Seats abonnementstjeneste Frii ble stoppet allerede dagen etter lansering.
Seats abonnementstjeneste Frii ble stoppet allerede dagen etter lansering. (Foto: Odd Erik Skavold Lystad/Faksimile: Seat.no)

Seat: Stopper bilabonnement dagen etter lansering

Ble "utsolgt" i løpet av første døgnet og har inntil videre satt nye bestillinger på pause - her er forklaringen.

Allerede dagen etter lansering av tjenesten Seat Frii har importøren stengt for nye kunder.

På Seats hjemmesider blir potensielle kunder møtt med denne teksten:

"På grunn av overveldende respons er SEAT Frii inntil videre utilgjengelig for bestilling. Vi har allokert et solid antall biler til vår løsning for bilabonnement, men på grunn av den store pågangen er vi nå nødt til å avvente flere bestillinger. Vi beklager dette. 

Vi undersøker nå muligheten for å kunne gjøre tilbudet tilgjengelig for enda flere. Om du ønsker å bli informert så fort vi vet mer, skriv deg opp på vårt nyhetsbrev for Frii nedenfor."

- Responsen på SEAT Frii har rett og slett vært overveldende. Vi har satt av et veldig voksent antall biler til Frii-løsningen.

Det sier Seat-direktør Ole Kristian Ågotnes til Bilbransje24.

Denne siden møter de som klikker seg inn på Seat.no i dag.

- Det ble utsolgt i løpet av ett døgn, noe som har gjort at vi ikke kan ta imot flere bestillinger før vi vet om vi kan levere til enda flere enn de som har bestilt frem til nå, sier han.

Ågotnes ønsker ikke dele konkrete tall om antall kontraktsinngåelser, men kan avsløre at det er snakk om mange hundre.

- Det er et antall biler som kommer til å utgjøre en vesentlig andel av vårt totalvolum av utleverte biler gjennom hele 2020, sier Ågotnes.

Seat ser nå på om de kan legge enda flere biler inn i løsningen og åpne for nye bestillinger.

Frii er en abonnementstjeneste hvor kunder kunne tegne abonnement på den lille elbilen Mii til 1990 kroner måneden, der "alt" var inkludert - blant annet både service og forsikring. Tjenesten har verken innskudd eller bindingstid.

- Bilene blir tilgjengelige etter førstemann til mølla-prinsippet, men Seat Norge har allokert et solid antall biler til Frii, sa Ågotnes i forbindelse med lanseringen - som ble markert blant annet med reklameplakater plassert rundt i hovedstaden.

Til toppen