Roy Ellingsen er salgs- og markedssjef i Bilglassgruppen.
Roy Ellingsen er salgs- og markedssjef i Bilglassgruppen. (Foto: Trygve Larsen)

Vinnere og tapere i bilglassmarkedet

Bilglassgruppen har gjort en analyse av hvem som gjør det best og hvem som taper terreng i kampen om ruteskiftene.

De siste årene har merkeverkstedene kastet seg inn i kampen om ruteskift, og mange av de store merkeforhandlerkjedene driver nå med aktiv markedsføring av ruteskift.

- Våre tall viser at merkeverkstedene i første rekke har tatt markedsandeler fra de små aktørene, og da særlig fra frittstående verksteder, sier Roy Ellingsen.

Han er salgs- og markedssjef i Bilglassgruppen, som er Norges største grossist innenfor bilglass.

- Analysene viser at de de samlede markedsandelene til bilglasskjedene er på rundt 74 prosent, sier Ellingsen.

Ifølge tall fra Bilglassgruppen hadde norske merkeverksteder rundt 5 prosent av markedet for ruteskift i år 2000. Dette var økt til ca. 6 prosent i 2010, og rundt 9 prosent i 2019.

- Vi antar at i løpet av neste år vil merkeverkstedenes andel av totalmarkedet være på rundt 15 prosent.

- De store taperne er de frittstående verkstedene som har rundt 17 prosent av markedet i år. Vi tror at deres andel vil være redusert til under 10 prosent neste år, sier Ellingsen.

Ellingsen legger til at merkeverkstedene i mange tilfeller rekrutterer folk fra de store bilglasskjedene for å få et god grep om markedet.

Til toppen