Model Y stjeler kanskje mange av overskriftene om dagen, men Model 3 holder fortsatt formidabel salgstakt.
Model Y stjeler kanskje mange av overskriftene om dagen, men Model 3 holder fortsatt formidabel salgstakt.

Hver tredje nybil i september var en Tesla

Nå er Tesla største merke hittil i år. Jubeltall også for Hyundai, som sniker seg inn på merke-pallen i september.

Publisert

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken ble det registrert 17.992 nye personbiler i september i år, som er 2.440 biler (+ 15,6 %) flere enn de 15.552 registrerte bilene i september i fjor.

Det var én registreringsdag mer i september i år sammenlignet med i fjor.

Hittil i år er det registrert 128.856 nye personbiler, mot 95.357 i samme periode i fjor (+ 35,1 %).

Når registreringstallene nå sammenlignes med fjoråret, er det grunn til å ta i betraktning den usikre perioden som fulgte etter nedstengingen av landet 12. mars i fjor.

Noen av høydepunktene i september:

  • Tesla Model Y mest registrerte modell - 32 prosent markedsandel for Tesla
  • Rekordmåned for Hyundai, som tar tredjeplass på merke-statistikken i september
  • Tesla største bilmerke så langt i år - skyver Toyota ned på 2.-plass
  • Tesla Model 3 fortsatt mest registrerte enkeltmodell i år
  • Elbilandelen 77,5 prosent

Næringsandelen var 34,6 % i august år (45,5 % i september i fjor). Den høye næringsandelen inkluderer biler solgt til privatleasing.

Det ble importert 1.742 brukte personbiler i september . Det var 20,8 prosent flere enn i samme måned i fjor.

Antall eierskifter av brukte personbiler var 47.785, en nedgang på 4,8 prosent fra september i fjor.

Tesla stjeler overskrifter - igjen

Det har vært kvartalsavslutning, og ikke overraskende er det Tesla som da gjør seg ekstra bemerket på registreringsstatistikkene.

På modellstatistikken for september tar Tesla både første- og andreplass - med god margin foran Skoda Enyaq på tredje.

I september gjør Tesla seg ekstra bemerket ved å ha klatret opp forbi Toyota akkumulert i år, og er per 30. september Norges mest registrerte bilmerke.

Andres markedsandeler krymper når Tesla har slike volum, så det blir kanskje litt "urettferdig" å snakke om andels-nedgang for september isolert sett, selv om volumet kanskje har økt.

Faktum er at det kun er Audi og Hyundai blant de ti mest populære merkene som har volum-nedgang så langt i år.

Lyspunkt for ferskt BOS-merke

En kuriosa det kan være verdt å nevne er merket som opplever den desidert største veksten så langt i år: Jeep.

Med en økning på formidable 464 prosent for person- og varebilene er det ingen merker som er i nærheten av samme vekst.

Det skal sies at utgangspunktet var kun 89 biler i årets første ni måneder i fjor, men med 502 biler så langt i år klatrer de forbi blant annet Land Rover, Honda og Xpeng på statistikkene.

Forklaringen ligger naturligvis i at Jeep nå selger ladbare hybrid-modeller.

Tidlig denne uken ble det kjent at Bertel O. Steen overtar importen av Jeep, Alfa Romeo og Fiat.

Fiat øker med nesten tre-gangeren sammenlignet med fjoråret, mye takket være hel-elektriske 500, mens ikke-elektrifiserte Alfa Romeo omtrent har halvert et allerede svakt fjorårssalg.

Mer om bilsalget i august fra OFV: