Bildeling i vekst: - Bruken av tjenesten øker mer enn antall biler

Bildeling i vekst: - Bruken av tjenesten øker mer enn antall biler

Bertel O. Steens mobilitetstjeneste Otto har vokst de siste ukene, men nå er det helsedugnad som er viktigst.

Siden den ordentlige lanseringen i januar har pilene bare pekt en vei for Bertel O. Steens Otto-tjeneste: Oppover.

Selv de siste ukene har selskapet opplevd vekst, både i tjenestetilbud og bruk.

Dette er Otto

Otto er en mobilitetstjeneste fra Bertel O. Steen som blant annet tilbyr bildelingsløsninger for borettslag og firmaer, men også «bysykkel»-løsninger med sykler og sparkesykler.

Otto er en av flere oppstartsselskap i BOS-porteføljen, hvor også Fleks inngår.

Der Fleks tilbyr abonnementsløsninger hvor hver kunde har sin egen bil, er Otto en tjeneste hvor brukerne leier seg en bil etter behov for kortere perioder – som regel på time- eller dags-basis.

Navnet Otto kommer fra BOS-grunnlegger Bertel Otto Steen.

- Antall brukere øker for hver uke, og bruken av tjenesten øker mer enn antall biler, sier daglig leder i Otto, Are Knutsen.

Han ønsker ikke gå ut med hvor mange aktivere brukere tjenesten nå har, men bilparken har økt til 38 biler.

- Vi gjør det ikke slik at vi setter ut 100 biler over natta, men heller på en kontrollert måte basert på erfaringer fra de områdene vi allerede er i, sier Knutsen.

- Utleien har fortsatt å øke selv etter at krisen oppsto. Det virker som om flere tenker på alternative transportmidler, sier Knutsen om markedet de siste ukene.

Dugnads-ånd

I helgen kastet Otto-teamet seg rundt etter en henvendelse fra Nordre Follo kommune om å bruke Ottos teknologi i kommunens bilpark.

BOS har hatt en betydelig samfunnsrolle i mange år, så å finne nye måter å bidra på blir tatt godt imot.

- Vi kunne løse dette på to måter, sier Knutsen.

- Enten tilby hardwaren vi har og installere dette i kommunens biler – som ble løsningen i dette tilfellet – eller tilby varebilene vi har til kommunene som trenger biler raskt.

Nå har tre av Nordre Follos biler blitt utstyrt med Otto-teknologi, som gjør det langt enklere å dele bilene på tvers av behovene uten å måtte bruke nøkler for å åpne og starte bilen.

- Kommunen vil at helsearbeiderne skal fokusere på nettopp helse, ikke på transport, sier Knutsen.

Ivaretar BOS' samfunnsrolle

Løsningen med å tilby varebilene i Otto-parken er noe de gjør gratis for kommunene, i en «Otto-dugnad». Nordre Follo-løsningen gjøres til kostpris for selve installasjonen.

Otto-leder Are Knutsen (t.h.) sammen med avtroppende konsernsjef i BOS, Bjørn Maarud.

- Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra kommunene, og vi er i dialog med flere kommuner om begge løsningene våre, sier Knutsen.

Per i dag er det ti varebiler i Otto-parken.

- Men vi kan skaffe flere dersom vi trenger det, sier Knutsen.

Responsen har også vært god fra moderselskapet:

- Bertel O. Steen er et selskap som har hatt en betydelig samfunnsrolle i mange år, i ulike former og fora, så å finne nye måter å bidra på blir tatt godt imot.

- Dessuten bidrar det til å holde driften oppe, noe som også er viktig.

Til toppen