Enda en verksted-avtale for Grønvold: - Nå går vi tungt inn i verkstedbransjen Frem til nå har bildemontørene vært tungt fokusert på skadeverkstedene. Nå skal verkstedbransjen også prioriteres.
Nytt stor-samarbeid om brukte deler Grønvolds Bil-demontering blir «hoffleverandør» av brukte deler til Automester. - En milepæl, sier Grønvolds-sjef Karl Morten Dalen.
If lanserer «livslang reparasjons-trygghet» på skade-reparasjoner - Dette vil også ta bort den «unødvendige» diskusjonen man har hatt om garantier ved bruk av brukte deler i Norge, sier Vidar Brustad i If Skadeforsikring.
Atracco vokser: Får kapasitet til over 500.000 brukte deler Den svenske bildemonterings-kjeden skal mer enn tredoble lageret i Moss og har store planer for utvidelse i Agder. - Vi har full backing for videre vekst hos våre eiere, sier Rasoul Shiyardari.
Sentrale skadeledere om brukte deler: Dette må til for å lykkes Det er for dårlig kvalitet på for mange deler – men positiviteten til brukte deler øker i skadebransjen.
Nytt samarbeid på brukte deler: Møller velger Bil1Din Bil1Din blir førstevalget på brukte deler for Møllers verksteder, og Bil1Din utøker merkespesialiseringen sin i Røyken.
Vil doble andelen brukte deler – på ett år Bilia-sjef Frode Hebnes har iverksatt flere virkemidler for å nå den «hårete» målsettingen - og sender en tydelig oppfordring til norske myndigheter.
Norges største på bil-demontering fortsetter veksten: - Ligger 20 prosent foran fjoråret Det var flere ting som bidro til at Grønvolds Bildemontering AS nådde nye høyder - både i omsetning og resultat - i fjor.
Autocirc fortsetter oppkjøpene: Overtar bildemontør i Rogaland Det svenske konsernet vokser til åtte virksomheter i Norge.
- Jeg fikk sjokk av mine egne forsikringsvilkår KOMMENTAR: Problemet er at forsikringsselskapene kommuniserer økt bærekraft, men de ønsker ikke å ta kostnadene ved det. Kun innsparingene og «æren» – noen andre, forsikringstaker og verksted, får betale og rydde opp, skriver Stig Morten Nilsen i en kommentar.
Brukte deler: - Dialogen med verkstedene har aldri vært bedre Fremtind har målsatte ambisjoner for brukte deler ved skadereparasjoner. - Vi håper og tror at produsenter og importører med tiden vil omfavne likeverdige deler i enda større grad enn i dag, sier kommunikasjonssjef Simen Rudi.
Forsikring: - NBF-utspillet er et steg tilbake De største forsikringsselskapene synes lite om at NBF oppfordrer verkstedene til å endre vilkårene i avtalene om brukte deler.
NBF: Brukte deler er ikke godt nok for nybil-garantien NBF ønsker endring i avtalene med forsikringsselskapene, for at ikke verkstedet skal stå ansvarlig for bortfall av nybil-garanti.
Autocirc etablerer logistikksenter i Vestby og bildemontering i Tromsø Det svenske selskapet har ambisjoner om å bli den ledende aktøren i håndtering av brukte bildeler i Norge.
Dette blir kapasiteten på Bil1Din og Bilias nye stor-anlegg i Røyken Ny «bruktdelfabrikk» åpner i februar. Nå skal de ansette 20 nye medarbeidere.
Forsikringsbransjen hardt ut mot Tesla: - Ubegripelig Tesla står ikke bare utenfor, men er direkte kontraproduktive i arbeidet med brukte deler. De påfører både verkstedene, forsikringsselskapene og til sist kundene urimelige økte kostander, mener ledende aktører i forsikringsbransjen.
Enighet om «målemetoden» for brukte deler Forsikringsselskapene og bilbransjen er omforent om hvordan man skal måle bruken av brukte deler.
Svensk gjenvinnings-selskap fortsetter å vokse i Norge – kjøper lønnsomt bildemonteringsfirma Autocirc AB kjøper Trondheim Bil-demontering AS.
Møller med klare krav til leveranser av brukte deler Landets største bilimportør er i ferd med å ta noen grep for å få opp andelen brukte deler ved bilskadereparasjoner.
Lønnsom bildemontering Gjennomgående høye marginer, svært god likviditet og lite gjeld. Det viser Bilbransje24s analyse av medlemsbedriftene i Norges Biloppsamleres Forening (NBF). – Vårt fokus har ikke vært vekst men kvalitet, sier Ola Utvik i Olas Bil AS, som leverte marginer godt opp på 20-tallet i fjor.
NBF: Godt at Fremtind ikke grønnvasker KOMMENTAR: - Det er mye mulig at utspillet til Fremtind ikke var et tilsiktet spark, men bilbransjen opplevde det som et kraftig spark, skriver Knut Ole Magistad i NBF, som mottok mange sinte og oppgitte tilbakemeldinger i går.
Fremtind: Grunnløse påstander fra NBF KOMMENTAR: - Knut Ole Magistad og Norges Bilbransjeforbund (NBF) blander kortene i en kommentar full av feilaktige påstander om Fremtinds arbeid med brukte bildeler og bærekraft, skriver kommunikasjonssjef Simen Rudi i Fremtind i dette tilsvaret.
- Et «spark» mot merkeverkstedene KOMMENTAR: - Fremtind skyter stadig fra hofta i bærekraftens tegn mot bilbransjens bruk av brukte deler. Grønnvasker Fremtind? spør NBFs Knut Ole Magistad i denne kommentaren.
Fremtind: Merke-verksteder dårligst på bruk av brukte bildeler «Ikke-merkeverksteder» benytter over dobbelt så mye brukte bildeler i reparasjoner som merkeverksteder. Det viser en pilot i regi av Fremtind, som også mener at brukte deler må inngå i nybilgarantien.
- Må finne en felles målemetode for andel brukte deler Arbeidet med å definere hvordan andel brukte deler skal måles har nå høyeste prioritet hos NBF.
Så mye har If økt andelen brukte deler i Norge Den økende andelen i Norge står i kontrast til resten av Norden. Slik jobber forsikringsselskapet for å øke gjenbruket.
Ragn-Sells overtar bildemonterings-selskap i Rogaland Kjøper 100 % av aksjene i Kaldheims bildeler AS.
Bilbransjen og bildemontørene inngår samarbeid Slik skal Norges Bilbransjeforbund og Norges Biloppsamleres Forening sørge for at norsk bilbransje blir en foregangsbransje for økt bruk av likeverdige brukte deler.
Nytt samarbeid for flere brukte deler En avtale mellom skade- og lakk-kjeden AutoIn og Grønvolds Bildemontering skal gjøre brukte deler mer tilgjengelig ved skadereparasjoner.
- Må lytte mer til bilskadebransjen Daglig leder Bjørn-Arne Branden i Lillehammer Bilskadesenter (bildet) mener at bilskadeverkstedene nærmest er overkjørt i forsikringsselskapenes og bildemontørenes iver etter å få opp andelen bruke deler. Trond Furuli i Skade og Lakk har en noe annen tilnærming.
- Løsningene på økt bruk av brukte deler KOMMENTAR: Vårt mål er at hele bransjen og bilbruken i seg selv må bli bærekraftig. Derfor er det viktig å utarbeide løsninger, ikke bare snakke og stille krav.
Finans Norge: Viktige forutsetninger for å nå målene for brukte deler Seksjonsdirektør Arne Solum i Finans Norge har klare oppfatninger av hvor stor andelen brukte deler bør være på litt sikt, og hva de bør koste i forhold til nye.
Slik skal Gjensidige kutte utslipp med 35 prosent innen 2025 - Vi kan ikke forvente at verkstedene vil anvende brukte deler dersom de må drive detektivarbeid for å finne det de trenger, sier konsernsjef i Gjensidige, Helge Leiro Baastad.
Nytt bestillings-system for brukte deler En ny nettløsning fra Finans Norge gir rundt 2.000 verksteder enklere tilgang til «brukte, men likeverdige bildeler».
If: Gir åtte års reparasjons-garanti og hever kondemnasjons-grensen If vil reparere i stedet for å kondemnere. Nå endrer de vilkårene i bilforsikringen og håper at bilbransjen vil være med på et løft for å redde flere biler.
NBF: Ønsker heving av kondemnasjons-grensen velkommen – ser mulighet for mer arbeid på verkstedene NBF forventer at andre forsikringsselskap følger etter Gjensidige i å heve kondemnasjons-grensen. Nå har de nedsatt en arbeidsgruppe som skal legge til rette for økt bruk av brukte deler.
Hever kondemnasjons-grensen til 80 prosent Gjensidige går fra 60 til 80 prosent av bilens nypris for kondemnering. - Et konkret svar på at det kondemneres for mange biler i Norge, sier bærekraftsjef Karoline Weidemann.
Lanserer modell for timeselvkost på bilskade og lakk Lansering av det nye verktøyet er første prioritet for nyansatt fagsjef Knut Ole Magistad i NBF.
De nye økosystemene: Forsikringsselskapene må ta eierskap og unngå å bli en utskiftbar leverandør INNLEGG: - Bilbransjen står overfor trender som vil snu bransjen opp ned og endringer innen mobilitet kan radikalt endre hvordan bilforsikring tilbys i fremtiden. Samtidig er det fortsatt en overhengende fare for at bilprodusenter vil konkurrere i forsikringsmarkedet, skriver analyseansvarlig Elisabeth Solberg i Cicero Consulting i dette innlegget.
- Starten på en strukturell endring i norsk bilbransje I dag starter samarbeidet mellom Intakt og Bil1Din. Nå skal de etablere en kvalitetsnorm for brukte deler. Bjarne Brøndbo spiller ballen videre til forsikringsselskapene. If utelukker ikke prisdifferensiering ved bruk av brukte deler.
Inngår stor-avtale om brukte deler:- Skal bli en ener på gjenbruk Bilskade-kjeden Intakt inngår avtale med Bil1Din om brukte deler. Kjeden har hårete mål for hvor mye de skal benytte seg av brukte deler fremover.
Gjensidige: Slik skal vi øke andelen brukte deler Skadebransjen mener flere sentrale spørsmål må avklares før man øker omfanget av brukte deler. - Vi har tatt en ledende posisjon i arbeidet med sirkulærøkonomi, men vil involvere bredt og løse utfordringene i samarbeid med bransjen, forsikrer Pål Hestegrei i Gjensidige.
Vil pålegge Tesla å tillate brukte deler Norges Biloppsamlers Forening har sendt et brev til Klima- og miljødepartementet hvor de ber om at departementet tar grep. Dette er begrunnelsen.
Tesla: Tillater ikke brukte deler - «veier opp» på andre måter Den amerikanske elbilprodusenten har en svært steil holdning til å benytte brukte deler ved skadereparasjoner. De har like fullt et konkurransefortrinn fremfor andre elbilprodusenter.
Møller-konsernet vil øke bruken av brukte deler Norges største bilkonsern tar offensive grep for å øke gjenbruken. Samtidig melder tilbyderne av brukte deler om en kraftig etterspørselsvekst. Se tallene her.