Glass-skader i 3. kvartal: - Nå må merkeforhandlerne «opp i ringene» Merkeforhandlerne leverer gjennomgående lavere reparasjonsandeler enn bilglass-kjedene. De må også vurdere sin strategi på prisingen, om de ønsker å bli konkurransedyktige på dette forretningsområdet, mener et av de største forsikringsselskapene.
Disse selskapene vokser mest på bilforsikring Bilbestanden har endret seg lite, men styrkeforholdet mellom forsikringsselskapene er i stadig utvikling. Dette har skjedd det siste året.
Bilforsikring: Nybil-marked på 11.500 - opptur med Møller-merkene Møller leverte mer enn hver fjerde personbil, mens Tesla trådte noe tilbake. Merkenes prestasjoner preger også forsikringsselskapenes markedsandeler på nye biler i oktober.
Nok en Tesla-måned løftet Tryg/Enter - og nybil-markedet til nær 13.000 i september Over 4.200 nye Tesla satt tydelig preg på forsikringsselskapenes markedsandeler på nye biler.
Flere glass-skader i 2. kvartal - så stor andel repareres Reparasjonsandelen øker og glasskjedene leder an, ifølge forsikringsselskapene. - Kostnadene på ruteskift har økt vel mye siste året, og da spesielt hos merkeverkstedene, sier en av de største.
Toyota og Volkswagen trekker opp Gjensidige - ett mindre selskap med boost i mai Med Tesla nede på 4. plass ble det en tøffere måned for Tryg/Enter, mens spesielt ett merke satt fart på Protector.
Færre ruteskader - men flere skiftes Alle de fem store forsikrings-selskapene hadde nedgang i antall ruteskader, men bare ett av dem kunne notere en bedring i reparasjonsandelen i 1. kvartal.
Volkswagen ga Gjensidige-boost - Volvo løftet If/Volvia i april Slik fordelte selskapene forsikring av nye personbiler i april - som av flere grunner endte 25 prosent over fjoråret.
Så mye «blir igjen» av nybil-andelen Merkeavtaler gir forsikringsselskapene førstelinje-tilgang til stort volum og mulighet for høy markedsandel på nye biler. Men selskapene klarer i ulik grad å holde på sine nybilkunder, viser denne analysen. Her ser du også bevegelsene på de 12 største bilmerkene siste år.
Nytt bruktdel-samarbeid: Åpner for bruk på helt nye Møller-biler Tryg og Harald A. Møller inngår nytt samarbeid om brukte deler.
Nybil-forsikring i mars: Halvering fra i fjor - Tesla trekker lasset for Tryg/Enter Hver fjerde nybil ble forsikret hos Gjensidige i mars. If ble nummer to, mens Tryg/Enter dominerte på Tesla.
Kraftig økning i ruteskader: - Flere burde repareres Reparasjonsgraden økte markant hos alle de fem største forsikringsselskapene i 4. kvartal. - Men det kunne ha vært reparert betraktelig mer, sier Vidar Brustad i If og forklarer her hvorfor.
Tesla trekker Enter opp - men Gjensidige og If «holder unna» Et nybilmarkedet på i overkant av 5.100 nye personbiler, hvor noen bilmerker leverer litt mer enn andre, preger også markedsandelene på forsikringsstatistikken i januar.
Kampen om nybil-kundene: Ulik uttelling for forsikrings-selskapene Det er stor forskjell på hvor mye et forsikringsselskap får ut av merkeavtalene med bilimportørene. Her ser du markedsandelene selskapene oppnådde på de 30 største bilmerkene i fjor.
Toyota-spurt ga Gjensidige-løft i desember - If passerte Enter «på målstreken» i 2023 Gjensidige ble med god margin «Norges største på forsikring av nye biler i 2023», men det ble en tett kamp om sølvet. Slik fordelte de 20 største forsikringsselskapene bilmarkedet i fjor.
Forsikring: Høy nybilandel - men hvor mange «blir igjen»? Merkeavtaler og gratismåned gir høy markedsandel på nye biler for flere av forsikringsselskapene. Men hvor mange blir igjen, når «lokkeperioden» er over? Her ser du bevegelsene på de 12 største bilmerkene siste år.
Toyota-spurt løftet Gjensidige i november - If nærmer seg Enter Bak Gjensidige krymper avstanden mellom Enter og If. LeasePlans forsikringsselskap Euro Insurance, som er sterke på Møller-merkene, leverte også bra i november.
Møller velger tre partnere: Gjensidige, Tryg/Enter - og «comeback» for If Volkswagen Møller Bilfinans har valgt tre samarbeidspartnere for merkeforsikring i Møller Mobility Group. Gjensidige og Tryg/Enter fortsetter - i tillegg gjenoppstår samarbeidet med If.
Glass-skader: Vanskelig å løfte reparasjonsandelen Antall glass-skader øker og ambisjonen er at andelen som repareres også skal opp. Dette er utviklingen hos de største forsikringsselskapene så langt i år.
Gjensidige drar fra med Toyota - men fortsatt If-vekst i oktober Bak Gjensidige, som har festet grepet som Norges største forsikringsselskap på nye biler i 2023, tetter det seg mellom Enter og If.
Enter «holder grepet» på Tesla - Volvo og Ford løfter Volvia/If Tryg/Enter har så langt i år 62 prosent markedsandel på nye Tesla, mens Gjensidige har grepet om Toyota-kundene og 8 av 10 Volvo-kjøpere forsikres hos If/Volvia. Slik fordelte selskapene markedet i september.
Gjensidige rykker fra i kampen om «Norges største» Høye Tesla-, Toyota- og Volkswagen-andeler av utleveringene satt også preg på fordeling av markedsandeler på forsikringsstatistikken denne måneden.
Gjensidige fester grepet på Møller-merkene - Tesla trekker opp Enter I fjor var det If, men nå er Enter det nærmeste selskapet til å utfordre Gjensidige om å være «Norges største forsikringsselskap på nye biler». På brukte biler er det flere om beinet, men ingen som truer markedslederen.
Flere biler til demontering - bare ett forsikrings-selskap prioriterer oppbygging Trenden hos de de største forsikringsselskapene er tydelig. Andelen av innløste biler som går til demontering fortsetter å øke. Ett selskap har valgt å tenke annerledes.
Glass-skader: Klar trend hos «de fire store» i år - Tallene fra forsikringsselskapene stemmer godt med det vi har sett i markedet så langt i 2023, sier Jan Terje Johansen i Riis Bilglass.
Gjensidige på topp i april - Tryg vokser på Møller-merkene Enter er tilbake i «hverdagen» etter Tesla-boosten i mars, mens flere andre selskap løfter seg godt i april.
Forsikring: Høy andel på nybil – så mye «blir igjen» Med merkeavtaler og gratismåned løftes markedsandelen på flere av forsikringsselskapene ved kjøp av ny bil. Men hvor mange blir igjen, når «lokkeperioden» er over?
Forsikring: - NBF-utspillet er et steg tilbake De største forsikringsselskapene synes lite om at NBF oppfordrer verkstedene til å endre vilkårene i avtalene om brukte deler.
Teslas merkepartner Tryg: - Ikke bærekraftig å kjøpe alle deler nye Tryg har en tydelig konsernstrategi for bærekraft og setter klare krav til sine leverandører - også på gjenbruk av deler. Dette sier selskapet om dialogen med Tesla.
Bilforsikring: Gjensidige størst i mai - If fortsatt foran hittil i år Det drar seg til i kampen om å bli Norges største på forsikring av nye biler i 2022.
Gjensidige gjør comeback på toppen og Volvo gir Volvia-løft i april Etter 11 strake måneder som Norges største forsikringsselskap på nye biler, måtte If «abdisere» for Gjensidige i april. Med Volvo som største personbilmerke denne måneden ble det også sterke tall for Volvia.
Så mange biler går til oppbygging – oppsiktsvekkende store forskjeller mellom forsikringsselskapene De største forsikringsselskapene vil selge færre kondemnerte biler til oppbygging – men utgangspunktet er høyst ulikt. Hos ett selskap gikk nær 40 prosent av de innløste bilene til oppbygging i fjor, hos et annet var andelen kun 5 prosent.
If ble «Norges største på forsikring av nye biler i 2021» - Gjensidige klar nummer 1 på brukte If og Gjensidige er desidert størst, men det var Codan som økte mest i forsikring av nye biler i fjor. Ingen vokste mer enn Storebrand på brukte. Slik fordelte de 20 største forsikringsselskapene bilmarkedet i fjor.
Nytt samarbeid for flere brukte deler En avtale mellom skade- og lakk-kjeden AutoIn og Grønvolds Bildemontering skal gjøre brukte deler mer tilgjengelig ved skadereparasjoner.
Bilforsikring i juni: Tesla løfter Codan - If størst foran Gjensidige på nybil If ble for andre måned på rad det største selskapet på nye biler i juni og krympet avstanden opp til Gjensidige hittil i år. Her er status for de 20 største på forsikring av både nye og brukte biler i første halvår.
If holdt unna for Gjensidiges sluttspurt - Enter med skrell i desember Gjensidige leverte sterkt i desember, men If ble likevel Norges største forsikringsselskap på nye biler i 2020. Selv med en svak avslutning hadde Enter mest fremgang på årsbasis. Blant de mindre selskapene var det Volvia, Codan og Storebrand som avsluttet 2020 best.
If tilbake på topp If leverte en sterk måned på nye, men ikke minst på brukte biler i november. Dermed økte de avstanden til Gjensidige i kampen om "Norges største forsikringsselskap på nye biler" i 2020.
Gjensidige størst på nybil - årsbeste for If på brukte Det drar seg til i kampen om å bli «Norges største forsikringsselskap på nye biler» i 2020. Avstanden mellom If og utfordrer Gjensidige fortsetter å krympe. Her er status for de 20 største selskapene på forsikring av både nye og brukte biler så langt i år.
Bilforsikring: Gjensidige størst - svakere måned for Enter Etter en sterk sommer, falt If noe tilbake og måtte se seg slått av Gjensidige på nye biler i august. Se forsikringsselskapenes prestasjoner både i ny- og bruktbilmarkedet her.
KLP vokste mest i 4. kvartal - skal bli enda større på bilforsikring Forsikret bilbestand krympet, men hos de mindre selskapene KLP og Storebrand vokste porteføljen betydelig i siste kvartal i fjor. Bare Fremtind holdt stand av de store.
Bilforsikring: Slik fordelte de markedet i 2019 Samlet befestet de fem største posisjonen, men innbyrdes ble styrkeforholdet endret både på nye og brukte biler. Her er oversikten med de 20 største forsikringsselskapenes prestasjoner i fjor.
Merkeforsikring – gir det uttelling? Det er stor forskjell på hvor mye et selskap får ut av merkeavtalene med bilimportørene. Se markedsandelene de fem største forsikringsselskapene har på alle bilmerkene her.
Bilforsikring: Tryg vokser - tyngre for Gjensidige Samlet økte de fire største selskapene markedsandelene i 2. kvartal. Men bare to av dem dro lasset.
Gjensidige taper terreng - nykommer vinner mest Norges største forsikringsselskap mistet over 8.000 biler i porteføljen i 1. kvartal. For If, Fremtind og Tryg var utviklingen mer positiv.
Gigantene taper terreng Gjensidige og If mister kunder i bilforsikring, mens Tryg og Sparebank 1 vokser.