Glass-skader i 3. kvartal: - Nå må merkeforhandlerne «opp i ringene» Merkeforhandlerne leverer gjennomgående lavere reparasjonsandeler enn bilglass-kjedene. De må også vurdere sin strategi på prisingen, om de ønsker å bli konkurransedyktige på dette forretningsområdet, mener et av de største forsikringsselskapene.
Disse selskapene vokser mest på bilforsikring Bilbestanden har endret seg lite, men styrkeforholdet mellom forsikringsselskapene er i stadig utvikling. Dette har skjedd det siste året.
Bilforsikring: Nybil-marked på 11.500 - opptur med Møller-merkene Møller leverte mer enn hver fjerde personbil, mens Tesla trådte noe tilbake. Merkenes prestasjoner preger også forsikringsselskapenes markedsandeler på nye biler i oktober.
Hos dette forsikringsselskapet er Fisker fortsatt «inne i varmen» Mens de store har lukket døren for kasko-forsikring på Fisker, velger denne lille forsikringsaktøren en annen strategi.
Nok en Tesla-måned løftet Tryg/Enter - og nybil-markedet til nær 13.000 i september Over 4.200 nye Tesla satt tydelig preg på forsikringsselskapenes markedsandeler på nye biler.
Kraftig økning i utbetaling til bilskader - over 1,2 milliarder i glass Gjennomsnitts-skaden har blitt mye dyrere og utbetalingene til glass-skader nådde nye høyder i 1. halvår, viser ferske tall fra Finans Norge.
Tesla løfter Tryg/Enter i et august-marked på over 11.000 nye personbiler Også denne måneden setter merkeforsikring tydelig preg på selskapenes markedsandeler på nye biler.
Flere glass-skader i 2. kvartal - så stor andel repareres Reparasjonsandelen øker og glasskjedene leder an, ifølge forsikringsselskapene. - Kostnadene på ruteskift har økt vel mye siste året, og da spesielt hos merkeverkstedene, sier en av de største.
If tar en større bit av et lite nybilmarked i juli Kaken krymper: Slik fordelte forsikringsselskapene markedet for nye og brukte biler i sommer.
Toyota og MG ga Gjensidige-boost - Tesla løftet Tryg/Enter Tesla, Toyota og MG sto til sammen for mer enn halvparten av de nye personbilene i juni. Det preget også forsikringsstatistikken, hvor Gjensidige passerte 34 prosent markedsandel og Tryg/Enter fikk et godt løft.
Gjensidige og Nordea fornyer samarbeidet i bilforhandler-kanalen Norges største forsikringsselskap og Nordea Finance styrker satsingen på løsninger for bilforhandlere.
Toyota og Volkswagen trekker opp Gjensidige - ett mindre selskap med boost i mai Med Tesla nede på 4. plass ble det en tøffere måned for Tryg/Enter, mens spesielt ett merke satt fart på Protector.
Færre ruteskader - men flere skiftes Alle de fem store forsikrings-selskapene hadde nedgang i antall ruteskader, men bare ett av dem kunne notere en bedring i reparasjonsandelen i 1. kvartal.
Nå stenger If for kasko-forsikring på Fisker - Vi har diskutert Fisker frem og tilbake ganske lenge, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz.
Sier nei til å kaskoforsikre Fisker - «sperrer» for billån Forsikringsselskaper er bekymret og trekker i bremsen. Det får også konsekvenser for lånemulighetene på nye Fisker.
Volkswagen ga Gjensidige-boost - Volvo løftet If/Volvia i april Slik fordelte selskapene forsikring av nye personbiler i april - som av flere grunner endte 25 prosent over fjoråret.
Så mye «blir igjen» av nybil-andelen Merkeavtaler gir forsikringsselskapene førstelinje-tilgang til stort volum og mulighet for høy markedsandel på nye biler. Men selskapene klarer i ulik grad å holde på sine nybilkunder, viser denne analysen. Her ser du også bevegelsene på de 12 største bilmerkene siste år.
Nybil-forsikring i mars: Halvering fra i fjor - Tesla trekker lasset for Tryg/Enter Hver fjerde nybil ble forsikret hos Gjensidige i mars. If ble nummer to, mens Tryg/Enter dominerte på Tesla.
If lanserer «livslang reparasjons-trygghet» på skade-reparasjoner - Dette vil også ta bort den «unødvendige» diskusjonen man har hatt om garantier ved bruk av brukte deler i Norge, sier Vidar Brustad i If Skadeforsikring.
Forsikring i februar: Tesla-dominans preger statistikken Slik fordelte selskapene forsikring av nye og brukte biler i februar - en nybilmåned som endte på nivå med fjoråret.
Kraftig økning i utbetaling til bilskader - over 2 milliarder i glass Antall skader knyttet til bil økte kraftig - og erstatningsutbetalingene fra forsikringsselskapene enda mer. Utbetalingene til glass-skader nådde nye høyder, og passerte «en milepæl» i fjor, viser ferske tall fra Finans Norge.
Ny storavtale for Hertz: Blir Fremtind-partner på erstatningsbil Stiller hele flåten på 10.000 biler i Norge til disposisjon for forsikringskunder.
Kraftig deleprisvekst til bilskade-reparasjoner Enkelte bilimportører økte deleprisene kraftig i fjor. Prisene på deler utgjør nå en større andel totalkostnadene ved bilskade enn noen gang før, viser tall fra If.
Tesla trekker Enter opp - men Gjensidige og If «holder unna» Et nybilmarkedet på i overkant av 5.100 nye personbiler, hvor noen bilmerker leverer litt mer enn andre, preger også markedsandelene på forsikringsstatistikken i januar.
Kampen om nybil-kundene: Ulik uttelling for forsikrings-selskapene Det er stor forskjell på hvor mye et forsikringsselskap får ut av merkeavtalene med bilimportørene. Her ser du markedsandelene selskapene oppnådde på de 30 største bilmerkene i fjor.
Drivalia velger Gjensidige Drivalia Lease Norge (tidl. ALD Automotive) har valgt Gjensidige som ny partner på forsikring.
«Relanserer» tilstands-forsikring for bilforhandlere - Håndtert på riktig måte kan strengere krav i den nye forbrukerkjøpsloven gi en fordel til bilforhandlerne, sier Jørgen Hjelm Bakkerud i Gjensidige, som nå går «all in» med sitt nye forsikringsprodukt til bilbransjen.
Toyota-spurt ga Gjensidige-løft i desember - If passerte Enter «på målstreken» i 2023 Gjensidige ble med god margin «Norges største på forsikring av nye biler i 2023», men det ble en tett kamp om sølvet. Slik fordelte de 20 største forsikringsselskapene bilmarkedet i fjor.
Forsikring: Høy nybilandel - men hvor mange «blir igjen»? Merkeavtaler og gratismåned gir høy markedsandel på nye biler for flere av forsikringsselskapene. Men hvor mange blir igjen, når «lokkeperioden» er over? Her ser du bevegelsene på de 12 største bilmerkene siste år.
Sentrale skadeledere om brukte deler: Dette må til for å lykkes Det er for dårlig kvalitet på for mange deler – men positiviteten til brukte deler øker i skadebransjen.
Fremtind Forsikring og Eika Forsikring slår seg sammen Fremtind Forsikring AS og Eika Forsikring AS, og deres respektive eiere SpareBank 1 Gruppen AS, DNB Bank ASA og Eika Gruppen AS vil slå sammen de to selskapene.
Toyota-spurt løftet Gjensidige i november - If nærmer seg Enter Bak Gjensidige krymper avstanden mellom Enter og If. LeasePlans forsikringsselskap Euro Insurance, som er sterke på Møller-merkene, leverte også bra i november.
Glass-skader: Vanskelig å løfte reparasjonsandelen Antall glass-skader øker og ambisjonen er at andelen som repareres også skal opp. Dette er utviklingen hos de største forsikringsselskapene så langt i år.
Kraftig økning i bilskader til nær 16 milliarder - 1,6 milliarder i glass Antall skader knyttet til bil har økt kraftig i år - og utbetalingene fra forsikringsselskapene enda mer, viser ferske tall fra Finans Norge.
- Mer ubetalt tilleggsarbeid – en urettferdig byrde for skadeverksteder KOMMENTAR: Det er stadig vanskeligere for skadeverkstedene å opprettholde de strenge bransjestandardene når de ikke blir tilstrekkelig kompensert for alt arbeidet dette innebærer, skriver Knut Ole Magistad.
Gjensidige drar fra med Toyota - men fortsatt If-vekst i oktober Bak Gjensidige, som har festet grepet som Norges største forsikringsselskap på nye biler i 2023, tetter det seg mellom Enter og If.
Enter «holder grepet» på Tesla - Volvo og Ford løfter Volvia/If Tryg/Enter har så langt i år 62 prosent markedsandel på nye Tesla, mens Gjensidige har grepet om Toyota-kundene og 8 av 10 Volvo-kjøpere forsikres hos If/Volvia. Slik fordelte selskapene markedet i september.
Bilforsikring: Møller- og Toyota-dominans ga Gjensidige-boost i juli Til sammen sto Møller-merkene og Toyota for nær halvparten av utleveringene av nye biler. Det satt også preg på markedsandelene på forsikringsstatistikken denne måneden.
Gjensidige fester grepet på Møller-merkene - Tesla trekker opp Enter I fjor var det If, men nå er Enter det nærmeste selskapet til å utfordre Gjensidige om å være «Norges største forsikringsselskap på nye biler». På brukte biler er det flere om beinet, men ingen som truer markedslederen.
Bilforsikring: Gjensidige og Enter drar ifra - If faller tilbake En god Toyota- og Møller-måned bidrar til å løfte Gjensidige, mens høy Tesla-andel er den sterkeste driveren hos Enter. If leverer sin laveste markedsandel på nye biler på flere år.
Flere biler til demontering - bare ett forsikrings-selskap prioriterer oppbygging Trenden hos de de største forsikringsselskapene er tydelig. Andelen av innløste biler som går til demontering fortsetter å øke. Ett selskap har valgt å tenke annerledes.
Glass-skader: Klar trend hos «de fire store» i år - Tallene fra forsikringsselskapene stemmer godt med det vi har sett i markedet så langt i 2023, sier Jan Terje Johansen i Riis Bilglass.
Gjensidige på topp i april - Tryg vokser på Møller-merkene Enter er tilbake i «hverdagen» etter Tesla-boosten i mars, mens flere andre selskap løfter seg godt i april.
Tesla-rekord sendte Enter til topps i mars - Toyota trakk opp Gjensidige Ikke noe bilmerke har registrert flere personbiler i løpet av en måned enn Tesla gjorde i mars. Det preget også fordelingen av markedsandelene til selskapene som forsikret bilene.
Forsikring: Høy andel på nybil – så mye «blir igjen» Med merkeavtaler og gratismåned løftes markedsandelen på flere av forsikringsselskapene ved kjøp av ny bil. Men hvor mange blir igjen, når «lokkeperioden» er over?
Betydelig vekst i rute-skader - «all time high» i utbetalinger Aldri før har det blitt rapportert flere skader - og utbetalt større erstatning - på bilglass. Totalt økte forsikringsselskapenes utbetalinger til bilskader med 13 prosent i fjor.
BILFORSIKRING I FEBRUAR: Volkswagen og Tesla ga høye Gjensidige- og Enter-andeler Gjensidige «fester grepet», mens Enter gir If kamp om andreplassen på nye biler.
Bør forsikringsbransjen frykte Tesla? Tesla melder at de kan tilby mellom 20 og 60 prosent billigere forsikringspremie ved bruk av reelle kjøretøysdata i pris- og risikoberegning. På sikt kan dette dette bli den nye normalen, og bilprodusentene må velge om de skal eie dette produktet selv, skriver Petter Solerød og Petter Nybakk i Cicero Consulting i denne kommentaren.
BILFORSIKRING: Gjensidige størst på nye og brukte i et rekordlavt bilmarked i januar Som ventet ble det en rolig start på registreringsåret 2023. Den unormale inngangen til året speiles også i fordelingen av markedsandeler blant forsikringsselskapene.
- Jeg fikk sjokk av mine egne forsikringsvilkår KOMMENTAR: Problemet er at forsikringsselskapene kommuniserer økt bærekraft, men de ønsker ikke å ta kostnadene ved det. Kun innsparingene og «æren» – noen andre, forsikringstaker og verksted, får betale og rydde opp, skriver Stig Morten Nilsen i en kommentar.
Brukte deler: - Dialogen med verkstedene har aldri vært bedre Fremtind har målsatte ambisjoner for brukte deler ved skadereparasjoner. - Vi håper og tror at produsenter og importører med tiden vil omfavne likeverdige deler i enda større grad enn i dag, sier kommunikasjonssjef Simen Rudi.
- Merkeforsikring er avgjørende Tett samarbeid med aktørene i bilbransjen blir bare viktigere i tiden framover, mener de ledende forsikringsselskapene. Her ser du deres markedsandeler på de 30 største personbilmerkene i 2022.
Gjensidige størst foran If – «nullspill» for Tryg-Enter-Codan i 2022 Ingen økte mer enn Enter på forsikring av nye biler i fjor. Likevel sto markedsandelen for Tryg/Enter og Codan på stedet hvil i fjor. Gjensidige var desidert størst på brukte biler, men det var If som vokste mest.
Tryg/Enter vokser på Tesla i november - Gjensidige mot seier i «forsikringskampen» Med Tesla på registreringstoppen ble november også en god måned for forsikringspartner Tryg/Enter. If leverte nesten 20 prosent av nybilforsikringene, og 6 av 10 på BMW, men klarte likevel ikke å ta innpå Gjensidige.
Nye krav til forsikrings-salg: Frykter frafall i «bilforhandler-kanalen» - Dette vil få konsekvenser for mange mindre bruktbilforretninger, sier Morten Furuto Røsten i Mobility Pool. Det mener også Norges største forsikringsselskap, Gjensidige.
Hver fjerde nybil forsikret hos Gjensidige i oktober - Enter faller tilbake uten «Tesla-hjelp» If leverte en «helt ok» måned, men endte likevel et stykke bak Gjensidige - som fester grepet i kampen om å bli Norges største forsikringsselskap på nye biler i 2022.
Gjensidige størst i september - Enter fosser fram på Tesla Både Gjensidige, If og flere andre forsikringsselskap måtte gi terreng til Enter denne måneden.
Kalibrering: - Bransjen må kreve mer fra forsikringsselskapene Det kan gå på sikkerheten løs, advarer Peter Jakobsen i danske Autobranchens udviklingscenter, om ikke bransjen får betalt som de skal for kalibrering.
Teslas merkepartner Tryg: - Ikke bærekraftig å kjøpe alle deler nye Tryg har en tydelig konsernstrategi for bærekraft og setter klare krav til sine leverandører - også på gjenbruk av deler. Dette sier selskapet om dialogen med Tesla.
Forsikringsbransjen hardt ut mot Tesla: - Ubegripelig Tesla står ikke bare utenfor, men er direkte kontraproduktive i arbeidet med brukte deler. De påfører både verkstedene, forsikringsselskapene og til sist kundene urimelige økte kostander, mener ledende aktører i forsikringsbransjen.
Enighet om «målemetoden» for brukte deler Forsikringsselskapene og bilbransjen er omforent om hvordan man skal måle bruken av brukte deler.
Bilforsikring: Gjensidige fester grepet For fjerde måned på rad ble Gjensidige størst, og økte avstanden til If i kampen om å bli «Norges største forsikringsselskap på nye biler i 2022». Enter fikk også et liten opptur i august.
Bilforsikring: Gjensidige størst - derfor fikk Enter et kjempe-løft i juni Gjensidige knapper ytterligere innpå If i kampen om å bli Norges største forsikringsselskap på nye biler i 2022. Men det største hoppet denne måneden var det Enter som sto for.
Bilforsikring: Gjensidige størst i mai - If fortsatt foran hittil i år Det drar seg til i kampen om å bli Norges største på forsikring av nye biler i 2022.
Lanserer ny eierskifteforsikring for bruktbiler Gjensidige går inn i «garantimarkedet» og vil tilby bilforhandlere å tegne forsikring på bruktbilene de selger. – Vi ønsker å gi forhandleren et godt salgsargument, og kunden et enda tryggere kjøp, sier Jørgen Hjelm Bakkerud i Gjensidige.
Gjensidige gjør comeback på toppen og Volvo gir Volvia-løft i april Etter 11 strake måneder som Norges største forsikringsselskap på nye biler, måtte If «abdisere» for Gjensidige i april. Med Volvo som største personbilmerke denne måneden ble det også sterke tall for Volvia.
Så mye har If økt andelen brukte deler i Norge Den økende andelen i Norge står i kontrast til resten av Norden. Slik jobber forsikringsselskapet for å øke gjenbruket.
Bilforsikring: Ny Tesla-boost ga Codan-opptur i mars Over 5.000 Tesla-utleveringer la godt grunnlag for Codan - og tilsvarende mindre rom for de øvrige forsikringsselskapene denne måneden. If er størst på nye biler, mens Gjensidige har godt grep på de brukte.
BMW forlenger med If - Vi ser frem til å kunne skape og introdusere nye forsikringsprodukter til markedet sammen, sier Caspar Hanneborg i If.
Bilforsikring: If drar fra i februar - god fremgang for Fremtind God uttelling på merkeforsikringene løftet If i februar. Fremtind leverte beste nybilmåned siden 2019.
Så mange biler går til oppbygging – oppsiktsvekkende store forskjeller mellom forsikringsselskapene De største forsikringsselskapene vil selge færre kondemnerte biler til oppbygging – men utgangspunktet er høyst ulikt. Hos ett selskap gikk nær 40 prosent av de innløste bilene til oppbygging i fjor, hos et annet var andelen kun 5 prosent.
Bilforsikring: Enter og If mest frem i januar If har startet 2022 der de avsluttet fjoråret – som det største selskapet på forsikring av nye biler. Januar ga også en opptur for Enter, men få nye Tesla gjorte at Codan stupte til 13. plass på listen denne måneden.
Merkeavtaler: Ulik uttelling for forsikringsselskapene Det er stor forskjell på hvor mye et forsikringsselskap får ut av merkeavtalene med bilimportørene. Flere har byttet partner i år.
If ble «Norges største på forsikring av nye biler i 2021» - Gjensidige klar nummer 1 på brukte If og Gjensidige er desidert størst, men det var Codan som økte mest i forsikring av nye biler i fjor. Ingen vokste mer enn Storebrand på brukte. Slik fordelte de 20 største forsikringsselskapene bilmarkedet i fjor.
Brage Finans satser i bilforsikring Finansieringsselskapet etablerer egen avdeling for forsikring og skal bidra til videre vekst for Frende i det norske bilmarkedet. Salget skal primært skje i forhandlerkanalen.
Gjensidige kjøper Falcks veihjelpsselskaper Gjensidige Forsikring betaler 1,4 milliarder kroner for Falck-gruppens veihjelpsselskaper i Norge, Sverige, Finland, Estland og Litauen.
Forsikring: Porsche trekker If opp i november If leverer sin beste måned siden i juli og drar fra Gjensidige i kampen «Norges største på forsikring av nye biler i 2021».
If hever klima-ambisjonene - stiller krav til verkstedene - Som Nordens største aktør innenfor bil er vi helt sikre på at våre valg har betydning og påvirker andre aktører, sier Vidar Brustad i If.
- Løsningene på økt bruk av brukte deler KOMMENTAR: Vårt mål er at hele bransjen og bilbruken i seg selv må bli bærekraftig. Derfor er det viktig å utarbeide løsninger, ikke bare snakke og stille krav.
Finans Norge: Viktige forutsetninger for å nå målene for brukte deler Seksjonsdirektør Arne Solum i Finans Norge har klare oppfatninger av hvor stor andelen brukte deler bør være på litt sikt, og hva de bør koste i forhold til nye.
Slik skal Gjensidige kutte utslipp med 35 prosent innen 2025 - Vi kan ikke forvente at verkstedene vil anvende brukte deler dersom de må drive detektivarbeid for å finne det de trenger, sier konsernsjef i Gjensidige, Helge Leiro Baastad.
Forsikring: Høy andel på nybil – så mye «blir igjen» i bestanden Dette er utviklingen for de største forsikringsselskapene og bilmerkene så langt i år. Tallene viser at selskapene i ulik grad klarer å holde på nybilkundene.
Kamp «til døren» mellom If og Gjensidige - Møller-bilene kan avgjøre Gjensidige og If fortsetter å følge hverandre tett i kampen om å bli «Norges største på forsikring av nye biler i 2021». Enter leverte sin beste måned på ett år i oktober.
Forsikring i september: Dødt løp mellom If og Gjensidige - Codan på pallen Ingen ting er avgjort mellom Gjensidige og If i kampen om å bli «Norges største på forsikring av nye biler i 2021». At nær en av tre nye personbiler i september var en Tesla gjorde at Codan ble det tredje største selskapet denne måneden.
- Fortsatt «pandemi-nivå» på glass-skader Den kraftige nedgangen i glass-skader fortsetter, viser tall fra forsikringsbransjen. Dette tror Morten Bjørlo i Hurtigruta Carglass om markedet videre.
NBF: Ønsker heving av kondemnasjons-grensen velkommen – ser mulighet for mer arbeid på verkstedene NBF forventer at andre forsikringsselskap følger etter Gjensidige i å heve kondemnasjons-grensen. Nå har de nedsatt en arbeidsgruppe som skal legge til rette for økt bruk av brukte deler.
Forsikring: If har passert Gjensidige - Tesla løfter Codan Det drar seg til i kampen om å bli «Norges største på forsikring av nye biler i 2021». Med en sterk august-måned er If nå et hestehode foran Gjensidige. Tesla-boost med Model Y setter fart på Codan.
Disse blir Nios partnere på finansiering og forsikring Flere brikker faller nå på plass før lanseringen i september.
Forsikring: God sommer for If Med en sterk juli-måned har If nesten tettet avstanden opp til Gjensidige i kampen om å bli «Norges største forsikringsselskap på nye biler i 2021». Her er status for de 20 største på forsikring av både nye og brukte biler så langt i år.
Insurtech-selskap: - Vil utfordre bonus-systemet i bilforsikring Den lille forsikringsaktøren CoverMe har med ny forsikringsgiver store ambisjoner om å endre både salgsmetode og prising av bilforsikring.
De nye økosystemene: Forsikringsselskapene må ta eierskap og unngå å bli en utskiftbar leverandør INNLEGG: - Bilbransjen står overfor trender som vil snu bransjen opp ned og endringer innen mobilitet kan radikalt endre hvordan bilforsikring tilbys i fremtiden. Samtidig er det fortsatt en overhengende fare for at bilprodusenter vil konkurrere i forsikringsmarkedet, skriver analyseansvarlig Elisabeth Solberg i Cicero Consulting i dette innlegget.
Bilforsikring i mai: Beste If-måned på halvannet år Spesielt ett bilmerke bidro godt da If ble det største selskapet på nye biler i mai. Her er status for de 20 største på forsikring av både nye og brukte biler så langt i år.
Gjensidige: Vil styre oppdrag til «grønne verksteder» Forsikringsgiganten varsler en kraftig styring av oppdrag til bilverksteder som prioriterer miljøvennlige reparasjoner.
Gjensidige overtar 226.000 Autopass-kunder Forsikringsselskapet Gjensidige oppretter et selskap som skal administrere Autopass-avtaler med bileiere og kreve inn betaling for bompasseringer.
If velger Cary og Hurtigruta Carglass - vil skjerpe konkurransen i bilglass Forsikringsgiganten øker presset på merkeverkstedene. - Vi ønsker å legge til rette for konkurranse, sier Stig Grongstad i If Skadeforsikring.
Gjensidige størst i april Gjensidige var tilbake som det største selskapet, og Enter leverte en bedre nybilmåned enn på lenge i april. Her er status for de 20 største på forsikring av både nye og brukte biler så langt i år.
If tilbake på topp i mars - Gjensidige størst etter 1. kvartal Både Gjensidige og If har løftet markedsandelen i 1. kvartal, men ingen øker mer enn Volvia. Slik har forsikringsselskapene delt markedet på nye og brukte biler så langt i år.
«Gode påskenyheter» for skadebransjen I fjor påske gikk antall ulykker med personbil ned med nær 22 prosent sammenlignet med i 2019. I år forventer forsikringsbransjen at det tar seg opp igjen.
If med på pilotprosjekt for selvkjøring Ønsker å «være med fra starten» i et nytt testsenter for autonome kjøretøy.
Forsikring i februar: «Tronskifte» på Møller-merkene - nedgangen fortsatte for Enter Enter tapte mye terreng på Møller-merkene, mens Volvo og Polestar ga et et godt løft for Volvia. Slik delte forsikringsselskapene markedet på nye og brukte biler i februar.
Forsikring: Volvia og Gjensidige mest frem - Enter kraftig tilbake i januar Gjensidige topper foran If, men høy Volvo-andel sikret Volvia en plass blant de fem største selskapene på forsikring av nye biler i januar.
Forsikring: Slik fordelte de Møller-merkene – opp- og nedturer gjennom 2020 Enter vant mye terreng da If vekslet med Gjensidige, men bildet endret seg gjennom året. Dette er status på forsikring av Møller-merkene i fjor.
Forsikring: Gjensidige størst - Tryg/Enter vokste mest - disse mistet flest Kampen om bilparken: To av de fire største tapte terreng, mens noen av de mindre har vokst godt gjennom 2020. Slik fordeler selskapene forsikringene på de 3,2 millioner person- og varebilene som ruller på norske veier.
- Forsikringsbransjen kan ikke sette premissene Bilbransjen er ikke kritisk til brukte deler, men viktige forutsetninger er ikke ivaretatt, mener Norges Bilbransjeforbund. Her er hva som må være på plass for lykkes.
- I ferd med å nå en grense KOMMENTAR: Når forsikringsselskapene i praksis krever betingelser som reduserer nåværende inntektsnivå betraktelig, signaliserer de manglende anerkjennelse av den faktiske utviklingen.
Skade/lakk-verkstedene: Liten aksept for strengere krav Økte krav fra myndigheter og bilprodusenter gir høyere kostnader, men gjenspeiles i liten grad i betingelsene fra forsikringsselskapene. Det mener flertallet av skade/lakkverkstedene i Bilbransje24s ferske undersøkelse. De aller fleste sier likevel at de har et godt forhold til selskapene.
RSA og Gill Gruppen velger Gjensidige Gjensidige har den desidert største porteføljen, men ble «bare» nest størst på forsikring av nye biler i fjor. Nye merkeavtaler legger til rette for at det kan endre seg i år.
Instabank lanserer bilforsikring: - En Tesla i forsikringsbransjen Vil utfordre de store med heldigitale løsninger og direkte prissammenligninger med konkurrentene.
If tilbake på topp If leverte en sterk måned på nye, men ikke minst på brukte biler i november. Dermed økte de avstanden til Gjensidige i kampen om "Norges største forsikringsselskap på nye biler" i 2020.
Gjensidige størst på nybil - årsbeste for If på brukte Det drar seg til i kampen om å bli «Norges største forsikringsselskap på nye biler» i 2020. Avstanden mellom If og utfordrer Gjensidige fortsetter å krympe. Her er status for de 20 største selskapene på forsikring av både nye og brukte biler så langt i år.
Bil- og glassverksted sendte 650 fiktive skademeldinger Bilglass-svindelen pågikk over flere år. - Forsikringsselskapene er oppmerksomme på slike svindelforsøk og har innført bedre kontrollrutiner, forsikrer Stine Neverdal i Finans Norge.
Bilforsikring: Gjensidige størst - svakere måned for Enter Etter en sterk sommer, falt If noe tilbake og måtte se seg slått av Gjensidige på nye biler i august. Se forsikringsselskapenes prestasjoner både i ny- og bruktbilmarkedet her.
Bilforsikring: Gjensidige og If drar ifra Mens If tok godt for seg på nybil, fortsatte Gjensidige å øke markedsandelen på forsikring av bruktbilene i juli. Dette er status for de 20 største selskapene så langt i år.
Dette blir Polestars forsikringspartner Polestar velger en gigant for håndtering av merkeforsikring i Norge.
Bilforsikring: Volvo og Tesla trekker opp Volvia og Codan i juni På nybilforsikring tapte de tre "gigantene, If, Gjensidige og Enter andeler til de mindre selskapene. Gjensidige dominerer fortsatt på brukte biler, men både If og Fremtind økte noe i juni. Se status for forsikringsselskapene på både nye og brukte biler her.
Forsikring: Gigantene sliter på nybil - Enter størst i april If og Gjensidige taper terreng, men med kraftig uttelling hos Møller og andre merkeavtaler fortsetter nybil-veksten for Enter. Gjensidige drar fra på bruktbilene.
Ingen «Møller-skrell» for If – fortsatt størst på nybil Bak If fortsetter veksten for Enter på nye biler, mens Gjensidige fester grepet på brukt.