Jon Erik Ludvigsen, daglig leder i Dekkimportørenes Forening.
Jon Erik Ludvigsen, daglig leder i Dekkimportørenes Forening. (Foto: Odd Erik Skavold Lystad)

Dekkbransjen ber om piggdekk-utsettelse

Liten bemanning på dekkverkstedene kan føre til problemer når kundemassene skal legge om til sommerdekk.

De to bransjeforeningene for dekk og felg - Dekkimportørenes Forening og Forhandlerforeningen Dekk og Felg - har i dag sendt brev til Vegdirektoratet med anbefaling om å utsette fristen for å legge om fra piggdekk.

- Vår bransje er av en slik art, at om varedistribusjonen skal opprettholdes, så må vi holde åpent.

- Men de aller fleste dekk-verksteder og importører/distributører driver nå med minimum bemanning, og noen har måttet stenge midlertidig grunnet ansatte i karantene, skriver Jon Erik Ludvigsen på vegne av de to foreningene.

- En konsekvens av stengte verksteder er at dekkhotellet kan være utilgjengelig i perioden verkstedet er stengt.

Bemanningsutfordring

- Samtidig vet vi av erfaring at nå om noen få uker, skal mange ha nye sommerdekk – raskt, og det skal skiftes tilbake til sommerdekkene som verkstedene har lagret på sine dekkhotell.

Ludvigsen løfter også frem problemet med stengte grenser, som gjør at sesongarbeidere ikke får komme til landet.

- Bemanning ved verkstedene blir helt klart veldig utfordrende, og vi må regne med at det tar vesentlig lengre tid før vi har fått gjennomført hjulskift på alle biler som har hjulene på dekkhotell.

Ber om inntil fire uker

- Som bransje vil vi selvfølgelig også av miljøhensyn prioritere slik at de som har piggdekk kalles inn først, men vi får nå sterke signaler fra mange aktører i bransjen om at det vil være nærmest umulig å rekke tidsfristene for når det ikke lenger er tillatt å kjøre med piggdekk.

Som konkret forslag anmoder foreningene om en utsettelse på inntil fire uker for å lette på det forventede arbeidspresset.

- Med midlertidig lemping av regelverket, god planlegging og 4 ukers utsettelse, skal bransjen sammen få gjennomført hjulskift til privatkundene, samtidig som vi fortsatt holder nødvendig vareforsyning og nødetater på veien, avslutter Ludvigsen.

Til toppen