Koster denne bilen under 200.000 kroner - ferdig levert? De fleste bilimportørene følger «bransjestandarden», som ble etablert for et par tiår siden, når de oppgir prisen på nye biler. Men det finnes fortsatt unntak. Se listen med praksisen hos 44 bilmerker her.
Tesla forlenger rente-kampanje - se finansierings-tilbudene hos de 20 største bilmerkene Subsidierte renter er i vinden og markedsføres godt synlig på de aller fleste av bilmerkenes nettsider, men kun ett tilbyr «nullrente». Partnerlisten domineres av DNB og Santander.
Birger N. Haug fjerner fire bilmerker - slik skal «skuta snus» STORT INTERVJU: Viktige avklaringer om forhandlerkonsernets fremtid gjør at den ferske direktøren kan se fremover. Nå tar Christian Stenbo grep for å snu fjorårets tap på 85 millioner kroner.
AutoIndex: De beste - og dårligste - bilmerkene på kjøpsprosessen Lexus og Toyota topper listen, men et annet merke er «årets rakett». Her ser du hvordan kundene til 23 bilmerker vurderer forhandleren og opplevelsen rundt bilkjøpet - og om de vil handle hos samme forhandler neste gang.
Dette tjente – og tapte – bilimportørene i fjor Det var store variasjoner blant de norske bilimportørene i fjor. BOS gikk over en halv milliard i minus, Tesla var «på stedet hvil» omsetningsmessig – og en importør fikk en skikkelig «batteri-boost» på bunnlinjen.
RSA-sjefen: Skal mer enn doble i år Frank Dunvold har offensive planer for sine seks bilmerker. Dette er målet for 2024.
Ni nye forhandlere for KG Mobility - nå er RSA lanseringsklar - Antallet forhandlere vokser for hver uke, sier Steinar Dokken i RSA.
RSAs nye bilmerke: Snart salgsstart - disse blir KGM-forhandlere - Mange er distriktsforhandlere med lokal forankring, men nettverket omfatter også grupperinger, sier merkesjef Steinar Dokken hos den norske importøren. Så langt er bare to fra RSA Bil.
Kraftig økning i etterspørselen etter deler til eldre biler Flere av de norske bilimportørene melder nå om en betydelig omsetningsvekst av deler til biler eldre enn fem år - men det er er store variasjoner.
Mange kinesiske bilmerker deler ikke teknisk informasjon Så langt er det seks kinesiske bilmerker som selges i Norge som ikke har tilgjengeliggjort teknisk informasjon.
- Et krevende marked for nye lanseringer RSA står i startgropen for å lansere JAC og KG Mobility i det norske markedet, men toppsjef Frank Dunvold erkjenner at det blir tøft. Dette sier han om salgsmålene for sine to nye merker.
Derfor søker BYD Europe egen «Country Manager» for Norge Den europeiske BYD-organisasjonen vil ha sin egen landsjef i Norge. RSA-sjef Frank Dunvold mener det er helt uproblematisk.
RSA ønsker stort forhandler-nettverk for sitt nye bilmerke Dette er RSAs distribusjonsplaner for koreanske KG Mobility.
Nytt bilmerke til RSA: Blir KG Mobility-importør Får ansvar for merket tidligere kjent som Ssangyong i tre land.
RSA utvider import-rollen i Finland og Island Har hatt varebil-importen i de to landene siden 2022 - nå får de også personbil-ansvaret for BYD.
Dette er de 10 nye forhandlerne for JAC – og RSA har plass til flere De fleste storbyene er på plass når JAC-kartet nå teller 34 lokasjoner. Om ikke lenge lanserer importøren enda et nytt bilmerke i Norge.
Flere forhandlere inn i Jac-nettverket RSA tegner kontrakter med en rekke forhandlere. Dette sier de om ordrereservene for det nylanserte merket.
RSA inn i Tyskland med Maxus Den norske Maxus-importøren får importagenturet for deler av det tyske markedet, og har opprettet et eget tysk selskap.
Reparasjons-manualer: Store mangler hos flere kinesiske merker Tre av de kinesiske bilmerkene som i dag selges i Norge har ikke tilgjengeliggjort reparasjonsmanualer.
Dette er RSAs første forhandlere i Jac-nettverket Forhandlerkartet for Jac er i ferd med å falle på plass. Dette er de 15 forhandlerne rundt om i landet som er med fra starten.
Dette er RSAs distribusjons-planer for kinesiske JAC Den største overraskelsen er hvordan forhandlernettverket skal se ut. Importøren ønsker at 30 forhandlere er på plass innen utgangen av året.
Dette er planene for utviklingen av RSA Bil Frank Dunvold har klare oppfatninger om hvordan den egeneide forhandlerkjeden skal se ut i fremtiden.
Mobile får nytt merke i porteføljen - importøren håper på flere lokasjoner Overtar agentur fra forhandler under avvikling.
RSA åpner Europas største varebil-senter i Oslo RSA åpner et 4.000 kvadratmeter varebilsenter - og innfører to timers «leveringsgaranti» på enkelte modeller.
Store ambisjoner for Maxus - vil utvide forhandlernettet kraftig RSA girer opp sin satsing på det kinesiske elbilmerket. Neste år skal salget tredobles.
Dette tjente – og tapte – bilimportørene i fjor Møller tjente mest, RSA tjente best, og kanskje er importresultatet hos Bertel O. Steen enda bedre enn ved første øyekast. Og Nio betaler åpenbart svært godt for sin nye storstue på Karl Johan.
Merkeforhandler legger ned En tradisjonsrik forhandler på Østlandet blir historie. To av de tre nybilagenturene blir overført til en annen bilbransjebedrift, som nå blir nybilforhandler.
Stor bruktbil-forhandler bygger verksted og vil bli merkeforhandler Daglig leder Bernt Roar Hellestø i Motrum sier det er flere årsaker til at selskapet nå etablerer verksted.
Nytt kinesisk merke i RSA-porteføljen? Dette sier Frank Dunvold RSA har importert og registrert en modell fra et kinesisk bilmerke, hvor Volkswagen er tungt inne på eiersiden.
Birger N. Haug blir BYD-forhandler Tar inn sitt syvende merke i porteføljen - men foreløpig bare på to lokasjoner.
Dette er de kinesiske bilprodusentenes krav til strukturskade-reparasjoner Gjennomgående stiller de kinesiske produsentene små krav, men det finnes unntak.
RSA-Dunvold: Om Volkswagen var først, var vi «førstest» Når Harald A. Møller lanserer elektrisk varebil går det unna – litt for fort unna, vil noen mene.
Dette er Dunvolds «oppskrift» på import fra Kina RSA-sjefen løfter frem punkter hvor kinesiske biler kan være «best» - og peker samtidig på fallgruvene ved import fra Kina.
RSA utvider import-virksomheten: Tar BYD til fire nye land Blir importør for varebilene til BYD i hele Norden.
Gikk konkurs i mars - nå åpner merkeforhandleren med nye eiere En gruppe på syv aksjonærer gjenåpner forhandleren, som nå ønsker seg videre avtale med både Bertel O. Steen og RSA.
RSA-Dunvold om Kina-import og utenlands-satsing: - Vil ha 200 Maxus-forhandlere i løpet av året RSA har plass til flere merker i porteføljen – men Frank Dunvold tar ikke inn «hva som helst». På hjemmemarkedet sikter RSA mot varebil-toppen.
Ladbare hybrider: Så mye av avgiftsøkningen har importørene lagt på bilprisen Mens noen bilimportører har løftet bilprisen tilsvarende avgiften – og vel så det – har andre valgt å «sponse» deler av økningen. Dette er det nye prisbildet for de 25.000 nye ladbare hybridene som importørene forventer å selge i 2022.
RSA avvikler salg av BOS-merkene - fortsetter som verksted Bertel O. Steen og RSA er enige om at RSA avvikler salgskontrakten på FCA-merkene i alle RSA-anleggene fra utgangen av året.
Norges største FCA-forhandler: - Veldig forventet, frykter ikke fortsettelsen Dagens FCA-forhandlere ser konturene av «Stellantis-hus», men har troen på sin rolle i fremtiden.
Investerer tungt i hovedkontoret RSA har ambisiøse planer for utvidelse og oppgradering av sitt hovedkontor i Drammen. Dette er hva de skal gjøre og hvorfor.
Har ståltro på den tradisjonelle forhandlerrollen – ønsker seg flere som kan selge BYD - For oss er det ikke aktuelt med agentmodeller og andre løsninger som fratar forhandlerne mulighet til tilleggsinntjening, sier RSA-sjef Frank Dunvold, som gjerne ser utenfor landegrensene for ekspansjon.
Nytt merke inn i Nordvik-porteføljen Nordvik Gruppen åpner ny forhandler på Helgeland og får et nytt merke i porteføljen. Samtidig ansetter konsernet ny bruktbilsjef for Toyota-virksomheten.
Nordvik satser sterkere på RSA-merkene - utvider forhandleren i Bodø Overtar hele lokalet til gamle O. P. Fure på Rensåsen.
Vegg-i-vegg-etablering til tross - RSA vil fortsette som FCA-forhandler De siste månedene har FCA-importøren etablert flere nye forhandlere nærmest oppå de eksisterende RSA-forhandlerne med samme merkene. Men RSA-sjef Frank Dunvold har ikke tenkt å gi opp.
RSA og Gill Gruppen velger Gjensidige Gjensidige har den desidert største porteføljen, men ble «bare» nest størst på forsikring av nye biler i fjor. Nye merkeavtaler legger til rette for at det kan endre seg i år.
Bauda og RSA tilbakebetaler koronastøtte for til sammen 9,4 millioner Dermed har ytterligere to bilkonsern valgt å returnere kontantstøtten de fikk tildelt i fjor.
BOS og RSA: Forventer kraftig vekst i el-andelen for varebiler BOS og RSA ser for seg en vesentlig større elektrisk andel i varebilsalget i år. - Løsningene har jo kommet, så vi kan se for oss en eksplosiv økning her, sier Frank Dunvold.
Stor oversikt: Etablerte, bekreftede og aktuelle Kina-merker for Norge Bilbransje24 gir deg oversikten over de kinesiske merkene som er i Norge, som kommer til Norge - og som kan være aktuelle for Norge.
Denne uken starter Frydenbø salget av BYD og Maxus Skal ta inn de kinesiske RSA-merkene på fire lokasjoner.
Møller: Har satt dato for når alle skal være tilbake på jobb Konsernet har varslet at det er startet et arbeid for tilpassing av organisasjonen. Flere importører er nå på vei tilbake til normaltilstand.
Slik skal RSA distribuere BYD i Norge RSA har valgt distribusjonsstrategi for sitt nye elektriske bilmerke fra Kina.
RSA blir importør av BYD RSA skal importere person-, vare-, og lastebiler fra kinesiske BYD til Norge.
Blir ikke påvirket av 95-gramsmålet - dette er årsakene Suzuki og Subaru har modeller som ligger milevis unna de nye europeiske utslippskravene for 2020. Det får likevel liten betydning for Norge i år - av ulike årsaker. Begge merker øker salgsmålene.
Birger N. Haug skal selge RSA-merkene fra sitt nye bilvarehus Birger N. Haug tar inn Isuzu, Maxus og Suzuki i det nye storanlegget på Gardermoen.