Tesla innrømmer problemer med tilgang på biler til Norge
(Foto: Odd Erik Skavold Lystad)

Tesla innrømmer problemer med tilgang på biler til Norge

For første gang antyder den amerikanske elbilprodusenten hvor mye salg de har tapt som følge av to ting.

- Det er et faktum at vi har hatt og fortsatt har noe problemer med å skaffe biler til Norge, sier Even Sandvold Roland.

Han er Teslas informasjonsansvarlige for Norge, og sier at leveringssituasjonen er i ferd med å normaliseres.

Informasjonssjefen sier at det blir feil å sammenlikne 2020 med fjoråret, som var ekstraordinært som følge av lanseringen av Model 3, men at det er mye mer relevant å sammenlikne med 2018.

Ifølge OFV har Tesla så langt i år (til og med 23. august) registrert 2098 biler. Til sammenlikning registrerte Tesla 4192 biler til og med 26.august i 2018.

Roland vil ikke kommentere spesifikt, men antyder at Tesla trolig hadde hatt en registeringstakt på nivå med 2018 hvis leveransesituasjonen hadde vært normal i 2020.

- Tesla kommenterer aldri salgstall, sier han.

Enkel matematikk tilsier at uten leveranseproblemer hadde Tesla så langt i år registrert rundt 2000 flere biler.

Årsakene

Roland peker på to viktige grunner til at Tesla i Norge så langt i år har vesentlig lavere registreringstakt enn tidligere.

- Som følge av korona-krisen måtte Tesla stenge ned sin fabrikk i California i noen uker i vår.

 

- Den andre forklaringen på at vi har hatt problemer med tilgang på biler til Norge er at andre europeiske markeder nå vokser betydelig.

- En viktig årsak til denne veksten er vår satsing på å bygge ut ladeinfrastrukturen, og at kundene nå ser hvor bra dette fungerer, sier han.

Teslas informasjonsansvarlige i Norge innrømmer registreringstakten i Norge henger sammen med at leveringstidene på nye Tesla generelt har vært lengere i år enn tidligere.

- Nå er leveringstidene for våre eksisterende modeller på mellom en til tre måneder. På det meste år har de vært oppe i seks måneder, sier han.

Roland legger til at tallene ikke gjelder leveringstider for modeller som ikke er lansert i markedet, som eksempelvis Model Y.

God kapasitet i ladenettverket

Nylig la NAF frem en rapport som viste at nær 40 prosent av elbilbilistene har opplevd å måtte stå i kø for å få ladet sin elbil i sommer. Den samme rapporten konkluderte med at 10 prosent av Tesla-eierne kø for å få ladet som elbilprodusentens superchargere.

Våre interne tall viser at 96 prosent av alle brukerne av Tesla fikk koblet til innen to minutter

- Vi har sett på bruken av vårt nettverket av superchargere i sommer.

- Våre interne tall viser at 96 prosent av alle brukerne av Tesla fikk koblet til innen to minutter etter adkomst til superchargere. Dette gjelder perioden fra midten av juni til midten av august, sier Roland.

I juli alene var det 98,3 prosent som fikk koblet til innen lader innen 10 minutter.

- Alle tallene gjelder for våre superchargere. Per i dag har vi 63 stasjoner (superchargere) med til sammen 856 ladepunkter, sier Even Sandvold Roland.

Nær en milepæl

Det er snart registrert 50.000 nye Tesla i Norge (OFV). Fra 2013 og fram til 23. august i år er antallet 49.420. Toppåret var 2019, hvor Tesla med 18.798 biler ble det nest største bilmerket i Norge.

Det importeres relativt sett lite brukte Tesla. Hittil i år er det 11 stykker på bruktimport-statistikken fra OFV. I hele 2019 var det 57. 

 

Til toppen