F. v.: Nyansatt salgssjef for brukte biler Trond Sjøholt og salg- og markedssjef Bjørn Lunde i Motor-Trade AS.
F. v.: Nyansatt salgssjef for brukte biler Trond Sjøholt og salg- og markedssjef Bjørn Lunde i Motor-Trade AS.

Skal bli Norges største på brukte Mercedes-Benz

Motor-Trade har ansatt Trond Sjøholt til å lede forhandlerens økte satsing på brukte biler.

Han har jobbet for Bertel O. Steen, BMW Norge, Kverneland og Melhus Bil. Nå skal Trond Sjøholt (51) sørge for at brukte biler blir et enda større forretningsområde hos Mercedes-Benz forhandler Motor-Trade AS i Trondheim.

Bjørn Lunde er salgssjef Mercedes-Benz i Motor-Trade. Han er ikke i tvil om at de har funnet rett mann til å lede bruktbilsatsingen ved forhandlerens tre lokasjoner i Trøndelag.

- Målet er å bli Norges største på brukte Mercedes-Benz, sier Lunde til Bilbransje24.

- De siste årene har vi vært veldig offensive på nye biler, men i mindre grad satset på brukte. Vi har solgt rundt 600-650 bruktbiler årlig, men nå skal trykket økes.

- Ambisjonen er å ta noen steg hvert år, sier han.

Historisk august

Motor-Trade er enmerkeforhandler med Mercedes-Benz person- og varebiler. Bruktbilene skal i all hovedsak være spesialisert rund Mercedes-Benz, men kurante fremmedmerker innenfor garantitiden utelukkes ikke.

- Innbyttebiler er vår hovedkilde. I tillegg har vi kjøpt rundt 100 biler gjennom øvrige kanaler, hvorav halvparten fra andre BOS-forhandlere, sier Lunde.

Motor-Trade har lagt bak seg sin beste salgsmåned noensinne, både på nye og brukte biler. Men «tidenes bruktbilsommer» har gjort at lageret nå er nede på 40-45 biler, mot normalt 70-80.

- Vi har rekordhøyt salg, men det vil avta om vi ikke klarer å skaffe biler. Det er her Tronds kompetanse passer som hånd i hanske, sier Lunde.

I mars ringte vi kundene for å få de til å forlenge leasingperioden. Nå ringer vi dem for det motsatte

Kjøpsmodus

- Vi er nå i ordentlig kjøpsmodus, bekrefter den nye bruktbilsjefen, og legger til at målet er å løfte volumet - og lønnsomheten.

Bruttomarginen på bruktbilene har i flere år ligget rundt 1-1,5 prosent hos Motor-Trade. I øyeblikket er den mellom 4 og 4,5 prosent, men ambisjonen er «langt høyere».

- Det er viktig å følge med på bruttomarginen, men uten samtidig å se på snittprisen, sier den ikke all verden, påpeker Sjøholt.

Han vil i en periode jobbe sammen med avtroppende bruktbilsjef Marius Sjøflot Veddeng, for å øke tilgangen til biler.

- I mars ringte vi kundene for å få de til å forlenge leasingperioden. Nå ringer vi dem for det motsatte, sier Lunde.

- Vi vil hente biler over alt og utelukker ingen kanaler.

- Det er også aktuelt å utvide årsklassene vi tradisjonelt har sett på. Men forutsetningen er at bilen har dokumentert historikk, ellers styrer vi unna, sier den nye bruktbilsjefen.

Flere kommisjonsbiler

Motor-Trade har en tid jobbet med et konsept rundt kommisjonssalg lokalt og har så langt i år omsatt 60-70 biler på denne måten.

Alle avdelinger kan ikke ha fulle marginer, men vi må se på hva som gir best lønnsomhet for Motor-Trade, totalt sett.

- For kjøperen av bruktbilen er det som en vanlig handel fra en forhandler. Vi tar reklamasjonsansvaret for bilen i ettertid, men kjøper først bilen av selgeren etter at den nye kunden er funnet.

- Det har vært en stigende interesse for konseptet, som også er viktig i vår tilnærming til hele verdikjeden i Motor-Trade, sier Lunde.

- Salg av bruktbiler er viktig for hele bedriften. Det betyr at alle avdelinger kan ikke ha fulle marginer, men at vi må se på hva som gir best lønnsomhet for Motor-Trade, totalt sett, sier Bjørn Lunde.

- Et godt år

Motor-Trade har over lang tid levert sterke resultater, men de siste to årene har både omsetning og margin krympet.

- Som alle forhandlere er vi avhengig av modeller som treffer markedet. I år er vi heldige som har fått EQC og ser lyst på hva som kommer fra Mercedes-Benz fremover.

- Forutsatt at ting ikke endrer seg kraftig, ser 2020 ut til å bli et bra år for Motor-Trade, sier Bjørn Lunde.

Til toppen