<em>Import-sjef i Motor Gruppen og direktør for MMC Norge AS, Rune Gjerstad.</em>
Import-sjef i Motor Gruppen og direktør for MMC Norge AS, Rune Gjerstad.

Flere korona-kroner til store aktører

To bilimportører, en merkeforhandler og ni bruktbilforretninger er blant de 39 bedriftene i bilbransjen som i løpet av den siste måneden har fått innvilget kompensasjon som følge av korona-pandemien.

Publisert

Brønnøysundregistrene og Skatteetaten har siden 19. mai innvilget 39 nye søknader fra bedrifter i bilbransjen om kompensasjon for fall i omsetning som følge av korona-pandemien.

Periodene det er søkt støtte for varierer, men er i hovedsak november 2020 til april 2021.

Blant disse er to bilimportører og en merkeforhandler:

  • MMC Norge AS - kr. 809.000
  • Subaru Norge AS - kr. 591.000
  • City Bil AS - kr. 296.000

Samt ni bruktbilforretninger:

  • Techno Classic Norway - Norsk Bilomsetning AS - kr. 293.000
  • Storm Auto AS - kr. 118.000
  • Oslo Bilmegler Iqbal Mazhar - kr. 68.000
  • Autosenter Kolbotn ANS - kr. 58.000
  • Abona Bil AS - kr. 52.000
  • Økern Bilauksjon AS - kr. 24.000
  • Premium Bil AS - kr. 23.000
  • Bjørn Kveim AS - kr. 22.000
  • Bryn Auto Salg og Service AS - kr. 18.000

Mitsubishi: - Merker at det er tøft

- Bakgrunnen for at vi har søkt er et kraftig omsetningsfall, og for Mitsubishi er det veldig kraftig med de virkningene vi ser i samfunnet.

Det sier Rune Gjerstad, importsjef i Motor Gruppen og administrerende direktør for Mitsubishi-importør MMC Norge AS.

MMC Norge er selskapet med det største tilskuddet den siste måneden, med 809.000 kroner, tildelt for perioden november og desember i fjor.

MMC Norge har tidligere søkt og fått tildelt 252.000 kroner for april 2020.

Mitsubishis fremtid i Norge har lenge vært usikker, men Gjerstad sa til Bilbransje24 i mars at ryktene om merkets død var sterkt overdrevet. Likevel forventet han magre tider en stund fremover.

- Uavhengig av modeller merker vi at det er tøft. Kanskje kunne det kommet en modell som hadde kompensert for hele fallet, men slik er det ikke for vår del, sier Gjerstad.

- Kan det bli aktuelt for MMC Norge å søke for flere perioder?
- Hvis vi ser at det ikke er relevant å søke, så søker vi ikke, men så lenge vi er i kategorien som kan få tilskudd, så har vi søkt, sier Gjerstad.

Til sammen har selskapene eiet av Motor Gruppen (importører og forhandlere) nå mottatt 6,6 millioner kroner fra denne ordningen.

Se komplett oversikt med alle tildelingene til bilbransje-bedrifter HER.

Subaru: 760.000 i retur

Også Subaru Norge AS har fått innvilget støtte den siste måneden; 591.000 kroner for perioden januar og februar i år. Totalt har importøren mottatt i overkant av 3 millioner fra denne ordningen.

I april fikk Subaru Norge krav fra Skattedirektoratet om å betale tilbake 760.000 kroner.

- Bakgrunnen for tilbakebetalingen var våre kostnader til varelagerfinansiering hos Santander, sier konsernsjef Leif Madsberg i Gill Gruppen.

- Selv om Subaru Norge betaler renten de første 90 dagene, mener Skatteetaten at vi ikke var låntager, men at finansieringen var hver enkelt forhandlers.

- Det paradoksale er at forhandlerne heller ikke kan kreve dette kompensert, da fakturaen på rentene er stilet til Subaru Norge og ikke forhandler, sier Madsberg.

Subaru Norge har innklaget vedtaket.