Santander-undersøkelse: Ni av ti unge vil eie sin egen bil SE OPPTAK FRA ARENDALSUKA: - Det er ingen tvil om at bilen vil være viktig i fremtiden, slår Trond Brakken i Santander fast. Flere av svarene i undersøkelsen finansieringsselskapet har gjennomført i samarbeid med Sulland er overraskende positive - i bilens favør.
Flere «vekkere» i service-undersøkelsen - dette overrasker mest Hvor mange følger anbefalte serviceintervaller? Hvor stor andel benytter merkeverksted? I hvilken grad velges spesialister for glass og dekk? Hvilke verkstedkjeder er mest kjent? Anders Hovde la i dag fram funnene i NBF/Kantars «Serviceundersøkelsen 2023».
Kantar: Så mye betyr bilmerkets opphavsland - og dette er viktigst hos en forhandler Bilkjøperne har talt - og Anders Hovde i Kantar har både lyttet og analysert. Det var flere overraskelser i funnene han la fram på Bilbransjens dager i formiddag.
- Uaktuelt med brukte deler Fire av ti bileiere mener det er helt uaktuelt med brukte deler og like mange synes bilbransjen er dårlig på sirkulærøkonomi. Disse funnene i Serviceundersøkelsen 2022 avdekker først og fremst en stor informasjons-oppgave for bransjen, mener Anders Hovde i Kantar.
Flere «vekkere» i service-undersøkelsen – se hva som overrasket mest Hvor mange følger anbefalte serviceintervaller? Hvor stor andel benytter merkeverksted? I hvilken grad velges spesialister for glass og dekk? Hvilke verkstedkjeder er mest kjent? Her er første del av resultatene i NBF/Kantars store undersøkelse av bileiernes forhold til servicemarkedet.
Bruktbil-undersøkelsen: Flere tilfredse kunder – men kraftig fall i andelen som kjøper bruktbil hos merkeforhandler Her er noen av «høydepunktene» fra Bruktbilundersøkelsen 2022 som ble lagt fram under «Bilbransjens dager 2022» på Gardermoen i dag.
Møller Bil med seier i «Koronaprisen 2020» Bilbransjen dominerer kundeservice-kåringer - Møller Bil til topps i KSindeks' store «Koronaprisen 2020»-kåring.
Bilia vant kundeservice-pris - foran Toyota og NAF Bilbransjen dominerte den åpne klassen - Bilia gikk til topps.
Hvor lang reisetid aksepterer verksted-kunden? Svaret ga seniorrådgiver Anders Hovde i Kantar på NBF-konferansen Servicemarked19 i dag. Han pekte samtidig på andre forhold som er minst like viktige i kundens relasjon til merkeforhandleren.
Dieselbil-eiere er mest kritisk til elbilfordelene 8 av 10 dieselbileiere mener insentivordningene til elbiler er urettferdige og flertallet av norske bileiere tror ikke på 2025-målet. Det er delte meninger om bilpolitikken, går det frem av en undersøkelse som ble lagt fram under Arendalsuka i ettermiddag.