Planlegger for lansering av nytt merke i Norge

Med elektriske modeller i porteføljen ser enda et premium-merke mot det norske markedet.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det koreanske merket Genesis har planer om å lansere i Norge - men tidspunktet er fortsatt ikke spikret.

Genesis er premium-merket til Hyundai-konsernet, ikke ulikt hva Lexus er til Toyota.

Tidligere i år ble merket introdusert på det europeiske markedet, og er per i dag til stede i Storbritannia, Sveits og Tyskland.

Ja, Genesis kommer til Norge - selv om vi ikke vet så mye enda

Thomas Rosvold

Direktør for den norske Hyundai-importøren, Thomas Rosvold, bekrefter at Genesis ser mot Norge, men kan ikke si noe om tidspunkt for lansering.

- Ja, Genesis kommer til Norge - selv om vi ikke vet så mye enda, sier Rosvold til Bilbransje24.

- De har tenkt å gjøre en skikkelig jobb i de største markedene først, sier han.

- Et spennende marked

- Vi har salg i tre europeiske marked nå, og flere land kommer, sier Jon Walsh til Bilbransje24.

Han er en del av kommunikasjonsavdelingen til Genesis Europe.

- Norge er ett av landene som beveger seg raskest mot elektrifisering, og er et spennende marked, sier Walsh.

Genesis har foreløpig ett showroom i hvert av de tre landene de er representert i: Henholdsvis London, Zürich og München.

Modellen Electrified G80 er Genesis' første elbil - en stor sedan med rundt 425 km rekkevidde. Før sommeren neste år skal til sammen tre elbil-modeller være klare.

To elbil-modeller - tredje på vei

I natt lanserte Genesis modellen GV60, en crossover som deler plattform og teknikk med Hyundai Ioniq 5. Dette er merkets andre elektriske modell - og den første modellen som utelukkende skal selges i elektrisk utgave.

- Vi har tidligere sagt at vi skal ha tre elbil-modeller i løpet av det første året i Europa, og den tredje modellen kommer nok på vårparten, sier Walsh.

Han peker på det samme som den norske Hyundai-sjefen: At Genesis har tenkt å ta seg tid til å etablere seg i de største markedene først, og så bygge en europeisk tilstedeværelse «stein for stein».

- Når det gjelder Norge er ikke timingen for de neste markedene bekreftet enda, sier Walsh.