Kristian Kamarainen, salgssjef hos Laastad & Co, skal øke bruktbil-volumet betydelig de neste årene.

Slik skal Volvo-forhandleren doble bruktbil-volumet

Laastad & Co klargjør flere tusen kvadratmeter for å få plass til tre nye bruktbil-konsepter.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo-forhandler Laastad & Co i Haugesund lanserer tre nye bruktbil-konsepter, som på sikt skal øke volumet av bruktbiler betydelig.

- Vi har et mål om å i løpet av et par år doble bruktbilvolumet, sier Kristian Kamarainen, salgssjef i Laastad & Co.

De tre bruktbil-konseptene skal være et tillegg til Volvo Selekt, som fokuserer på nyere Volvo-modeller:

  • Laastad Bruktbil: Nyere bruktbiler med nybilgaranti av andre merker enn Volvo
  • Laastad Outlet: Rimeligere bruktbiler av forskjellige merker (fra 50.000 kroner)
  • Laastad Classics: Nøye utvalgte klassiske biler med tilstandsrapport

- Det er Laastad Classics som skiller oss ut, sier Kamarainen.

- Dette er noe vi har gjort lenge, med å kjøpe klassiske biler. Dette skal være få biler i antall, og her skal kundene oppleve at vi er seriøse, med tilstandsrapport og åpenhet om tilstanden på bilen, sier han.

- Classic blir merkevarebyggende, sier han.

Etablerer kontaktnett i utlandet

Til de to andre konseptene sier salgssjefen at innbyttebiler kun vil være en del av tilfanget. De må også ut på det åpne markedet for å finne biler.

- Vi ser at vi må ut i alle kanaler om det skal bli volum ut av det, sier Kamarainen, som også åpner for mer bruktimport:

- Vi etablerer et kontaktnett i utlandet for å importere biler også.

- Det er nok mest elbiler vi kommer til å ta inn til Norge, men vi ser et potensiale for dieselbiler her på Vestlandet for eksempel, sier han.

Flere ben å stå på

- Er disse tre konseptene noe dere har utviklet selv, eller sammen med importør/andre forhandlere?
- Dette er Laastad sine egne konsepter, men vi ser at det er flere og flere i bransjen som nå velger å håndtere andre merker på bruktmarkedet enn før, sier Kamarainen.

- Det gir oss flere ben å stå på, og vil gi folk som skal kjøpe bruktbil flere seriøse aktører å velge blant, sier han.

Rydder kjelleren

Ifølge Kamarainen er dette noe Laastad & Co har jobbet med i over et år.

De siste årene har Laastad & Co investert mye i nye lokaler, blant annet en helt ny salgshall for nye Volvo.

- Kommer dere til å utvide anlegget, eller sette opp en egen lokasjon for bruktbil-satsingen?
- Vi ønsker å ha alt på samme lokasjon, og har et stort bygg i dag med mye potensiale. Dessuten har vi en stor tomt, hvor vi kan utvikle med flere bygg ved behov, sier han.

- Så flytter vi ut dekkhotellet vi har i kjelleren, og får flere tusen kvadratmeter der som vi vil bruke til bruktbil, sier Kristian Kamarainen.