• Bli abonnent
  • Annonsere
  • Om Bilbransje24
  • BilbransjeJOBBER

Meny

  • Bli abonnent
  • Annonsere
  • Om Bilbransje24
  • BilbransjeJOBBER
  • Bilbransje24
  • TEMA
    • Merkeforhandler
    • Servicemarked
    • Bilsalg
    • Bruktbil
    • Skade/lakk
    • Finans/forsikring
    • Dekkbransjen
    • Debatt/kommentar
    • Personal/rekruttering
  • BILBRANSJE24
    • Annonseinfo
    • Kontakt oss

Et overraskende oppkjøp

At Bilia kjøper mesteparten av Funnemark og Bauda overtar resten, var det nok få som så komme.

Pinlig lav andel gjenbruk av bildeler

KOMMENTAR: Norge innehar jumboplassen i Skandinavia når det kommer til bruk av brukte deler. Heldigvis er det krefter på gang som arbeider for å få opp gjenbruket.

Store muligheter i mobile verkstedtjenester

KOMMENTAR: Det er interessant hvem som nå satser i dette markedet. Dette blir trolig et viktig forretningsområde etter hvert som elektrifiseringen av bilparken skyter fart.

- I ferd med å nå en grense

KOMMENTAR: Når forsikringsselskapene i praksis krever betingelser som reduserer nåværende inntektsnivå betraktelig, signaliserer de manglende anerkjennelse av den faktiske utviklingen.

Mange ubesvarte spørsmål mellom Bilia og Volvo

Det skjer neppe noe mer mellom Bilia og Volvo før i midten av januar. I mellomtiden florerer spekulasjonene og spørsmålene. Kvinnen på bildet kan sitte med mye av nøkkelen til å få løst floken.

Bilsalget - det vakre spillet

Få hadde i høst trodd på Tesla Model 3s ekstreme vinterbyks og kniving med Volkswagen ID.3 på modellstatistikken - men slik er spillet om bilsalget: Forutsigbart uforutsigbart.

Trolig flere årsaker til oppsigelsen av Bilia

Flere ledende aktører tror at det er et sammensatt bilde på hvorfor Bilia ble oppsagt som Volvo-forhandler.

NBF: - Derfor er vi skeptisk til moms på elbiler

DEBATT: Innføring av moms på elbiler vil gi større sosiale forskjeller og være hinder til det grønne skiftet, mener NBF.

Tilbakebetaling av kontantstøtte når bedriften går med overskudd – eller ikke?

KOMMENTAR: Kompensasjonsordningen, eller kontantstøtten som mange kaller den, ble som kjent etablert for å få ellers sunne bedrifter igjennom koronakrisen.

Fremtidens bilbransjeleder: På tide å tenke nytt

Tradisjonelt har de aller fleste av daglige ledere hos norske merkeforhandlere vært rekruttert på fra salgssiden. Det er kanskje ikke like aktuelt i fremtiden.

- Bilforhandlerne er blant de mest sårbare bedriftene

Inntjeningen fra nye biler er allerede sterkt redusert, men nå rammes også både servicemarkedet og bruktbilomsetningen dramatisk, mener NBFs styreleder Birger Skjellvik.

Hva har Møller og Bilia til felles?

Begge de to skandinaviske bilgigantene har et stort felles multiplum.

All mulig grunn til optimisme

Spådommene om at bilbransjen kommer til å få det så vanskelig i fremtiden har florert, men mulighetene er mange for de som evner å ta tak i dem.

En betydelig utfordring for frie verksteder

Merkeforhandlerne og bilimportørenes økende iver etter å etablere gode bruktbilprogrammer er dårlig nytt de store verkstedkjedene.

Blått lys for konsernledelsen i Bertel O. Steen

Avgangen til Andre Sjåsæt var ikke den første og kommer ikke til å bli den siste.

Når app blir den nye olja

Digitalisering utfordrer forhandlerens inntjening i den tradisjonelle verdikjeden.

Konsolidering i verkstedbransjen

Det foregår nå en interessant utvikling i eierstrukturen blant norske frittstående verksteder.

WLTP-løsningen: Finansdepartementets kinderegg

Med dagens WLTP-avklaring har Regjeringen løst både de politiske, tekniske og bransjemessige utfordringene på en forbilledlig måte. Det lover godt for neste runde.

Interessant grep fra Gumpen

Det Gumpen-konsernet nå gjør med å ta en fot i bakken, er kanskje ikke så dumt?

Flere mulige eiere av nye Jaguar- og Land Rover-forhandlere

Det finnes trolig seks eiere av dagens Jaguar/Land Rover-forretninger som kan tenkes å være interessert i å investere i nye anlegg i Drammen og Hamar-regionen.

To store aktører i det nye Opel-nettverket

Med tildelingen av de nye forhandler-kontraktene for Opel har Bertel O. Steen gjennom sin forhandlerkjede BOS Detalj festet grepet ettertrykkelig.

På tide å tenke nytt i servicemarkedet

Det finnes mange hyggelige og flinke kundemottagere rundt om på norske bilverksteder, men deres dager er trolig talte i stadig flere bilbransjebedrifter.

Hverdagen innhenter Tesla

Nå har den amerikanske elbilprodusenten fått kundenes knusende dom, og dette er årsaken.

En av disse kan bli den nye konsernsjefen i Møller Mobility Group

Mye tyder på at styret i konsernet trolig leter i egne rekker etter den personen som skal overta etter Terje Male.

Stor usikkerhet i BOS-nettverket

Nyheten om at Bertel O. Steen overlater forhandlerutviklingen i Nord-Norge til tre forhandlergrupperingene har skapt stor uro i hele nettverket av frittstående forhandlere av konsernets merker.

NBFs syn på fremtidens servicemarked

I Bilbransjeforbundet deler vi John Schaus langt på vei vurderinger, men ønsker å nyansere bildet noe, skriver fagsjef Knut Martin Breivik i NBF i dette debattinnlegget.

Riktig bygningsmasse er nøkkelen

Å sitte i de riktige lokalene er helt avgjørende for både bilforhandlere og verksteder med tanke på lønnsomhet. Den store omveltningen som det kan se ut som om bransjen nå står foran, kan betyr litt andre behov enn før.

Med eller uten en plan

En viktig forskjell mellom bilgigantene Møller Mobility Group og Bertel O. Steen er deres tilnærming til hvordan de organiserer sitt forhandlernettverk.

Bilbransje24 drives av Bilbransje Media AS

Organisasjonsnummer: 921 399 731

Personvern/cookies

All journalistikk er basert på Vær Varsom-

plakaten og Redaktørplakaten.

Redaktør:

Trygve Larsen | +47 41 26 73 10

Journalist:

Odd Erik Skavold Lystad | +47 99 56 10 58

Daglig leder:

Per Morten Merg | +47 91 16 57 44

Markedssjef:

Daniel Solomonsz | +47 45 48 11 28

Kontakt oss:

[email protected]

[email protected]

[email protected]

Besøksadresse:

Sofiemyrveien 6D

1412 Sofiemyr

Telefon: 66 82 21 21