Glass-skader i 3. kvartal: - Nå må merkeforhandlerne «opp i ringene» Merkeforhandlerne leverer gjennomgående lavere reparasjonsandeler enn bilglass-kjedene. De må også vurdere sin strategi på prisingen, om de ønsker å bli konkurransedyktige på dette forretningsområdet, mener et av de største forsikringsselskapene.
Disse selskapene vokser mest på bilforsikring Bilbestanden har endret seg lite, men styrkeforholdet mellom forsikringsselskapene er i stadig utvikling. Dette har skjedd det siste året.
Bilforsikring: Nybil-marked på 11.500 - opptur med Møller-merkene Møller leverte mer enn hver fjerde personbil, mens Tesla trådte noe tilbake. Merkenes prestasjoner preger også forsikringsselskapenes markedsandeler på nye biler i oktober.
Kan bilenes «svarte boks» hjelpe bilskadeverkstedene? Dette er en problemstilling If ønsker å ta opp i forumet Sikre Bilskadereparasjoner
Hos dette forsikringsselskapet er Fisker fortsatt «inne i varmen» Mens de store har lukket døren for kasko-forsikring på Fisker, velger denne lille forsikringsaktøren en annen strategi.
Riis og Hurtigruta styrker posisjonen - på bekostning av merkeforhandlere De to bilglass-gigantene økte sine markedsandeler i fjor. Dette er trolig de viktigste årsakene.
Nok en Tesla-måned løftet Tryg/Enter - og nybil-markedet til nær 13.000 i september Over 4.200 nye Tesla satt tydelig preg på forsikringsselskapenes markedsandeler på nye biler.
Flere glass-skader i 2. kvartal - så stor andel repareres Reparasjonsandelen øker og glasskjedene leder an, ifølge forsikringsselskapene. - Kostnadene på ruteskift har økt vel mye siste året, og da spesielt hos merkeverkstedene, sier en av de største.
Toyota og Volkswagen trekker opp Gjensidige - ett mindre selskap med boost i mai Med Tesla nede på 4. plass ble det en tøffere måned for Tryg/Enter, mens spesielt ett merke satt fart på Protector.
Færre ruteskader - men flere skiftes Alle de fem store forsikrings-selskapene hadde nedgang i antall ruteskader, men bare ett av dem kunne notere en bedring i reparasjonsandelen i 1. kvartal.
Nå stenger If for kasko-forsikring på Fisker - Vi har diskutert Fisker frem og tilbake ganske lenge, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz.
Sier nei til å kaskoforsikre Fisker - «sperrer» for billån Forsikringsselskaper er bekymret og trekker i bremsen. Det får også konsekvenser for lånemulighetene på nye Fisker.
Volkswagen ga Gjensidige-boost - Volvo løftet If/Volvia i april Slik fordelte selskapene forsikring av nye personbiler i april - som av flere grunner endte 25 prosent over fjoråret.
Så mye «blir igjen» av nybil-andelen Merkeavtaler gir forsikringsselskapene førstelinje-tilgang til stort volum og mulighet for høy markedsandel på nye biler. Men selskapene klarer i ulik grad å holde på sine nybilkunder, viser denne analysen. Her ser du også bevegelsene på de 12 største bilmerkene siste år.
Nybil-forsikring i mars: Halvering fra i fjor - Tesla trekker lasset for Tryg/Enter Hver fjerde nybil ble forsikret hos Gjensidige i mars. If ble nummer to, mens Tryg/Enter dominerte på Tesla.
If lanserer «livslang reparasjons-trygghet» på skade-reparasjoner - Dette vil også ta bort den «unødvendige» diskusjonen man har hatt om garantier ved bruk av brukte deler i Norge, sier Vidar Brustad i If Skadeforsikring.
Kraftig økning i ruteskader: - Flere burde repareres Reparasjonsgraden økte markant hos alle de fem største forsikringsselskapene i 4. kvartal. - Men det kunne ha vært reparert betraktelig mer, sier Vidar Brustad i If og forklarer her hvorfor.
Kraftig deleprisvekst til bilskade-reparasjoner Enkelte bilimportører økte deleprisene kraftig i fjor. Prisene på deler utgjør nå en større andel totalkostnadene ved bilskade enn noen gang før, viser tall fra If.
Tesla trekker Enter opp - men Gjensidige og If «holder unna» Et nybilmarkedet på i overkant av 5.100 nye personbiler, hvor noen bilmerker leverer litt mer enn andre, preger også markedsandelene på forsikringsstatistikken i januar.
Kampen om nybil-kundene: Ulik uttelling for forsikrings-selskapene Det er stor forskjell på hvor mye et forsikringsselskap får ut av merkeavtalene med bilimportørene. Her ser du markedsandelene selskapene oppnådde på de 30 største bilmerkene i fjor.
Toyota-spurt ga Gjensidige-løft i desember - If passerte Enter «på målstreken» i 2023 Gjensidige ble med god margin «Norges største på forsikring av nye biler i 2023», men det ble en tett kamp om sølvet. Slik fordelte de 20 største forsikringsselskapene bilmarkedet i fjor.
Forsikring: Høy nybilandel - men hvor mange «blir igjen»? Merkeavtaler og gratismåned gir høy markedsandel på nye biler for flere av forsikringsselskapene. Men hvor mange blir igjen, når «lokkeperioden» er over? Her ser du bevegelsene på de 12 største bilmerkene siste år.
Toyota-spurt løftet Gjensidige i november - If nærmer seg Enter Bak Gjensidige krymper avstanden mellom Enter og If. LeasePlans forsikringsselskap Euro Insurance, som er sterke på Møller-merkene, leverte også bra i november.
Møller velger tre partnere: Gjensidige, Tryg/Enter - og «comeback» for If Volkswagen Møller Bilfinans har valgt tre samarbeidspartnere for merkeforsikring i Møller Mobility Group. Gjensidige og Tryg/Enter fortsetter - i tillegg gjenoppstår samarbeidet med If.
If og Hertz forlenger stor-avtale om erstatningsbiler If formidler leiebiler til mer enn 60.000 kunder i året. Nå forlenges avtalen med Hertz i fire nye år.
Glass-skader: Vanskelig å løfte reparasjonsandelen Antall glass-skader øker og ambisjonen er at andelen som repareres også skal opp. Dette er utviklingen hos de største forsikringsselskapene så langt i år.
Gjensidige drar fra med Toyota - men fortsatt If-vekst i oktober Bak Gjensidige, som har festet grepet som Norges største forsikringsselskap på nye biler i 2023, tetter det seg mellom Enter og If.
Enter «holder grepet» på Tesla - Volvo og Ford løfter Volvia/If Tryg/Enter har så langt i år 62 prosent markedsandel på nye Tesla, mens Gjensidige har grepet om Toyota-kundene og 8 av 10 Volvo-kjøpere forsikres hos If/Volvia. Slik fordelte selskapene markedet i september.
Fra If til Bilimportørenes Landsforening Andreas Bibow Handeland er ansatt som kommunikasjonssjef i BIL.
Gjensidige rykker fra i kampen om «Norges største» Høye Tesla-, Toyota- og Volkswagen-andeler av utleveringene satt også preg på fordeling av markedsandeler på forsikringsstatistikken denne måneden.
Gjensidige fester grepet på Møller-merkene - Tesla trekker opp Enter I fjor var det If, men nå er Enter det nærmeste selskapet til å utfordre Gjensidige om å være «Norges største forsikringsselskap på nye biler». På brukte biler er det flere om beinet, men ingen som truer markedslederen.
Flere biler til demontering - bare ett forsikrings-selskap prioriterer oppbygging Trenden hos de de største forsikringsselskapene er tydelig. Andelen av innløste biler som går til demontering fortsetter å øke. Ett selskap har valgt å tenke annerledes.
Glass-skader: Klar trend hos «de fire store» i år - Tallene fra forsikringsselskapene stemmer godt med det vi har sett i markedet så langt i 2023, sier Jan Terje Johansen i Riis Bilglass.
Gjensidige på topp i april - Tryg vokser på Møller-merkene Enter er tilbake i «hverdagen» etter Tesla-boosten i mars, mens flere andre selskap løfter seg godt i april.
Finn.no og If girer opp bruktbilgarantier De to gigantene på hvert sitt område styrker samarbeidet om flere tjenester for privatomsetning av bruktbiler. - Med Smidig bilhandel er vi nærmere en «full reise» enn noen gang, og integrasjon med If bidrar til dette, sier Didrik Lund i Finn.no.
Tesla-rekord sendte Enter til topps i mars - Toyota trakk opp Gjensidige Ikke noe bilmerke har registrert flere personbiler i løpet av en måned enn Tesla gjorde i mars. Det preget også fordelingen av markedsandelene til selskapene som forsikret bilene.
Forsikring: Høy andel på nybil – så mye «blir igjen» Med merkeavtaler og gratismåned løftes markedsandelen på flere av forsikringsselskapene ved kjøp av ny bil. Men hvor mange blir igjen, når «lokkeperioden» er over?
Spår dele-prisvekst på skade Den viktigste kostnadsdriveren for bilskadereparasjoner fremover vil være deleprisene, mener Vidar Brustad i If. Men det finnes lyspunkter.
- Merkeforsikring er avgjørende Tett samarbeid med aktørene i bilbransjen blir bare viktigere i tiden framover, mener de ledende forsikringsselskapene. Her ser du deres markedsandeler på de 30 største personbilmerkene i 2022.
Gjensidige størst i september - Enter fosser fram på Tesla Både Gjensidige, If og flere andre forsikringsselskap måtte gi terreng til Enter denne måneden.
Forsikringsbransjen hardt ut mot Tesla: - Ubegripelig Tesla står ikke bare utenfor, men er direkte kontraproduktive i arbeidet med brukte deler. De påfører både verkstedene, forsikringsselskapene og til sist kundene urimelige økte kostander, mener ledende aktører i forsikringsbransjen.
- Nye aktører kan redde frittstående skadeverksteder Ledende aktører i bilskadebilbransjen mener at «nye» Intakt Bilskade ikke er noen stor trussel for de frittstående verksteder som ikke er eiet av merkeforhandlere.
Bilforsikring: Gjensidige-boost i juli Med en markedsandel som er den høyeste siden januar 2018, gikk Gjensidige denne måneden forbi If i kampen om å bli Norges største forsikringsselskap på nye biler i 2022.
Bilforsikring: Gjensidige størst - derfor fikk Enter et kjempe-løft i juni Gjensidige knapper ytterligere innpå If i kampen om å bli Norges største forsikringsselskap på nye biler i 2022. Men det største hoppet denne måneden var det Enter som sto for.
Bilforsikring: Gjensidige størst i mai - If fortsatt foran hittil i år Det drar seg til i kampen om å bli Norges største på forsikring av nye biler i 2022.
Vil stille strenge krav til tekniske ledere for skadeverksted 02 Harald A. Møller mener tekniske ledere vil ha en nøkkelrolle når Møller Bil nå skal starte sertifiseringsarbeidet av sine strukturskadeverksteder
Gjensidige gjør comeback på toppen og Volvo gir Volvia-løft i april Etter 11 strake måneder som Norges største forsikringsselskap på nye biler, måtte If «abdisere» for Gjensidige i april. Med Volvo som største personbilmerke denne måneden ble det også sterke tall for Volvia.
Så mye har If økt andelen brukte deler i Norge Den økende andelen i Norge står i kontrast til resten av Norden. Slik jobber forsikringsselskapet for å øke gjenbruket.
BMW forlenger med If - Vi ser frem til å kunne skape og introdusere nye forsikringsprodukter til markedet sammen, sier Caspar Hanneborg i If.
Bilforsikring: If drar fra i februar - god fremgang for Fremtind God uttelling på merkeforsikringene løftet If i februar. Fremtind leverte beste nybilmåned siden 2019.
Så mange biler går til oppbygging – oppsiktsvekkende store forskjeller mellom forsikringsselskapene De største forsikringsselskapene vil selge færre kondemnerte biler til oppbygging – men utgangspunktet er høyst ulikt. Hos ett selskap gikk nær 40 prosent av de innløste bilene til oppbygging i fjor, hos et annet var andelen kun 5 prosent.
Strømprisene: Ingen «strakstiltak» fra forsikrings-selskapene Gjensidige, If, Fremtind og Tryg følger både strømprisene og andre kostnadsdrivere for skade- og lakkbransjen nøye. Dette sier selskapene om situasjonen.
If ble «Norges største på forsikring av nye biler i 2021» - Gjensidige klar nummer 1 på brukte If og Gjensidige er desidert størst, men det var Codan som økte mest i forsikring av nye biler i fjor. Ingen vokste mer enn Storebrand på brukte. Slik fordelte de 20 største forsikringsselskapene bilmarkedet i fjor.
If hever klima-ambisjonene - stiller krav til verkstedene - Som Nordens største aktør innenfor bil er vi helt sikre på at våre valg har betydning og påvirker andre aktører, sier Vidar Brustad i If.
If: Gir åtte års reparasjons-garanti og hever kondemnasjons-grensen If vil reparere i stedet for å kondemnere. Nå endrer de vilkårene i bilforsikringen og håper at bilbransjen vil være med på et løft for å redde flere biler.
Disse blir Nios partnere på finansiering og forsikring Flere brikker faller nå på plass før lanseringen i september.
Bilforsikring i juni: Tesla løfter Codan - If størst foran Gjensidige på nybil If ble for andre måned på rad det største selskapet på nye biler i juni og krympet avstanden opp til Gjensidige hittil i år. Her er status for de 20 største på forsikring av både nye og brukte biler i første halvår.
Bilforsikring: Storebrand-boost i bestanden - Fremtind krymper Selv med høy andel på nye biler tar forsikringsselskapene ulik del i veksten i bestanden på de største bilmerkene. På flere, deriblant Møller-merkene, har det vært store forflytninger det siste året.
Volvo inkluderer flere tjenester på «agent-bilene» Forsikring er nå blant kringtjenestene som inkluderes i prisen på Volvos nye elbiler – også ved kjøp.
- Starten på en strukturell endring i norsk bilbransje I dag starter samarbeidet mellom Intakt og Bil1Din. Nå skal de etablere en kvalitetsnorm for brukte deler. Bjarne Brøndbo spiller ballen videre til forsikringsselskapene. If utelukker ikke prisdifferensiering ved bruk av brukte deler.
Dette blir Nios partnere på finansiering og forsikring Vil kunne tilby både nærings- og privatleasing fra starten av.
If velger Cary og Hurtigruta Carglass - vil skjerpe konkurransen i bilglass Forsikringsgiganten øker presset på merkeverkstedene. - Vi ønsker å legge til rette for konkurranse, sier Stig Grongstad i If Skadeforsikring.
Gjensidige størst i april Gjensidige var tilbake som det største selskapet, og Enter leverte en bedre nybilmåned enn på lenge i april. Her er status for de 20 største på forsikring av både nye og brukte biler så langt i år.
Tesla: Tillater ikke brukte deler - «veier opp» på andre måter Den amerikanske elbilprodusenten har en svært steil holdning til å benytte brukte deler ved skadereparasjoner. De har like fullt et konkurransefortrinn fremfor andre elbilprodusenter.
If med på pilotprosjekt for selvkjøring Ønsker å «være med fra starten» i et nytt testsenter for autonome kjøretøy.
Har klare mål om mer bruk av brukte deler I perioden fra 2018 til 2020 har forsikringsselskapet If økt bruken av brukte deler med rundt 40 prosent, målt i verdi. Det stopper ikke der, ifølge Vidar Brustad.
If holdt unna for Gjensidiges sluttspurt - Enter med skrell i desember Gjensidige leverte sterkt i desember, men If ble likevel Norges største forsikringsselskap på nye biler i 2020. Selv med en svak avslutning hadde Enter mest fremgang på årsbasis. Blant de mindre selskapene var det Volvia, Codan og Storebrand som avsluttet 2020 best.
If tilbake på topp If leverte en sterk måned på nye, men ikke minst på brukte biler i november. Dermed økte de avstanden til Gjensidige i kampen om "Norges største forsikringsselskap på nye biler" i 2020.
Forsikring: Gjensidige puster If i nakken Avstanden mellom de to gigantene krympet ytterligere i oktober og ingen ting er avgjort i kampen om å bli «Norges største forsikringsselskap på nye biler 2020». Her er status for de 20 største på forsikring av både nye og brukte biler så langt i år.
Gjensidige størst på nybil - årsbeste for If på brukte Det drar seg til i kampen om å bli «Norges største forsikringsselskap på nye biler» i 2020. Avstanden mellom If og utfordrer Gjensidige fortsetter å krympe. Her er status for de 20 største selskapene på forsikring av både nye og brukte biler så langt i år.
Bilforsikring: Gjensidige størst - svakere måned for Enter Etter en sterk sommer, falt If noe tilbake og måtte se seg slått av Gjensidige på nye biler i august. Se forsikringsselskapenes prestasjoner både i ny- og bruktbilmarkedet her.
Dette blir Polestars forsikringspartner Polestar velger en gigant for håndtering av merkeforsikring i Norge.
If skal håndtere kundekontakt og merkeforsikring for Xpeng Ifs heleide datterselskap If Services skal ta den tradisjonelle salgsrollen på vegne av Xpeng-importøren.
If forlenger 2-dagers kreditten Forsikringsselskapet vil fortsatt bidra til styrking av likviditeten hos verkstedene.
Ingen «Møller-skrell» for If – fortsatt størst på nybil Bak If fortsetter veksten for Enter på nye biler, mens Gjensidige fester grepet på brukt.
De beste skade og lakkverkstedene i regi av If For første gang har forsikringsselskapet kåret de de mener er det beste samarbeidsverkstedene innenfor bilskade og lakk.
If: - Dyrere snittskader i fjor Vidar Brustad i If la fram en rekke interessante tall for utviklingen innen skademarkedet på selskapets skadekonferanse i dag.
KLP vokste mest i 4. kvartal - skal bli enda større på bilforsikring Forsikret bilbestand krympet, men hos de mindre selskapene KLP og Storebrand vokste porteføljen betydelig i siste kvartal i fjor. Bare Fremtind holdt stand av de store.
Bilforsikring: Slik fordelte de markedet i 2019 Samlet befestet de fem største posisjonen, men innbyrdes ble styrkeforholdet endret både på nye og brukte biler. Her er oversikten med de 20 største forsikringsselskapenes prestasjoner i fjor.
Møller-avtalen: Derfor trakk If seg fra prosessen I åtte år har If håndtert merkeforsikringer for Møller, men valgte likevel å stå av før anbudsrunden gikk inn i sluttfasen.
If kjøper Viking Redningstjeneste - If og Viking har samarbeidet i mange år, og passer godt sammen, sier konsernsjef i If, Morten Thorsrud.
Merkeforsikring – gir det uttelling? Det er stor forskjell på hvor mye et selskap får ut av merkeavtalene med bilimportørene. Se markedsandelene de fem største forsikringsselskapene har på alle bilmerkene her.
Bilforsikring: Tryg vokser - tyngre for Gjensidige Samlet økte de fire største selskapene markedsandelene i 2. kvartal. Men bare to av dem dro lasset.
Gjensidige taper terreng - nykommer vinner mest Norges største forsikringsselskap mistet over 8.000 biler i porteføljen i 1. kvartal. For If, Fremtind og Tryg var utviklingen mer positiv.
Gigantene taper terreng Gjensidige og If mister kunder i bilforsikring, mens Tryg og Sparebank 1 vokser.