Kommentar: Knut Ole Magistad, NBF Forsikringsselskapene bryter avtaler – verkstedene presses til nye vilkår - Forsikringsselskapene må ta ansvar – dette kan ikke aksepteres! Det skriver Knut Ole Magistad om innføringen av ny glass-modul i DBS i denne kommentaren.
Helt nytt kurs- og kompetanse-senter for skade/lakk på plass — slik jobber de med lærlinger Leverandøren av blant annet PPG og Spanesi har nå det nye kurs- og kompetansesenteret i full drift.
Dette blir prisen for bruk av den nye glassmodulen i DBS I morgen lanseres den nye glassløsningen i skadetakseringssystemet DBS. Prisøkningen sponses midlertidig av forsikringsselskapene.
Skaderegister: Ulikt syn på kriteriene Flere av de toneangivende interesseorganisasjonene har levert høringssvar knyttet til etableringen av et sentralt skaderegister for bil. Men svarene er langt fra samstemte.
Tidligere BOS-topp: - Må få mer balansert styrkeforhold mellom skade-verkstedene og forsikrings-selskapene Sverre R. Kjær, den tidligere finansdirektøren til Bertel O. Steen, har klare oppfatninger om hva som må til for å bilskadebransjen «på rett kjøl».
Eneste kvinne i landet med denne utdanningen: - Så en mulighet Maria Spilling har som eneste kvinne i Norge tatt mesterbrev i billakkererfaget.
Bilskader for over 24 milliarder - rekord-utbetaling til glass Erstatningsutbetalingene fra forsikringsselskapene økte i fjor - men ikke like mye som året før. Utbetalingene til glass-skader nådde nye høyder i 2024.
Kommentar: Knut Ole Magistad, NBF NBF om sentralt skade-register: - Mindre skader bør utelates KOMMENTAR: - Vi støtter ideen, men mener at noen viktige justeringer må på plass for at registeret skal fungere optimalt, skriver NBF i sitt høringssvar til Statens vegvesen om sentralt skaderegister.
Kommentar: Knut Ole Magistad Delepriser som brekkstang for lave timepriser? - Mønsteret gjentar seg: Forsikringsselskapene tjener milliarder, klager på deleprisene, skviser timeprisen for kompetente fagfolk og skrur opp egne priser, skriver Knut Ole Magistad i denne kommentaren.
Toyota Norge og Bil1Din med samarbeid om brukte deler: - Unik i sitt slag Bil1Din blir «hoffleverandør» av brukte deler til den norske Toyota-organisasjonen.
Gjensidige: Delekostnadene har passert 50 prosent - og øker fortsatt Forsikringsgiganten kjenner seg igjen i funnene til konkurrenten If. Nå ønsker Gjensidige å ta grep. De ser også at kondemnasjonsraten på nyere biler øker som følge av høye delepriser.
NBF: - Bestilling av nye bilskilt må bli enklere Knut Ole Magistad i NBF ønsker endringer i hvordan verksteder håndterer bilskilt. Dette er NBFs forslag.
Ruller ut nytt system for bilglass: - Dette blir et løft for glass-bransjen Nå kommer en ny glassmodul i DBS og en ny glassveileder i regi av NBF. Dette er de viktigste endringene
Kommentar: Karl Morten Dalen, Grønvolds Bil-demontering Roper varsku om kinesiske merker: - Utfordringer med tilgang til delekataloger og reservedeler KOMMENTAR: Høye delepriser, lav tilgjengelighet og dårlig tilgang til originale delekataloger og reparasjons-manualer for kinesiske bilmerker er en betydelig utfordring, skriver Karl Morten Dalen i Grønvolds Bil-demontering.
«All time high» for delekostnader til bilskade-reparasjoner Deleprisenes andel av de totale bilskadereparasjonene fortsetter å øke. Samtidig har spriket i delepriser mellom de ulike merkene aldri vært større.
Passerte 600 millioner i fjor – dette er et «must» når Autocirc gjør nye oppkjøp Den svenske bildemonterings-giganten, som i fjor kjøpte Grønvolds Bildemontering, er langt fra «ferdigvokst» i Norge. Den norske landsjefen Bjarte Kaldestad er klar på hva som må være på plass når Autocirc vurderer nye oppkjøp.
Sikre bilskade-reparasjoner? Disse merkene har fortsatt ikke åpent tilgjengelige reparasjons-manualer En fersk oversikt fra Finans Norge Forsikringsdrift og Bilskadekontoret viser at flere bilmerker på det norske markedet fortsatt ikke har offentliggjort reparasjonsmanualer.
Intakt-kjeden vokser – med roboter og en utstrakt hånd fra en konkurrent Robot-kjøring av biler på skadeverkstedet gir mange fordeler, mener Intakt-sjef Fredrik Karlsen. Han vil nå ta disse i bruk overalt i kjeden.
Werksta ekspanderer – kjøper to karosseri-verksteder Werksta har kjøpt Mickelson Karosseri AS, som driver skadeverksted med en rekke merke-sertifiseringer på Ottestad og Elverum.
Dette er de første erfaringene med reparasjoner av gigacastede Tesla To norske skadeverksteder har klare oppfatninger om hvor komplisert det er å utbedre skader på det som blir fremtidens konstruksjon av biler.
Teslas videre planer for skade og lakk Til tross for en kraftig vekst i bilbestanden, vil det trolig ikke bli mange flere Tesla-sertifiserte skadeverksteder, såkalte «Tesla Approved Body Shop». Dette er forklaringen.
Bilskade: Lokker med årslønn på 933.000 Bauda gjør noe uvanlig når de nå rekrutterer bilskadereparatører.
Bilskader for over 18 milliarder - 1,7 milliarder i glass Antall skader knyttet til bil har økt kraftig - og utbetalingene fra forsikringsselskapene enda mer, viser ferske tall fra Finans Norge til med 3. kvartal i år.
Skade-taksering: Ønsker krav om fagbrev - bransjeaktører er skeptiske Hverken bil- eller forsikringsbransjen har noe klart svar på hvilke krav som bør settes til takstfolk i fremtiden. NBF og If ønsker fagbrev - men aktører i skadebransjen ser utfordringer.
Tidligere Atracco-sjef etablerer bilverksted og skadesenter – vil sette ny standard for brukte deler - Vi vil bli ledende på bruk av brukte deler og være en god samarbeidspartner for forsikringsselskapene, sier Rasoul Shiyardari, om ambisjonen for det nye verkstedet utenfor Kragerø.
Glasskjedene: - Hurtigruta Carglass og Riis Bilglass tilfredsstiller alle krav INNLEGG: - Det et ingen grunn til å så tvil om kompetansen eller kvaliteten på hverken arbeid eller lim-typer som Hurtigruta Carglass eller Riis Bilglass bruker på sine verksteder, skriver Henning Sundvoll i Hurtigruta og Jan Terje Johansen i Riis Bilglass
NBF om skaderegisteret: - Altfor lav terskel-verdi Både NBF og Finans Norge Forsikringsdrift er positive til høringsdokumentet om sentralt skaderegister - men begge organisasjonene har klare tilbakemeldinger til Statens vegvesen.
Ett skritt nærmere skade-register – dette kan bli konsekvensene for bransjen Statens vegvesen har sendt ut lovforslag om etablering av sentralt skaderegister på høring, hvor forsikringsbransjen får krav om å levere data til tjenesten. Slik ser vegvesenet for seg ordningen
Bilbransjens dager 2o24: Enorme forskjeller i skade-takster Det er store forskjeller i hvordan bilskadeverkstedene utfører en takst, og hva resultatet av denne blir, viser en omfattende NBF-undersøkelse.
Flytter til Alnabru og dobler kapasiteten AutoIn Bilskade flytter en av sine ti lokasjoner. – Det nye anlegget er rigget for stordrift av skade og lakk i Oslo-området, sier Harald Rømcke.
Bilbransjens dager 2024: If: Reparasjons-kostnader i taket — dette er pris-driverne Det er en rekke årsaker til at prisnivået på bilskadereparasjoner har økt foruroligende mye, mener Vidar Brustad i IF.
- Må ta bilprodusentenes anvisninger på større alvor Lederen for kompetansesenteret Car-O-Liner Academy mener bilskadebransjen er på rett vei, men at det fortsatt er områder det må jobbes aktivt med.
Bilbransjens dager 2024: Dette er «Årets blinklys»-finalistene Digitalisering, psykisk helse og kurs: De tre finalistene til «Årets blinklys» har helt forskjellige tilnærminger til bærekraft-arbeidet. Her kan du stemme på din kandidat til prisen.
Ønsker strengere kompetansekrav til ruteskift Bilskadeeksperten Ingemann Hammer, leder av Car-O-Liner Academy, mener dagens krav langt fra er nok.
Teslas planer for videre ekspansjon i Norge Markedslederen har offensive planer for å øke antall forhandlere. Samtidig har de et mål om å styrke tilstedeværelsen i servicemarkedet betydelig, både med og uten verksteder.
Kan bilenes «svarte boks» hjelpe bilskadeverkstedene? Dette er en problemstilling If ønsker å ta opp i forumet Sikre Bilskadereparasjoner
Vil lage helt nytt DBS-system Ian Derrick, Bilskadekontorets nye leder, har klare ambisjoner for fremtidens skadetakseringssystem. Samtidig mener han bilskadebransjen kan lære mye av Tesla.
Gigacasting – enklere å reparere enn først antatt Nå kommer det flere rapporter med godt nytt for skade-verksteder - og forsikringsselskaper.
Werksta med ambisiøse vekst-planer – vil satse mer på Tesla Planene omfatter nær en dobling av antall verksteder de nærmeste årene, og større satsing på eldre bilpark.
Møller Bil åpnet tre nye skadesenter – på én dag I løpet av én dag klippet Møller Bil snoren på tre nye skadesenter.
Flere glass-skader i 2. kvartal - så stor andel repareres Reparasjonsandelen øker og glasskjedene leder an, ifølge forsikringsselskapene. - Kostnadene på ruteskift har økt vel mye siste året, og da spesielt hos merkeverkstedene, sier en av de største.
Flere nye skadeverksteder for Tesla Antall «Tesla Approved Body Shop» forsetter å øke. Nå foregår ekspansjonen i første rekke i en landsdel.
Nøkkeltall fra 146 verksteder: Bedre marginer i skade/lakk Både omsetning og resultat økte hos de fleste aktørene innen skade/lakk i fjor. Men det var mange unntak.
Sulland kjøper eiendom i Bodø – vil bygge nytt skadesenter Har planer om flytting av Bodø Bilskadesenter, som konsernet eier sammen med Bil i Nord og Nymo Bil.
Selger verksted - satser alt på skade og lakk Selskapet i Midt-Telemark utvider bilskade og avvikler mekanisk verksted.
Større underskudd for Werksta i Norge i fjor - lover pluss-resultat i år Det har vært mye «armer og bein» i den norske delen av Werksta-konsernet. Nå nærmer de seg en halv milliard i omsetning, og den norske Werksta-sjefen ser lyst på fremtiden.
Må purre skadeverkstedene: Manglende innrapportering av omfattende skader Statens vegvesen har sett seg nødt til å «stramme opp» skadeverkstedene etter forskriftsendring.
Cary Norway: Har mottatt 210 millioner i «markeds-bidrag» siden 2018 Glass-kjeden leverte et driftsresultat på 4 millioner i fjor, men fortsetter å motta et imponerende stort markedsbidrag fra morselskapet Cary Group AB.
Bilskadekontoret henter ny leder fra Tesla En profilert bilskadeekspert overtar jobben til fagdirektør Arne Solum i Bilskadekontoret.
Flere bilmerker med gigacasting - her er et «regnestykke» Bilprodusentene øker satsingen på produksjonsmetoden som blir sett på som banebrytende. Det kan være betydelig å spare i første ledd, men samtidig byr den nye teknologien på en stor utfordring.
Nio med ny-satsing på servicemarkedet: - Dette kommer til å gi oss flere salg Etter en mai med rekordtall på kontraktsinnganger åpner Nio nytt «spesialverksted» i Oslo.
Nye milepæler for Tesla i Norge Tesla fortsetter ekspansjonen med sertifisering av nye skadeverksteder i Norge. I løpet av kort tid teller nettverket 50 verksteder - hvorav to representerer noe helt nytt.
Intakt Bilskade: Åpnet sitt 15. skadesenter – med «bilskade-nestor» i kulissene Intakt-kjeden har åpnet nytt skadeverksted i Drammen. Kjedesjef Fredrik Karlsen ønsker flere velkommen inn i Intakt-systemet.
Kåret til «Årets skadeverksted» av Møller: - Overrasket og veldig takknemlige Med 250 deltakere avholdt Harald A. Møller sin årlige skadekonferanse i helgen.
Nytt bruktdel-samarbeid: Åpner for bruk på helt nye Møller-biler Tryg og Harald A. Møller inngår nytt samarbeid om brukte deler.
Tesla ser på nye skade/lakk-konstellasjoner - både eksternt og internt Er nå nærmere å etablere egeneide skadeverksteder og vurderer samtidig å sette opp eksklusive Tesla-verksteder med eksterne samarbeidspartnere. Tesla har også Møllers skadeverksteder som et «forbilde» for sine egne etableringer.
Han skal lede Nordvik-konsernets satsing på bilskade Nordvik AS ansetter bilskadesjef som får ansvaret for konsernets bilskadevirksomhet i Trøndelag, Nordland og Troms.
If lanserer «livslang reparasjons-trygghet» på skade-reparasjoner - Dette vil også ta bort den «unødvendige» diskusjonen man har hatt om garantier ved bruk av brukte deler i Norge, sier Vidar Brustad i If Skadeforsikring.
Tung satsing på reparasjon fremfor «nye brukte» deler gir resultater Alfie Bilskade i Skien reparerer heller enn å bytte deler. Resultatet er nær en dobling av omsetningen - og enda kraftigere vekst i bunnlinjen.
Skade/lakk: Krever mer godtgjørelse for «administrativ tid» Det er et enormt gap mellom hva skadeverkstedene får godtgjort for «administrativ tid», og hva NBF mener de bør ha krav på. Forsikringsselskapene, representert gjennom Finans Norge, er ikke enig.
Kraftig økning i utbetaling til bilskader - over 2 milliarder i glass Antall skader knyttet til bil økte kraftig - og erstatningsutbetalingene fra forsikringsselskapene enda mer. Utbetalingene til glass-skader nådde nye høyder, og passerte «en milepæl» i fjor, viser ferske tall fra Finans Norge.
Har store ekspansjons-planer som skadeverksted for Tesla I løpet av de siste månedene har fire nye skadeverksteder i Norge fått godkjenning som «Tesla Approved Body Shop».
Ett år etter Gumpen-åpningen: - Her har vi potensiale til å hente ut mer Nær ett år etter at Gumpen åpnet Norges største skade- og lakkanlegg er det meste på skinner, men enkelte ting kunne vært gjort annerledes.
Kraftig økning i ruteskader: - Flere burde repareres Reparasjonsgraden økte markant hos alle de fem største forsikringsselskapene i 4. kvartal. - Men det kunne ha vært reparert betraktelig mer, sier Vidar Brustad i If og forklarer her hvorfor.
Flere skade-verksteder med Volvo-sertifisering For et år siden ble Nardo Melhus Bilskade som det første i Norge sertifisert etter Volvo-importørens nye standarder for skade-verksteder. Nå har flere fulgt etter.
Kraftig deleprisvekst til bilskade-reparasjoner Enkelte bilimportører økte deleprisene kraftig i fjor. Prisene på deler utgjør nå en større andel totalkostnadene ved bilskade enn noen gang før, viser tall fra If.
Nye og strengere krav til billakkering Den nye elektronikken og sensorene på moderne biler stiller helt andre krav til lakk-kunnskap enn før.
BOS: Skjerper kravene til skade-verkstedene Mercedes-Benz-importøren er nå i ferd med å stille nye krav til bilskadeverkstedene. De øvrige BOS-merkene vil trolig følge etter.
Sentrale skadeledere om brukte deler: Dette må til for å lykkes Det er for dårlig kvalitet på for mange deler – men positiviteten til brukte deler øker i skadebransjen.
Har investert 100 millioner i nytt mobilitetssenter Nå gjenstår det kun å få på plass et par aktører før det nye mobilitetssenteret «Station» på Forus er komplett.
🎦 VIDEO: «Gigautfordringer i skadebransjen»: Se foredraget fra Bilbransjens dager Bilskadebransjen står foran minst to store og nye problemutfordringer. Se hele presentasjonen til Bilbransje24-redaktør Trygve Larsen her.
Bilbransjens dager 2023: Gumpen Skade og Bilpleie vant «Årets blinklys» Mottok prisen under kveldens Bilbransjens dager-middag.
Slik skal Hyundai sertifisere skade-verkstedene i Norge Sertifiseringen, som Hyundai-importøren på eget initiativ har utviklet i Norge, skal være på plass i 10 skadeverksteder i år. Dette er planen for de øvrige.
Billigere for produsentene - vanskeligere for bransjen Det er i første rekke ett spørsmål både bil- og forsikringsbransjen stiller seg når det gjelder fremtidige produksjonsmetoder for biler.
Nye konstruksjoner kan være stor utfordring for skadeverkstedene Tesla er først ut, senere kommer flere andre produsenter med produksjonsmetoder som etter alt å dømme kan eller vil gjøre det vanskelig å reparere mange biler i fremtiden etter en større strukturskade.
Kommentar: Knut Ole Magistad, NBF - Mer ubetalt tilleggsarbeid – en urettferdig byrde for skadeverksteder KOMMENTAR: Det er stadig vanskeligere for skadeverkstedene å opprettholde de strenge bransjestandardene når de ikke blir tilstrekkelig kompensert for alt arbeidet dette innebærer, skriver Knut Ole Magistad.
Skade/lakk i minus for Cary Group Det ble et tungt førsteår for Cary Croup Norway etter overtagelsen av MPS Bilskade og ikke minst småskadeselskapet Quick Car Fix AS.
To nye skadeverksteder for Tesla Antall Tesla-sertifiserte skadeverksteder fortsetter å øke. De nye aktørene har stor tro på betydelig omsetningsvekst som følge av sertifiseringen.
Legger planer om nybygg på is Gumpen-konsernet er usikre på hva de nå skal gjøre etter at Mazda- og Volvo-forhandleren Bilsenteret selges til Bilservice.
Dette er ekspansjons-planene for Intakt Bilskade I løpet av første kvartal neste år åpner kjeden et nytt verksted på Østlandet, i lokalene som tidligere huset bilskadevirksomheten til en stor merkeforhandler. Daglig leder Fredrik Karlsen har klare oppfatninger om hvordan kjeden skal posisjoneres.
To skadeverksteder fusjonerer - Intakt-kjeden vokser Bilskadesenteret Ringerike AS og Storgaten Bilskade AS slås sammen og innlemmes i Intakt Bilskade-kjeden, som har ambisjoner om å vokse videre på Østlandet.
Nytt samarbeid på brukte deler: Møller velger Bil1Din Bil1Din blir førstevalget på brukte deler for Møllers verksteder, og Bil1Din utøker merkespesialiseringen sin i Røyken.
Her vil Tesla etablere egne skade-verksted Tesla har store planer for bilskade i egen regi. Dette ligger an til å bli de fire første lokasjonene i Norge.
Kraftig vekst i rute-skader - «all time high» i utbetalinger Aldri før har det blitt rapportert flere skader - og utbetalt større erstatning - på bilglass i løpet av et kvartal.
Bilia: Vil doble andelen brukte deler – på ett år Bilia-sjef Frode Hebnes har iverksatt flere virkemidler for å nå den «hårete» målsettingen - og sender en tydelig oppfordring til norske myndigheter.
Lars Erik Presterud blir ny Werksta-direktør - dette blir ny Erik Arnesen Helsfyr-sjef Mercedes-forhandleren i Oslo henter ny daglig leder fra Bertel O. Steens flaggskip-forhandler på Lørenskog.
- Ikke bekymret for fremtiden Borgar Kittilsen Verksted AS i Skien gikk mot strømmen og tjente bedre på skade- og lakkvirksomheten i fjor. Janne Kittilsen er optimistisk for utviklingen også i år.
Svakere marginer for frittstående skade- og lakkverksteder - fortsatt god soliditet Omsetningen til de frittstående skade og lakkverkstedene økte i fjor, men resultatet fulgte ikke etter.
Fra dette nye RøhneSelmer-anlegget skal det omsettes for en milliard Det nye gigantanlegget i Lier åpner 1. desember i år, og betydelige deler av omsetningen vil være til eksterne aktører.
Bil1Din: - Dette vil være en stor del av veksten fremover Bil1Din fortsetter veksten i år – selv om den nyåpnede avdelingen på Østlandet ikke er i full drift. Det er likevel én ting som legger begrensninger.
Norges største på bil-demontering fortsetter veksten: - Ligger 20 prosent foran fjoråret Det var flere ting som bidro til at Grønvolds Bildemontering AS nådde nye høyder - både i omsetning og resultat - i fjor.
MPS Bilskade kjøper stort skade-verksted i Rogaland Det lønnsomme skadeverkstedet med en rekke merke-autorisasjoner blir nå heleid av MPS Bilskade.
Kraftig resultatfall for Werksta – får sitt andre direktørskifte på et år Omsetningen økte, men resultatene er blodrøde. Den norske toppsjefen Trond Andreas Gudbrandsen har sluttet etter under et år i stillingen.
Store mangler ved reparasjons-manualene til kinesiske bilmerker Mange av de kinesiske bilmerkenes reparasjonsmanualer er svært mangelfulle mener flere av Norges fremste eksperter på bilskade.
Bildemontering: Atracco ekspanderer i Norge På under to år har antall deler på lager økt fra 20.000 til 125.000. Nå åpner Atracco avdeling i Bergen - og dette sier landsjefen om videre vekst i Norge.
Mange kinesiske bilmerker deler ikke teknisk informasjon Så langt er det seks kinesiske bilmerker som selges i Norge som ikke har tilgjengeliggjort teknisk informasjon.
Tesla utvider i Stavanger-regionen Elbilprodusenten har inngått leiekontrakt for nabobygget til sitt eksisterende anlegg på Forus.
Sentralt skaderegister: - Det tok 9 år, 2 måneder og 4 dager I 2014 tok NBF for første gang initiativ overfor daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til etablering av et sentralt skaderegister for biler. Nå har en viktig brikke omsider falt på plass.
AutoIn Gruppen ekspanderer - kjøper enda et anlegg i Røyken - Vi har vokst kraftig i Autofrakt og har behov for raskt å utvide kapasiteten både på frakt, PDI-tjenester og lagring av biler, sier AutoIn-sjef Harald Rømcke, som også etablerer nytt strukturskadesenter i det nye anlegget i Røyken Næringspark.
Ford-importøren med omfattende sertifiseringsplaner Ford Motor Norge har vært en få aktører i bilbransjen som ikke har stilt merkespesifikke krav til skadeverksteder som skal utføre strukturskadereparasjoner. Nå skjer det ting.
Flere biler til demontering - bare ett forsikrings-selskap prioriterer oppbygging Trenden hos de de største forsikringsselskapene er tydelig. Andelen av innløste biler som går til demontering fortsetter å øke. Ett selskap har valgt å tenke annerledes.
Tesla med store investerings-planer i Norge Planlegger utvidelse av servicemarkedskapasiteten kraftig - og rigger seg samtidig for en storstilt satsing på bilskade.
Spår betydelig investerings-behov for skadeverksteder Kim Andre Gaarder, den nyansatte sjefen for Car-O-Liner i Norge, mener at dette er noen av utfordringene strukturskadeverkstedene står overfor.
Etablerer 1.000 kvm skade/lakk-verksted i Oslo - Det er en tøff satsing, innrømmer Frode Kirkestuen, men mener det er mye å hente på å tilby «full pakke» til storkundene hos det mekaniske verkstedet i hovedstaden.
Gumpen med store synergier i nytt gigant-anlegg for skade og lakk Per Helge Gumpen peker på mange stordriftsfordeler i sitt nye anlegg, hvor flere servicemarkedsprosesser nå profesjonaliseres under samme tak. I et fullt driftsår er målsettingen å omsette for mellom 80 og 85 millioner kroner.
- Krevende å tilrettelegge for deling av mer data Ståle Solem Ingebrigtsen i Finans Norge Forsikringsdrift sier bilbransjens ønske om mer informasjon om skadestatistikk og brukte deler blir vanskelig å etterkomme.
Nytt grep fra Tesla gjør det mindre lønnsomt for skadeverkstedene Det blir trolig mindre attraktivt å være et skadeverksted for Tesla etter deres siste utspill.
Hyundai-importøren etablerer strukturskade-sertifisering Det koreanske bilmerket er en av få større bilprodusenter som så langt ikke har stilt spesifikke krav til bilskadeverkstedene ut over å følge reparasjonsmanualen. Nå skjer det ting.
Tre nye skadeledere hos Møller Bil - Vi bygger drømmelaget innen skade, sier leder for Møller Bil Skade, Kurt Eskevik.
Dette er «Årets skadesenter» i Møller Bil For første gang kårer Møller Bil Skade «Årets skadesenter» blant de 15 verkstedene i skadekjeden. Helt til topps gikk Møller Bil Skadesenter Haugesund.
Ekspanderer kraftig - men i villrede om fremtiden Eierne av et av Norges største frittstående skade- og lakkverksteder håper at det skal være mulig å eksistere som et skadeverksted uten kjedetilknytning også i fremtiden, men erkjenner at det kan bli krevende.
Nardo Bil først ute med ny skade-sertifisering fra Volvo Etablerte pilotprosjekt i fjor - nå er første aktør offisielt sertifisert for skadearbeid på Volvo.
Spår dele-prisvekst på skade Den viktigste kostnadsdriveren for bilskadereparasjoner fremover vil være deleprisene, mener Vidar Brustad i If. Men det finnes lyspunkter.
Forsikring: - NBF-utspillet er et steg tilbake De største forsikringsselskapene synes lite om at NBF oppfordrer verkstedene til å endre vilkårene i avtalene om brukte deler.
NBF: Brukte deler er ikke godt nok for nybil-garantien NBF ønsker endring i avtalene med forsikringsselskapene, for at ikke verkstedet skal stå ansvarlig for bortfall av nybil-garanti.
Merkeforhandler bygger nytt skadeverksted – og jakter nye merker Forhandleren girer opp bilskadesatsingen, og håper å ha nye merkelogoer på veggen i løpet av kort tid.
Konsolideringen i skadebransjen fortsetter: Dette er de potensielle oppkjøps-kandidatene - Konsolidering har akkurat begynt i bilskadebransjen, sier fagsjef Knut Ole Magistad i NBF. Bilbransje24 har kartlagt hvilke bedrifter som kan være aktuelle oppkjøpskandidater når merkeforhandlere eller de store skadeverkstedkjedene ekspanderer.
Reparasjons-manualer: Store mangler hos flere kinesiske merker Tre av de kinesiske bilmerkene som i dag selges i Norge har ikke tilgjengeliggjort reparasjonsmanualer.
Analyse Mange større fusjoner og oppkjøp i 2022 Totalt har det vært 13 fusjoner og oppkjøp i bilbransjen i år som har krevet Konkurransetilsynets godkjennelse. Det gjør 2022 til året med det nest høyeste antallet transaksjoner de siste ti årene - bare slått av 2021.
Tor Simonsen til Bertel O. Steen Går fra jobben som daglig leder i Møller Bil Skadesenter Langhus til en nyopprettet strategisk viktig stilling hos Mercedes-Benz-importøren.
Kommentar Werksta-ekspansjonen fortsetter - ikke uten risiko KOMMENTAR: Selv etter oppkjøpet av DK Skadesenter er Werksta langt fra «ferdigvokst». Men den ekspansive verkstedkjedens sterke posisjon innen Tesla kan bli en utfordring.
Nytt rapporterings-krav fra Statens vegvesen for strukturskader Bilskadeverkstedene pålegges neste år å rapportere inn dokumentasjon av strukturskade-reparasjoner til Statens vegvesen. Her er detaljene.
- Et stort skritt nærmere etablering av sentralt skaderegister Statens vegvesen vil ta ansvar for både etablering og drift av et sentralt skaderegister. - Vi ønsker å gi arbeidet høy prioritet, sier Shamaila Noreen.
Bygger nasjonalt kompetansesenter for skade og lakk Lakkspesialisten AS i Bergen skal på nyåret flytte inn i helt nye lokaler. Der har de klare ambisjoner om å bli en betydelig leverandør av kurs til bransjen.
Ford-forhandler blir største eier i lokalt skadeverksted Den tradisjonsrike Ford-forhandleren i Grenland satser tungt i skade og lakk.
Blir vanskelig å stå alene - men vil ikke selge til hvem som helst Eierne av det frittstående bilskadeverkstedet Auto-Skade AS i Lørenskog utenfor Oslo tror fremtiden kan bli krevende som selvstendig aktør.
Møller Bil blir skade-partner for Volvo Car Stor-Oslo Ønsker på sikt å etablere eget skade- og lakkanlegg - Møller Bil Skade blir partner i mellomtiden.
Cary Group kjøpt opp - overtas av to internasjonale oppkjøps-fond Ser store muligheter for videre vekst i «et fragmentert europeisk marked».
Slik skal Werksta posisjonere seg i Norge Den nye toppsjefen Trond Andreas Gudbrandsen har klare mål for Werksta i Norge - og er tydelig på hvilke type verksteder han ønsker seg inn i skadekjeden.
Fremtind og Fleks: Tester ny løsning for erstatningsbil etter skade Vil utelukkende tilby elbiler for å pense bileierne over på abonnementsløsninger.
AutoIn Bilskade kjøper større lakkverksted Den frittstående skadekjeden fortsetter ekspansjonen i tidligere Østfold. - Med dette oppkjøpet fester vi grepet i dette området, sier daglig leder Harald Rømcke i AutoIn Bilskade.
Møller satser stort på småskadeverksted 5.000 kvadratmeter småskadeverksted med 25 ansatte sier noe om dimensjonene på konsernets satsing i Alfasetveien 11 i Oslo.
Dette blir kapasiteten på Bil1Din og Bilias nye stor-anlegg i Røyken Ny «bruktdelfabrikk» åpner i februar. Nå skal de ansette 20 nye medarbeidere.
Automessen 2022 Kalibrering: - Bransjen må kreve mer fra forsikringsselskapene Det kan gå på sikkerheten løs, advarer Peter Jakobsen i danske Autobranchens udviklingscenter, om ikke bransjen får betalt som de skal for kalibrering.
Gumpen Gruppen og Autostrada bygger bilskadesenter Gumpen Gruppen og Autostrada har inngått en intensjonsavtale om etablering av felles skade- og lakkverksted på Notodden.
Automessen 2022 Advarer mot å ta for lett på små skader - Det er kanskje ikke «bare» en sprekk i støtfangeren, selv om det kan se sånn ut, sier bilskade-ekspert Svein-Erik Vefsnmo.
Teslas merkepartner Tryg: - Ikke bærekraftig å kjøpe alle deler nye Tryg har en tydelig konsernstrategi for bærekraft og setter klare krav til sine leverandører - også på gjenbruk av deler. Dette sier selskapet om dialogen med Tesla.
Forsikringsbransjen hardt ut mot Tesla: - Ubegripelig Tesla står ikke bare utenfor, men er direkte kontraproduktive i arbeidet med brukte deler. De påfører både verkstedene, forsikringsselskapene og til sist kundene urimelige økte kostander, mener ledende aktører i forsikringsbransjen.
Enighet om «målemetoden» for brukte deler Forsikringsselskapene og bilbransjen er omforent om hvordan man skal måle bruken av brukte deler.
- Dette blir avgjørende for bilskade-verkstedene fremover Gulshan Noorsumar er trolig landets fremste ekspert på sikre bilskadereparasjoner. Hun advarer bransjen om å ikke ta følgende utfordring på største alvor.
Harald A. Møller: Må øke verksted-gjennomgangen med 150.000 biler Norges største bilimportør merker frafallet av deleomsetning på servicemarkedet. Slik møter de utfordringene.
Skadeverksted 02: Gir «amnesti» for de som ikke rekker kurs innen fristen Fulle hus hos kurs-arrangørene har gjort at Statens vegvesen har åpnet for utsettelse av skadeverksted 02-kurs. Slik er ordningen.
Porsche med offensiv for sertifisering av skadeverksteder Nå foreligger konkrete planer for totalt ti skadeverksteder, og det langsiktige målet er ett eller to verksteder til.
Kommentar: Trygve Larsen Krevende fremtid for frittstående skadeverksteder Kjededannelser, strukturskadesertifisering og merkeforhandleres sterke ønske om størst mulig del av verdikjeden, kan gjøre det krevende å være frittstående bilskadeverksted i fremtiden. Det til tross for gode avtaler med merkeforhandler.
- Nye aktører kan redde frittstående skadeverksteder Ledende aktører i bilskadebilbransjen mener at «nye» Intakt Bilskade ikke er noen stor trussel for de frittstående verksteder som ikke er eiet av merkeforhandlere.
Slik blir AutoIns nye gigant-anlegg i Røyken Logistikk- og PDI-senteret, med en prislapp på mer enn 120 millioner, etableres bare et steinkast fra anleggene til Birger N. Haug og Bilias nye outlet.
Konkurs torsdag - i full drift igjen som bilverksted samme dag Daglig leder og eier Christian Galtung Gundersen forklarer hvorfor han valgte å be om oppbud og bobestyreren gir status for konkursen i Fornebu Bil AS.
Møller Bil-sjefen: «Positivt avventende» til en invitasjon fra Intakt Bilskade - Det er ingen hemmelighet at jeg er tilhenger av kjeder, sier Møller Bil-sjef Sverre Helno.
Etablerer Norges største bilskadekjede Bertel O. Steen, Intakt Bilskade og Skala Skade & Lakk etablerer en kjede som trolig vil telle til sammen 22 skadeverksteder i Norge og fem i Sverige. En forsikringsgigant blir deleier i kjeden.
Marginfall hos tre store frittstående bilskade-kjeder Werksta, AutoIn Bilskade Senter og MPS Bilskade møtte betydelige utfordringer som påvirket omsetning, men ikke minst resultatet i fjor. Dette sier de om utviklingen i år.
Tre nye skade-verksteder med Tesla-godkjenning Skade og Lakk AS i Fredrikstad er blant de tre verkstedene som i løpet av sommeren har fått godkjenning som «Tesla approved body shop». Daglig leder Trond Furuli forklarer hvorfor det betyr mye for selskapet.
Han blir den nye sjefen for Werksta i Norge Trond Andreas Gudbrandsen er ansatt som administrerende direktør for skadekjeden Werksta i Norge.
Her vil Werksta vokse - skal tredoble antall verksteder i Norge Bilskadekjeden har store ambisjoner for det norske markedet.
Volvo med nytt sertifiseringsprogram for skadeverksteder Den svenske bilprodusenten skjerper kravene, og dette er hva de nå ønsker å innføre.
Møller med klare krav til leveranser av brukte deler Landets største bilimportør er i ferd med å ta noen grep for å få opp andelen brukte deler ved bilskadereparasjoner.
Mye usikkerhet rundt skadeverksted 02 Svein-Erik Vefsnmo mener både bilskadeverkstedene og bilimportørene har en lang vei å gå før prosessene rundt strukturskadereparasjoner er skikkelig etablert. Han etterlyser mer åpenhet om kravene som stilles.
- Har ikke hørt noe fra de kinesiske merkene Car-O-Liner Academy i Larvik er landets største uavhengige fagmiljø og kurstilbyder for bilskadebransjen. De har ikke hørt et ord fra noen av de kinesiske bilprodusentene.
Dette er de kinesiske bilprodusentenes krav til strukturskade-reparasjoner Gjennomgående stiller de kinesiske produsentene små krav, men det finnes unntak.
Disse 22 bilmerkene stiller krav til strukturskade-reparasjoner - disse 12 gjør det ikke En av tre bilmerker stiller ingen krav til sertifisering for struktur-skader. Se status for de etablerte bilmerkene her.
Stort skadeverksted: Vil kjøpe seg enda større Janne Kittilsen i Borgar Kittilsen Verksted AS i Skien har klare oppfatninger om hvordan hun skal videreutvikle bedriften, men peker på flere alvorlige utfordringer.
Lønnsom bildemontering Gjennomgående høye marginer, svært god likviditet og lite gjeld. Det viser Bilbransje24s analyse av medlemsbedriftene i Norges Biloppsamleres Forening (NBF). – Vårt fokus har ikke vært vekst men kvalitet, sier Ola Utvik i Olas Bil AS, som leverte marginer godt opp på 20-tallet i fjor.
Kommentar: Knut Ole Magistad, NBF NBF: Godt at Fremtind ikke grønnvasker KOMMENTAR: - Det er mye mulig at utspillet til Fremtind ikke var et tilsiktet spark, men bilbransjen opplevde det som et kraftig spark, skriver Knut Ole Magistad i NBF, som mottok mange sinte og oppgitte tilbakemeldinger i går.
Kommentar: Knut Ole Magistad, NBF - Et «spark» mot merkeverkstedene KOMMENTAR: - Fremtind skyter stadig fra hofta i bærekraftens tegn mot bilbransjens bruk av brukte deler. Grønnvasker Fremtind? spør NBFs Knut Ole Magistad i denne kommentaren.
Fremtind: Merke-verksteder dårligst på bruk av brukte bildeler «Ikke-merkeverksteder» benytter over dobbelt så mye brukte bildeler i reparasjoner som merkeverksteder. Det viser en pilot i regi av Fremtind, som også mener at brukte deler må inngå i nybilgarantien.
Fra Bertel O. Steen til Werksta Georg Risheim slutter i stillingen som daglig leder i Werksta, og nå blir stillingen hans «splittet i to».
Vil stille strenge krav til tekniske ledere for skadeverksted 02 Harald A. Møller mener tekniske ledere vil ha en nøkkelrolle når Møller Bil nå skal starte sertifiseringsarbeidet av sine strukturskadeverksteder
- Må finne en felles målemetode for andel brukte deler Arbeidet med å definere hvordan andel brukte deler skal måles har nå høyeste prioritet hos NBF.
Varsler betydelig prisøkning: Dette sier lakk-leverandørene om utviklingen I fjor var prisøkningene på rundt 15 prosent. Ledende aktører frykter at «prisgaloppen» fortsetter i år, men peker på at nye lakk-produkter kan bidra til å bremse kostnadene.
BOS og Albjerk kjøper skade- og lakkverksted Bertel O. Steen og Albjerk Bil styrker felles-satsingen på skade/lakk på Ringerike.
MPS Bilskade vokser i Oslo-området Bilskadekjeden, som nå eies av Cary Group, kjøper et verksted og etablerer både skade og lakkvirksomhet i nytt anlegg.
Mottiltak for prisøkning i bilskade: - Omstrukturerer innkjøpsrutinene - For å opprettholde posisjonen og sikre god drift videre ruller vi nå ut et nytt konsept i alle våre avdelinger, sier Harald Rømcke i skadekjeden AutoIn Bilskade senter.
Kraftig vekst i Møller Bilskade: Trenger mange nye fagarbeidere Møller Bil har hentet ny skadeleder for det nye skadesenteret på Alnabru fra Mobile og gjort flere organisasjonsendringer innen bilskade. - Nå starter jakten på mange nye medarbeidere, sier Møller Bilskade-sjef Kurt Eskevik.
Werksta bygger nytt merke-eksklusivt anlegg i Oslo Skadeverkstedkjeden utvider i hovedstaden med etablering av et nytt verksted, hvor de skal rendyrke ett merke.
Likevel ingen «skrell» i bilglass-skader - stagnasjon i markedet Forsikringsselskapenes utbetalinger til glass-skader falt med nær 100 millioner i 2021, men ledende aktører i bilglass-bransjen tror på bedring fremover. Totalt økte erstatningene til motorvogn med drøyt 900 millioner i fjor.
RøhneSelmer etablerer skade/lakk- og logistikksenter i Drammen Et steinkast fra Bilia i Lier har Ford-forhandleren sikret seg et 12.000 kvm. anlegg for å samlokalisere flere tjenester.
Så mange biler går til oppbygging – oppsiktsvekkende store forskjeller mellom forsikringsselskapene De største forsikringsselskapene vil selge færre kondemnerte biler til oppbygging – men utgangspunktet er høyst ulikt. Hos ett selskap gikk nær 40 prosent av de innløste bilene til oppbygging i fjor, hos et annet var andelen kun 5 prosent.
Bilbransjen og bildemontørene inngår samarbeid Slik skal Norges Bilbransjeforbund og Norges Biloppsamleres Forening sørge for at norsk bilbransje blir en foregangsbransje for økt bruk av likeverdige brukte deler.
Investerer 90 millioner i gigantanlegg for bilskade, klargjøring og bilpleie Gumpen Gruppen nær dobler størrelsen på sitt nye anlegg i Sørlandsparken. I tillegg bygger konsernet et nytt bilpleie-anlegg i tilknytning til en av sine andre forhandlere.
Tesla med kraftig kapasitetsøkning på flere områder i servicemarkedet Den amerikanske elbilprodusenten tar flere grep for å styrke sin posisjon.
Gjensidige struper salg av kondemnerte biler til oppbygging – vil tilføre flere deler til skadereparasjoner Norges største forsikringsselskap tar nye grep for å tilføre flere likeverdige deler til markedet. - Vi ønsker flere reparasjoner hos våre avtaleverksteder, i stedet for kondemnasjon, sier Karoline Weidemann i Gjensidige.
7 bilbransje-konkurser i januar: Ett skade- og lakkverksted i Viken På konkurslisten for januar var det fire virksomheter som drev innen vedlikehold/service og tre som handlet med brukte biler.
Strømprisene: Ingen «strakstiltak» fra forsikrings-selskapene Gjensidige, If, Fremtind og Tryg følger både strømprisene og andre kostnadsdrivere for skade- og lakkbransjen nøye. Dette sier selskapene om situasjonen.
Skade og Lakk AS overtar Moss Billakkering AS Bilbutikk 1 selger bilskadevirksomheten til Bertel O. Steen, Dahles Auto — og seg selv.
Tesla går inn i bilskademarkedet Den amerikanske elbilprodusenten har så langt ikke engasjert seg i bilskade- og lakk i Norge. Nå tar de steget, men starter i det små.
AutoIn Bilskadesenter kjøper Østfold-verksted Bilskade-kjeden styrker representasjonen i Østlandsområdet.
Fremtind velger Cary og Carglass Cary Group og Hurtigruta Carglass blir forsikringsselskapet Fremtinds partnere på bilglass.
- Vi må øke prisene til forsikrings-selskapene Skyhøye strømpriser rammer bilskadebransjen hardt. Aktører mener det må få konsekvenser for forsikrings-avtalene.
Cary Group kjøper bilskade-kjeden MPS Bilskade Cary Group overtar 100 prosent av aksjene i MPS Bilskade.
Nytt samarbeid for flere brukte deler En avtale mellom skade- og lakk-kjeden AutoIn og Grønvolds Bildemontering skal gjøre brukte deler mer tilgjengelig ved skadereparasjoner.
- Må lytte mer til bilskadebransjen Daglig leder Bjørn-Arne Branden i Lillehammer Bilskadesenter (bildet) mener at bilskadeverkstedene nærmest er overkjørt i forsikringsselskapenes og bildemontørenes iver etter å få opp andelen bruke deler. Trond Furuli i Skade og Lakk har en noe annen tilnærming.
Kommentar: Knut Martin Breivik, NBF - Løsningene på økt bruk av brukte deler KOMMENTAR: Vårt mål er at hele bransjen og bilbruken i seg selv må bli bærekraftig. Derfor er det viktig å utarbeide løsninger, ikke bare snakke og stille krav.
Finans Norge: Viktige forutsetninger for å nå målene for brukte deler Seksjonsdirektør Arne Solum i Finans Norge har klare oppfatninger av hvor stor andelen brukte deler bør være på litt sikt, og hva de bør koste i forhold til nye.
Slik skal Gjensidige kutte utslipp med 35 prosent innen 2025 - Vi kan ikke forvente at verkstedene vil anvende brukte deler dersom de må drive detektivarbeid for å finne det de trenger, sier konsernsjef i Gjensidige, Helge Leiro Baastad.
Nytt bestillings-system for brukte deler En ny nettløsning fra Finans Norge gir rundt 2.000 verksteder enklere tilgang til «brukte, men likeverdige bildeler».
Werksta kjøper CJ Bil AS Skade- og lakkverkstedet utenfor Kristiansand er Werkstas fjerde oppkjøp i 2021.
Bilskadeverksted 02: Utsetter frist - disse tilbyr kurs Statens Vegvesen bekrefter at de har utsatt fristen for gjennomføring av obligatorisk kurs for tekniske ledere og stedfortredere. I tillegg har en ny aktør meldt seg på som kursarrangør.
Bilskade-kjede åpner stor-anlegg i Trøndelag Den merkeforhandler-eide bilskade-kjeden har vokst seg ut av lokalene, og åpner nytt anlegg med bilutleie, dekkhotell for nesten 4.000 dekk, og smart repair i samme bygg.
MPS utvider forretningsområdene – investerer i «felgfabrikk» Har planer om å etablere flere steder i landet. Her blir den første.
Intakt Bilskade vokser til utlandet Etablerer seg med fem verksteder i Sverige, og får svensk bilskadeselskap inn på eiersiden.
Stor bilskadeaktør tar utradisjonelle grep for å styrke attraktiviteten Niklas Kallis er nyansatt sjef for DK Skadesenter. Han har klare oppfatninger av hva som må til for bedre omdømmet, og dermed øke lønnsomheten for virksomheten.
Werksta fortsetter ekspansjonen: Kjøper skadeverksted i Follo - Vi kjøper et godt drevet verksted som har potensiale for videre utvikling, sier Werksta-sjef Georg Risheim.
Disse blir Nios samarbeidspartnere på service og skade/lakk Nio har sikret seg avtale med flere store bilbransjeaktører.
Disse ble kåret til årets skadeverksted av Møller Hadde så mange kandidater til «Årets medarbeider» at prisen måtte deles på to personer.
NBF: Ønsker heving av kondemnasjons-grensen velkommen – ser mulighet for mer arbeid på verkstedene NBF forventer at andre forsikringsselskap følger etter Gjensidige i å heve kondemnasjons-grensen. Nå har de nedsatt en arbeidsgruppe som skal legge til rette for økt bruk av brukte deler.
Hever kondemnasjons-grensen til 80 prosent Gjensidige går fra 60 til 80 prosent av bilens nypris for kondemnering. - Et konkret svar på at det kondemneres for mange biler i Norge, sier bærekraftsjef Karoline Weidemann.
Bavaria-forhandler med storsatsing på bilskade Daglig leder Jarl Richard Dalen i Bavaria Sør tar grep om bilskade og har leid et eksternt bygg for å satse mye tyngre på servicemarkedet.
Vraking av biler: Lanserer modell for refusjon av engangsavgiften Statens Vegvesen har sett på en løsning der forsikringsselskapene som leverer innløste kjøretøy til vraking, kan få refundert resterende engangsavgift. Samtidig påpeker de både fordeler og ulemper med løsningen.
- En milepæl i arbeidet for et skaderegister Statens vegvesen har utredet etablering av et offentlig tilgjengelig skaderegister. Bilbransjen applauderer den entydige konklusjonen.
De største i skade/lakk: Bedre marginer – men et stort skadeverksted trekker ned Kom styrket gjennom fjoråret: Her ser du hvordan 50 store bedrifter innen skade/lakk presterte i 2020.
Gigantsmell for stor bilskadeaktør Drammen Karosseri fikk et kjempeunderskudd i fjor. Dette er årsakene.
Lanserer modell for timeselvkost på bilskade og lakk Lansering av det nye verktøyet er første prioritet for nyansatt fagsjef Knut Ole Magistad i NBF.
Sterk vekst i fjor: - Er rigget for ekspansjon - Strategien om å bygge «stein på stein» begynner nå å gi uttelling og åpner for nye muligheter, sier daglig leder Harald Rømcke i bilskadekjeden AutoIn.
MPS Micropaint blir til MPS Bilskade Bilskadekjeden endrer navn og bereder grunnen for mer forretningsutvikling.
Møller Bil etablerer nytt småskadesenter i Bergen - mener det vil danne en ny «standard» Skal være i drift tidlig på nyåret.
Skade-sertifiseringer og nye forretningsområder: Porsche rigger seg for elbil-parken Fra og med neste uke vil den tyske prestisjebilprodusenten ha to sertifiserte skadeverksteder, og har dialog med flere andre. Samtidig har de ansatt en forretningsutvikler for servicemarkedet.
Enorm interesse for kompetansekurs til skadeverksted 02 Det blir etter alt å dømme tre aktører som kommer til å tilby obligatoriske kurs for tekniske ledere og stedfortredere til de virksomhetene som skal godkjennes som strukturskadeverksted. Dette er status.
Ford-importøren med ambisiøse prosjekter for servicemarkedet Ford Motor Norge er i ferd med å rulle ut to større servicemarkedskonsepter for alle sine verksteder.
- Starten på en strukturell endring i norsk bilbransje I dag starter samarbeidet mellom Intakt og Bil1Din. Nå skal de etablere en kvalitetsnorm for brukte deler. Bjarne Brøndbo spiller ballen videre til forsikringsselskapene. If utelukker ikke prisdifferensiering ved bruk av brukte deler.
Inngår stor-avtale om brukte deler:- Skal bli en ener på gjenbruk Bilskade-kjeden Intakt inngår avtale med Bil1Din om brukte deler. Kjeden har hårete mål for hvor mye de skal benytte seg av brukte deler fremover.
Vokser strategisk: Hedin kjøper karosseri- og lakkvirksomhet i Sveits - Ambisjonen er å få kontroll over det som er et strategisk viktig område i vårt tjenestetilbud, sier Hedin Automotive-sjef Marcus Larsson.
Gjensidige: Slik skal vi øke andelen brukte deler Skadebransjen mener flere sentrale spørsmål må avklares før man øker omfanget av brukte deler. - Vi har tatt en ledende posisjon i arbeidet med sirkulærøkonomi, men vil involvere bredt og løse utfordringene i samarbeid med bransjen, forsikrer Pål Hestegrei i Gjensidige.
Vil bli første klima-nøytrale bilskadekjede Har sikret seg samarbeid med Bil1Din om brukte deler og miljøfyrtårn-sertifisering.
- Sjokkerende nedgang i glass-skader Konkurransen øker, mens markedet krymper. Tall fra forsikringsbransjen viser en kraftig tilbakegang i 1. kvartal. Ledende aktører er bekymret over utviklingen.
Ny kjede: Vil vokse innen skade og lakk Toppsjef Erik Diesen i MyCar Group har klare ambisjoner for ytterligere vekst.
Kondemnering av elbiler: Disse tallene «knuser» mytene - foreløpig Her deler If og Gjensidige erfaringene med kondemnasjon av elbiler – og tanker om utviklingen videre.
Mange uavklarte spørsmål rundt skadeverksted 02 Bilbransjen er foreløpig i villrede for hvilke krav til skal stilles til tekniske leder og stedfortreder for de bedriftene som skal godkjennes som bilskadeverksted 02. Her er de foreløpige svarene.
Gjensidige: Vil styre oppdrag til «grønne verksteder» Forsikringsgiganten varsler en kraftig styring av oppdrag til bilverksteder som prioriterer miljøvennlige reparasjoner.
Forhandler-konsern bygger storanlegg for skade og lakk En av landets største bilforhandlergrupperinger bygger nytt og samler mesteparten av sin bilskade- og lakkvirksomhet i ett stort anlegg. Forhandleren får kapasitet langt ut over å dekke egne behov.
Derfor har så få søkt godkjenning som strukturskade-verksted Så langt er det kun et fåtall verksteder som har søkt godkjenning som skadeverksted 02. Bilbransjen har en stor bekymring.
Tesla: Tillater ikke brukte deler - «veier opp» på andre måter Den amerikanske elbilprodusenten har en svært steil holdning til å benytte brukte deler ved skadereparasjoner. De har like fullt et konkurransefortrinn fremfor andre elbilprodusenter.
Ripe i lakken for Sullands skadearbeid – konsernet forklarer Statens vegvesen har etter tilsyn gitt to av Sullands forhandlere pålegg og advarsel. I ett av tilfellene ble verkstedet pålagt å reparere skaden på nytt. Konsernet har tatt grep.
Bavaria bygger nytt i Haugesund – samlokaliserer dekkhotell og MPS Micropaint Åpner nytt anlegg for smart repair og stort dekkhotell.
Bilglass-kjeden Cary Group inn i skade/lakk i Norge Cary Group (tidligere Ryds Bilglass) har kjøpt 80 prosent av Skadevekk Holding, eierselskapet til Quick Car Fix-verkstedene.
Cary (Ryds Bilglass) går inn i skade/lakk Bilglass-kjeden har tatt et strategisk grep for å bredde ut virksomhetene i Norge, Sverige og Danmark.
Storforhandler bygger kjempeanlegg for servicemarkedet En av hovedstadens største forhandlere etablerer et 4.500 m² stort bilanlegg i nabokommunen.
Skal lansere timeselvkost-modell for skade og lakk Anslagsvis 15 prosent av norske skade og lakkverksteder er i stand til å beregne sin egen timeselvkost. Det vil NBF gjøre noe med.
- Forsikringsbransjen kan ikke sette premissene Bilbransjen er ikke kritisk til brukte deler, men viktige forutsetninger er ikke ivaretatt, mener Norges Bilbransjeforbund. Her er hva som må være på plass for lykkes.
Kommentar: Trygve Larsen, BB24 Pinlig lav andel gjenbruk av bildeler KOMMENTAR: Norge innehar jumboplassen i Skandinavia når det kommer til bruk av brukte deler. Heldigvis er det krefter på gang som arbeider for å få opp gjenbruket.
Brukte deler: - Alle parter må tjene på det Med prosjektet «Bærekraftig bilreparasjon» setter Norges største verkstedkunde gjenbruk av karosserideler høyt på dagsorden. - Det er et stort potensial og betydelig gevinst å hente, sier Karoline Weidemann i Gjensidige.
Har klare mål om mer bruk av brukte deler I perioden fra 2018 til 2020 har forsikringsselskapet If økt bruken av brukte deler med rundt 40 prosent, målt i verdi. Det stopper ikke der, ifølge Vidar Brustad.
Kommentar: Tor Simonsen, NBF - I ferd med å nå en grense KOMMENTAR: Når forsikringsselskapene i praksis krever betingelser som reduserer nåværende inntektsnivå betraktelig, signaliserer de manglende anerkjennelse av den faktiske utviklingen.
BB24-undersøkelse Skade/lakk-verkstedene: Liten aksept for strengere krav Økte krav fra myndigheter og bilprodusenter gir høyere kostnader, men gjenspeiles i liten grad i betingelsene fra forsikringsselskapene. Det mener flertallet av skade/lakkverkstedene i Bilbransje24s ferske undersøkelse. De aller fleste sier likevel at de har et godt forhold til selskapene.
BB24-undersøkelse Stigende optimisme i skade/lakk-bransjen Halvparten av verkstedene innen skade/lakk melder om lavere aktivitet enn normalt, men det er tydelig forskjell på øst og vest i landet. Flere tror på bedring i 1. kvartal neste år.
Holgers omorganiserer: - Vi får færre, men større kunder Holgers omorganiserer: - Vi får færre, men større kunder
Glassbransjen: Mener DBS er utdatert Flere av aktørene i bilglassbransjen mener DBS er utdatert, og at det trolig er forklaringen på at det brukes andre systemer for fakturering og innrapportering av glass-arbeid til forsikringsbransjen.
Vil rydde opp i taksering av glass-skader En samlet bilbransje har nå skrevet brev til alle forsikringsselskapene og Finans Norge hvor man ber om at det blir en enhetlig behandling av glass-arbeid.
Ønsker tidverk for lyktereparasjoner Fagsjef Tor Simonsen i NBF etterlyser mer reparasjoner av dyre lykter på moderne biler, men det fordrer tidsstudier som kan legges inn i DBS.
Vil gi CAB Plan reell konkurranse Byx Digital har kjøpt opp et eksisterende digitalt planleggingsverktøy, som skal gi skade og lakkbransjen et reelt alternativ.
Drammen Karosseri selger avdeling til Albjerk Har jobbet vegg-i-vegg i mange år. Nå overtar Albjerk Bil Drammen AS lakkavdelingen til Drammen Billakkering.
Dette er de største utfordringene med skadereparasjon av elbiler Hvordan påvirkes markedet for skadereparasjoner av stadig flere elbiler? Her er svarene NBF og den norske skadebransjen gir i forbindelse med en internasjonal undersøkelse i regi av ICDP.
Bilbransje24-undersøkelse Verkstedene: Har hentet inn omsetning og resultat - tror på fortsatt vekst Situasjonen på norske verksteder er i ferd med å bli normalisert - og vel så det. Det er imidlertid noe forskjell for de som driver med mekanisk arbeid og skade/lakk, viser denne «situasjonsrapporten» fra Bilbransje24.
BMW med krafttak på servicemarkedet Nå skal hele nettverket får en stor oppgradering av kompetansen knyttet opp til karosseri-struktur og høyspentteknikk.
Frydenbø og Kverneland fusjonerer bilskade-virksomhetene Ønsker å bli en nasjonal og ledende aktør på skade og lakk.
Tesla utvider skade-nettverket Den amerikanske elbilprodusenten har fått flere nye partnere på bilskade. Se listen her.
Spår høyere aktivitet i servicemarkedet En rekke aktører i bilbransjen er samstemte i at bilbransjen i sommer vil få stor drahjelp av at nordmenn skal ferie i eget land, med bil.
Økt tilsyn med bilverkstedene Statens Vegvesen har en ambisjon om å øke antall kontroller av norske bilverksteder betydelig.
Strukturskader: Disse bilmerkene stiller klare krav Tesla og Møller er blant dem som har klare og til dels strenge krav til de bilskadeverkstedene som skal utbedre strukturskader.
Enorme sprik i krav til bilskadereparasjoner Hvilke krav norske bilimportører stiller til de som skal utbedre strukturskader på biler varierer fra nær ingenting til detaljerte sertifiseringskrav på en rekke punkter.
BOS Brobekk: Kuttet ståtiden på skadeverkstedet fra 12 til 5 dager På et drøyt år har ståtiden på skadeverkstedet til Bertel O. Steen Brobekk falt betraktelig. Dette er «hemmeligheten».
If forlenger 2-dagers kreditten Forsikringsselskapet vil fortsatt bidra til styrking av likviditeten hos verkstedene.
Nedgangen flater ut i bilskade Ferske tall fra Finans Norge viser at skade- og lakkbransjen nå opererer på et stabilt nivå. Se tallene her.
Tror på store endringer i bilskade og lakk Asgeir Elvstedt, toppsjefen i Holgers, mener det er flere forhold som vil resultere i at bilskadebransjen vil stå foran betydelige endringer.
Nedgangen i antall skadetakster flater ut – nå begynner problemer med deleleveranser Forrige uke var stabil for skadeverkstedene målt i antall takster gjennom DBS, viser ferske tall fra Bilskadekontoret til Finans Norge. Samtidig melder flere større aktører innen bilskade at det minker med tilgang på deler.
Stor nedgang i skadetakster Antall takster gjennom DBS-systemet falt forrige uke med 26 prosent i forhold til normalnivået. NBF frykter at utviklingen vil forsterke seg fremover.
Bilbransje24-undersøkelse Skade-/lakkbransjen: Foreløpig minst dramatisk Aktørene i bilskade og lakk er så langt mindre påvirket av krisen enn de øvrige aktørene som har deltatt i Bilbransje24s undersøkelse. Se hele undersøkelsen her.
Stort fall i antall skadetakster En større aktør i bilskadebransjen melder om nær halvering av antall takster.
Porsche med offensive planer for servicemarkedet Porsches servicemarkedsdirektør Øyvind Duvaland sier at det nå jobbes på mange områder for å løfte hele organisasjonen til et mye høyere nivå.
Har ryddet opp etter rekordtap Etter å ha tapt store summer er Cognia-konsernet i ferd med få DK Skadesenter tilbake på pluss-siden etter en kraftig snuoperasjon.
Så mye høyere er snittskaden på elbil Trond Furuli ved Skade og Lakk AS i Fredrikstad har gjort noen interessante beregninger rundt snittskader på elbil. Se tallene her.
Stiller klare krav til avtaleverkstedene Forsikringsselskapet Fremtind har jobbet mye med profesjonalisering av sine innkjøp. Det betyr mye for hvilke skadeverksteder som får avtale med selskapet.
Rekordhøy skadefrekvens for elbiler Skadefrekvensenen for elbiler økte i fjor. Tesla troner suverent på topp i skadestatistikken. Se alle elbil-merkene her.
- Nye prosesser vil redusere arealbehovet vesentlig Tommy Knudsen i Lakkspesialisten mener at et riktig dimensjonert skade- og lakkanlegg er viktigere enn noen gang for å sikre god lønnsomhet.
De beste skade og lakkverkstedene i regi av If For første gang har forsikringsselskapet kåret de de mener er det beste samarbeidsverkstedene innenfor bilskade og lakk.
If: - Dyrere snittskader i fjor Vidar Brustad i If la fram en rekke interessante tall for utviklingen innen skademarkedet på selskapets skadekonferanse i dag.
MPS utvider - kjøper skadeverksted på Fornebu MPS tar over skadeverksted på Fornebu og samokaliseres med en bilglasskjede.
Sulland Gruppen kjøper Bilskadesenteret Harstad Sulland Holding har overtatt alle aksjene i Harstads største skade- og lakkverksted.
Han skal lede det nye forretningsområdet Møller Bil Skade Kurt H. Eskevik blir leder for det nye forretningsområdet Skade, med til sammen rundt 300 årsverk innen skade/lakk i Møller Bil.
- Verden er i endring og vi må endre oss med den «Bilbransjens dager» er NBFs nye konferansekonsept. Slik skal de fange hele bilbransjen.
Ny verkstedforskrift kan gi dramatisk endring - Dette er en kraftig innstramming og noe helt nytt, mener Tor Simonsen i NBF.
Dette er Kvernelands nye partner for bilskade i Oslo Bilforhandlerkjeden har signert avtale med stor skadekjede.
Store planer for Telemarks største bilskadeverksted Star Bilskade i Skien fikk i fjor en kraftig omsetningsvekst som følge av en ny stor aktør inn på eiersiden. Nå skal virksomheten utvides betydelig.
Werksta: Skal være en nasjonal kjede i løpet av neste år Werksta vil satse ytterlige på Tesla, og har et mål om å eie et titalls skadeverksteder i Norge innen utgangen av 2020.
Flere nye skadeverksteder for Tesla Den amerikanske elbilprodusenten utvider med et verksted, men flere er nå i prosess med å søke godkjenning.
168 bilbransje-konkurser i 2019 - se listen her Antall konkurser blant bedrifter i bilbransjen økte med 6 prosent i fjor. Denne oversikten viser at en tredel av konkursene var innen omsetning av brukte biler.
Møller Bil skiller ut bilskadevirksomheten Landets største bilforhandlerkjede tar grep for å styrke seg innen bilskade og lakk.
Omstrukturerer DK Bilskadesenter Cognia-konsernet gjør store grep i selskapet de overtok fra Terje Stykket tidligere i år.
- Ikke gode nok betingelser for skadeverkstedene Avtalene som bilskadeverkstedene gjør med forsikringsselskapene er ofte ikke gode nok, mener NBF. Derfor har de laget en veileder som skal gjøre verkstedene til bedre avtaleforhandlere.