- Må ta bilprodusentenes anvisninger på større alvor Lederen for kompetansesenteret Car-O-Liner Academy mener bilskadebransjen er på rett vei, men at det fortsatt er områder det må jobbes aktivt med.
Dette er «Årets blinklys»-finalistene Digitalisering, psykisk helse og kurs: De tre finalistene til «Årets blinklys» har helt forskjellige tilnærminger til bærekraft-arbeidet. Her kan du stemme på din kandidat til prisen.
Ønsker strengere kompetansekrav til ruteskift Bilskadeeksperten Ingemann Hammer, leder av Car-O-Liner Academy, mener dagens krav langt fra er nok.
Teslas planer for videre ekspansjon i Norge Markedslederen har offensive planer for å øke antall forhandlere. Samtidig har de et mål om å styrke tilstedeværelsen i servicemarkedet betydelig, både med og uten verksteder.
Kan bilenes «svarte boks» hjelpe bilskadeverkstedene? Dette er en problemstilling If ønsker å ta opp i forumet Sikre Bilskadereparasjoner
Vil lage helt nytt DBS-system Ian Derrick, Bilskadekontorets nye leder, har klare ambisjoner for fremtidens skadetakseringssystem. Samtidig mener han bilskadebransjen kan lære mye av Tesla.
Gigacasting – enklere å reparere enn først antatt Nå kommer det flere rapporter med godt nytt for skade-verksteder - og forsikringsselskaper.
Werksta med ambisiøse vekst-planer – vil satse mer på Tesla Planene omfatter nær en dobling av antall verksteder de nærmeste årene, og større satsing på eldre bilpark.
Møller Bil åpnet tre nye skadesenter – på én dag I løpet av én dag klippet Møller Bil snoren på tre nye skadesenter.
Flere glass-skader i 2. kvartal - så stor andel repareres Reparasjonsandelen øker og glasskjedene leder an, ifølge forsikringsselskapene. - Kostnadene på ruteskift har økt vel mye siste året, og da spesielt hos merkeverkstedene, sier en av de største.
Flere nye skadeverksteder for Tesla Antall «Tesla Approved Body Shop» forsetter å øke. Nå foregår ekspansjonen i første rekke i en landsdel.
Bedre marginer i skade/lakk Både omsetning og resultat økte hos de fleste aktørene innen skade/lakk i fjor. Men det var mange unntak.
Sulland kjøper eiendom i Bodø – vil bygge nytt skadesenter Har planer om flytting av Bodø Bilskadesenter, som konsernet eier sammen med Bil i Nord og Nymo Bil.
Selger verksted - satser alt på skade og lakk Selskapet i Midt-Telemark utvider bilskade og avvikler mekanisk verksted.
Større underskudd for Werksta i Norge i fjor - lover pluss-resultat i år Det har vært mye «armer og bein» i den norske delen av Werksta-konsernet. Nå nærmer de seg en halv milliard i omsetning, og den norske Werksta-sjefen ser lyst på fremtiden.
Må purre skadeverkstedene: Manglende innrapportering av omfattende skader Statens vegvesen har sett seg nødt til å «stramme opp» skadeverkstedene etter forskriftsendring.
Cary Norway: Har mottatt 210 millioner i «markeds-bidrag» siden 2018 Glass-kjeden leverte et driftsresultat på 4 millioner i fjor, men fortsetter å motta et imponerende stort markedsbidrag fra morselskapet Cary Group AB.
Bilskadekontoret henter ny leder fra Tesla En profilert bilskadeekspert overtar jobben til fagdirektør Arne Solum i Bilskadekontoret.
Flere bilmerker med gigacasting - her er et «regnestykke» Bilprodusentene øker satsingen på produksjonsmetoden som blir sett på som banebrytende. Det kan være betydelig å spare i første ledd, men samtidig byr den nye teknologien på en stor utfordring.
Nio med ny-satsing på servicemarkedet: - Dette kommer til å gi oss flere salg Etter en mai med rekordtall på kontraktsinnganger åpner Nio nytt «spesialverksted» i Oslo.
Nye milepæler for Tesla i Norge Tesla fortsetter ekspansjonen med sertifisering av nye skadeverksteder i Norge. I løpet av kort tid teller nettverket 50 verksteder - hvorav to representerer noe helt nytt.
Åpnet sitt 15. skadesenter – med «bilskade-nestor» i kulissene Intakt-kjeden har åpnet nytt skadeverksted i Drammen. Kjedesjef Fredrik Karlsen ønsker flere velkommen inn i Intakt-systemet.
Kåret til «Årets skadeverksted» av Møller: - Overrasket og veldig takknemlige Med 250 deltakere avholdt Harald A. Møller sin årlige skadekonferanse i helgen.
Nytt bruktdel-samarbeid: Åpner for bruk på helt nye Møller-biler Tryg og Harald A. Møller inngår nytt samarbeid om brukte deler.
Tesla ser på nye skade/lakk-konstellasjoner - både eksternt og internt Er nå nærmere å etablere egeneide skadeverksteder og vurderer samtidig å sette opp eksklusive Tesla-verksteder med eksterne samarbeidspartnere. Tesla har også Møllers skadeverksteder som et «forbilde» for sine egne etableringer.
Han skal lede Nordvik-konsernets satsing på bilskade Nordvik AS ansetter bilskadesjef som får ansvaret for konsernets bilskadevirksomhet i Trøndelag, Nordland og Troms.
If lanserer «livslang reparasjons-trygghet» på skade-reparasjoner - Dette vil også ta bort den «unødvendige» diskusjonen man har hatt om garantier ved bruk av brukte deler i Norge, sier Vidar Brustad i If Skadeforsikring.
Tung satsing på reparasjon fremfor «nye brukte» deler gir resultater Alfie Bilskade i Skien reparerer heller enn å bytte deler. Resultatet er nær en dobling av omsetningen - og enda kraftigere vekst i bunnlinjen.
Krever mer godtgjørelse for «administrativ tid» Det er et enormt gap mellom hva skadeverkstedene får godtgjort for «administrativ tid», og hva NBF mener de bør ha krav på. Forsikringsselskapene, representert gjennom Finans Norge, er ikke enig.
Kraftig økning i utbetaling til bilskader - over 2 milliarder i glass Antall skader knyttet til bil økte kraftig - og erstatningsutbetalingene fra forsikringsselskapene enda mer. Utbetalingene til glass-skader nådde nye høyder, og passerte «en milepæl» i fjor, viser ferske tall fra Finans Norge.
Har store ekspansjons-planer som skadeverksted for Tesla I løpet av de siste månedene har fire nye skadeverksteder i Norge fått godkjenning som «Tesla Approved Body Shop».
Ett år etter Gumpen-åpningen: - Her har vi potensiale til å hente ut mer Nær ett år etter at Gumpen åpnet Norges største skade- og lakkanlegg er det meste på skinner, men enkelte ting kunne vært gjort annerledes.
Kraftig økning i ruteskader: - Flere burde repareres Reparasjonsgraden økte markant hos alle de fem største forsikringsselskapene i 4. kvartal. - Men det kunne ha vært reparert betraktelig mer, sier Vidar Brustad i If og forklarer her hvorfor.
Flere skade-verksteder med Volvo-sertifisering For et år siden ble Nardo Melhus Bilskade som det første i Norge sertifisert etter Volvo-importørens nye standarder for skade-verksteder. Nå har flere fulgt etter.
Kraftig deleprisvekst til bilskade-reparasjoner Enkelte bilimportører økte deleprisene kraftig i fjor. Prisene på deler utgjør nå en større andel totalkostnadene ved bilskade enn noen gang før, viser tall fra If.
Nye og strengere krav til billakkering Den nye elektronikken og sensorene på moderne biler stiller helt andre krav til lakk-kunnskap enn før.
BOS: Skjerper kravene til skade-verkstedene Mercedes-Benz-importøren er nå i ferd med å stille nye krav til bilskadeverkstedene. De øvrige BOS-merkene vil trolig følge etter.
Sentrale skadeledere om brukte deler: Dette må til for å lykkes Det er for dårlig kvalitet på for mange deler – men positiviteten til brukte deler øker i skadebransjen.
Har investert 100 millioner i nytt mobilitetssenter Nå gjenstår det kun å få på plass et par aktører før det nye mobilitetssenteret «Station» på Forus er komplett.
«Gigautfordringer i skadebransjen»: Se foredraget fra Bilbransjens dager Bilskadebransjen står foran minst to store og nye problemutfordringer. Se hele presentasjonen til Bilbransje24-redaktør Trygve Larsen her.
Gumpen Skade og Bilpleie vant «Årets blinklys» Mottok prisen under kveldens Bilbransjens dager-middag.
Slik skal Hyundai sertifisere skade-verkstedene i Norge Sertifiseringen, som Hyundai-importøren på eget initiativ har utviklet i Norge, skal være på plass i 10 skadeverksteder i år. Dette er planen for de øvrige.
Billigere for produsentene - vanskeligere for bransjen Det er i første rekke ett spørsmål både bil- og forsikringsbransjen stiller seg når det gjelder fremtidige produksjonsmetoder for biler.
Nye konstruksjoner kan være stor utfordring for skadeverkstedene Tesla er først ut, senere kommer flere andre produsenter med produksjonsmetoder som etter alt å dømme kan eller vil gjøre det vanskelig å reparere mange biler i fremtiden etter en større strukturskade.
- Mer ubetalt tilleggsarbeid – en urettferdig byrde for skadeverksteder KOMMENTAR: Det er stadig vanskeligere for skadeverkstedene å opprettholde de strenge bransjestandardene når de ikke blir tilstrekkelig kompensert for alt arbeidet dette innebærer, skriver Knut Ole Magistad.
Skade/lakk i minus for Cary Group Det ble et tungt førsteår for Cary Croup Norway etter overtagelsen av MPS Bilskade og ikke minst småskadeselskapet Quick Car Fix AS.
To nye skadeverksteder for Tesla Antall Tesla-sertifiserte skadeverksteder fortsetter å øke. De nye aktørene har stor tro på betydelig omsetningsvekst som følge av sertifiseringen.
Legger planer om nybygg på is Gumpen-konsernet er usikre på hva de nå skal gjøre etter at Mazda- og Volvo-forhandleren Bilsenteret selges til Bilservice.
Dette er ekspansjons-planene for Intakt Bilskade I løpet av første kvartal neste år åpner kjeden et nytt verksted på Østlandet, i lokalene som tidligere huset bilskadevirksomheten til en stor merkeforhandler. Daglig leder Fredrik Karlsen har klare oppfatninger om hvordan kjeden skal posisjoneres.
To skadeverksteder fusjonerer - Intakt-kjeden vokser Bilskadesenteret Ringerike AS og Storgaten Bilskade AS slås sammen og innlemmes i Intakt Bilskade-kjeden, som har ambisjoner om å vokse videre på Østlandet.
Nytt samarbeid på brukte deler: Møller velger Bil1Din Bil1Din blir førstevalget på brukte deler for Møllers verksteder, og Bil1Din utøker merkespesialiseringen sin i Røyken.
Her vil Tesla etablere egne skade-verksted Tesla har store planer for bilskade i egen regi. Dette ligger an til å bli de fire første lokasjonene i Norge.
Kraftig vekst i rute-skader - «all time high» i utbetalinger Aldri før har det blitt rapportert flere skader - og utbetalt større erstatning - på bilglass i løpet av et kvartal.
Vil doble andelen brukte deler – på ett år Bilia-sjef Frode Hebnes har iverksatt flere virkemidler for å nå den «hårete» målsettingen - og sender en tydelig oppfordring til norske myndigheter.
Lars Erik Presterud blir ny Werksta-direktør - dette blir ny Erik Arnesen Helsfyr-sjef Mercedes-forhandleren i Oslo henter ny daglig leder fra Bertel O. Steens flaggskip-forhandler på Lørenskog.
- Ikke bekymret for fremtiden Borgar Kittilsen Verksted AS i Skien gikk mot strømmen og tjente bedre på skade- og lakkvirksomheten i fjor. Janne Kittilsen er optimistisk for utviklingen også i år.
Svakere marginer for frittstående skade- og lakkverksteder - fortsatt god soliditet Omsetningen til de frittstående skade og lakkverkstedene økte i fjor, men resultatet fulgte ikke etter.
Fra dette nye RøhneSelmer-anlegget skal det omsettes for en milliard Det nye gigantanlegget i Lier åpner 1. desember i år, og betydelige deler av omsetningen vil være til eksterne aktører.
- Dette vil være en stor del av veksten fremover Bil1Din fortsetter veksten i år – selv om den nyåpnede avdelingen på Østlandet ikke er i full drift. Det er likevel én ting som legger begrensninger.
Norges største på bil-demontering fortsetter veksten: - Ligger 20 prosent foran fjoråret Det var flere ting som bidro til at Grønvolds Bildemontering AS nådde nye høyder - både i omsetning og resultat - i fjor.
MPS Bilskade kjøper stort skade-verksted i Rogaland Det lønnsomme skadeverkstedet med en rekke merke-autorisasjoner blir nå heleid av MPS Bilskade.
Kraftig resultatfall for Werksta – får sitt andre direktørskifte på et år Omsetningen økte, men resultatene er blodrøde. Den norske toppsjefen Trond Andreas Gudbrandsen har sluttet etter under et år i stillingen.
Store mangler ved reparasjons-manualene til kinesiske bilmerker Mange av de kinesiske bilmerkenes reparasjonsmanualer er svært mangelfulle mener flere av Norges fremste eksperter på bilskade.
Bildemontering: Atracco ekspanderer i Norge På under to år har antall deler på lager økt fra 20.000 til 125.000. Nå åpner Atracco avdeling i Bergen - og dette sier landsjefen om videre vekst i Norge.
Mange kinesiske bilmerker deler ikke teknisk informasjon Så langt er det seks kinesiske bilmerker som selges i Norge som ikke har tilgjengeliggjort teknisk informasjon.
Tesla utvider i Stavanger-regionen Elbilprodusenten har inngått leiekontrakt for nabobygget til sitt eksisterende anlegg på Forus.
Sentralt skaderegister: - Det tok 9 år, 2 måneder og 4 dager I 2014 tok NBF for første gang initiativ overfor daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til etablering av et sentralt skaderegister for biler. Nå har en viktig brikke omsider falt på plass.
AutoIn Gruppen ekspanderer - kjøper enda et anlegg i Røyken - Vi har vokst kraftig i Autofrakt og har behov for raskt å utvide kapasiteten både på frakt, PDI-tjenester og lagring av biler, sier AutoIn-sjef Harald Rømcke, som også etablerer nytt strukturskadesenter i det nye anlegget i Røyken Næringspark.
Ford-importøren med omfattende sertifiseringsplaner Ford Motor Norge har vært en få aktører i bilbransjen som ikke har stilt merkespesifikke krav til skadeverksteder som skal utføre strukturskadereparasjoner. Nå skjer det ting.
Flere biler til demontering - bare ett forsikrings-selskap prioriterer oppbygging Trenden hos de de største forsikringsselskapene er tydelig. Andelen av innløste biler som går til demontering fortsetter å øke. Ett selskap har valgt å tenke annerledes.
Tesla med store investerings-planer i Norge Planlegger utvidelse av servicemarkedskapasiteten kraftig - og rigger seg samtidig for en storstilt satsing på bilskade.
Spår betydelig investerings-behov for skadeverksteder Kim Andre Gaarder, den nyansatte sjefen for Car-O-Liner i Norge, mener at dette er noen av utfordringene strukturskadeverkstedene står overfor.
Etablerer 1.000 kvm skade/lakk-verksted i Oslo - Det er en tøff satsing, innrømmer Frode Kirkestuen, men mener det er mye å hente på å tilby «full pakke» til storkundene hos det mekaniske verkstedet i hovedstaden.
Gumpen med store synergier i nytt gigant-anlegg for skade og lakk Per Helge Gumpen peker på mange stordriftsfordeler i sitt nye anlegg, hvor flere servicemarkedsprosesser nå profesjonaliseres under samme tak. I et fullt driftsår er målsettingen å omsette for mellom 80 og 85 millioner kroner.
- Krevende å tilrettelegge for deling av mer data Ståle Solem Ingebrigtsen i Finans Norge Forsikringsdrift sier bilbransjens ønske om mer informasjon om skadestatistikk og brukte deler blir vanskelig å etterkomme.
Nytt grep fra Tesla gjør det mindre lønnsomt for skadeverkstedene Det blir trolig mindre attraktivt å være et skadeverksted for Tesla etter deres siste utspill.
Hyundai-importøren etablerer strukturskade-sertifisering Det koreanske bilmerket er en av få større bilprodusenter som så langt ikke har stilt spesifikke krav til bilskadeverkstedene ut over å følge reparasjonsmanualen. Nå skjer det ting.
Tre nye skadeledere hos Møller Bil - Vi bygger drømmelaget innen skade, sier leder for Møller Bil Skade, Kurt Eskevik.
Dette er «Årets skadesenter» i Møller Bil For første gang kårer Møller Bil Skade «Årets skadesenter» blant de 15 verkstedene i skadekjeden. Helt til topps gikk Møller Bil Skadesenter Haugesund.
Ekspanderer kraftig - men i villrede om fremtiden Eierne av et av Norges største frittstående skade- og lakkverksteder håper at det skal være mulig å eksistere som et skadeverksted uten kjedetilknytning også i fremtiden, men erkjenner at det kan bli krevende.
Nardo Bil først ute med ny skade-sertifisering fra Volvo Etablerte pilotprosjekt i fjor - nå er første aktør offisielt sertifisert for skadearbeid på Volvo.
Spår dele-prisvekst på skade Den viktigste kostnadsdriveren for bilskadereparasjoner fremover vil være deleprisene, mener Vidar Brustad i If. Men det finnes lyspunkter.
Forsikring: - NBF-utspillet er et steg tilbake De største forsikringsselskapene synes lite om at NBF oppfordrer verkstedene til å endre vilkårene i avtalene om brukte deler.
NBF: Brukte deler er ikke godt nok for nybil-garantien NBF ønsker endring i avtalene med forsikringsselskapene, for at ikke verkstedet skal stå ansvarlig for bortfall av nybil-garanti.
Merkeforhandler bygger nytt skadeverksted – og jakter nye merker Forhandleren girer opp bilskadesatsingen, og håper å ha nye merkelogoer på veggen i løpet av kort tid.
Konsolideringen i skadebransjen fortsetter: Dette er de potensielle oppkjøps-kandidatene - Konsolidering har akkurat begynt i bilskadebransjen, sier fagsjef Knut Ole Magistad i NBF. Bilbransje24 har kartlagt hvilke bedrifter som kan være aktuelle oppkjøpskandidater når merkeforhandlere eller de store skadeverkstedkjedene ekspanderer.
Reparasjons-manualer: Store mangler hos flere kinesiske merker Tre av de kinesiske bilmerkene som i dag selges i Norge har ikke tilgjengeliggjort reparasjonsmanualer.
Mange større fusjoner og oppkjøp i 2022 Totalt har det vært 13 fusjoner og oppkjøp i bilbransjen i år som har krevet Konkurransetilsynets godkjennelse. Det gjør 2022 til året med det nest høyeste antallet transaksjoner de siste ti årene - bare slått av 2021.
Tor Simonsen til Bertel O. Steen Går fra jobben som daglig leder i Møller Bil Skadesenter Langhus til en nyopprettet strategisk viktig stilling hos Mercedes-Benz-importøren.
Werksta-ekspansjonen fortsetter - ikke uten risiko KOMMENTAR: Selv etter oppkjøpet av DK Skadesenter er Werksta langt fra «ferdigvokst». Men den ekspansive verkstedkjedens sterke posisjon innen Tesla kan bli en utfordring.
Nytt rapporterings-krav fra Statens vegvesen for strukturskader Bilskadeverkstedene pålegges neste år å rapportere inn dokumentasjon av strukturskade-reparasjoner til Statens vegvesen. Her er detaljene.
- Et stort skritt nærmere etablering av sentralt skaderegister Statens vegvesen vil ta ansvar for både etablering og drift av et sentralt skaderegister. - Vi ønsker å gi arbeidet høy prioritet, sier Shamaila Noreen.
Bygger nasjonalt kompetansesenter for skade og lakk Lakkspesialisten AS i Bergen skal på nyåret flytte inn i helt nye lokaler. Der har de klare ambisjoner om å bli en betydelig leverandør av kurs til bransjen.
Ford-forhandler blir største eier i lokalt skadeverksted Den tradisjonsrike Ford-forhandleren i Grenland satser tungt i skade og lakk.
Blir vanskelig å stå alene - men vil ikke selge til hvem som helst Eierne av det frittstående bilskadeverkstedet Auto-Skade AS i Lørenskog utenfor Oslo tror fremtiden kan bli krevende som selvstendig aktør.
Møller Bil blir skade-partner for Volvo Car Stor-Oslo Ønsker på sikt å etablere eget skade- og lakkanlegg - Møller Bil Skade blir partner i mellomtiden.
Cary Group kjøpt opp - overtas av to internasjonale oppkjøps-fond Ser store muligheter for videre vekst i «et fragmentert europeisk marked».
Slik skal Werksta posisjonere seg i Norge Den nye toppsjefen Trond Andreas Gudbrandsen har klare mål for Werksta i Norge - og er tydelig på hvilke type verksteder han ønsker seg inn i skadekjeden.
Fremtind og Fleks: Tester ny løsning for erstatningsbil etter skade Vil utelukkende tilby elbiler for å pense bileierne over på abonnementsløsninger.
AutoIn Bilskade kjøper større lakkverksted Den frittstående skadekjeden fortsetter ekspansjonen i tidligere Østfold. - Med dette oppkjøpet fester vi grepet i dette området, sier daglig leder Harald Rømcke i AutoIn Bilskade.
Møller satser stort på småskadeverksted 5.000 kvadratmeter småskadeverksted med 25 ansatte sier noe om dimensjonene på konsernets satsing i Alfasetveien 11 i Oslo.
Dette blir kapasiteten på Bil1Din og Bilias nye stor-anlegg i Røyken Ny «bruktdelfabrikk» åpner i februar. Nå skal de ansette 20 nye medarbeidere.
Kalibrering: - Bransjen må kreve mer fra forsikringsselskapene Det kan gå på sikkerheten løs, advarer Peter Jakobsen i danske Autobranchens udviklingscenter, om ikke bransjen får betalt som de skal for kalibrering.
Gumpen Gruppen og Autostrada bygger bilskadesenter Gumpen Gruppen og Autostrada har inngått en intensjonsavtale om etablering av felles skade- og lakkverksted på Notodden.
Advarer mot å ta for lett på små skader - Det er kanskje ikke «bare» en sprekk i støtfangeren, selv om det kan se sånn ut, sier bilskade-ekspert Svein-Erik Vefsnmo.
Teslas merkepartner Tryg: - Ikke bærekraftig å kjøpe alle deler nye Tryg har en tydelig konsernstrategi for bærekraft og setter klare krav til sine leverandører - også på gjenbruk av deler. Dette sier selskapet om dialogen med Tesla.
Forsikringsbransjen hardt ut mot Tesla: - Ubegripelig Tesla står ikke bare utenfor, men er direkte kontraproduktive i arbeidet med brukte deler. De påfører både verkstedene, forsikringsselskapene og til sist kundene urimelige økte kostander, mener ledende aktører i forsikringsbransjen.
Enighet om «målemetoden» for brukte deler Forsikringsselskapene og bilbransjen er omforent om hvordan man skal måle bruken av brukte deler.
- Dette blir avgjørende for bilskade-verkstedene fremover Gulshan Noorsumar er trolig landets fremste ekspert på sikre bilskadereparasjoner. Hun advarer bransjen om å ikke ta følgende utfordring på største alvor.
Harald A. Møller: Må øke verksted-gjennomgangen med 150.000 biler Norges største bilimportør merker frafallet av deleomsetning på servicemarkedet. Slik møter de utfordringene.
Skadeverksted 02: Gir «amnesti» for de som ikke rekker kurs innen fristen Fulle hus hos kurs-arrangørene har gjort at Statens vegvesen har åpnet for utsettelse av skadeverksted 02-kurs. Slik er ordningen.
Porsche med offensiv for sertifisering av skadeverksteder Nå foreligger konkrete planer for totalt ti skadeverksteder, og det langsiktige målet er ett eller to verksteder til.
Krevende fremtid for frittstående skadeverksteder Kjededannelser, strukturskadesertifisering og merkeforhandleres sterke ønske om størst mulig del av verdikjeden, kan gjøre det krevende å være frittstående bilskadeverksted i fremtiden. Det til tross for gode avtaler med merkeforhandler.
- Nye aktører kan redde frittstående skadeverksteder Ledende aktører i bilskadebilbransjen mener at «nye» Intakt Bilskade ikke er noen stor trussel for de frittstående verksteder som ikke er eiet av merkeforhandlere.