Elbilforeningen: SV bør ta omkamp om avgiftene på fossilbiler i budsjett-forhandlingene Fossile småbiler må «fikses» i statsbudsjettet. Dette markedet bør forsvinne i 2025, mener Christina Bu i Elbilforeningen, og maner SV til kamp.
Finansdepartementet innrømmer feil: Må korrigere vektavgiften I statsbudsjettet for 2025 foreslo Regjeringen å øke vektavgiften for personbiler med nær 11 prosent. - Det har skjedd en feil, innrømmer Finansdepartementet til Bilbransje24.
OFV: Vektavgiften øker med nær 11 prosent - se engangs-avgiften på alle bilmodeller i 2025 her Regjeringen oppgir i statsbudsjettet for 2025 at avgiften for egenvekt oppjusteres med 3 prosent. Dette er ikke riktig, påpeker OFV - som nå har oppdatert sin avgiftskalkulator med de foreslåtte endringene i engangsavgiften i 2025 på alle nye person- og varebiler.
NBF: - Takk, Trygve - Vi ønsket oss lite, og er blitt hørt, sier Ida Krag, leder næringspolitikk i NBF.
Elbilforeningen: - Det er rett og slett harry - Regjeringen burde gjort mer for å dra 2025-målet i havn, mener Elbilforeningen.
NAF: - Riktig å holde rimelige elbiler moms-frie NAF ser lyspunkter - men mener endringene i trafikkforsikringsavgften er «uforståelige».
BIL: - Et statsbudsjett i tråd med våre innspill BIL-direktøren er fornøyd med at det ikke innføres nye avgifter eller økt moms, men er samtidig skuffet over at Norge ikke ønsker å gjenbruke sin egen suksessoppskrift.
Møller: - Statsbudsjettet åpner for fossilbil-comeback Vurderer å ta tilbake populære fossilbil-modeller fra Volkswagen i det norske markedet.
NBF: - Godt nytt for bilbransjen i statsbudsjettet Det aller viktigste for våre medlemmer er at folk får bedre råd. Nå øker kjøpekraften, og det er mye viktigere enn avgiftsdesimaler.
Lite endringer i bilavgiftene - kutter i «årsavgiften» for bensin- og dieselbiler Dette er forslagene til endringer i de bilrelaterte avgiftene i statsbudsjettet for 2025.
Revidert nasjonalbudsjett: - Håndsrekning til de lette el-varebilene KOMMENTAR: - Vi burde fått en helhetlig satsing på utslippskutt fra nyttekjøretøyene, og får i stedet drypp fra små, fragmenterte løsninger, skriver Ida Krag om dagens enighet om revidert nasjonalbudsjett.
NBF om revidert: - Skuffende på leasing - gode signaler på elbil-moms KOMMENTAR: - Politisk ledelse i Finansdepartementet har, til tross for flere henvendelser, ikke ønsket møte med bransjen. Det er beklagelig, skriver Ida Krag i Norges Bilbransjeforbund.
- Endelig fjernes elbil-hinderet i leasing Det reviderte statsbudsjettet er en positiv dreining, mener Elbilforeningen.
Dette blir avgiftene på alle bilmodeller i 2024 - etter budsjettforliket OFV har laget en avgiftskalkulator som viser endringene i engangsavgiften fra 2023 til 2024 på alle nye person- og varebiler etter helgens budsjettforlik.
Slik blir refusjonen ved bruktbil-eksport i 2024 Fra 1. januar blir det gjort en sentral endring i refusjonsordningen ved eksport av brukte biler.
Budsjett-enighet: CO2-komponenten i engangsavgiften øker - for både person- og varebiler Budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og SV innebærer noen endringer i bilavgiftene i forhold til det som ble foreslått i statsbudsjettet for 2024.
Dette er (var) ladbar hybrid-markedet i Norge På det meste var mer enn hver femte nye personbil en ladbar hybrid. For flere merker har disse bilene nærmest vært «livlinen». Nå går en æra mot slutten.
Opp mot 80.000 kroner dyrere: Dette kan bli 2024-avgiftene på de ladbare hybridene Neste år ligger an til å bli de ladbare hybridenes svanesang.
Kalkulator: Dette blir avgiftene på alle bilmodeller i 2024 OFV har laget en avgiftskalkulator som viser endringene i engangsavgiften fra 2023 til 2024 på alle nye person- og varebiler - dersom regjeringens forslag til statsbudsjett blir vedtatt.
Møller: - Skuffet over firmabilskatten Møller Mobility Group er lettet over at regjeringen ikke foreslår skjerpelser i elbilavgiftene, men er skuffet over at man ikke har funnet gode løsninger for å elektrifisere markedet for firma- og leiebiler.
- Moralsk og juridisk uholdbart - Enkelte brukere får en overbeskatning på over 100 prosent. Det er både moralsk og juridisk uholdbart, sier Jan Traaseth i Motor Gruppen.
Elbilforeningen: - Oppgitt over «fossilrabatt» i milliardklassen - Uforståelig at man gir avgiftslette for å eie en Porsche Cayenne, men ikke til en eier av Nissan Leaf., sier Elbilforeningen. Reduksjonen i trafikkforsikringsavgiften gjør dem oppgitt.
Statsbudsjettet: Dette er endringene i bil-avgiftene Vektfradraget for ladbare hybrider fjernes, årsavgiften reduseres og drivstoff-avgiften foreslås økt. Bilimportørene ble ikke hørt i sine ønsker om reduksjoner i firmabilbeskatningen for elbiler.
Budsjett-lekkasje: Senker årsavgiften - øker drivstoff-prisene Regjeringen legger opp til å gjøre små justeringer på avgifter rundt eierskap av bil, ifølge Aftenposten. BIL-direktør Erik Andresen håper på én viktig endring til.
Ladbare hybrider: Så mye dyrere blir bestselgerne - Vi forventer en lignende effekt på salget som det vi så før avgiftsøkningen på elbiler i slutten av 2022, sier Volvo-importøren. En rekke populære bilmodeller får store avgiftsøkninger neste år.
Avgifts-sjokk for ladbare hybrider Regjeringspartiene og SV er enige om å fjerne vektfradraget for ladbare hybrider allerede fra neste år. For markedslederen Toyota RAV4 betyr det flere titusener i økte avgifter.
Avklaring: Registrerings-tidspunktet avgjør elbil-momsen Skattedirektoratet slår fast hvilket tidspunkt som avgjør om elbilen blir moms-pliktig.
Dette blir avgiftene på alle bilmodeller i 2023 OFVs avgiftskalkulator er nå oppdatert med de siste endringene fra forliket i statsbudsjettet. Her ser du hvor mye engangsavgiften øker fra 2022 til 2023 på alle nye person- og varebiler.
Overgangsordning: Avklaring om moms på leasing av nyttekjøretøyer For personbilene har det vært klart at det ikke blir moms på leien for elbiler som er leaset før 1. januar 2023. Nå har Finansdepartementet avklart at overgangsordningen også skal gjelde nyttekjøretøyer.
Budsjett-enighet: Dette blir endringene i bilavgiftene Budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og SV innebærer noen få endringer i bilavgiftene i forhold til det som ble foreslått i statsbudsjettet for 2023.
- SV bør legge ideologien bort og ta til fornuft KOMMENTAR: Det er helt unødvendig å fjerne vektfradraget helt allerede nå. 2025-målet vil nås uansett, skriver NBF-direktør Stig Morten Nilsen i denne kommentaren.
SV: Vil skrote elbil-avgifter - og slik vil de gjøre fossilbiler dyrere SVs alternative statsbudsjett går mot regjeringen på flere punkter – men momsgrensen for elbiler beholdes.
Moms på elbiler: Ny vektavgift «utvider» 500.000-kroners grensen Dette er hva som skjer med momsen når kjøpesummen - inkludert den nye vektavgiften - passerer en halv million.
Kalkulator: Dette blir avgiftene på alle bilmodeller i 2023 OFV har laget en avgiftskalkulator som viser endringene i engangsavgiften fra 2022 til 2023 på alle nye person- og varebiler - dersom regjeringens forslag til statsbudsjett blir vedtatt.
OFV-direktøren:- Bilsalget kan ende på 2010-nivå neste år Beregninger OFV har gjort viser at provenyet fra bilavgiftene kan bli doblet i 2023. - Samlet sett kan vi si at den delen av statsbudsjettet som omhandler bilavgiftene, ligner på en katastrofe, sier Øyvind Solberg Thorsen.
- En bråbrems for det grønne skiftet KOMMENTAR: - For nybilsalget totalt sett kan følgene bli betydelige, sier Ida Krag i Bilimportørenes Landsforening om det foreslåtte statsbudsjettet for 2023.
Firmabil-smell: - 43 prosent «overbeskatning» Forslaget i statsbudsjettet for 2023 rokker ved prinsippet om at firmabil-beskatning skal tilsvare private driftskostnader, mener Jan Traaseth i Motor Gruppen. Så mye øker den neste år.
Elbilforeningen: - Vi har fått en ren «diesel-regjering» - Her kommer all elendigheten samtidig, oppsummerer generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
BIL: - Reagerer kraftig på engangsavgift på elbiler - Det veldig uheldig at regjeringen foreslår å innføre engangsavgift på elbiler, samtidig med at elbiler over 500.000 også får merverdiavgift.
NAF: - Håpløst med rekkeviddeavgift på elbiler - Regjeringen kortslutter elbilsatsingen, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Store endringer i engangsavgiften Ny vektavgift, moms og full omregistreringsavgift for elbiler. Dette er de viktigste endringene i de bilrelaterte avgiftene i forslaget til statsbudsjett for 2023.
Bekreftet: Moms på elbiler over 500.000 Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV har kommet til enighet om revidert nasjonalbudsjett.
SV: Vil ikke støtte regjeringens moms-forslag på elbiler - Dette er et løftebrudd fra regjeringen, sier SVs Kari Elisabeth Kaski, som ønsker en helt annen innretning på innfasingen av moms på elbiler.
Bertel O. Steen om elbil-moms: - En ryddig modell Konsernsjef Harald Frigstad i Bertel O. Steen synes elbil-momsen kommer for tidlig, men stiller seg positiv til modellen som er foreslått.
NBF: - Elbil-momsen er absurd Bilbransjeforbundet er mildt sagt oppgitt over manglende forutsigbarhet.
Møller: Oppsiktsvekkende elbilregning fra regjeringen - Dersom regjeringen virkelig med viten og vilje struper elbilveksten nå, er det oppsiktsvekkende, sier administrerende direktør Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller.
BIL: Løftebrudd for elbilene - Vi har en forventing om at SV vil prioritere dette i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett, sier Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening.
Bekreftet: Innfører moms for elbiler - slik blir den nye ordningen Tilskuddsordningen erstatter momsfritaket - skal «speile moms-fritak» opp til 500.000 kroner.
Elbilforeningen: En ubegripelig dårlig idé - Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede klimatiltak, sier Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu.
NRK: Regjeringen fjerner moms-fritak for elbil, innfører tilskudds-ordning Tilskuddsordningen skal speile momsfritak for kjøpsbeløp opp til 500.000 kroner.
Ladbare hybrider: Så mye av avgiftsøkningen har importørene lagt på bilprisen Mens noen bilimportører har løftet bilprisen tilsvarende avgiften – og vel så det – har andre valgt å «sponse» deler av økningen. Dette er det nye prisbildet for de 25.000 nye ladbare hybridene som importørene forventer å selge i 2022.
- En smak på den nye normalen - Bilbransjen står nå overfor et betydelig skifte, skriver Ida Krag i Bilimportørenes Landsforening i denne kommentaren.
Harald A. Møller: - Setter vår lit til SV Norges største bilimportør reagerer på at firmabilfordelen for elbiler foreslås fjernet. De frykter nå at den nye regjeringen tar grep som kan gjøre at 2025-målet blir vanskeligere å nå.
Elbilforeningen: Lettet, men skuffet - Det er uforståelig at det eneste nye grepet i elbilpolitikken er å fjerne elbilfordelene i firmabilbeskatningen, sier leder i Elbilforeningen, Christina Bu.
BIL: - Blir straffet for ha gjort et riktig valg At det nå ligger an til «momsfrie» elbiler i hele 2022, er positivt. Erik Andresen har derimot betydelige problemer med å forstå flere av de andre forslagene i Støre-regjeringens statsbudsjett for 2022.
Opprettholder forslaget om avgiftsøkning for ladbare hybrider Her er Støre-regjeringens forslag til endringer i Statsbudsjettet for 2022.
- Forventer at regjeringen utsetter avgiftsendringen - En helt urimelig prisøkning på flere titusener for mellom 15.000 og 20.000 ladbare hybridbiler som allerede er bestilt, endrer ikke kjøpsadferd. Vi forventer at den nye regjeringen lytter til våre innspill, sier NBF-sjef Stig Morten Nilsen. Det er en samstemt bilbransje som stiller til høring i Stortingets finanskomite tirsdag.
- En forutsigbar bilpolitikk burde være et minimum KOMMENTAR: Forslaget til Statsbudsjett gav bilbransjen en skikkelig nesestyver. I regjeringserklæringen til Ap og Sp er det derimot lite nytt å spore. Spørsmålet er hva vi har i vente - både på kort og lang sikt, skriver Egil Steinsland i NBF.
Avgiftene på alle bilmodeller i 2022 Kalkulatoren fra OFV gir engangsavgiftene for alle nye biler på det norske markedet i 2022.
Toyota RAV4 øker med over 40.000 kroner: - Svært skuffende Toyotas bestselger rammes hardt av det nye budsjettforslaget fra den avtroppende regjeringen.
Møller: - Håper at elbil-politikken får leve videre på vei mot målstreken - Vi har nå hatt åtte år med en elbilpolitikk som har virket, sier Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby - som samtidig foreslår mulig tidspunkt og bunnfradrag for innføring av elbil-moms.
Statsbudsjettet: Øker rekkevidde-kravet på ladbare hybrider, full omregistrerings- og trafikkforsikrings-avgift for elbiler Dette er de viktigste endringene i de bilrelaterte avgiftene i den avtroppende regjeringens forslag til statsbudsjett for 2022.
Ingen endringer i bilrelaterte avgifter i revidert statsbudsjett Regjeringen gjør ingen endringer i bilavgiftene i sitt reviderte statsbudsjett, som ble lagt frem i formiddag.
FrP: - Dette er en krigserklæring Regjeringens forslag er et angrep på en allerede inngått avtale, mener Morten Stordalen i FrP. Norges Bilbransjeforbund forventer også kamp om bilavgiftene før budsjettet blir vedtatt.
Statsbudsjettet: Nær 1 milliard mer fra bilrelaterte avgifter - dette er de viktigste endringene Her er de viktigste endringene i de bilrelaterte avgiftene i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021.
Statsbudsjettet: Dette forventer bilimportørene Dette er temaene BIL-direktør Erik Andresen vil følge ekstra med på i morgen.
Revidert budsjett: Utsetter innføring av WLTP for varebiler I tråd med bilbransjens ønsker vil NEDC-verdier bli benyttet i fastsetting av engangsavgift ut 2020. Men det legges ikke opp til justering av satsene.