Lanserer nytt bruktbil-konsept: - Vil utfordre den tradisjonelle bruktbilselgeren
Selskapet bak oppstartsbedrifter som Dr. Dropin og Digg nærmer seg en etablering i bruktbilbransjen.
Merk at denne artikkelen er over tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Askeladden & Co, et norsk selskap som utvikler retail- og servicekonsepter, skal lansere et bruktbilkonsept på sensommeren.
Blant annet søker de nå etter en person som skal fungere som driftssjef for den nye satsingen.
- I sommer lanserer vi vårt neste eventyr, hvor ambisjonen er å gjøre det enkelt for folk flest å kjøpe bruktbil, skriver selskapet i stillingsannonsen på Finn.no.
Selskapet er foreløpig hemmelighetsfull rundt konseptet, men har planer om lansering i august.
- Vi ønsker å holde kortene tett til brystet inntil lansering i løpet av sommeren, sier Kristian Idland Melchior til Bilbransje24.
- Det jeg kan si er at konseptet vil utfordre den tradisjonelle bruktbilselgeren.
Melchior står oppført som daglig leder for bruktbilselskapet.
Heldigitalt og åpent kjøp
Tidligere i år kjørte Askeladden spørreundersøkelser på Facebook om hvordan folk opplever og ønsker bruktbilhandelen. Der luftet de blant annet ideen om å gi 12 måneders garanti på alle biler.
I stillingsannonsen kommer det også frem at Askeladden vil ha 14 dagers åpent kjøp, og en heldigital kjøpsprosess.
Blant oppgavene til driftsansvarlig er innkjøp av bruktbiler, vurdere behov for reparasjoner, levere biler til verksted og klargjøring.
- Vi setter kundene i fokus og tilbyr bruktbil på deres premisser. Kundene kan velge bil, få finansiering på nett og få bilen levert hjem gratis til valgt tid. Det er helt trygt for kunden med garanti på bilene og åpent kjøp i 14 dager, hvor vi leverer dette til faste lave priser, skriver de i annonsen.
Stenshagen er Askeladden-investor
Egil Stenshagen er deleier i flere av Askeladden-konseptene, blant annet Dr. Dropin, Digg og Blid, men står ikke oppført med eierpost i selskapet Loco Holdco 3 AS, som ser ut til å bli bruktbil-selskapet til Askeladden.
I en artikkel i Finansavisen i februar uttalte daglig leder i Askeladden & Co, Martin Schütt, at det ikke vil bli behov for ekstern startkapital for lanseringen av bruktbilkonseptet.
- For eventuell oppkapitalisering senere lener vi oss på investorklubben vår, sa Schütt.
Stenshagen er en del av den investorklubben.