Bilskipet Victorine var på vei til Oslo med en ladning Ford, men der var det fullt. Da ble Larvik Havn redningen.

Fullt i Drammen og Oslo – da kastet Larvik Havn seg rundt

I løpet av et døgn ryddet Larvik Havn plass til 630 nye Ford - et «stunt» de håper å kunne gjenta.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er fremdeles kapasitetsproblemer i de store bil-havnene i Norge.

Kapteinen på bilskipet «Victorine» trodde fredag at han skulle til Oslo. Om bord sto 630 Ford.

Havna i hovedstaden kunne imidlertid ikke ta imot så mange biler. Da ble en forespørsel raskt sendt til Larvik, som bråsnudde seg rundt og satt i gang med å gjøre plass.

Losse-operasjonen gikk raskere enn ventet, ved hjelp av 14 ansatte og to minibusser.

- En spennende operasjon vi håper å kunne utføre flere ganger, sier Jan Fredrik Jonas og markedssjef Beate Palmgren i Larvik Havn, til MTlogistikk.no.

Norske trafikkhavner er konkurrenter – men de er også gode til å hjelpe hverandre, om en havn trenger bistand av en eller annen grunn.

Tidlig om morgenen lørdag ankom bilskipet, og på kaia sto 14 personer og to minibusser klare da «Victorine» ankom. Dette var sjåfører som kom fra Drammen for å bistå iland-kjøringen.

Så fort et knippe biler var på plass, ble sjåførene fraktet tilbake til bilskipet, for å kjøre i land de neste.

Målet var å klare 80 biler i timen, men det gikk raskere. «Victorine» kunne kaste loss ved 16-tiden lørdag ettermiddag.

Ford: - Veldig takknemlig

- Siden havna i Drammen hadde utfordringer måtte vi kaste oss rundt.

Det sier informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge til Bilbransje24.

- Vi er svært takknemlig for at Larvik Havn kunne ta i mot så mange biler på så kort varsel, sier hun og legger til:

- Det er en presset logistikksituasjon om dagen.

Mye omdirigering de siste månedene

MTlogistikk.no har tidligere omtalt at bilhavna i Drammen satte ny importrekord av biler i fjor. I desember alene kom hele 17.692 biler trillende i land.

Rederier, speditører, transportører, ansatte i havnen og bilimportører jobbet i høygir.

Havna skaffet til veie ekstra oppstillingsplasser, men det ble likevel nødvendig å sende flere bilskip direkte til andre havner – blant annet i Stavanger, Bergen og Trondheim.

Øraterminalen i Borg havn fikk i desember anløp av to bilskip. Det tredje anløpet fant sted lørdag 4. februar. Da ankom RoRo-skipet «Victorine» fra Antwerpen i Belgia.

Flere svenske havner losset også biler for det norske markedet. Deriblant havnen i Malmö, som allerede er huben for Toyota-importen i Skandinavia.