- En alvorlig utfordring for dekkbransjen Det nye regelverket for å leie inn sesongarbeidere er en kjempeutfordring, mener Glenn Westbryhn i Dekk og Felg Lillestrøm AS. En tydelig trend i dekkbransjen forsterker problemene og NBF fortviler.
Tesla med store investerings-planer i Norge Planlegger utvidelse av servicemarkedskapasiteten kraftig - og rigger seg samtidig for en storstilt satsing på bilskade.
Rekordvekst for Meko-konsernet - svakere marginer for Sørensen og Balchen Oppkjøp ga kraftig vekst i topplinjen, men marginene krympet for Meko-konsernet i 1. kvartal.
Henrik Fisker: - De første bilene kommer til Norge i løpet av mai Dette sier Henrik Fisker til Bilbransje24 om volum, sentrums-showroom og planene videre.
Derfor går Mjøsbil fra NDS til Sørensen og Balchen Mjøsbil har sagt opp samarbeidsavtalen med NDS og Automester. Dette er årsaken til at verkstedkjeden har valgt å bytte partner.
Spår kraftig prisvekst på deler Så sent om i januar i år antok eneeier Gjert Romnes i delegrossisten Romnes AS at prisveksten på deler ville bli på rundt to prosent i år. Nå tror han den kan bli mangedoblet.
Han blir ny Sjekkpunkt-sjef – skal bygge ny kjede-administrasjon Ronny Sundvall overtar etter Ole Helge Ratvik, og får nærmest «blanke ark».
Mer enn halvert margin for Bilia i Norge - Et helt ekstraordinært høyt volum av kunder som har valgt å kansellere tidligere inngåtte kontrakter på nye biler er blant årsakene til et svakere Bilia-resultat i første kvartal, sier Bilia Norge-direktør Frode Hebnes.
Møller: Stor økning i antall glassjobber Rutereparasjoner og skift er blitt et strategisk viktig satsingsområde for alle Harald A. Møllers forhandlere og skadeverksteder.
Nye henger-krav åpner muligheter for verkstedene - Service og EU-kontroll på hengere er viktig for oss, sier kjedeleder Katrine Køste i Automester.
Toyotas dele-distributør kan bli streike-rammet - dette blir konsekvensene - Det er en utfordring, men vi har lagt en god plan for å håndtere en eventuell streik, sier Arne Larsen i Toyota Logistics Services Norway. Selskapet har mottatt streikevarsel for 28 av totalt 44 ansatte i Drammen.
Autoexperten-verksted konkurs: Kjedeleder er bekymret Franchise-verkstedet i Stor-Oslo som gikk konkurs denne uken er ikke alene om å kjenne på økte kostnader om dagen.
Mittanbud Bilverksted: Kraftig vekst - fortsatt stort potensiale Rundt 500 bilverksteder er nå knyttet opp til den Schibsted-eide tjenesten. - Vi har brukt mye tid på å øke dekningen, sier Håvard Bungum i Mittanbud, som mener potensialet fortsatt er stort.
Autoflows: Derfor har elbiler høyere ordresum på verkstedet - foreløpig - Det er flere grunner til at verkstedene må ta kontroll på egne kundedata og automatisere dialogen, sier Lars Gunnar Tronaas i AG Analytics.
Glass-satsing hos BOS Detalj: - Har gjort oss viktige erfaringer Bertel O. Steen Detalj har identifisert fire «basic-punkter» for å sette fart på implementering av glassarbeidet hos alle sine forhandlere.
Snap Drive: Tungt i fjor - går mot rekord-omsetning i år Den Bertel O. Steen-eide verkstedkjeden økte omsetningen noe, men fikk et svakere resultat i fjor. Det ser betydelig lysere ut i år.
Meko: Skal vokse minst 5 prosent årlig De nye målene for Meko Group betyr at konsernet skal omsette for 19 milliarder SEK i 2027 - pluss eventuelle nye større oppkjøp.
PKK-revisjon: - Dette må bli en del av kontrollen Viktige systemer i bilen er i dag ikke gjenstand for kontroll. Det må på plass, og helst før det løpet EU legger opp til, mener norske bransjeorganisasjoner.
Bilglass-markedet: Langt frem for merkeforhandlerne Norske merkeforhandlere har en lang vei å gå før de har tatt en stor del av markedet for ruteskift og reparasjoner. Se fordelingen blant bilglass-aktørene her.
Sterkere offensiv mot ulovlige verksteder: - Fortjener skryt Den siste tiden har Statens vegvesen utført flere tilsyn og flere ulovlige verksteder er blitt stengt. Det skal de ha ros for, sier Knut Martin Breivik i NBF.
Lucid med en ny vri på service-konseptet og prøvekjøringer Dette sier Lucid-sjef Michael van der Sande om behovet for sentrums-lokasjoner, håndtering av bruktbiler og partnervalg på forsikring og finansiering i Norge. Utleveringene på bilene til 2,2 millioner starter til sommeren.
Morten Harsem gir seg som Snap Drive-leder Etter sju år som administrerende direktør i Snap Drive bytter Harsem bransje.
Livet etter hybriden: Slik ser den nye Toyota-direktøren for seg morgendagen Piotr Pawlak ønsker at forhandlerne skal tjene penger på lade-infrastruktur, utforske mobile servicetjenester og satse knallhardt på varebil – og mener spesielt én kinesisk aktør har tvunget dem til å tenke annerledes.
Mobile verksted-tjenester: To bilmerker dominerer - disse 111 verkstedene har nå fått godkjenning Over halvparten av tillatelsene til å utføre mobile verksted-tjenester i kategoriene bilverksted01 og 01B er gitt til enten et Ford- eller Tesla-verksted.
Voyah-agent i nord: Sikter mot 150 millioner - og planlegger ekspansjon To bilforretninger fusjonerer og vil utvide merke-representasjonen for Voyah.
Mekonomen: Omsetter for 250 millioner i egeneide verksteder i Norge I løpet av noen få år har Mekonomen Company Bilverksted gått fra å eie en håndfull verksteder til å nå ha til sammen 25 heleide verksteder - og det stopper ikke der.
Meca og Mekonomen i Norge: God vekst i 4. kvartal Stabil omsetning for Sørensen og Balchen - men noe svakere marginer. Meko-konsernet satte ny omsetningsrekord i 2022.
- EU må fjerne konkurranse-hinder - nå - Sommel i EU begrenser bileiernes valgmuligheter i markedet for service- og reparasjonstjenester. De jobber så langsomt at vi nå slår alarm, sier Arild Hansen i Autobransjens Leverandørforening (ABL).
Xpeng overtar import-rollen selv - etablerer eget distribusjons-nettverk i Norge Den kinesiske produsenten er i gang på sin andre egne lokasjon i Norge; et service- og utleveringssenter på Lørenskog. Nå bygger de sitt eget distribusjons-nettverk og tar selv over importrollen.
Møller med nytt tilbud til bruktbil-kundene - og tester to konsepter på servicemarkedet - Hvordan vi kan øke kundelojaliteten i segment to og tre er noe vi bruker mye tid på, sier servicemarkedsdirektør Tom Nordby hos Harald A. Møller.
Dette blir Lucids første service- og utleverings-senter i Norge Den amerikanske elbilprodusenten er nå i ferd med å etablere sin andre lokasjon i Oslo.
Dette er de mest vanlige PKK-feilene - store variasjoner rundt i landet Flere godkjennes på første forsøk, men likevel måtte nær halvparten av bilene til etterkontroll i fjor. Dette var de viktigste årsakene i hvert fylke.
To Cognia-konsept med offensive vekstplaner Delespesialisten AS og Easy verksted eies begge av Cognia-konsernet. Den ene forventer å doble omsetningen i år.
Må legge ned merkeverksted Først ble salgsavdelingen nedlagt, nå må verkstedet til merkeforhandleren også legge inn årene.
Nardo Bil først ute med ny skade-sertifisering fra Volvo Etablerte pilotprosjekt i fjor - nå er første aktør offisielt sertifisert for skadearbeid på Volvo.
Romnes: Tror på et flatt marked i 2023 Presset privatøkonomi leder normalt kundene til det de oppfatter som rimeligere alternativer. Gjert Romnes tror likevel ikke på vekst for de frittstående verkstedene i 2023. Her forklarer han hvorfor.
Mange større fusjoner og oppkjøp i 2022 Totalt har det vært 13 fusjoner og oppkjøp i bilbransjen i år som har krevet Konkurransetilsynets godkjennelse. Det gjør 2022 til året med det nest høyeste antallet transaksjoner de siste ti årene - bare slått av 2021.
Svendsen Eksos inn i nye forretnings-områder - blir til Fix & Drive Den velkjente merkevaren skal erstattes med en ny. Slik ser Svendsen Eksos-lederen for seg fremtiden for kjeden.
Frydenbø-selskap i vekst: - Vi er i starten på et norsk industri-eventyr Det Frydenbø-eide selskapet EV Services har fått solid fotfeste i Norge. - Målet vårt er å endre totalt hvordan vi tradisjonelt tenker på service på biler, sier Joar Tenfjord, en av gründerne i selskapet.
Tesla vokser: Dette kan bli det fremtidige forhandler-nettverket I løpet av et par år kan Tesla komme til å ha minst like mange «forhandlere» i sitt norske nettverk som BMW og Audi.
Ny digital-satsing fra Meko Å booke service på bilen skal bli like enkelt som å bestille mat på nettet, mener Meko. Nå lanserer de et nytt booking-system, som også skal selges til aktører utenfor Meko-systemet.
Han blir ny servicemarkeds-direktør i Bavaria - Rett og slett drømmejobben, sier Stian Bonkerud (33) om sin nye rolle.
Stabilt for Mekonomen i Norge - dette gir toppsjefen grunn til optimisme Oppkjøp var den største driveren i topplinjen, men marginene krympet for Meko-konsernet. Det gjorde de også hos den norske «pengemaskinen» Sørensen og Balchen i 3. kvartal.
Tesla bygger gigantanlegg i Drammen 13.000 kvadratmeter og 105 ansatte er to av nøkkeltallene for Teslas nye storanlegg i Kobbervikdalen syd for byen.
Resultat-fall for Bilia i 3. kvartal - størst tilbakegang på servicemarkedet Driftsresultatet ble mer enn halvert i tredje kvartal for Bilia i Norge. Dette sier Frode Hebnes om utviklingen.
NBF-analyse: Kraftig nedgang i salg av både timer og deler Elektrifiseringen av bilparken gjør dramatiske innhugg i salget på servicemarkedet. Se Bilbransjeforbundets oppdaterte tall her.
Bekymret for fremtidig etterspørsel- tror på nedgang i antall verksteder Gjert Romnes, eneeier av bildelsgrossisten Romnes AS, mener det er flere årsaker til at bilbransjen nå kan gå tyngre tider i møte. Han mener også at det kan bli færre frie verksteder de neste årene.
Dette er planene for Nios ekspansjon i Norge Neste år skal Nio øke representasjonen med inntil fire nye lokasjoner. Marius Hayler sier de gjerne utvider partnersamarbeidet på servicesiden.
Dette er det viktigste for servicemarkedet: - Alle elementer peker hit Tidligere servicemarkedssjef for Skoda i Harald A. Møller, Svein Jørgen Opheim, ser flere utfordringer for servicemarkedet i Norge – også fra utlandet. Nå starter han konsulent-virksomhet.
Enighet om «målemetoden» for brukte deler Forsikringsselskapene og bilbransjen er omforent om hvordan man skal måle bruken av brukte deler.
Stabilt rute-marked - men også Møller «gir gass med glass» - Det er en klar målsetning at alle våre forhandlere skal reparere og skifte frontruter, sier skadesjef i Harald A. Møller, Jørn Narvestad.
BOS-forhandlerne går «all in» i glass-markedet Bertel O. Steen Detalj har klare mål for «gjenerobringen» av glass-markedet hos sine forhandlere. Utrullingen av det nye konseptet starter denne uken.
Tyngre for Snap Drive Det blir neppe blir noe vekst i omsetningen for den Bertel O. Steen-eide verkstedkjeden i år. Dette er årsakene.
Harald A. Møller: Må øke verksted-gjennomgangen med 150.000 biler Norges største bilimportør merker frafallet av deleomsetning på servicemarkedet. Slik møter de utfordringene.
Stor bruktbil-forhandler bygger verksted og vil bli merkeforhandler Daglig leder Bernt Roar Hellestø i Motrum sier det er flere årsaker til at selskapet nå etablerer verksted.
Bilbransjens nye «gullgruver» Bildemontering er business som aldri før - på alle måter. Medlemsbedriftene i Norges Biloppsamleres Forening («Lille-NBF») økte omsetningen med 20 prosent til over 1 milliard kroner i fjor, med marginer mange andre i bilbransjen bare kan se langt etter.
Kraftig vekst i bildemontering - Norges største passerer en milepæl - Det er et lite eventyr, sier Tom Grønvold om utviklingen de siste par årene. Nå ansetter det raskt voksende bildemonteringsselskapet ny daglig leder og er rigget for «neste steg».
Meko Group inngår strategisk viktig samarbeid - Samarbeidsavtalen mellom Meko Group og Mobivia Fleet Solutions er viktig for å sikre trafikk og oppdrag til våre kjedeverksteder i fremtiden, sier Geir Hoff i Mekonomen Company.
Kvernelands erfaringer med mobil service For et drøyt år siden etablerte forhandleren mobil service ved alle sine fem Ford-avdelinger. Det har gitt nyttig kunnskap om servicemarkedet
Fixbil-verkstedene blir AutoMester Fixbil legger alle sine 12 verksteder i Bergensregionen inn i AutoMester-kjeden.
Åpner ny 250-millioners storstue: - Skal tilby «fra vugge til grav» Birger N. Haug-toppene Lars Borger Hansen og Vidar Eriksen til Bilbransje24 om: Forhandler-strategi, hvordan elbil-andelen påvirker verkstedstrategien og muligheten for å ta en importør-rolle.
Konkurs torsdag - i full drift igjen som bilverksted samme dag Daglig leder og eier Christian Galtung Gundersen forklarer hvorfor han valgte å be om oppbud og bobestyreren gir status for konkursen i Fornebu Bil AS.
Dilemma - som ikke er noe dilemma Alle mobilitetprodusenters frelse synes å være salg av flere nye elbiler. Men å bare ha en tanke i hodet, er minst en for lite, skriver Glenn Stenholm i denne kommentaren.
Lavere marginer for Meko i 2. kvartal Oppkjøp, valutaeffekter og inflasjon svekker Meko-resultatene - men konsernsjefen ser positivt på veien videre. Det var også marginnedgang for Sørensen og Balchen, men den norske grenen er fortsatt «best i Meko-klassen».
Valg av merkeverksted vs. kjedeverksted – store forskjeller mellom bilmerkene AutoIndex 2022: Mer enn 90 prosent av de som eier en inntil 7 år gamle Volvo sier de kun har benyttet merkeverksted i bilens levetid. For flere andre merker, deriblant Volkswagen, er andelen langt lavere. Her er de viktigste årsakene til at bileierne velger et frittstående verksted framfor et merkeverksted.
Han blir ny servicemarkeds-sjef i Birger N. Haug Ansetter Jon-André Hansen som direktør for servicemarkedet i konsernet.
Lønnskonflikt hos Bertel O. Steen i Bergen 79 fagorganiserte i Fellesforbundet har gått til aksjoner som følge av uenighet om lønnsoppgjøret.
Her vil Werksta vokse - skal tredoble antall verksteder i Norge Bilskadekjeden har store ambisjoner for det norske markedet.