Ford-importøren med omfattende sertifiseringsplaner Ford Motor Norge har vært en få aktører i bilbransjen som ikke har stilt merkespesifikke krav til skadeverksteder som skal utføre strukturskadereparasjoner. Nå skjer det ting.
Flere biler til demontering - bare ett forsikrings-selskap prioriterer oppbygging Trenden hos de de største forsikringsselskapene er tydelig. Andelen av innløste biler som går til demontering fortsetter å øke. Ett selskap har valgt å tenke annerledes.
Tesla med store investerings-planer i Norge Planlegger utvidelse av servicemarkedskapasiteten kraftig - og rigger seg samtidig for en storstilt satsing på bilskade.
Spår betydelig investerings-behov for skadeverksteder Kim Andre Gaarder, den nyansatte sjefen for Car-O-Liner i Norge, mener at dette er noen av utfordringene strukturskadeverkstedene står overfor.
Etablerer 1.000 kvm skade/lakk-verksted i Oslo - Det er en tøff satsing, innrømmer Frode Kirkestuen, men mener det er mye å hente på å tilby «full pakke» til storkundene hos det mekaniske verkstedet i hovedstaden.
Gumpen med store synergier i nytt gigant-anlegg for skade og lakk Per Helge Gumpen peker på mange stordriftsfordeler i sitt nye anlegg, hvor flere servicemarkedsprosesser nå profesjonaliseres under samme tak. I et fullt driftsår er målsettingen å omsette for mellom 80 og 85 millioner kroner.
- Krevende å tilrettelegge for deling av mer data Ståle Solem Ingebrigtsen i Finans Norge Forsikringsdrift sier bilbransjens ønske om mer informasjon om skadestatistikk og brukte deler blir vanskelig å etterkomme.
Nytt grep fra Tesla gjør det mindre lønnsomt for skadeverkstedene Det blir trolig mindre attraktivt å være et skadeverksted for Tesla etter deres siste utspill.
Hyundai-importøren etablerer strukturskade-sertifisering Det koreanske bilmerket er en av få større bilprodusenter som så langt ikke har stilt spesifikke krav til bilskadeverkstedene ut over å følge reparasjonsmanualen. Nå skjer det ting.
Tre nye skadeledere hos Møller Bil - Vi bygger drømmelaget innen skade, sier leder for Møller Bil Skade, Kurt Eskevik.
Dette er «Årets skadesenter» i Møller Bil For første gang kårer Møller Bil Skade «Årets skadesenter» blant de 15 verkstedene i skadekjeden. Helt til topps gikk Møller Bil Skadesenter Haugesund.
Ekspanderer kraftig - men i villrede om fremtiden Eierne av et av Norges største frittstående skade- og lakkverksteder håper at det skal være mulig å eksistere som et skadeverksted uten kjedetilknytning også i fremtiden, men erkjenner at det kan bli krevende.
Nardo Bil først ute med ny skade-sertifisering fra Volvo Etablerte pilotprosjekt i fjor - nå er første aktør offisielt sertifisert for skadearbeid på Volvo.
Spår dele-prisvekst på skade Den viktigste kostnadsdriveren for bilskadereparasjoner fremover vil være deleprisene, mener Vidar Brustad i If. Men det finnes lyspunkter.
Forsikring: - NBF-utspillet er et steg tilbake De største forsikringsselskapene synes lite om at NBF oppfordrer verkstedene til å endre vilkårene i avtalene om brukte deler.
NBF: Brukte deler er ikke godt nok for nybil-garantien NBF ønsker endring i avtalene med forsikringsselskapene, for at ikke verkstedet skal stå ansvarlig for bortfall av nybil-garanti.
Merkeforhandler bygger nytt skadeverksted – og jakter nye merker Forhandleren girer opp bilskadesatsingen, og håper å ha nye merkelogoer på veggen i løpet av kort tid.
Konsolideringen i skadebransjen fortsetter: Dette er de potensielle oppkjøps-kandidatene - Konsolidering har akkurat begynt i bilskadebransjen, sier fagsjef Knut Ole Magistad i NBF. Bilbransje24 har kartlagt hvilke bedrifter som kan være aktuelle oppkjøpskandidater når merkeforhandlere eller de store skadeverkstedkjedene ekspanderer.
Reparasjons-manualer: Store mangler hos flere kinesiske merker Tre av de kinesiske bilmerkene som i dag selges i Norge har ikke tilgjengeliggjort reparasjonsmanualer.
Mange større fusjoner og oppkjøp i 2022 Totalt har det vært 13 fusjoner og oppkjøp i bilbransjen i år som har krevet Konkurransetilsynets godkjennelse. Det gjør 2022 til året med det nest høyeste antallet transaksjoner de siste ti årene - bare slått av 2021.
Tor Simonsen til Bertel O. Steen Går fra jobben som daglig leder i Møller Bil Skadesenter Langhus til en nyopprettet strategisk viktig stilling hos Mercedes-Benz-importøren.
Werksta-ekspansjonen fortsetter - ikke uten risiko KOMMENTAR: Selv etter oppkjøpet av DK Skadesenter er Werksta langt fra «ferdigvokst». Men den ekspansive verkstedkjedens sterke posisjon innen Tesla kan bli en utfordring.
Nytt rapporterings-krav fra Statens vegvesen for strukturskader Bilskadeverkstedene pålegges neste år å rapportere inn dokumentasjon av strukturskade-reparasjoner til Statens vegvesen. Her er detaljene.
- Et stort skritt nærmere etablering av sentralt skaderegister Statens vegvesen vil ta ansvar for både etablering og drift av et sentralt skaderegister. - Vi ønsker å gi arbeidet høy prioritet, sier Shamaila Noreen.
Bygger nasjonalt kompetansesenter for skade og lakk Lakkspesialisten AS i Bergen skal på nyåret flytte inn i helt nye lokaler. Der har de klare ambisjoner om å bli en betydelig leverandør av kurs til bransjen.
Ford-forhandler blir største eier i lokalt skadeverksted Den tradisjonsrike Ford-forhandleren i Grenland satser tungt i skade og lakk.
Blir vanskelig å stå alene - men vil ikke selge til hvem som helst Eierne av det frittstående bilskadeverkstedet Auto-Skade AS i Lørenskog utenfor Oslo tror fremtiden kan bli krevende som selvstendig aktør.
Møller Bil blir skade-partner for Volvo Car Stor-Oslo Ønsker på sikt å etablere eget skade- og lakkanlegg - Møller Bil Skade blir partner i mellomtiden.
Cary Group kjøpt opp - overtas av to internasjonale oppkjøps-fond Ser store muligheter for videre vekst i «et fragmentert europeisk marked».
Slik skal Werksta posisjonere seg i Norge Den nye toppsjefen Trond Andreas Gudbrandsen har klare mål for Werksta i Norge - og er tydelig på hvilke type verksteder han ønsker seg inn i skadekjeden.
Fremtind og Fleks: Tester ny løsning for erstatningsbil etter skade Vil utelukkende tilby elbiler for å pense bileierne over på abonnementsløsninger.
AutoIn Bilskade kjøper større lakkverksted Den frittstående skadekjeden fortsetter ekspansjonen i tidligere Østfold. - Med dette oppkjøpet fester vi grepet i dette området, sier daglig leder Harald Rømcke i AutoIn Bilskade.
Møller satser stort på småskadeverksted 5.000 kvadratmeter småskadeverksted med 25 ansatte sier noe om dimensjonene på konsernets satsing i Alfasetveien 11 i Oslo.
Dette blir kapasiteten på Bil1Din og Bilias nye stor-anlegg i Røyken Ny «bruktdelfabrikk» åpner i februar. Nå skal de ansette 20 nye medarbeidere.
Kalibrering: - Bransjen må kreve mer fra forsikringsselskapene Det kan gå på sikkerheten løs, advarer Peter Jakobsen i danske Autobranchens udviklingscenter, om ikke bransjen får betalt som de skal for kalibrering.
Gumpen Gruppen og Autostrada bygger bilskadesenter Gumpen Gruppen og Autostrada har inngått en intensjonsavtale om etablering av felles skade- og lakkverksted på Notodden.
Advarer mot å ta for lett på små skader - Det er kanskje ikke «bare» en sprekk i støtfangeren, selv om det kan se sånn ut, sier bilskade-ekspert Svein-Erik Vefsnmo.
Teslas merkepartner Tryg: - Ikke bærekraftig å kjøpe alle deler nye Tryg har en tydelig konsernstrategi for bærekraft og setter klare krav til sine leverandører - også på gjenbruk av deler. Dette sier selskapet om dialogen med Tesla.
Forsikringsbransjen hardt ut mot Tesla: - Ubegripelig Tesla står ikke bare utenfor, men er direkte kontraproduktive i arbeidet med brukte deler. De påfører både verkstedene, forsikringsselskapene og til sist kundene urimelige økte kostander, mener ledende aktører i forsikringsbransjen.
Enighet om «målemetoden» for brukte deler Forsikringsselskapene og bilbransjen er omforent om hvordan man skal måle bruken av brukte deler.
- Dette blir avgjørende for bilskade-verkstedene fremover Gulshan Noorsumar er trolig landets fremste ekspert på sikre bilskadereparasjoner. Hun advarer bransjen om å ikke ta følgende utfordring på største alvor.
Harald A. Møller: Må øke verksted-gjennomgangen med 150.000 biler Norges største bilimportør merker frafallet av deleomsetning på servicemarkedet. Slik møter de utfordringene.
Skadeverksted 02: Gir «amnesti» for de som ikke rekker kurs innen fristen Fulle hus hos kurs-arrangørene har gjort at Statens vegvesen har åpnet for utsettelse av skadeverksted 02-kurs. Slik er ordningen.
Porsche med offensiv for sertifisering av skadeverksteder Nå foreligger konkrete planer for totalt ti skadeverksteder, og det langsiktige målet er ett eller to verksteder til.
Krevende fremtid for frittstående skadeverksteder Kjededannelser, strukturskadesertifisering og merkeforhandleres sterke ønske om størst mulig del av verdikjeden, kan gjøre det krevende å være frittstående bilskadeverksted i fremtiden. Det til tross for gode avtaler med merkeforhandler.
- Nye aktører kan redde frittstående skadeverksteder Ledende aktører i bilskadebilbransjen mener at «nye» Intakt Bilskade ikke er noen stor trussel for de frittstående verksteder som ikke er eiet av merkeforhandlere.
Slik blir AutoIns nye gigant-anlegg i Røyken Logistikk- og PDI-senteret, med en prislapp på mer enn 120 millioner, etableres bare et steinkast fra anleggene til Birger N. Haug og Bilias nye outlet.
Konkurs torsdag - i full drift igjen som bilverksted samme dag Daglig leder og eier Christian Galtung Gundersen forklarer hvorfor han valgte å be om oppbud og bobestyreren gir status for konkursen i Fornebu Bil AS.
Møller Bil-sjefen: «Positivt avventende» til en invitasjon fra Intakt Bilskade - Det er ingen hemmelighet at jeg er tilhenger av kjeder, sier Møller Bil-sjef Sverre Helno.
Etablerer Norges største bilskadekjede Bertel O. Steen, Intakt Bilskade og Skala Skade & Lakk etablerer en kjede som trolig vil telle til sammen 22 skadeverksteder i Norge og fem i Sverige. En forsikringsgigant blir deleier i kjeden.
Marginfall hos tre store frittstående bilskade-kjeder Werksta, AutoIn Bilskade Senter og MPS Bilskade møtte betydelige utfordringer som påvirket omsetning, men ikke minst resultatet i fjor. Dette sier de om utviklingen i år.
Tre nye skade-verksteder med Tesla-godkjenning Skade og Lakk AS i Fredrikstad er blant de tre verkstedene som i løpet av sommeren har fått godkjenning som «Tesla approved body shop». Daglig leder Trond Furuli forklarer hvorfor det betyr mye for selskapet.
Han blir den nye sjefen for Werksta i Norge Trond Andreas Gudbrandsen er ansatt som administrerende direktør for skadekjeden Werksta i Norge.
Her vil Werksta vokse - skal tredoble antall verksteder i Norge Bilskadekjeden har store ambisjoner for det norske markedet.
Volvo med nytt sertifiseringsprogram for skadeverksteder Den svenske bilprodusenten skjerper kravene, og dette er hva de nå ønsker å innføre.
Møller med klare krav til leveranser av brukte deler Landets største bilimportør er i ferd med å ta noen grep for å få opp andelen brukte deler ved bilskadereparasjoner.
Mye usikkerhet rundt skadeverksted 02 Svein-Erik Vefsnmo mener både bilskadeverkstedene og bilimportørene har en lang vei å gå før prosessene rundt strukturskadereparasjoner er skikkelig etablert. Han etterlyser mer åpenhet om kravene som stilles.
- Har ikke hørt noe fra de kinesiske merkene Car-O-Liner Academy i Larvik er landets største uavhengige fagmiljø og kurstilbyder for bilskadebransjen. De har ikke hørt et ord fra noen av de kinesiske bilprodusentene.
Dette er de kinesiske bilprodusentenes krav til strukturskade-reparasjoner Gjennomgående stiller de kinesiske produsentene små krav, men det finnes unntak.
Disse 22 bilmerkene stiller krav til strukturskade-reparasjoner - disse 12 gjør det ikke En av tre bilmerker stiller ingen krav til sertifisering for struktur-skader. Se status for de etablerte bilmerkene her.
Stort skadeverksted: Vil kjøpe seg enda større Janne Kittilsen i Borgar Kittilsen Verksted AS i Skien har klare oppfatninger om hvordan hun skal videreutvikle bedriften, men peker på flere alvorlige utfordringer.
Lønnsom bildemontering Gjennomgående høye marginer, svært god likviditet og lite gjeld. Det viser Bilbransje24s analyse av medlemsbedriftene i Norges Biloppsamleres Forening (NBF). – Vårt fokus har ikke vært vekst men kvalitet, sier Ola Utvik i Olas Bil AS, som leverte marginer godt opp på 20-tallet i fjor.
NBF: Godt at Fremtind ikke grønnvasker KOMMENTAR: - Det er mye mulig at utspillet til Fremtind ikke var et tilsiktet spark, men bilbransjen opplevde det som et kraftig spark, skriver Knut Ole Magistad i NBF, som mottok mange sinte og oppgitte tilbakemeldinger i går.
- Et «spark» mot merkeverkstedene KOMMENTAR: - Fremtind skyter stadig fra hofta i bærekraftens tegn mot bilbransjens bruk av brukte deler. Grønnvasker Fremtind? spør NBFs Knut Ole Magistad i denne kommentaren.
Fremtind: Merke-verksteder dårligst på bruk av brukte bildeler «Ikke-merkeverksteder» benytter over dobbelt så mye brukte bildeler i reparasjoner som merkeverksteder. Det viser en pilot i regi av Fremtind, som også mener at brukte deler må inngå i nybilgarantien.
Fra Bertel O. Steen til Werksta Georg Risheim slutter i stillingen som daglig leder i Werksta, og nå blir stillingen hans «splittet i to».
Vil stille strenge krav til tekniske ledere for skadeverksted 02 Harald A. Møller mener tekniske ledere vil ha en nøkkelrolle når Møller Bil nå skal starte sertifiseringsarbeidet av sine strukturskadeverksteder