To Cognia-konsept med offensive vekstplaner Delespesialisten AS og Easy verksted eies begge av Cognia-konsernet. Den ene forventer å doble omsetningen i år.
Må legge ned merkeverksted Først ble salgsavdelingen nedlagt, nå må verkstedet til merkeforhandleren også legge inn årene.
Nardo Bil først ute med ny skade-sertifisering fra Volvo Etablerte pilotprosjekt i fjor - nå er første aktør offisielt sertifisert for skadearbeid på Volvo.
Romnes: Tror på et flatt marked i 2023 Presset privatøkonomi leder normalt kundene til det de oppfatter som rimeligere alternativer. Gjert Romnes tror likevel ikke på vekst for de frittstående verkstedene i 2023. Her forklarer han hvorfor.
Mange større fusjoner og oppkjøp i 2022 Totalt har det vært 13 fusjoner og oppkjøp i bilbransjen i år som har krevet Konkurransetilsynets godkjennelse. Det gjør 2022 til året med det nest høyeste antallet transaksjoner de siste ti årene - bare slått av 2021.
Svendsen Eksos inn i nye forretnings-områder - blir til Fix & Drive Den velkjente merkevaren skal erstattes med en ny. Slik ser Svendsen Eksos-lederen for seg fremtiden for kjeden.
Frydenbø-selskap i vekst: - Vi er i starten på et norsk industri-eventyr Det Frydenbø-eide selskapet EV Services har fått solid fotfeste i Norge. - Målet vårt er å endre totalt hvordan vi tradisjonelt tenker på service på biler, sier Joar Tenfjord, en av gründerne i selskapet.
Tesla vokser: Dette kan bli det fremtidige forhandler-nettverket I løpet av et par år kan Tesla komme til å ha minst like mange «forhandlere» i sitt norske nettverk som BMW og Audi.
Ny digital-satsing fra Meko Å booke service på bilen skal bli like enkelt som å bestille mat på nettet, mener Meko. Nå lanserer de et nytt booking-system, som også skal selges til aktører utenfor Meko-systemet.
Han blir ny servicemarkeds-direktør i Bavaria - Rett og slett drømmejobben, sier Stian Bonkerud (33) om sin nye rolle.
Stabilt for Mekonomen i Norge - dette gir toppsjefen grunn til optimisme Oppkjøp var den største driveren i topplinjen, men marginene krympet for Meko-konsernet. Det gjorde de også hos den norske «pengemaskinen» Sørensen og Balchen i 3. kvartal.
Tesla bygger gigantanlegg i Drammen 13.000 kvadratmeter og 105 ansatte er to av nøkkeltallene for Teslas nye storanlegg i Kobbervikdalen syd for byen.
Resultat-fall for Bilia i 3. kvartal - størst tilbakegang på servicemarkedet Driftsresultatet ble mer enn halvert i tredje kvartal for Bilia i Norge. Dette sier Frode Hebnes om utviklingen.
NBF-analyse: Kraftig nedgang i salg av både timer og deler Elektrifiseringen av bilparken gjør dramatiske innhugg i salget på servicemarkedet. Se Bilbransjeforbundets oppdaterte tall her.
Bekymret for fremtidig etterspørsel- tror på nedgang i antall verksteder Gjert Romnes, eneeier av bildelsgrossisten Romnes AS, mener det er flere årsaker til at bilbransjen nå kan gå tyngre tider i møte. Han mener også at det kan bli færre frie verksteder de neste årene.
Dette er planene for Nios ekspansjon i Norge Neste år skal Nio øke representasjonen med inntil fire nye lokasjoner. Marius Hayler sier de gjerne utvider partnersamarbeidet på servicesiden.
Dette er det viktigste for servicemarkedet: - Alle elementer peker hit Tidligere servicemarkedssjef for Skoda i Harald A. Møller, Svein Jørgen Opheim, ser flere utfordringer for servicemarkedet i Norge – også fra utlandet. Nå starter han konsulent-virksomhet.
Enighet om «målemetoden» for brukte deler Forsikringsselskapene og bilbransjen er omforent om hvordan man skal måle bruken av brukte deler.
Stabilt rute-marked - men også Møller «gir gass med glass» - Det er en klar målsetning at alle våre forhandlere skal reparere og skifte frontruter, sier skadesjef i Harald A. Møller, Jørn Narvestad.
BOS-forhandlerne går «all in» i glass-markedet Bertel O. Steen Detalj har klare mål for «gjenerobringen» av glass-markedet hos sine forhandlere. Utrullingen av det nye konseptet starter denne uken.
Tyngre for Snap Drive Det blir neppe blir noe vekst i omsetningen for den Bertel O. Steen-eide verkstedkjeden i år. Dette er årsakene.
Harald A. Møller: Må øke verksted-gjennomgangen med 150.000 biler Norges største bilimportør merker frafallet av deleomsetning på servicemarkedet. Slik møter de utfordringene.
Stor bruktbil-forhandler bygger verksted og vil bli merkeforhandler Daglig leder Bernt Roar Hellestø i Motrum sier det er flere årsaker til at selskapet nå etablerer verksted.
Bilbransjens nye «gullgruver» Bildemontering er business som aldri før - på alle måter. Medlemsbedriftene i Norges Biloppsamleres Forening («Lille-NBF») økte omsetningen med 20 prosent til over 1 milliard kroner i fjor, med marginer mange andre i bilbransjen bare kan se langt etter.
Kraftig vekst i bildemontering - Norges største passerer en milepæl - Det er et lite eventyr, sier Tom Grønvold om utviklingen de siste par årene. Nå ansetter det raskt voksende bildemonteringsselskapet ny daglig leder og er rigget for «neste steg».
Meko Group inngår strategisk viktig samarbeid - Samarbeidsavtalen mellom Meko Group og Mobivia Fleet Solutions er viktig for å sikre trafikk og oppdrag til våre kjedeverksteder i fremtiden, sier Geir Hoff i Mekonomen Company.
Kvernelands erfaringer med mobil service For et drøyt år siden etablerte forhandleren mobil service ved alle sine fem Ford-avdelinger. Det har gitt nyttig kunnskap om servicemarkedet
Fixbil-verkstedene blir AutoMester Fixbil legger alle sine 12 verksteder i Bergensregionen inn i AutoMester-kjeden.
Åpner ny 250-millioners storstue: - Skal tilby «fra vugge til grav» Birger N. Haug-toppene Lars Borger Hansen og Vidar Eriksen til Bilbransje24 om: Forhandler-strategi, hvordan elbil-andelen påvirker verkstedstrategien og muligheten for å ta en importør-rolle.
Konkurs torsdag - i full drift igjen som bilverksted samme dag Daglig leder og eier Christian Galtung Gundersen forklarer hvorfor han valgte å be om oppbud og bobestyreren gir status for konkursen i Fornebu Bil AS.
Dilemma - som ikke er noe dilemma Alle mobilitetprodusenters frelse synes å være salg av flere nye elbiler. Men å bare ha en tanke i hodet, er minst en for lite, skriver Glenn Stenholm i denne kommentaren.
Lavere marginer for Meko i 2. kvartal Oppkjøp, valutaeffekter og inflasjon svekker Meko-resultatene - men konsernsjefen ser positivt på veien videre. Det var også marginnedgang for Sørensen og Balchen, men den norske grenen er fortsatt «best i Meko-klassen».
Valg av merkeverksted vs. kjedeverksted – store forskjeller mellom bilmerkene AutoIndex 2022: Mer enn 90 prosent av de som eier en inntil 7 år gamle Volvo sier de kun har benyttet merkeverksted i bilens levetid. For flere andre merker, deriblant Volkswagen, er andelen langt lavere. Her er de viktigste årsakene til at bileierne velger et frittstående verksted framfor et merkeverksted.
Han blir ny servicemarkeds-sjef i Birger N. Haug Ansetter Jon-André Hansen som direktør for servicemarkedet i konsernet.
Lønnskonflikt hos Bertel O. Steen i Bergen 79 fagorganiserte i Fellesforbundet har gått til aksjoner som følge av uenighet om lønnsoppgjøret.
Her vil Werksta vokse - skal tredoble antall verksteder i Norge Bilskadekjeden har store ambisjoner for det norske markedet.
Storavtale for NDS Group: Blir hoved-leverandør til verkstedkjede Signerer leverandørkontrakt til en verdi på 75 millioner kroner.
Frydenbø Bil kjøper frittstående verksted: Skal bli pilotprosjekt for ny Volvo-strategi Med overtagelsen av Høyland Auto etablerer Frydenbø Bil det første Volvo-verkstedet i sitt slag i Norge.
MEKO (Mekonomen Group) vokser i Finland - går inn i Baltikum Mekonomen Group, som nå har endret navn til MEKO, har inngått avtale om kjøp av en ledende distributør i Finland.
Voyah-importøren: Mekonomen-avtalen gir mulighet for rask skalering Dette sier Voyah-importør Electric Way om fordelene med den nye avtalen med Mekonomen Group, og ambisjonene om antall salgspunkter i løpet av sommeren. På mandag starter salget.
Mekonomen blir servicepartner for Voyah Mekonomen Group skal stå for service, reparasjon og vedlikehold av Voyah i Norge.
AutoIndex: Lexus best på servicemarkedet - Audi-kundene reagerer på pris Volvo klatrer opp på pallen, mens to Møller-merker har falt som en stein på servicemarkeds-undersøkelsen til AutoIndex de siste fem årene.
NBF: Godt at Fremtind ikke grønnvasker KOMMENTAR: - Det er mye mulig at utspillet til Fremtind ikke var et tilsiktet spark, men bilbransjen opplevde det som et kraftig spark, skriver Knut Ole Magistad i NBF, som mottok mange sinte og oppgitte tilbakemeldinger i går.
Fremtind: Grunnløse påstander fra NBF KOMMENTAR: - Knut Ole Magistad og Norges Bilbransjeforbund (NBF) blander kortene i en kommentar full av feilaktige påstander om Fremtinds arbeid med brukte bildeler og bærekraft, skriver kommunikasjonssjef Simen Rudi i Fremtind i dette tilsvaret.
Fremtind: Merke-verksteder dårligst på bruk av brukte bildeler «Ikke-merkeverksteder» benytter over dobbelt så mye brukte bildeler i reparasjoner som merkeverksteder. Det viser en pilot i regi av Fremtind, som også mener at brukte deler må inngå i nybilgarantien.
Lønnsomme bildeler: Fra 20 til 275 millioner på fem år For ett år siden hadde daglig leder Jan Otto Jansen i netthandelselskapet Eurodel AS et mål om å selge slitedeler til norske bilister for 250 millioner i 2021. Det klarte han - bokstavelig talt - med god margin. Veksten stopper ikke der.
Mekonomen med gigantsatsing på nytt delelager i Norge I denne regionen planlegger Mekonomen å investere over en halv milliard i et nytt helautomatisk logistikk-anlegg. - Vi øker konkurransekraften både mot de andre delegrossistene og bilimportørene, sier adm. direktør Geir Hoff i Mekonomen Company Norge.
Nio setter fart - god tilgang på biler Oppskaleringen av salg og service går nesten etter planen for Nio i Norge.
Mekonomen: Nullvekst i topplinjen – tidenes beste resultat for 1. kvartal - Vi er i liten grad påvirket av den usikre verdenssituasjonen, sa konsernsjef Pehr Oscarson da han i dag la fram det sterkeste førstekvartalet i Mekonomen Groups historie. Nå bytter konsernet navn.
- Uaktuelt med brukte deler Fire av ti bileiere mener det er helt uaktuelt med brukte deler og like mange synes bilbransjen er dårlig på sirkulærøkonomi. Disse funnene i Serviceundersøkelsen 2022 avdekker først og fremst en stor informasjons-oppgave for bransjen, mener Anders Hovde i Kantar.
Flere «vekkere» i service-undersøkelsen – se hva som overrasket mest Hvor mange følger anbefalte serviceintervaller? Hvor stor andel benytter merkeverksted? I hvilken grad velges spesialister for glass og dekk? Hvilke verkstedkjeder er mest kjent? Her er første del av resultatene i NBF/Kantars store undersøkelse av bileiernes forhold til servicemarkedet.
Her starter Mekonomen mobil verksted-pilot i Norge Starter satsingen med etablering av pilotprosjekt på to steder.
Provisjonslønn i bilbransjen: Dette sier aktørene om utviklingen For både bilselgere og mekanikere utgjør den bevegelige delen en betydelig andel av total lønn. Det viser en gjennomgang Bilbransje24 har gjort blant de større forhandlergrupperingene.
Birger N. Haug: Ny topp for bruktbilene – sliter i servicemarkedet Fjoråret endte med tidenes nest høyeste kontraktsinngang på nye biler og rekordsalg av brukte. Men på ett område blir utfordringene stadig større for Birger N. Haug. – Det ble et arbeidsår for oss, innrømmer adm. direktør Vidar Eriksen.
Bruktbilforretning: Vil bli «one stop shop» Finstad Bil i Sandefjord har nylig bygget et småskadeverksted, men på sikt er ambisjon å utvide virksomheten til å bli et komplett bilanlegg.
Bilia: Bilmangel bremser resultatene i første kvartal Årets første kvartal endte med lavere omsetning og lavere driftsmargin - mens ordrebanken når nye høyder.
Snap Drive utvider - overtar verksted på Strømmen - God synlighet i et trafikalt knutepunkt hvor det passerer 11 400 biler forbi verkstedet daglig, sier kjedesjefen.
Mekonomen vurderer kjede-konsept for elbiler Mekonomen Group har betydelige ambisjoner om å gjøre en mer målrettet satsing enn i dag på service og reparasjon av elbiler. Dette sier den norske Mekonomen-sjefen om tidsperspektivet.
Grønt lys for Nios nye «stor-stue» Etter mer enn åtte måneder med kommunal «ping-pong» er tillatelsene omsider på plass. - Her vil vi tilby en service- og utleverings- opplevelse i verdensklasse - i det som kanskje er Norges fineste servicelokaler, sier servicemarkedssjef Sadia Aden Mohamed i Nio Norway.
NBF: Krever at forsikring støtter verkstedene økonomisk Avtalene med forsikring er langsiktige og indeksregulert. Men det holder ikke i slike ekstraordinære tider, sier Knut Ole Magistad i Norges Bilbransjeforbund.
Inngår 350-millioners avtale om verksted-tjenester med fem aktører Meca, Vianor, Sørensen og Balchen, Sulland Gruppen og Werksta har fått nasjonal kontrakt med Politiets Fellestjenester om verksted- og skade/lakk-tjenester. Slik prioriteres aktørene i anbudet.
Nio-anlegget på Ensjø: Skulle ha åpnet i fjor høst – ennå ikke avklart Oslo kommune ga først Nio grønt lys for ombygging av lokalene på Ensjø - så trakk de godkjenningen tilbake. Det kan fortsatt gå måneder før det viktige servicesenteret åpner dørene for kunder.
Møller Mobility Group og dansk bil-gigant kjøper seg inn i Gire Den norske logistikk-tjenesten Gire henter 10 millioner kroner for videre vekst.
BOS Detalj-sjefen: - Er fortsatt for avhengig av høy topplinje Forhandlervirksomheten økte omsetningen med 14 prosent og resultatet med 100 millioner i fjor. Det er likevel flere av prosessene innen servicemarkedet som må utvikles videre, mener Thorbjørn Myrhaug.
Frydenbø med nytt anlegg i Bergen Frydenbøs forhandler på Minde i Bergen flytter til Kokstad. Det nye anlegget blir mindre, men mer effektivt enn dagens.
Milliard-resultat for Bertel O. Steen - her er nøkkeltallene For første gang i Bertel O. Steens historie leverte konsernet et resultat på over en milliard kroner.
Verkstedkjeden nådde 100 millioners-målet i fjor: - Satser på 30 prosent vekst i år Bergens-baserte Carfix har utvidet med et nytt verksted, og iverksatt en betydelig oppbemanning.