• Bli abonnent
  • Annonsere
  • Om Bilbransje24
  • BilbransjeJOBBER
  • Bli abonnent
  • Annonsere
  • Om Bilbransje24
  • BilbransjeJOBBER
  • Bilbransje24
  • TEMA
    • Merkeforhandler
    • Servicemarked
    • Bilsalg
    • Bruktbil
    • Skade/lakk
    • Finans/forsikring
    • Dekkbransjen
    • Debatt/kommentar
    • Personal/rekruttering
  • BILBRANSJE24
    • Annonseinfo
    • Kontakt oss
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
To Cognia-konsept med offensive vekstplaner

To Cognia-konsept med offensive vekstplaner

Delespesialisten AS og Easy verksted eies begge av Cognia-konsernet. Den ene forventer å doble omsetningen i år.

Må legge ned merkeverksted

Må legge ned merkeverksted

Først ble salgsavdelingen nedlagt, nå må verkstedet til merkeforhandleren også legge inn årene.

Nardo Bil først ute med ny skade-sertifisering fra Volvo

Nardo Bil først ute med ny skade-sertifisering fra Volvo

Etablerte pilotprosjekt i fjor - nå er første aktør offisielt sertifisert for skadearbeid på Volvo.

Romnes: Tror på et flatt marked i 2023

Romnes: Tror på et flatt marked i 2023

Presset privatøkonomi leder normalt kundene til det de oppfatter som rimeligere alternativer. Gjert Romnes tror likevel ikke på vekst for de frittstående verkstedene i 2023. Her forklarer han hvorfor.

Annonse
Mange større fusjoner og oppkjøp i 2022

Mange større fusjoner og oppkjøp i 2022

Totalt har det vært 13 fusjoner og oppkjøp i bilbransjen i år som har krevet Konkurransetilsynets godkjennelse. Det gjør 2022 til året med det nest høyeste antallet transaksjoner de siste ti årene - bare slått av 2021.

Svendsen Eksos inn i nye forretnings-områder - blir til Fix & Drive

Svendsen Eksos inn i nye forretnings-områder - blir til Fix & Drive

Den velkjente merkevaren skal erstattes med en ny. Slik ser Svendsen Eksos-lederen for seg fremtiden for kjeden.

Frydenbø-selskap i vekst: - Vi er i starten på et norsk industri-eventyr

Frydenbø-selskap i vekst: - Vi er i starten på et norsk industri-eventyr

Det Frydenbø-eide selskapet EV Services har fått solid fotfeste i Norge. - Målet vårt er å endre totalt hvordan vi tradisjonelt tenker på service på biler, sier Joar Tenfjord, en av gründerne i selskapet.

Tesla vokser: Dette kan bli det fremtidige forhandler-nettverket

Tesla vokser: Dette kan bli det fremtidige forhandler-nettverket

I løpet av et par år kan Tesla komme til å ha minst like mange «forhandlere» i sitt norske nettverk som BMW og Audi.

Ny digital-satsing fra Meko

Ny digital-satsing fra Meko

Å booke service på bilen skal bli like enkelt som å bestille mat på nettet, mener Meko. Nå lanserer de et nytt booking-system, som også skal selges til aktører utenfor Meko-systemet.

Han blir ny servicemarkeds-direktør i Bavaria

Han blir ny servicemarkeds-direktør i Bavaria

- Rett og slett drømmejobben, sier Stian Bonkerud (33) om sin nye rolle.

Stabilt for Mekonomen i Norge - dette gir toppsjefen grunn til optimisme

Stabilt for Mekonomen i Norge - dette gir toppsjefen grunn til optimisme

Oppkjøp var den største driveren i topplinjen, men marginene krympet for Meko-konsernet. Det gjorde de også hos den norske «pengemaskinen» Sørensen og Balchen i 3. kvartal.

Tesla bygger gigantanlegg i Drammen

Tesla bygger gigantanlegg i Drammen

13.000 kvadratmeter og 105 ansatte er to av nøkkeltallene for Teslas nye storanlegg i Kobbervikdalen syd for byen.

Fra Werksta til Bertel O. Steen

Fra Werksta til Bertel O. Steen

Georg Risheim returnerer til Bertel O. Steen.

Resultat-fall for Bilia i 3. kvartal - størst tilbakegang på servicemarkedet

Resultat-fall for Bilia i 3. kvartal - størst tilbakegang på servicemarkedet

Driftsresultatet ble mer enn halvert i tredje kvartal for Bilia i Norge. Dette sier Frode Hebnes om utviklingen.

NBF-analyse: Kraftig nedgang i salg av både timer og deler

NBF-analyse: Kraftig nedgang i salg av både timer og deler

Elektrifiseringen av bilparken gjør dramatiske innhugg i salget på servicemarkedet. Se Bilbransjeforbundets oppdaterte tall her.

Bekymret for fremtidig etterspørsel - tror på nedgang i antall verksteder

Bekymret for fremtidig etterspørsel
- tror på nedgang i antall verksteder

Gjert Romnes, eneeier av bildelsgrossisten Romnes AS, mener det er flere årsaker til at bilbransjen nå kan gå tyngre tider i møte. Han mener også at det kan bli færre frie verksteder de neste årene.

Dette er planene for Nios ekspansjon i Norge

Dette er planene for Nios ekspansjon i Norge

Neste år skal Nio øke representasjonen med inntil fire nye lokasjoner. Marius Hayler sier de gjerne utvider partnersamarbeidet på servicesiden.

Dette er det viktigste for servicemarkedet:- Alt peker hit

Dette er det viktigste for servicemarkedet:
- Alle elementer peker hit

Tidligere servicemarkedssjef for Skoda i Harald A. Møller, Svein Jørgen Opheim, ser flere utfordringer for servicemarkedet i Norge – også fra utlandet. Nå starter han konsulent-virksomhet.

Enighet om «målemetoden» for brukte deler

Enighet om «målemetoden» for brukte deler

Forsikringsselskapene og bilbransjen er omforent om hvordan man skal måle bruken av brukte deler.

Stabilt rute-marked - men også Møller «gir gass med glass»

Stabilt rute-marked - men også Møller «gir gass med glass»

- Det er en klar målsetning at alle våre forhandlere skal reparere og skifte frontruter, sier skadesjef i Harald A. Møller, Jørn Narvestad.

BOS-forhandlerne går «all in» i glass-markedet

BOS-forhandlerne går «all in» i glass-markedet

Bertel O. Steen Detalj har klare mål for «gjenerobringen» av glass-markedet hos sine forhandlere. Utrullingen av det nye konseptet starter denne uken.

Tyngre for Snap Drive

Tyngre for Snap Drive

Det blir neppe blir noe vekst i omsetningen for den Bertel O. Steen-eide verkstedkjeden i år. Dette er årsakene.

Annonse
Harald A. Møller: Må øke verksted-gjennomgangen med 150.000 biler

Harald A. Møller: Må øke verksted-gjennomgangen med 150.000 biler

Norges største bilimportør merker frafallet av deleomsetning på servicemarkedet. Slik møter de utfordringene.

Stor bruktbilforhandler bygger verksted og vil bli merkeforhandler

Stor bruktbil-forhandler bygger verksted og vil bli merkeforhandler

Daglig leder Bernt Roar Hellestø i Motrum sier det er flere årsaker til at selskapet nå etablerer verksted.

Bilbransjens nye «gullgruver»

Bilbransjens nye «gullgruver»

Bildemontering er business som aldri før - på alle måter. Medlemsbedriftene i Norges Biloppsamleres Forening («Lille-NBF») økte omsetningen med 20 prosent til over 1 milliard kroner i fjor, med marginer mange andre i bilbransjen bare kan se langt etter.

Kraftig vekst i bildemontering - Norges største passerer en milepæl

Kraftig vekst i bildemontering - Norges største passerer en milepæl

- Det er et lite eventyr, sier Tom Grønvold om utviklingen de siste par årene. Nå ansetter det raskt voksende bildemonteringsselskapet ny daglig leder og er rigget for «neste steg».

Meko Group inngår strategisk viktig samarbeid

Meko Group inngår strategisk viktig samarbeid

- Samarbeidsavtalen mellom Meko Group og Mobivia Fleet Solutions er viktig for å sikre trafikk og oppdrag til våre kjedeverksteder i fremtiden, sier Geir Hoff i Mekonomen Company.

Kvernelands erfaringer med mobil service

Kvernelands erfaringer med mobil service

For et drøyt år siden etablerte forhandleren mobil service ved alle sine fem Ford-avdelinger. Det har gitt nyttig kunnskap om servicemarkedet

Fixbil-verkstedene blir AutoMester

Fixbil-verkstedene blir AutoMester

Fixbil legger alle sine 12 verksteder i Bergensregionen inn i AutoMester-kjeden.

Åpner ny 250-millioners storstue: - Skal tilby «fra vugge til grav»

Åpner ny 250-millioners storstue: - Skal tilby «fra vugge til grav»

Birger N. Haug-toppene Lars Borger Hansen og Vidar Eriksen til Bilbransje24 om: Forhandler-strategi, hvordan elbil-andelen påvirker verkstedstrategien og muligheten for å ta en importør-rolle.

Konkurs torsdag - i full drift igjen som bilverksted samme dag

Konkurs torsdag - i full drift igjen som bilverksted samme dag

Daglig leder og eier Christian Galtung Gundersen forklarer hvorfor han valgte å be om oppbud og bobestyreren gir status for konkursen i Fornebu Bil AS.

Dilemma - som ikke er noe dilemma

Dilemma - som ikke er noe dilemma

Alle mobilitetprodusenters frelse synes å være salg av flere nye elbiler. Men å bare ha en tanke i hodet, er minst en for lite, skriver Glenn Stenholm i denne kommentaren.

Lavere marginer for Meko i 2. kvartal

Lavere marginer for Meko i 2. kvartal

Oppkjøp, valutaeffekter og inflasjon svekker Meko-resultatene - men konsernsjefen ser positivt på veien videre. Det var også marginnedgang for Sørensen og Balchen, men den norske grenen er fortsatt «best i Meko-klassen».

Valg av merkeverksted vs. kjedeverksted – store forskjeller mellom bilmerkene

Valg av merkeverksted vs. kjedeverksted – store forskjeller mellom bilmerkene

AutoIndex 2022: Mer enn 90 prosent av de som eier en inntil 7 år gamle Volvo sier de kun har benyttet merkeverksted i bilens levetid. For flere andre merker, deriblant Volkswagen, er andelen langt lavere. Her er de viktigste årsakene til at bileierne velger et frittstående verksted framfor et merkeverksted.

Han blir ny servicemarkeds-sjef i Birger N. Haug

Han blir ny servicemarkeds-sjef i Birger N. Haug

Ansetter Jon-André Hansen som direktør for servicemarkedet i konsernet.

Lønnskonflikt hos Bertel O. Steen i Bergen

Lønnskonflikt hos Bertel O. Steen i Bergen

79 fagorganiserte i Fellesforbundet har gått til aksjoner som følge av uenighet om lønnsoppgjøret.

Her vil Werksta vokse - skal tredoble antall verksteder i Norge

Her vil Werksta vokse - skal tredoble antall verksteder i Norge

Bilskadekjeden har store ambisjoner for det norske markedet.

Storavtale for NDS Group: Blir hoved-leverandør til verkstedkjede

Storavtale for NDS Group: Blir hoved-leverandør til verkstedkjede

Signerer leverandørkontrakt til en verdi på 75 millioner kroner.

Mekonomen Company kjøper stort verksted på Vestlandet

Mekonomen Company kjøper stort verksted på Vestlandet

Blir en del av Meca-kjeden.

Frydenbø Bil kjøper frittstående verksted: Skal bli pilotprosjekt for ny Volvo-strategi

Frydenbø Bil kjøper frittstående verksted: Skal bli pilotprosjekt for ny Volvo-strategi

Med overtagelsen av Høyland Auto etablerer Frydenbø Bil det første Volvo-verkstedet i sitt slag i Norge.

MEKO (Mekonomen Group) vokser i Finland - går inn i Baltikum

MEKO (Mekonomen Group) vokser i Finland - går inn i Baltikum

Mekonomen Group, som nå har endret navn til MEKO, har inngått avtale om kjøp av en ledende distributør i Finland.

Voyah-importøren: Mekonomen-avtalen gir mulighet for rask skalering

Voyah-importøren: Mekonomen-avtalen gir mulighet for rask skalering

Dette sier Voyah-importør Electric Way om fordelene med den nye avtalen med Mekonomen Group, og ambisjonene om antall salgspunkter i løpet av sommeren. På mandag starter salget.

Mekonomen blir servicepartner for Voyah

Mekonomen blir servicepartner for Voyah

Mekonomen Group skal stå for service, reparasjon og vedlikehold av Voyah i Norge.

AutoIndex: Lexus best på servicemarkedet - Audi-kundene reagerer på pris

AutoIndex: Lexus best på servicemarkedet - Audi-kundene reagerer på pris

Volvo klatrer opp på pallen, mens to Møller-merker har falt som en stein på servicemarkeds-undersøkelsen til AutoIndex de siste fem årene.

NBF: Godt at Fremtind ikke grønnvasker

NBF: Godt at Fremtind ikke grønnvasker

KOMMENTAR: - Det er mye mulig at utspillet til Fremtind ikke var et tilsiktet spark, men bilbransjen opplevde det som et kraftig spark, skriver Knut Ole Magistad i NBF, som mottok mange sinte og oppgitte tilbakemeldinger i går.

Fremtind: Grunnløse påstander fra NBF

Fremtind: Grunnløse påstander fra NBF

KOMMENTAR: - Knut Ole Magistad og Norges Bilbransjeforbund (NBF) blander kortene i en kommentar full av feilaktige påstander om Fremtinds arbeid med brukte bildeler og bærekraft, skriver kommunikasjonssjef Simen Rudi i Fremtind i dette tilsvaret.

Fremtind: Merke-verksteder dårligst på bruk av brukte bildeler

Fremtind: Merke-verksteder dårligst på bruk av brukte bildeler

«Ikke-merkeverksteder» benytter over dobbelt så mye brukte bildeler i reparasjoner som merkeverksteder. Det viser en pilot i regi av Fremtind, som også mener at brukte deler må inngå i nybilgarantien.

Lønnsomme bildeler: Fra 20 til 275 millioner på fem år

Lønnsomme bildeler: Fra 20 til 275 millioner på fem år

For ett år siden hadde daglig leder Jan Otto Jansen i netthandelselskapet Eurodel AS et mål om å selge slitedeler til norske bilister for 250 millioner i 2021. Det klarte han - bokstavelig talt - med god margin. Veksten stopper ikke der.

Mekonomen med gigantsatsing på nytt delelager i Norge

Mekonomen med gigantsatsing på nytt delelager i Norge

I denne regionen planlegger Mekonomen å investere over en halv milliard i et nytt helautomatisk logistikk-anlegg. - Vi øker konkurransekraften både mot de andre delegrossistene og bilimportørene, sier adm. direktør Geir Hoff i Mekonomen Company Norge.

Nio setter fart - god tilgang på biler

Nio setter fart - god tilgang på biler

Oppskaleringen av salg og service går nesten etter planen for Nio i Norge.

Mekonomen: Nullvekst i topplinjen – tidenes beste resultat for 1. kvartal

Mekonomen: Nullvekst i topplinjen – tidenes beste resultat for 1. kvartal

- Vi er i liten grad påvirket av den usikre verdenssituasjonen, sa konsernsjef Pehr Oscarson da han i dag la fram det sterkeste førstekvartalet i Mekonomen Groups historie. Nå bytter konsernet navn.

- Uaktuelt med brukte deler

- Uaktuelt med brukte deler

Fire av ti bileiere mener det er helt uaktuelt med brukte deler og like mange synes bilbransjen er dårlig på sirkulærøkonomi. Disse funnene i Serviceundersøkelsen 2022 avdekker først og fremst en stor informasjons-oppgave for bransjen, mener Anders Hovde i Kantar.

Flere «vekkere» i service-undersøkelsen – se hva som overrasket mest

Flere «vekkere» i service-undersøkelsen – se hva som overrasket mest

Hvor mange følger anbefalte serviceintervaller? Hvor stor andel benytter merkeverksted? I hvilken grad velges spesialister for glass og dekk? Hvilke verkstedkjeder er mest kjent? Her er første del av resultatene i NBF/Kantars store undersøkelse av bileiernes forhold til servicemarkedet.

Her starter Mekonomen mobil verksted-pilot i Norge

Her starter Mekonomen mobil verksted-pilot i Norge

Starter satsingen med etablering av pilotprosjekt på to steder.

Provisjonslønn i bilbransjen: Dette sier aktørene om utviklingen

Provisjonslønn i bilbransjen: Dette sier aktørene om utviklingen

For både bilselgere og mekanikere utgjør den bevegelige delen en betydelig andel av total lønn. Det viser en gjennomgang Bilbransje24 har gjort blant de større forhandlergrupperingene.

Birger N. Haug: Ny topp for bruktbilene – sliter i servicemarkedet

Birger N. Haug: Ny topp for bruktbilene – sliter i servicemarkedet

Fjoråret endte med tidenes nest høyeste kontraktsinngang på nye biler og rekordsalg av brukte. Men på ett område blir utfordringene stadig større for Birger N. Haug. – Det ble et arbeidsår for oss, innrømmer adm. direktør Vidar Eriksen.

Bruktbilforretning: Vil bli «one stop shop»

Bruktbilforretning: Vil bli «one stop shop»

Finstad Bil i Sandefjord har nylig bygget et småskadeverksted, men på sikt er ambisjon å utvide virksomheten til å bli et komplett bilanlegg.

Bilia: Bilmangel bremser resultatene i første kvartal

Bilia: Bilmangel bremser resultatene i første kvartal

Årets første kvartal endte med lavere omsetning og lavere driftsmargin - mens ordrebanken når nye høyder.

Snap Drive utvider - overtar verksted på Strømmen

Snap Drive utvider - overtar verksted på Strømmen

- God synlighet i et trafikalt knutepunkt hvor det passerer 11 400 biler forbi verkstedet daglig, sier kjedesjefen.

Mekonomen vurderer kjede-konsept for elbiler

Mekonomen vurderer kjede-konsept for elbiler

Mekonomen Group har betydelige ambisjoner om å gjøre en mer målrettet satsing enn i dag på service og reparasjon av elbiler. Dette sier den norske Mekonomen-sjefen om tidsperspektivet.

Grønt lys for Nios nye «stor-stue»

Grønt lys for Nios nye «stor-stue»

Etter mer enn åtte måneder med kommunal «ping-pong» er tillatelsene omsider på plass. - Her vil vi tilby en service- og utleverings- opplevelse i verdensklasse - i det som kanskje er Norges fineste servicelokaler, sier servicemarkedssjef Sadia Aden Mohamed i Nio Norway.

NBF: Krever at forsikring støtter verkstedene økonomisk

NBF: Krever at forsikring støtter verkstedene økonomisk

Avtalene med forsikring er langsiktige og indeksregulert. Men det holder ikke i slike ekstraordinære tider, sier Knut Ole Magistad i Norges Bilbransjeforbund.

Inngår 350-millioners avtale om verksted-tjenester med fem aktører

Inngår 350-millioners avtale om verksted-tjenester med fem aktører

Meca, Vianor, Sørensen og Balchen, Sulland Gruppen og Werksta har fått nasjonal kontrakt med Politiets Fellestjenester om verksted- og skade/lakk-tjenester. Slik prioriteres aktørene i anbudet.

Nio-anlegget på Ensjø: Skulle ha åpnet i fjor høst – ennå ikke avklart

Nio-anlegget på Ensjø: Skulle ha åpnet i fjor høst – ennå ikke avklart

Oslo kommune ga først Nio grønt lys for ombygging av lokalene på Ensjø - så trakk de godkjenningen tilbake. Det kan fortsatt gå måneder før det viktige servicesenteret åpner dørene for kunder.

Møller Mobility Group og dansk bil-gigant kjøper seg inn i Gire

Møller Mobility Group og dansk bil-gigant kjøper seg inn i Gire

Den norske logistikk-tjenesten Gire henter 10 millioner kroner for videre vekst.

BOS Detalj-sjefen: - Er fortsatt for avhengig av høy topplinje

BOS Detalj-sjefen: - Er fortsatt for avhengig av høy topplinje

Forhandlervirksomheten økte omsetningen med 14 prosent og resultatet med 100 millioner i fjor. Det er likevel flere av prosessene innen servicemarkedet som må utvikles videre, mener Thorbjørn Myrhaug.

Frydenbø med nytt anlegg i Bergen

Frydenbø med nytt anlegg i Bergen

Frydenbøs forhandler på Minde i Bergen flytter til Kokstad. Det nye anlegget blir mindre, men mer effektivt enn dagens.

Gikk du glipp av BOS-ledelsens resultat-presentasjon DIREKTE? Se hele her

Gikk du glipp av BOS-ledelsens resultat-presentasjon DIREKTE? Se hele her

Milliard-resultat for Bertel O. Steen - her er nøkkeltallene

Milliard-resultat for Bertel O. Steen - her er nøkkeltallene

For første gang i Bertel O. Steens historie leverte konsernet et resultat på over en milliard kroner.

Verkstedkjeden nådde 100 millioners-målet i fjor: - Satser på 30 prosent vekst i år

Verkstedkjeden nådde 100 millioners-målet i fjor: - Satser på 30 prosent vekst i år

Bergens-baserte Carfix har utvidet med et nytt verksted, og iverksatt en betydelig oppbemanning.

Bilbransje24 drives av:
Bilbransje Media AS

Organisasjonsnummer: 921 399 731

Personvern/cookies

All journalistikk er basert på Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten.

Redaktør:

Trygve Larsen | +47 41 26 73 10

Journalist/fotograf:

Odd Erik Skavold Lystad | +47 99 56 10 58

Daglig leder:

Per Morten Merg | +47 91 16 57 44

Markedssjef:

Daniel Solomonsz | +47 45 48 11 28

Kontakt oss:

[email protected]

[email protected]

[email protected]

Besøksadresse:

Sofiemyrveien 6D

1412 Sofiemyr

Telefon: 66 82 21 21