nios nye «stor-stue» Etter mer enn åtte måneder med kommunal «ping-pong» er tillatelsene omsider på plass. - Her vil vi tilby en service- og utleverings- opplevelse i verdensklasse - i det som kanskje er Norges fineste servicelokaler, sier servicemarkedssjef Sadia Aden Mohamed i Nio Norway.
NBF: Krever at forsikring støtter verkstedene økonomisk Avtalene med forsikring er langsiktige og indeksregulert. Men det holder ikke i slike ekstraordinære tider, sier Knut Ole Magistad i Norges Bilbransjeforbund.
Inngår 350-millioners avtale om verksted-tjenester med fem aktører Meca, Vianor, Sørensen og Balchen, Sulland Gruppen og Werksta har fått nasjonal kontrakt med Politiets Fellestjenester om verksted- og skade/lakk-tjenester. Slik prioriteres aktørene i anbudet.
Nio-anlegget på Ensjø: Skulle ha åpnet i fjor høst – ennå ikke avklart Oslo kommune ga først Nio grønt lys for ombygging av lokalene på Ensjø - så trakk de godkjenningen tilbake. Det kan fortsatt gå måneder før det viktige servicesenteret åpner dørene for kunder.
Møller Mobility Group og dansk bil-gigant kjøper seg inn i Gire Den norske logistikk-tjenesten Gire henter 10 millioner kroner for videre vekst.
BOS Detalj-sjefen: - Er fortsatt for avhengig av høy topplinje Forhandlervirksomheten økte omsetningen med 14 prosent og resultatet med 100 millioner i fjor. Det er likevel flere av prosessene innen servicemarkedet som må utvikles videre, mener Thorbjørn Myrhaug.
Frydenbø med nytt anlegg i Bergen Frydenbøs forhandler på Minde i Bergen flytter til Kokstad. Det nye anlegget blir mindre, men mer effektivt enn dagens.
Milliard-resultat for Bertel O. Steen - her er nøkkeltallene For første gang i Bertel O. Steens historie leverte konsernet et resultat på over en milliard kroner.
Verkstedkjeden nådde 100 millioners-målet i fjor: - Satser på 30 prosent vekst i år Bergens-baserte Carfix har utvidet med et nytt verksted, og iverksatt en betydelig oppbemanning.
6 av 10 NBF-bedrifter: Strømutgiftene vil svekke resultatet - Vi vet at strømprisene gjør det krevende å drive ute hos våre medlemmer, og forventer at regjeringen følger opp, sier NBF-sjef Stig Morten Nilsen.
Møller Bil: Kan trolig opprettholde fjorårets rekordinntjening - forutsatt én ting Toppsjef Sverre Helno i Møller Bil mener også at det er ett område som vil være viktigere enn noe annet for fremtidig inntjening.
Mekonomen investerer i mobile verkstedtjenester Mekonomen Group kjøper seg inn i et svensk selskap og åpner for etablering av mobile verkstedtjenester i Norge.
Meca-verksted i Nordland konkurs For to år siden omsatte Auto 3000 Sortland AS for over 40 millioner kroner. I går måtte verkstedet med 8 ansatte gå den tunge veien til tingretten.
Fra Volvo til Motor Gruppen Sten Engebretsen fikk et tilbud han ikke kunne si nei til som servicemarkedsdirektør i Motor Gruppen. Dette er noen av hans tanker om sin nye jobb.
Storsatsing i Vestfold: Forhandler-gruppe vil bygge ut bruktbil-lokasjon En av fylkets største forhandlergrupperinger satser betydelig. De ønsker å oppføre av to nye bygg i tilknytning til et eksisterende anlegg.
Sterkt servicemarkeds-fokus i Teslas nye storanlegg i Porsgrunn Det nye Grenlands-bilanlegget til Tesla får kjempekapasitet, og inneholder flere elementer som viser en offensiv satsing på servicemarkedet.
Petter Hellman: Mer standardiserte prosesser gir gode resultater Konsernsjef i Møller Mobility Group sier at kjedetankegangen og like prosesser er et viktig bidrag til fjorårets rekordresultat. På et område er forbedringspotensialet betydelig.
Toyota med store ambisjoner for det nye servicemarkeds-programmet Den norske Toyota-organisasjonen satser offensivt på å få flere kunder med eldre biler til å besøke merkeverkstedene.
Ny kontrollinstruks fra 1. mars - dette blir endringene i PKK Her er de viktigste endringene som innføres for kontroll av lette kjøretøy.
Mekonomen: Vil tyngre inn på eiersiden i norske verksteder Mekonomen-konsernet har en klar strategi om å kjøpe flere verksteder i det norske markedet, og dette er begrunnelsen.
Mekonomen: Rekordår etter svakere 4. kvartal Omsetningen økte, men resultatet gikk noe tilbake i 4. kvartal. Fjoråret ble likevel det mest lønnsomme noensinne for Mekonomen Group – med god hjelp fra Sørensen og Balchen i Norge.
Dette er Teslas nyeste bilanlegg I løpet av året åpner Tesla sitt nye anlegg i Steinkjer. Det starter som et servicesenter, men det er planer om mer.
Mekonomen: Kraftig økt digitalisering i servicemarkedet Digitale bestillinger økte med 20 prosent og nettsalg til kunder med 40 prosent hos Mekonomen i fjor. Nær halvparten av bileiere i Sverige, Norge og Finland foretrekker å bestille verkstedtid digitalt, i følge en fersk undersøkelse fra Mekonomen Group.
Nær 60 prosent vekst i verksteddriften - NAF styrker senter-ledelsen Etter to år med sterk vekst, blir 2022 et år med fokus på arbeidsflyt og prosesser for NAF-kjeden. Andres Brodtkorb utelukker likevel ikke utvidelse ved oppkjøp, dersom mulighetene byr seg.
Tesla med kraftig kapasitetsøkning på flere områder i servicemarkedet Den amerikanske elbilprodusenten tar flere grep for å styrke sin posisjon.
Verksted-kjede: Søker nye krefter for videre vekst Mjøsbil AS gjennomførte overgang fra Mekonomen til Automester i fjor. Etter 20 år med kontinuerlig vekst søker eier og daglig leder Jens Petter Markestad nå sin etterfølger til den daglige driften.
NDS Group oppretter eget elbil-akademi Skal bli et senter for fagkompetanse på el- og hybridbiler i Automester-kjeden.
Møller Bil-sjefen: - Må tilby et stort sortiment av tjenester i servicemarkedet Toppsjef Sverre Helno i Møller Bil mener at det i fremtiden blir et mye mer fragmentert tilbud av verkstedtjenester. Her er noen av hans tanker.
Disse områdene skal løfte Volvo i servicemarkedet Volvo-importøren har definert fem områder hvor det skal settes inn mest mulig ressurser for å vinne kampen om kundene i servicemarkedet.
Derfor satser Gumpen tungt på mobile verkstedtjenester En av landets største forhandlergrupperinger vil nå gå «all in» i å tilby mobile servicemarkedstjenester til sine storforbrukere.
PKK: Flere biler godkjennes på første forsøk – disse feilene stanset resten Andelen «godkjente» PKK gikk opp i fjor, men likevel måtte nær halvparten av bilene til etterkontroll. Dette er de vanligste årsakene.
Nær 1,1 millioner PKK gjennom BUS – en liten aktør øker mest BUS «eier» markedet for rapportering av PKK, hvor både Inputdata, NAF og Møller tapte andeler i fjor.
Rigget for økt salg til verksteder Slik skal Norsk Bildelsenter AS, som i fjor solgte deler for 230 millioner kroner, vokse i verkstedmarkedet.
Automessen utsettes til høsten Den ble først utsatt fra 2021 til mars i år. Nå er det klart at Automessen flyttes til 28. september.
BOS: Tar nye grep i servicemarkedet Bertel O. Steen opplevde i fjor en nedgang i antall solgte timer per vogngjennomgang. Nå styrkes satsningen på to viktige forretningsområder.
Bremsene på for Nios nye Oslo-anlegg Nio fikk først godkjent både bruksendring og ombygging for deler av av «Kolberg-bygget» på Ensjø. Så kom det stopp-ordre fra kommunen. - Vi verken forstår eller er enig i det juridiske grunnlaget for kommunens vedtak, sier Nio-sjef Marius Hayler.
Dette er viktige virkemidler for å få mekanikere stå lenger i jobben Bilbransjen sliter med at mekanikere står for kort tid i produktive stillinger på verkstedene. To av de større merkeforhandlergrupperingene i Norge mener de har noe av løsningen på problemet.
Nye akkrediterings-krav til frie verksteder Uten en egen akkreditering kan tilgangen på sikkerhetsrelatert informasjon bli en utfordring for verksteder uten merkeautorisasjon. Dette er hva de må gjøre.
Regional dekk- og dele-aktør med store vekstambisjoner Dekk- og delegrossisten Dekk og Deler AS med ni lokasjoner i Bergens-regionen har økt omsetningen kraftig de siste årene. Planen er fortsatt sterk vekst, både i omsetning og i antall lokasjoner – også utenfor «kjerneområdet».
NAF: Kraftig vekst innen verksteddrift – dette er planen fremover NAF har i dag verkstedgodkjenning i 34 av sine 50 sentre rundt i landet. Det er ni flere enn for bare ett år siden og det stopper ikke der.
Tesla med storsatsing i Vestfold Dette er første trinn i Teslas satsing mellom dagens lokasjoner i Drammen og Porsgrunn.
Verkstedkjede med ambisiøse vekstmål Så stort mener delegrossisten NDS Group at vekstpotensialet er i Automesterkjeden.
AutoIndex: Valg av merkeverksted vs. kjedeverksted – store forskjeller mellom bilmerkene På ett merke svarer flere enn tre av ti eiere av inntil 7 år gamle biler at de har benyttet et ikke-merkeverksted siste året. Pris er ikke den viktigste årsaken, når en bileier velger å benytte et frittstående verksted framfor et merkeverksted.
Går fra Ford-importøren til Tesla Servicemarkedsdirektøren i Ford Motor Norge får en sentral stilling i den norske Tesla-organisasjonen.
Frydenbø: Vil bli nasjonal aktør på elbil-service Dette er Frydenbø Bils ambisjoner med oppkjøpet av EV Services.
NDS kjøper stor leverandør av verksted-utstyr - Oppkjøpet av Nordic Lift styrker vi vår bredde innenfor produktkategoriene verkstedsutstyr og service betydelig, sier NDS Group-sjef Janno Gröne.
Resultat-nedgang for Sørensen og Balchen Resultatet falt noe i tredje kvartal, men den norske virksomheten til Mekonomen-konsernet er fortsatt "best i klassen" på marginer.
Elbil-milepæl for Mekonomen: - Noe som skiller klinten fra hveten Mekonomen har godkjent over 1.500 verksteder for å skru på elbiler. - Norge er helt i førersetet på dette, sier den norske kjedesjefen i Mekonomen - men har samtidig nedjustert målet for antallet som skal bli «Mekonomen-godkjent elbil-verksted» i år.
Hun får ansvaret for forretningsutvikling i den nye Mekonomen-organiseringen Skal lede markedsføring, varemerke- og forretningsutvikling samt kommersialisering av Mekonomen-konseptene.
Disse blir Nios samarbeidspartnere på service og skade/lakk Nio har sikret seg avtale med flere store bilbransjeaktører.
Glass-kjede frir til merkeforhandlere Daglig leder Tone Jakobsen i Cary Group har et ønske om kraftig vekst i antall lokasjoner. Merkeforhandlere inngår i planene.
Bavaria-forhandler med storsatsing på bilskade Daglig leder Jarl Richard Dalen i Bavaria Sør tar grep om bilskade og har leid et eksternt bygg for å satse mye tyngre på servicemarkedet.
Tar kreative grep for å fylle verkstedet I går åpnet bruktbilforhandleren Ydse Auto AS sitt nye storanlegg i Kristiansand. Eier og daglig leder Håvard Ydse har tenkt kreativt for hvordan han skal fylle sitt nye store verksted.
Doblet omsetningen og snudde årelangt millionunderskudd – utfordrer bransjen på bildeler og dekk Danske T. Hansen Gruppen har snudd opp ned på tidligere Torshov Bilrekvisita. - Vi vokser for hver sesong, sier Hans-Andre Sørvik om den økte satsingen på bildeler og dekk fra 35 lokasjoner i Norge.
Fortsetter ekspansjon med nye verksteder Verkstedkjeden Carfix, som har utvidet nedslagsfeltet til hele Sør-Norge, åpner i løpet av høsten to nye verksteder. Dette er måten de har gjort det på.
Bavaria-sjefen: - Bør være mulig å doble bunnlinjen fra servicemarkedet Andre kvartal til Hedin i Norge ble tilfredsstillende, men den norske Bavaria-sjefen mener kjeden kan doble bidraget fra servicemarkedet, og varsler betydelige grep.
Mekonomen: Vil eie flere verksteder og knytte tettere kontakt med bilmerkene Geir Hoff, Mekonomen-konsernets øverste sjef for Norge forklarer hvorfor konsernet mener det er viktig å sikre større deler av verdikjeden.
Ny omsetningsrekord for Sørensen og Balchen - forventer utfordringer med deleleveringer fremover Det norske markedet står fortsatt sterkt i Mekonomen-konsernet, men Sørensen og Balchen-sjefen er ikke helt uten bekymringer.