Albjerk Bil kjøper Hamax Auto Audi-, Skoda- og Volkswagen-forhandleren på Hønefoss blir en del av Albjerk-konsernet.
Cognia utvider: Kjøper Branko’s Auto Har inngått intensjonsavtale om kjøp av MG-, Ssangyong- og Subaru-forhandleren i Tønsberg.
Sulland kjøper Toyota Ramstad Bil AS Sulland Gruppen har i dag Toyota hos fire av sine forhandlere i Innlandet. Nå utvides området med to lokasjoner i Viken.
Kan klare seg godt på egenhånd Eier og daglig leder Erik T. Heiberg i Hamax Auto på Hønefoss mener det er ett forhold som mer enn noe annet taler for at forhandleren skal klare seg godt alene.
Møllers konsernsjef mener konsolideringen vil skyte fart Korona-krisen vil være en viktig pådriver i retning færre og større forhandlergrupperinger tror Petter Hellman.
Kan gå mot kraftig konsolidering av Volvos nettverk Flere sentrale kilder peker på at antall eiere av Volvo-forhandlere kan bli betydelig redusert fra dagens 14. Det kan gå mot nær en halvering.
Auto 8-8-gruppen vokser: Vil bli en motvekt til de store nasjonale aktørene Auto 8-8 innlemmer en ny forhandler i grupperingen, og får to nye bilmerker i porteføljen på kjøpet.
Teknisk Bureau: Nær ny forhandler-overtagelse - kartet nesten komplett Storforhandleren i Tromsø har omfattende planer for sitt nye bilforhandler-konsern, men fortsatt gjenstår et par forhandler-overtagelser før alt er på plass.
To store merkeforhandlere danner felles selskap for BOS-merkene To aktører på vestlandet slår seg sammen for å representere BOS-merkene under felles selskap.
Merkeforhandlere på «billigsalg» Flere bankfolk og bilanalytikere tror at konsolideringen i bilbransjen vil skyte fart etter korona-krisen, og at mange av de store aktørene nå venter på at de skal få kjøpt forhandlere mye rimeligere enn før.
Oppsagt som Bertel O. Steen-forhandler En frittstående forhandler av Peugeot og Kia mottok nylig oppsigelse, da BOS ønske å innlemme merkene i sitt eget nye forhandleranlegg.
- Forhandlerne som ikke er eid av importør må gjennom en gigantisk omstilling Endringene er allerede i gang og konsekvensene for norske bilforhandlere av 95-gramskravet bør ikke undervurderes, advarer tidligere Renault-importør Anders Gadsbøll.
Møller Bil kjøper Skoda-forhandler på Lillehammer - Tiden var moden, sier styreleder og eier Odd Martin Skaansar.
Konsernsjefene: Konsolideringen blir komplisert Flere toneangivende merkeforhandlergrupperinger Bilbransje24 har snakket med mener Erik Diesen i Frydenbø har et godt poeng. Men med noen klare forbehold.
- Vil trolig ende opp med et 20-talls forhandlergrupperinger Sjefen for Frydenbø Bil, Erik Diesen mener at det i fremtiden bare er rom for store forhandlergrupperinger som omsetter for minst fire-fem milliarder kroner årlig. Dette er argumentene hans.
O.P. Fure og Kåre Nervik Bilforretning fusjoneres med Hemnes Bil Nordvik Gruppen samler sine nye forhandlere i Bodø, Mosjøen og Mo i Rana under en paraply. Med den nye merkestrukturen mener vi dette er hensiktsmessig, sier den nye daglige lederen.
Birger N. Haug kjøper Bærums-forhandler Birger N Haug AS har inngått avtale med Aaby Auto Holding AS over overtagelse av alle aksjene i Aaby Auto AS.
Teknisk Bureau kjøper to forhandlere i Troms Teknisk Bureau overtar Andslimoen Bil på Andslimoen og Abil på Finnsnes.
Forventer kraftig forhandler-konsolidering De siste årene har antall eiere i Hyundais forhandlernettverk blitt mer enn halvert. Thomas Rosvold spår at det vil bli enda færre.
Tror på nedgang i antall verksteder Kjedesjef Dag-Inge Simonsen i Mekonomen mener det er realistisk at antall verksteder i kjeden kommer til å gå ned. Dette er årsakene.
BMW-forhandler saksøker importøren - hva er en bilforhandler verdt? Bilhuset Visborg opplevde at verdien på forhandleren ble redusert med flere millioner da importøren dikterte hvem som skulle overta selskapet. Dette er saken.
Fortsatt oppkjøpsmuligheter i Rogaland Oljefylket er tydelig todelt, hvor Haugalandet trolig representerer de største mulighetene for konsolidering.
Den store spenningen er utenfor Bergen Det meste er ferdig konsolidert i Vestlandets hovedstad, men det finnes noen få unntak. Størst spenning er knyttet opp til en forhandler et annet sted i fylket.
Hva vil skje med BOS-forhandlerne i vest? Det er flere Bertel O. Steen-forhandlere i Sogn og Fjordane som trolig går en usikker tid i møte.
Ikke duket for de store eierskiftene Flere av de større merkeforhandlerne i Oslo vil måtte flytte på seg de nærmeste årene, men om det blir noen store endringer på eiersiden gjenstår å se.
Forhandlerne vil bli mer integrert med hovedstaden Merkeforhandlerne i Akershus vil trolig bli tettere knyttet til hovedstads-området enn hva tilfellet er i dag. Bilbransje24 vurderer mulighetene for konsolidering.
Skeptisk til konsolidering for konsolideringens egen skyld Peugeot- og Kia-forhandler Stein Martin Sørensen i Sentrum Auto i Sandefjord mener at det nå kan komme altfor mange oppkjøp i bilbransjen som ikke er skikkelig gjennomtenkte.
Gode muligheter for store aktører i Trondheim Det kan være rom for en importøreiet samt en større frittstående forhandlergruppering i landets tredje største by.
Mye kan skje på nordvest-landet Møre og Romsdal er et fylke hvor det kan komme store bevegelser i eierskapet til flere forhandlere.
Størst spenning utenfor byene Det potensielt største endringene blant merkeforhandlerne i Oppland vil være utenfor byene Gjøvik og Lillehammer. Der dominerer Sulland.
Mye gjort, men fortsatt muligheter I Hedmark var det ingen åpenbare oppkjøpskandidater, helt til Bertel O. Steen begynte å skape uro blant forhandlerne som representerer konsernets merker.
Størst spenning vest i fylket Bertel O. Steen, Kverneland og Frydenbø sitter trolig med nøkkelen til mulige oppkjøp i Vest-Agder.
Her kommer trolig flere av merkeforhandlerne til å bli kjøpt opp Bilbransjen i Aust-Agder er ensbetydende med Arendals-området. Ingen annen by av tilsvarende størrelse har flere selvstendige merkeforhandlere.