Venstre: 600.000 i bunn-fradrag på elbil-momsen. Noen høyere? Venstre gjør store grep på bil i sitt alternative budsjett. Mest oppsiktsvekkende er det at partiet vil øke bunnfradraget på elbiler, skriver Ida Krag i NBF i denne kommentaren.
Vil vi overflømmes av elbiler? - Vi er spente på hvilke utslag av EUs strenge utslippskrav vi vil se i Norge, skriver Knut Martin Breivik i denne kommentaren.
BIL: Ligger til rette for økt bilsalg i 2025 - Bli ikke overrasket om vi estimerer et salg på nær 140.000 nye biler for 2025, skriver Erik Solum i BIL i denne kommentaren.
- Hva vil forhandlingene bety for bilpolitikken? Større pisk, og noen flere gulrøtter i bilpolitikken. Slik oppsummerer Ida Krag i NBF SVs prioriteringer inn i forhandlinger med regjeringspartiene om statsbudsjett for 2025. Hun er særlig opptatt av at pisken ikke svinges over dieselvarebilene.
- Innfør panteordning for elbil-batterier Mens andre aktører mottar statlig støtte for resirkulering av batterier, får bil-demonteringsselskapene, som er ansvarlige for innsamling og levering, ingen kompensasjon. Denne skjevfordelingen kan ikke fortsette, dersom systemet skal fungere bærekraftig og effektivt, skriver Karl Morten Dalen i denne kommentaren.
NBF: - Takk, Trygve - Vi ønsket oss lite, og er blitt hørt, sier Ida Krag, leder næringspolitikk i NBF.
NBF: - Godt nytt for bilbransjen i statsbudsjettet Det aller viktigste for våre medlemmer er at folk får bedre råd. Nå øker kjøpekraften, og det er mye viktigere enn avgiftsdesimaler.
- Tull med tall om bruktbil-markedet KOMMENTAR: Snittprisen på annonserte elbiler har nok sunket siden 2022, men det er det gode forklaringer på, skriver Tore Rylander i NBF.
Forklaringen på Teslas salgs-suksess Tesla har over tid pekt på en rekke ting som forklaring på hvorfor de selger flere biler enn noen andre i Norge.
Rekruttering: - Bilbransjen må opp i ringene KOMMENTAR: Søkertallene til bilfagene har vært rekorddårlige, men samtidig har bilbransjen tatt inn stadig flere lærlinger. Men kan det vare, spør Egil Stensland i denne kommentaren.
NBF: - Tid for nye elbilmål KOMMENTAR: Å slutte og snakke om 2025-målet vil kreve litt øvelse. Men vi må komme oss videre. For omstillingen er langt fra ferdig og vi trenger politikere med nye, ambisiøse mål.
Sulland og Motor Gruppen: En logisk allianse KOMMENTAR: Både Electric Way og Motor Gruppens forhandlere vil trolig ha alt å vinne på samarbeidet som nå er inngått.
- Nå blir leasing mindre attraktivt og mer kostbart KOMMENTAR: - I morgen vedtar Stortinget å skru opp leasing-regningen i en slags misforstått grønnvasking, for å løse et problem som ikke finnes mer, skriver Ida Krag i denne kommentaren.
Revidert nasjonalbudsjett: - Håndsrekning til de lette el-varebilene KOMMENTAR: - Vi burde fått en helhetlig satsing på utslippskutt fra nyttekjøretøyene, og får i stedet drypp fra små, fragmenterte løsninger, skriver Ida Krag om dagens enighet om revidert nasjonalbudsjett.
- Bilbransjen går foran, vi kutter mest utslipp KOMMENTAR: Dette er dagens gladnyhet, skriver Egil Steinsland i NBF. - Bilen reduserer sine klimautslipp mest.
Kommentar: Behold 500.000-grensen og spar diesel-varebilene - Kortere enn det kan jeg ikke oppsummere hovedpunktene i innspillene til Statsbudsjett for 2025 som NBF, ga da vi tradisjon tro var på forsommermøte hos politisk ledelse i Finansdepartementet, skriver Ida Krag.
NBF om revidert: - Skuffende på leasing - gode signaler på elbil-moms KOMMENTAR: - Politisk ledelse i Finansdepartementet har, til tross for flere henvendelser, ikke ønsket møte med bransjen. Det er beklagelig, skriver Ida Krag i Norges Bilbransjeforbund.
- Utrolig skuffende opptreden fra Fellesforbundet KOMMENTAR: Så gikk det dessverre slik som nå alle har fått med seg. Fellesforbundet brøt forhandlingene, og avslo dermed et av de beste tilbudene som har vært gitt i de sentrale forhandlingene på Biloverenskomsten.
Noe av «bakteppet» for Sullands overtagelse av Albjerk KOMMENTAR: Arvid Sulland har åpenbart hatt et sterkt ønske om å vokse med Harald A. Møllers merker, men handlingsrommet kan ha vært begrenset.
Gratulerer med dagen – arbeid pågår! Bilbransjen er offensive og har kastet seg rundt for å være langt fremme i det grønne skiftet. Men fraværet av mangfold i bransjen er en form for selvskading, skriver Ida Krag i denne kommentaren.
«Merkeservice» under press KOMMENTAR: I løpet av en uke har to store aktører meldt at de legger ned avdelinger som drev som service-satellitter på eget merke. De to virksomhetene har flere interessante fellestrekk.
El-varebil: Klimamål uten virkemidler = vanskelig KOMMENTAR: - «Mismatchen» mellom målsettinger og insentiver er ytterst problematisk for det grønne skiftet på veiene, skriver Ida Krag i NBF.
- Definerer Tesla fremdeles standarden for bilfabrikkene? KOMMENTAR: Måten Tesla har brukt priskuttene på har vært mer som tilbud på grønnsakstorget en lørdag ettermiddag, enn en bransjeledende dynamisk prising, skriver Steve Young i ICDP.
- Risikoen for avgiftsøkninger på fossilbiler øker jo flere som selges Men det er bare på nullutslippsbilene det er mulig å hente reelle inntekter. - For disse vil man trolig gradvis gå veien mot full moms først, skriver Ida Krag i denne kommentaren.
Bilabonnement: Ikke bærekraftig for bilbransjen KOMMENTAR: Avviklingen av Honk var egentlig ingen overraskelse. Produktet er rett og slett for ubalansert, skriver direktør Jan Traaseth i Motor Gruppen.
NBF: Hva var det vi sa? Riksrevisjonen kommer i en rapport med kraftig kritikk av ENOVAs håndtering av støtteordninger for el-vare- og lastebiler. - Bransjen står klar - og har mulighet - til å gjøre store utslippskutt, men trenger rammer som gir trygghet for mer kostbare, klimavennlige investeringer, skriver Ida Krag i NBF i denne kommentaren.
- Mer ubetalt tilleggsarbeid – en urettferdig byrde for skadeverksteder KOMMENTAR: Det er stadig vanskeligere for skadeverkstedene å opprettholde de strenge bransjestandardene når de ikke blir tilstrekkelig kompensert for alt arbeidet dette innebærer, skriver Knut Ole Magistad.
NBF: - Finn.no utnytter sin markeds-makt - det kan ikke fortsette - NBF kommer på vegne av norsk bilbransje til å kreve at den nye prismodellen forkastes og at den varslede prisøkningen stoppes, sier Stig Morten Nilsen
Volvo snurper sekken Nå gjenstår trolig bare et par forhandlerovertagelser før det er «mission completed» for utviklingen av Volvo Car Norways forhandlernettverk.
NBF: - Regjeringen har forstått alvoret - Vi ba om et avgiftspolitisk hvileskjær og er langt på vei blitt hørt. Bilbransjen står allerede i en krevende økonomisk situasjon og trenger forutsigbarhet, sier leder næringspolitikk i NBF, Ida Krag.
NBF om firmabiler: - Betydelig overbeskattet Dersom man legger OFVs bilholskostnadskalyle til grunn, bør beskatningen av elbiler reduseres med opp mot 50 prosent. Hele firmabilordningen må gjennomgås, skriver Ida Krag i NBF i denne kommentaren.
- Firmabilene truer elbil-målet - Gjeninnføring av skatterabatt for elektriske firmabiler er grepet Stortinget nå må ta, skriver Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening i denne kommentaren.
NDS Group i krise? Dette kan bli fremtiden for selskapet Delegrossisten, som også står bak verkstedkjeden Automester, trenger både omstrukturering og kapitaltilførsel. Om eierne går for et salg, peker det seg i første rekke ut tre mulige kjøpere.
Agentmodellens tilpasningsevne i et omskiftelig marked Over natten har det norske bilmarkedet gått fra et pull- til et pushmarked. Jeg lurer på hvordan en agentmodell - og ikke minst direkte salg - står seg i en slik markedssituasjon, skriver Knut Martin Breivik i NBF i denne kommentaren.
Det er flere alternativer når ny sjef for Møller Bil skal velges Møller Mobility Group (MMG) har lange tradisjoner for å rekruttere ledere internt. Det blir ikke nødvendigvis slik når konsernet nå skal finne en ny leder for landets største bilforhandlerkjede.
ICDP-sjefen: - Kan bilprodusentene detaljhandelsfaget? KOMMENTAR: Det er absolutt lite som tyder på at produsentene forstår detaljhandelen bedre enn forhandlerne, skriver ICDP-direktør Steve Young.
- Dårlige nyheter selger - Det er ingen tvil om at bilbransjen i Norge har krevende tider for øyeblikket, men det med en viss undring at jeg leser oppslag i bransjemedia med overskrifter som «Prisen på brukte elbiler stuper», skriver Tore Rylander i NBF i dette innlegget.
- Hvor tar bildistribusjonen veien? - Nye aktører entrer markedet og er operative med salg av nye, for oss i Norge, ukjente merker og modeller i løpet av kort tid. Er vi nå vitne til at etablerte modeller, eierskap og personlig engasjement er i ferd med å forvitre, spør Knut Martin Breivik i dette innlegget.
Firmabilskatten på elbiler er dobbelt så høy som fordelen På to år har beskatningen av elbil som firmabil økt med 50 prosent, og med den siste endringen viser beregninger at de nå overbeskattes med opp mot 108 prosent. Dette vitner om en manglende respekt for prinsippet om samsvar mellom skattbar fordel og privat fordel, skriver Jan Traaseth i denne kommentaren.
Mot en ny hverdag for bilimportørene? KOMMENTAR: Helt frem til ganske nylig har det stort sett vært bilimportørene som har sagt opp forhandler-kontraktene. Slik behøver det ikke være i fremtiden.
Streikeuttaket: Bare tilfeldigheter? KOMMENTAR: Det kan være grunn til å spekulere litt på hvorfor noen forhandlerkonsern og områder i landet får lide mer enn andre i streikeuttakene for årets lønnsoppgjør.
Investere i bilbransjen? Høy avkastning - men er ikke for alle Det er få investeringer som har gitt bedre avkastning på kapitalen enn i en bilbransjebedrift de siste årene. Smarte aktører re-investerer i bransjen, og det bør de fortsette med, skriver Glenn Stenholm i denne kommentaren.
Bør forsikringsbransjen frykte Tesla? Tesla melder at de kan tilby mellom 20 og 60 prosent billigere forsikringspremie ved bruk av reelle kjøretøysdata i pris- og risikoberegning. På sikt kan dette dette bli den nye normalen, og bilprodusentene må velge om de skal eie dette produktet selv, skriver Petter Solerød og Petter Nybakk i Cicero Consulting i denne kommentaren.
Ny lærlingrekord i bilbransjen Aldri før har bilbransjen tatt inn så mange lærlinger, men det er fremdeles et potensial, skriver Egil Steinsland i NBF i denne kommentaren.
Er Tesla blitt spedalsk for bilbransjen? Hvorfor er det slik at det nesten ikke er noen som vil ta i brukte Tesla blant norske merkeforhandlere?
Bilbransjen tar makta tilbake KOMMENTAR: Eierskap til data og kontroll på datastrømmen er det nye gullet - også i bilbransjen. Med etableringen av Drive flytter NBF maktbalansen i norsk bilhandel, skriver Per Morten Merg i denne kommentaren.
- Jeg fikk sjokk av mine egne forsikringsvilkår KOMMENTAR: Problemet er at forsikringsselskapene kommuniserer økt bærekraft, men de ønsker ikke å ta kostnadene ved det. Kun innsparingene og «æren» – noen andre, forsikringstaker og verksted, får betale og rydde opp, skriver Stig Morten Nilsen i en kommentar.
- Er det blitt risikosport å eie en Tesla? KOMMENTAR: Dagens «gladmelding» om kraftig priskutt på bestselgerne bør være et tankekors for alle som vurderer å bli eier av en Tesla, skriver Per Morten Merg i denne kommentaren.
Werksta-ekspansjonen fortsetter - ikke uten risiko KOMMENTAR: Selv etter oppkjøpet av DK Skadesenter er Werksta langt fra «ferdigvokst». Men den ekspansive verkstedkjedens sterke posisjon innen Tesla kan bli en utfordring.
- Heller ikke elbilen har venner på Stortinget - Vi kan konkludere med at SV ikke har prioritert utslippskutt fra veitrafikken. Lenge har elbilen hatt ivrige forsvarere på Stortinget, den tiden ser nå ut til å være forbi, skriver Egil Steinsland i denne kommentaren.
Neppe færre merkeforhandlere i Norge KOMMENTAR: Den «vedtatte sannheten» om at det skulle bli færre salgspunkter for nye biler i Norge, har ikke slått til. Snarere tvert imot.
- SV bør legge ideologien bort og ta til fornuft KOMMENTAR: Det er helt unødvendig å fjerne vektfradraget helt allerede nå. 2025-målet vil nås uansett, skriver NBF-direktør Stig Morten Nilsen i denne kommentaren.
Bilias mulige veier for videre ekspansjon i Norge KOMMENTAR: Nylig kjøpte Bilia en større Volkswagen- og Audi-forhandler i Sverige. Hvilken betydning kan det få for bilkonsernets videre vekst i Norge?
- En bråbrems for det grønne skiftet KOMMENTAR: - For nybilsalget totalt sett kan følgene bli betydelige, sier Ida Krag i Bilimportørenes Landsforening om det foreslåtte statsbudsjettet for 2023.
NBF: Noen scenarioer for hva som kan komme i statsbudsjettet Sjelden før har vi i NBF vært så usikre på hva som kommer. Store avgiftshopp? Forutsigbare endringer? Vi vet ikke. Men det vi vet er at budsjettet blir stramt og bilavgiftene skal bli grønnere, og kan tenke oss noen scenarioer basert på det, skriver Stig Morten Nilsen i denne kommentaren.
Mangelen på fagarbeidere: - Dette er løsningen KOMMENTAR: Egil Steinsland i NBF har «oppskriften» på hvordan bransjen skal få flere fagarbeidere.
NBF om strømstøtten: - Er nok ikke det bilbransjen håpet på KOMMENTAR: Bilbransjen, og de fleste andre bedrifter, må fortsette å arbeide utfra prinsippet om å drive på egen regning og risiko, skriver Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund.
Krevende fremtid for frittstående skadeverksteder Kjededannelser, strukturskadesertifisering og merkeforhandleres sterke ønske om størst mulig del av verdikjeden, kan gjøre det krevende å være frittstående bilskadeverksted i fremtiden. Det til tross for gode avtaler med merkeforhandler.
Går bilavgiftene i taket? I Statsbudsjettet for neste år kommer det mange svar, men mange vil nok ikke like svarene vi får, skriver NBFs kommunikasjonssjef Egil Steinsland i denne kommentaren.
Dilemma - som ikke er noe dilemma Alle mobilitetprodusenters frelse synes å være salg av flere nye elbiler. Men å bare ha en tanke i hodet, er minst en for lite, skriver Glenn Stenholm i denne kommentaren.
- Bilbransjen tøyer strikken til den er i ferd med å ryke KOMMENTAR: En av årsakene til at dagsing er et lite brukt virkemiddel, kan være at mange tror en må ta til takke med det tilbudet som ligger i bordet, skriver Richard Storevik i Fellesforbundet i denne kommentaren.
Store uklarheter rundt Polestars nye etableringer KOMMENTAR: Den svensk-kinesiske elbilprodusenten hadde betydelige ambisjoner om å etablere Polestar Destinations. Så ble det helt stille.
- Et godt og hektisk, men litt rufsete halvår er lagt bak oss Endringer i bilprodusentenes distribusjonsmodeller og agentavtaler. Onlinesalg og bilabonnement utvikles videre og konkurransen blir større. Nye aktører som vil inn i bilbransjens verdikjeder prøver seg stadig. Oppkjøp og sammenslåinger fortsetter i et høyt tempo. Dette er noen av temaene NBF er engasjert i om dagen, skriver Stig Morten Nilsen i denne kommentaren.
På vei mot exit for Motor Gruppens Xpeng-engasjement? Flere ting tyder på at Motor Gruppens dager i Xpeng-partnerskap som importør og forhandler kan være talte.
- En æra er over Det var varslet og det var ventet. Mva-fritaket på elbil har gjort Norge til et foregangsland på elektrisk mobilitet, og tjent både det grønne skiftet, forbrukerne og bransjen godt. Snart er det historie, skriver Ida Krag i BIL i denne kommentaren.
NBF: Godt at Fremtind ikke grønnvasker KOMMENTAR: - Det er mye mulig at utspillet til Fremtind ikke var et tilsiktet spark, men bilbransjen opplevde det som et kraftig spark, skriver Knut Ole Magistad i NBF, som mottok mange sinte og oppgitte tilbakemeldinger i går.
Fremtind: Grunnløse påstander fra NBF KOMMENTAR: - Knut Ole Magistad og Norges Bilbransjeforbund (NBF) blander kortene i en kommentar full av feilaktige påstander om Fremtinds arbeid med brukte bildeler og bærekraft, skriver kommunikasjonssjef Simen Rudi i Fremtind i dette tilsvaret.
- Et «spark» mot merkeverkstedene KOMMENTAR: - Fremtind skyter stadig fra hofta i bærekraftens tegn mot bilbransjens bruk av brukte deler. Grønnvasker Fremtind? spør NBFs Knut Ole Magistad i denne kommentaren.
Bilias oppkjøp av Insignia trolig bare første skritt KOMMENTAR: Sentrale aktører tror at det kommer mer, og at det er et opplagt neste skritt for Bilia.
Frydenbøs oppkjøp: Trolig bare første skritt inn i Møller-nettverket KOMMENTAR: Oppkjøpet av Berge & Co er sannsynligvis starten på noe langt mer for Frydenbø i Møllers forhandlernettverk.
Om boller og brus - og skjær i sjøen Vi er alle på sjøen i denne «perfekte stormen», men vi sitter i ulike båter, skriver Marius Tegneby i BMW Group Norge i denne kommentaren.
Spennende konstellasjoner i FCA-nettverket KOMMENTAR: Hvordan det fremtidige forhandlernettverket til Fiat, Jeep og Alfa Romeo blir etter at RSA Bil trakk seg ut, blir interessant. Spesielt i én by i Norge kan det være duket for en kamp om agenturene.
- Kan bli dramatisk for bilbransjen Lettelsene i smitteverntiltak er godt nytt for næringslivet, men sykefravær og karantener kan bli en stor utfordring for bilbransjen, skriver NBF-sjef Stig Morten Nilsen.
- Ingen tid for å hvile på laurbærene KOMMENTAR: 2022 blir et år for litt opplysningsarbeid overfor beslutningstakerne, skriver Ida Krag i Bilimportørenes Landsforening.
Har «Sareptas krukke» kommet til mobilitets-bransjen? Dagens elbilprodusenter har tilsynelatende en uendelig kilde til kapital. At investorer tør å gå tungt inn i blant andre Tesla, Rivian, Nio og Xpeng, utfordrer de etablerte aktørene. Det var på tide, skriver Glenn Stenholm i denne kommentaren.
- Løsningene på økt bruk av brukte deler KOMMENTAR: Vårt mål er at hele bransjen og bilbruken i seg selv må bli bærekraftig. Derfor er det viktig å utarbeide løsninger, ikke bare snakke og stille krav.
2 års ventetid i klagesaker: Katastrofalt Forbrukerklageutvalget har satt seg selv på sidelinjen. Det offentlige forbrukerklagesystemet er nærmest satt ut av drift, skriver NBF-advokat Anna Elisabeth Nordbø i dette innlegget.
- En smak på den nye normalen - Bilbransjen står nå overfor et betydelig skifte, skriver Ida Krag i Bilimportørenes Landsforening i denne kommentaren.
- Elbilforeningen villeder Bilbransjen tar til motmæle: - Å mene at bilbransjen burde forventet en 200 prosent avgiftsøkning på 90 prosent de ladbare hybridene er urimelig, skriver Stig Morten Nilsen (NBF) og Erik Andresen (BIL) i dette innlegget.
- En forutsigbar bilpolitikk burde være et minimum KOMMENTAR: Forslaget til Statsbudsjett gav bilbransjen en skikkelig nesestyver. I regjeringserklæringen til Ap og Sp er det derimot lite nytt å spore. Spørsmålet er hva vi har i vente - både på kort og lang sikt, skriver Egil Steinsland i NBF.
Polestar må trolig revurdere sin salgsstrategi KOMMENTAR: Virkeligheten er i ferd med å innhente den svensk/kinesiske elbilprodusenten, som etter alt å dømme må ta betydelige grep i distribusjonen.
Regjeringsskifte: Blir forutsigbarheten bedre nå? - Hva vil en regjering med Ap, Sp og SV ha å si for bilpolitikken, spør Egil Steinsland i NBF i denne kommentaren.
Bilbransjen: Fra «Branded houses» til «Houses of brands»? Merkeeksklusiviteten utvannes i takt med endringene i bilbransjen, skriver Knut Martin Breivik i NBF i denne kommentaren.
Dette er NBFs spådom for bil-politikken etter valget - Ingenting er sikkert, men vi kan analysere oss frem til noen mulige utfall, skriver NBFs kommunikasjonssjef Egil Steinsland i denne kommentaren.
Dette bør alle merkeforhandlere gjøre KOMMENTAR: Det er i alle fall tre grep alle fremoverlente merkeforhandlere bør ta for å sikre best mulig lønnsomhet i fremtiden, mener Bilbransje24-redaktør Trygve Larsen.
De nye økosystemene: Forsikringsselskapene må ta eierskap og unngå å bli en utskiftbar leverandør INNLEGG: - Bilbransjen står overfor trender som vil snu bransjen opp ned og endringer innen mobilitet kan radikalt endre hvordan bilforsikring tilbys i fremtiden. Samtidig er det fortsatt en overhengende fare for at bilprodusenter vil konkurrere i forsikringsmarkedet, skriver analyseansvarlig Elisabeth Solberg i Cicero Consulting i dette innlegget.
- Modig og riktig av NBF Årskonferansen til Bilbransjeforbundet tirsdag viser at organisasjonen tør å tenke nytt.
- Hvor er du, Rotevatn? Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF) krever svar fra statsråden etter at det i dag ble kjent at ENOVA nok en gang svekker støtteordningen for elektriske varebiler.
Et overraskende oppkjøp At Bilia kjøper mesteparten av Funnemark og Bauda overtar resten, var det nok få som så komme.
Pinlig lav andel gjenbruk av bildeler KOMMENTAR: Norge innehar jumboplassen i Skandinavia når det kommer til bruk av brukte deler. Heldigvis er det krefter på gang som arbeider for å få opp gjenbruket.
Store muligheter i mobile verkstedtjenester KOMMENTAR: Det er interessant hvem som nå satser i dette markedet. Dette blir trolig et viktig forretningsområde etter hvert som elektrifiseringen av bilparken skyter fart.
- I ferd med å nå en grense KOMMENTAR: Når forsikringsselskapene i praksis krever betingelser som reduserer nåværende inntektsnivå betraktelig, signaliserer de manglende anerkjennelse av den faktiske utviklingen.
Mange ubesvarte spørsmål mellom Bilia og Volvo Det skjer neppe noe mer mellom Bilia og Volvo før i midten av januar. I mellomtiden florerer spekulasjonene og spørsmålene. Kvinnen på bildet kan sitte med mye av nøkkelen til å få løst floken.
Bilsalget - det vakre spillet Få hadde i høst trodd på Tesla Model 3s ekstreme vinterbyks og kniving med Volkswagen ID.3 på modellstatistikken - men slik er spillet om bilsalget: Forutsigbart uforutsigbart.
Trolig flere årsaker til oppsigelsen av Bilia Flere ledende aktører tror at det er et sammensatt bilde på hvorfor Bilia ble oppsagt som Volvo-forhandler.
NBF: - Derfor er vi skeptisk til moms på elbiler DEBATT: Innføring av moms på elbiler vil gi større sosiale forskjeller og være hinder til det grønne skiftet, mener NBF.
Tilbakebetaling av kontantstøtte når bedriften går med overskudd – eller ikke? KOMMENTAR: Kompensasjonsordningen, eller kontantstøtten som mange kaller den, ble som kjent etablert for å få ellers sunne bedrifter igjennom koronakrisen.
Fremtidens bilbransjeleder: På tide å tenke nytt Tradisjonelt har de aller fleste av daglige ledere hos norske merkeforhandlere vært rekruttert på fra salgssiden. Det er kanskje ikke like aktuelt i fremtiden.
- Bilforhandlerne er blant de mest sårbare bedriftene Inntjeningen fra nye biler er allerede sterkt redusert, men nå rammes også både servicemarkedet og bruktbilomsetningen dramatisk, mener NBFs styreleder Birger Skjellvik.
Hva har Møller og Bilia til felles? Begge de to skandinaviske bilgigantene har et stort felles multiplum.
All mulig grunn til optimisme Spådommene om at bilbransjen kommer til å få det så vanskelig i fremtiden har florert, men mulighetene er mange for de som evner å ta tak i dem.
En betydelig utfordring for frie verksteder Merkeforhandlerne og bilimportørenes økende iver etter å etablere gode bruktbilprogrammer er dårlig nytt de store verkstedkjedene.
Blått lys for konsernledelsen i Bertel O. Steen Avgangen til Andre Sjåsæt var ikke den første og kommer ikke til å bli den siste.
Når app blir den nye olja Digitalisering utfordrer forhandlerens inntjening i den tradisjonelle verdikjeden.
Konsolidering i verkstedbransjen Det foregår nå en interessant utvikling i eierstrukturen blant norske frittstående verksteder.
WLTP-løsningen: Finansdepartementets kinderegg Med dagens WLTP-avklaring har Regjeringen løst både de politiske, tekniske og bransjemessige utfordringene på en forbilledlig måte. Det lover godt for neste runde.
Interessant grep fra Gumpen Det Gumpen-konsernet nå gjør med å ta en fot i bakken, er kanskje ikke så dumt?
Flere mulige eiere av nye Jaguar- og Land Rover-forhandlere Det finnes trolig seks eiere av dagens Jaguar/Land Rover-forretninger som kan tenkes å være interessert i å investere i nye anlegg i Drammen og Hamar-regionen.
To store aktører i det nye Opel-nettverket Med tildelingen av de nye forhandler-kontraktene for Opel har Bertel O. Steen gjennom sin forhandlerkjede BOS Detalj festet grepet ettertrykkelig.
På tide å tenke nytt i servicemarkedet Det finnes mange hyggelige og flinke kundemottagere rundt om på norske bilverksteder, men deres dager er trolig talte i stadig flere bilbransjebedrifter.
Hverdagen innhenter Tesla Nå har den amerikanske elbilprodusenten fått kundenes knusende dom, og dette er årsaken.
En av disse kan bli den nye konsernsjefen i Møller Mobility Group Mye tyder på at styret i konsernet trolig leter i egne rekker etter den personen som skal overta etter Terje Male.
Stor usikkerhet i BOS-nettverket Nyheten om at Bertel O. Steen overlater forhandlerutviklingen i Nord-Norge til tre forhandlergrupperingene har skapt stor uro i hele nettverket av frittstående forhandlere av konsernets merker.
NBFs syn på fremtidens servicemarked I Bilbransjeforbundet deler vi John Schaus langt på vei vurderinger, men ønsker å nyansere bildet noe, skriver fagsjef Knut Martin Breivik i NBF i dette debattinnlegget.
Riktig bygningsmasse er nøkkelen Å sitte i de riktige lokalene er helt avgjørende for både bilforhandlere og verksteder med tanke på lønnsomhet. Den store omveltningen som det kan se ut som om bransjen nå står foran, kan betyr litt andre behov enn før.
Med eller uten en plan En viktig forskjell mellom bilgigantene Møller Mobility Group og Bertel O. Steen er deres tilnærming til hvordan de organiserer sitt forhandlernettverk.