Slik ble bilåret 2021
Her er de viktigste nøkkeltallene for bilsalget i fjor.
Merk at denne artikkelen er over to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Bilsalget i 2021 endte på 176.276 personbiler og 32.292 varebiler.
Det kunne OFV melde i løpet av sin presentasjon av «Bilåret 2021» i dag.
2021 ble et nytt rekordår for personbilene, med en økning på 25 prosent fra 2020. Dermed er den gamle rekorden på 167.352 biler fra 1986 slått.
Varebilsalget økte med drøyt åtte prosent i 2021.
Høydepunktene i 2021
- Tesla dominerte på topp - beste merke og modell
- Kjempeløft for Fiat - opp fra 78 til 645 biler
- Ford tredoblet salget - gikk fra 3.248 til 9.400 biler
- Tidenes beste Audi-år - til tross for sjetteplass på merkestatistikken
- Elbil-andelen endte på 64,5 prosent - opp fra 54,3 i 2020
- Kun én ikke-elektrisk blant de 12 største - Toyota RAV4 eneste modell uten helelektrisk drivlinje blant de 12 mest registrerte modellene
- Volkswagen ble største varebilmerke - 130 biler foran Toyota
Topp-listene
Det har vært klart en stund at Tesla både kunne krone seg som Norges mest registrerte bilmerke og bilmodell med Model 3 — og med en intensiv høst kunne Teslas Model Y ta fjerdeplassen på modell-statistikken.
Artikkelen fortsetter under tabellen
Møller og BOS
De to største bilkonsernene har til sammen en tredel av det norske nybilmarkedet, og Møller har tradisjonelt vært tydelig større enn Bertel O. Steen.
I de tre første månedene i fjor var derimot situasjonen snudd på hodet. Da lå Bertel O. Steen foran, men i april var Møller helt oppe i over 30 prosent markedsandel, og kunne igjen ta tilbake posisjonen som størst i landet.
Fra 1. desember har også Bertel O. Steen innlemmet tre nye merker i organisasjonen: Alfa Romeo, Fiat og Jeep.
Mer om bilsalget i desember og hele 2021 fra OFV:
- Bilsalget: Nøkkeltall
- Bilsalget: Pr. merke/modell/fylke