• Bli abonnent
  • Annonsere
  • Om Bilbransje24
  • BilbransjeJOBBER
  • Bli abonnent
  • Annonsere
  • Om Bilbransje24
  • BilbransjeJOBBER
  • Bilbransje24
  • TEMA
    • Merkeforhandler
    • Servicemarked
    • Bilsalg
    • Bruktbil
    • Skade/lakk
    • Finans/forsikring
    • Dekkbransjen
    • Debatt/kommentar
    • Personal/rekruttering
  • BILBRANSJE24
    • Annonseinfo
    • Kontakt oss
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
- Må finne en felles målemetode for andel brukte deler

- Må finne en felles målemetode for andel brukte deler

Arbeidet med å definere hvordan andel brukte deler skal måles har nå høyeste prioritet hos NBF.

Så mye har If økt andelen brukte deler i Norge

Så mye har If økt andelen brukte deler i Norge

Den økende andelen i Norge står i kontrast til resten av Norden. Slik jobber forsikringsselskapet for å øke gjenbruket.

Ragn-Sells overtar bildemonterings-selskap i Rogaland

Ragn-Sells overtar bildemonterings-selskap i Rogaland

Kjøper 100 % av aksjene i Kaldheims bildeler AS.

Bilbransjen og bildemontørene inngår samarbeid

Bilbransjen og bildemontørene inngår samarbeid

Slik skal Norges Bilbransjeforbund og Norges Biloppsamleres Forening sørge for at norsk bilbransje blir en foregangsbransje for økt bruk av likeverdige brukte deler.

Annonse
Nytt samarbeid for flere brukte deler

Nytt samarbeid for flere brukte deler

En avtale mellom skade- og lakk-kjeden AutoIn og Grønvolds Bildemontering skal gjøre brukte deler mer tilgjengelig ved skadereparasjoner.

- Må lytte mer til bilskadebransjen

- Må lytte mer til bilskadebransjen

Daglig leder Bjørn-Arne Branden i Lillehammer Bilskadesenter (bildet) mener at bilskadeverkstedene nærmest er overkjørt i forsikringsselskapenes og bildemontørenes iver etter å få opp andelen bruke deler. Trond Furuli i Skade og Lakk har en noe annen tilnærming.

- Løsningene på økt bruk av brukte deler

- Løsningene på økt bruk av brukte deler

KOMMENTAR: Vårt mål er at hele bransjen og bilbruken i seg selv må bli bærekraftig. Derfor er det viktig å utarbeide løsninger, ikke bare snakke og stille krav.

Finans Norge: Viktige forutsetninger for å nå målene for brukte deler

Finans Norge: Viktige forutsetninger for å nå målene for brukte deler

Seksjonsdirektør Arne Solum i Finans Norge har klare oppfatninger av hvor stor andelen brukte deler bør være på litt sikt, og hva de bør koste i forhold til nye.

Slik skal Gjensidige kutte utslipp med 35 prosent innen 2025

Slik skal Gjensidige kutte utslipp med 35 prosent innen 2025

- Vi kan ikke forvente at verkstedene vil anvende brukte deler dersom de må drive detektivarbeid for å finne det de trenger, sier konsernsjef i Gjensidige, Helge Leiro Baastad.

Nytt bestillings-system for brukte deler

Nytt bestillings-system for brukte deler

En ny nettløsning fra Finans Norge gir rundt 2.000 verksteder enklere tilgang til «brukte, men likeverdige bildeler».

If: Gir åtte års reparasjons-garanti og hever kondemnasjons-grensen

If: Gir åtte års reparasjons-garanti og hever kondemnasjons-grensen

If vil reparere i stedet for å kondemnere. Nå endrer de vilkårene i bilforsikringen og håper at bilbransjen vil være med på et løft for å redde flere biler.

NBF: Ønsker heving av kondemnasjons-grensen velkommen – ser mulighet for mer arbeid på verkstedene

NBF: Ønsker heving av kondemnasjons-grensen velkommen – ser mulighet for mer arbeid på verkstedene

NBF forventer at andre forsikringsselskap følger etter Gjensidige i å heve kondemnasjons-grensen. Nå har de nedsatt en arbeidsgruppe som skal legge til rette for økt bruk av brukte deler.

Hever kondemnasjons-grensen til 80 prosent

Hever kondemnasjons-grensen til 80 prosent

Gjensidige går fra 60 til 80 prosent av bilens nypris for kondemnering. - Et konkret svar på at det kondemneres for mange biler i Norge, sier bærekraftsjef Karoline Weidemann.

Lanserer modell for timeselvkost på bilskade og lakk

Lanserer modell for timeselvkost på bilskade og lakk

Lansering av det nye verktøyet er første prioritet for nyansatt fagsjef Knut Ole Magistad i NBF.

De nye økosystemene: Forsikringsselskapene må ta eierskap og unngå å bli en utskiftbar leverandør

De nye økosystemene: Forsikringsselskapene må ta eierskap og unngå å bli en utskiftbar leverandør

INNLEGG: - Bilbransjen står overfor trender som vil snu bransjen opp ned og endringer innen mobilitet kan radikalt endre hvordan bilforsikring tilbys i fremtiden. Samtidig er det fortsatt en overhengende fare for at bilprodusenter vil konkurrere i forsikringsmarkedet, skriver analyseansvarlig Elisabeth Solberg i Cicero Consulting i dette innlegget.

- Starten på en strukturell endring i norsk bilbransje

- Starten på en strukturell endring i norsk bilbransje

I dag starter samarbeidet mellom Intakt og Bil1Din. Nå skal de etablere en kvalitetsnorm for brukte deler. Bjarne Brøndbo spiller ballen videre til forsikringsselskapene. If utelukker ikke prisdifferensiering ved bruk av brukte deler.

Inngår stor-avtale om brukte deler:- Skal bli en ener på gjenbruk

Inngår stor-avtale om brukte deler:- Skal bli en ener på gjenbruk

Bilskade-kjeden Intakt inngår avtale med Bil1Din om brukte deler. Kjeden har hårete mål for hvor mye de skal benytte seg av brukte deler fremover.

Gjensidige: Slik skal vi øke andelen brukte deler

Gjensidige: Slik skal vi øke andelen brukte deler

Skadebransjen mener flere sentrale spørsmål må avklares før man øker omfanget av brukte deler. - Vi har tatt en ledende posisjon i arbeidet med sirkulærøkonomi, men vil involvere bredt og løse utfordringene i samarbeid med bransjen, forsikrer Pål Hestegrei i Gjensidige.

Vil pålegge Tesla å tillate brukte deler

Vil pålegge Tesla å tillate brukte deler

Norges Biloppsamlers Forening har sendt et brev til Klima- og miljødepartementet hvor de ber om at departementet tar grep. Dette er begrunnelsen.

Annonse
Tesla: Tillater ikke brukte deler - «veier opp» på andre måter

Tesla: Tillater ikke brukte deler - «veier opp» på andre måter

Den amerikanske elbilprodusenten har en svært steil holdning til å benytte brukte deler ved skadereparasjoner. De har like fullt et konkurransefortrinn fremfor andre elbilprodusenter.

Møller-konsernet vil øke bruken av brukte deler

Møller-konsernet vil øke bruken av brukte deler

Norges største bilkonsern tar offensive grep for å øke gjenbruken. Samtidig melder tilbyderne av brukte deler om en kraftig etterspørselsvekst. Se tallene her.

Bilbransje24 drives av Bilbransje Media AS

Organisasjonsnummer: 921 399 731

Personvern/cookies

All journalistikk er basert på Vær Varsom-

plakaten og Redaktørplakaten.

Redaktør:

Trygve Larsen | +47 41 26 73 10

Journalist:

Odd Erik Skavold Lystad | +47 99 56 10 58

Daglig leder:

Per Morten Merg | +47 91 16 57 44

Markedssjef:

Daniel Solomonsz | +47 45 48 11 28

Kontakt oss:

[email protected]

[email protected]

[email protected]

Besøksadresse:

Sofiemyrveien 6D

1412 Sofiemyr

Telefon: 66 82 21 21