De siste årene har merkeverkstedene kastet seg inn i kampen om ruteskift, og mange av de store merkeforhandlerkjedene driver nå med aktiv markedsføring av ruteskift.
- Våre tall viser at merkeverkstedene i første rekke har tatt markedsandeler fra de små aktørene, og da særlig fra frittstående verksteder, sier Roy Ellingsen.
Han er salgs- og markedssjef i Bilglassgruppen, som er Norges største grossist innenfor bilglass.
- Analysene viser at de de samlede markedsandelene til bilglasskjedene er på rundt 74 prosent, sier Ellingsen.
Ifølge tall fra Bilglassgruppen hadde norske merkeverksteder rundt 5 prosent av markedet for ruteskift i år 2000. Dette var økt til ca. 6 prosent i 2010, og rundt 9 prosent i 2019.
- Vi antar at i løpet av neste år vil merkeverkstedenes andel av totalmarkedet være på rundt 15 prosent.
- De store taperne er de frittstående verkstedene som har rundt 17 prosent av markedet i år. Vi tror at deres andel vil være redusert til under 10 prosent neste år, sier Ellingsen.
Ellingsen legger til at merkeverkstedene i mange tilfeller rekrutterer folk fra de store bilglasskjedene for å få et god grep om markedet.