Jon Erik Ludvigsen, daglig leder i Dekkimportørenes Forening
Jon Erik Ludvigsen, daglig leder i Dekkimportørenes Forening (Foto: Odd Erik Skavold Lystad)

Skal løfte rykte og image med egen fagskole

Med egen fagutdanning ønsker dekkbransjen å løfte eget rykte. Drømmen er at medlemsverkstedene kan skru «godkjent»-skilt på veggen.

- Vi skal sikre fagkunnskapen i bransjen, sier Jon Erik Ludvigsen.

Han leder Dekkimportørenes forening, som sammen med Forhandlerforeningen Dekk og Felg har startet Fagskolen Dekk og Felg.

Kurset i «Sikkert arbeid på vei» har så langt hatt nesten 100 deltakere. Til høyre kursleder Einar Skavland fra entreprenørfirmaet Risa.

Fagskolen ble formelt etablert for to års tid siden, men har i det siste fått fart på programmene. I disse dager holder de kurs i «Sikkert arbeid på vei», med innleid foreleser fra et entreprenørfirma i Rogaland.

- Vi vil primært hente kunnskap og undervisere fra bransjen – våre egne forhandlere og importører – med teknisk kompetanse, sier Ludvigsen.

Åpent for alle

Mens det i utgangspunktet var rene dekkverksteder som kunne delta på fagskolen har de nå åpnet for alle.

- Vi går bredt ut, og alle er velkomne, sier Ludvigsen og bruker bilforhandlere som eksempel.

Jeg ønsker jo at verkstedene skal ha et skilt på veggen på linje med NBF-skiltet

Grunnkursene skal dekke «alt som er viktig for trafikksikkerheten», og inneholder både teoretisk og praktisk eksamen. Kurset gir grunnlag for å kunne søke Statens vegvesen om Særlig arbeidstillatelse for arbeid på hjul.

I fremtiden ser Ludvigsen for seg at fagskolen skal kunne tilby myndighetsgodkjent utdanning.

Det innebærer to dagers kurs, seks måneders praksis og så to dagers kurs og eksamen til slutt.

- Det er det vi har som mål, sier Ludvigsen.

Utdanningsinitiativet fra dekkbransjen har blitt møtt med positive tilbakemeldinger fra blant annet Statens vegvesen.

Bør stille krav til lokaler

- Fagskolen kom som et resultat av behovet for mer kompetanse i bransjen, sier Ludvigsen.

- Den er til for å jobbe med dekk som fag, og for å løfte fagets image.

Det er ingen hemmelighet at det i dekkbransjen fortsatt drives på mange nivå; alt fra store, profesjonaliserte anlegg, til småaktører som kanskje har varierende grad av grunnkunnskap.

F. v.: Jon Erik Ludvigsen og Bård Dalen. Dalen er styremedlem i Dekkimportørenes Forening og daglig leder i Fagdekk/Point S.

Noe av det Ludvigsen ønsker er å stille større krav til de som driver dekkvirksomhet.

- Når det skal selges dekk og felg bør det være visse krav til lokalene det drives fra, for eksempel.

- Bilverksteder har slike krav, det bør dekkverksteder ha også, sier han.

Noe av dette mener han bør være en del av medlemskravene til forhandlerforeningen. Kan man få slike krav på plass, bør det også kunne brukes ut mot kundene som et symbol:

- Jeg ønsker jo at verkstedene skal ha et skilt på veggen på linje med NBF-skiltet, sier Ludvigsen.

- Det handler om å vise at man driver seriøst.

Til toppen