Marius Hayler er administrerende direktør i Nio Norway.

Nio setter fart - god tilgang på biler

Oppskaleringen av salg og service går nesten etter planen for Nio i Norge.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Hvis vi opprettholder den salgstakten vi har nå, vil vi ved årsskiftet ha levert ut rundt 1.500 biler totalt siden oppstarten, sier Marius Hayler til Bilbransje24.

Han er administrerende direktør for Nio Norway, og har nå også fått ansvaret for å etablere Nio i Danmark.

I går ettermiddag var det offisiell åpning av Nios servicesenter på Ensjø i Oslo, åtte måneder forsinket som følge av en usedvanlig lang kommunal prosess for godkjenning av lokalene.

Åpningen ble blant annet markert med at bil nummer 500 ble overlevert til en kunde.

- Vi har ikke noe problem med tilgang på biler. Det vil ikke legge noen begrensning på salget vårt, slik situasjonen er nå, legger han til.

- I noen kommuner tar søkeprosessen lenger tid enn i andre, men vi regner med å ha alle de 20 batteribyttestasjonene på plass i løpet av året, sier Nio-sjef Marius Hayler.

For en drøy måned siden kunne Bilbransje24 avsløre at Nio skal etablere seg i Strandgaten 15 i Bergen, med det første Nio Space utenfor Oslo.

- Vi er godt i gang med rekrutteringen av folk til våre Nio Space i Stavanger og Trondheim, og etter Bergen kommer vi til å åpne vår lokasjon i Stavanger, og deretter Trondheim, sier Hayler.

Han vil ikke si hvor i de to byene Nio kommer til å etablere sine Nio Space.

- Det må vi komme tilbake til, sier Hayler.

- Hva er status for Kristiansand?
- Denne lokasjonen ligger litt lenger frem i tid. Jeg tror ikke der er realistisk at vi klarer å åpne vårt Nio Space på Sørlandet før i 2023, sier Nio-sjefen.

I de opprinnelige planene var ambisjonen å åpne alle de fire Nio Space i løpet av 2022.

Nio har nå rundt 70 ansatte i Norge, og Hayler antar at dette er økt til omkring 100 ved årsskiftet.

Batteribyttestasjonene

I øyeblikket har Nio kun drift ved batteribyttestasjonen i Lier, men arbeider med å få 13 andre lokasjoner på plass, deriblant Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim.

Vi har allerede fått reservert de 20 batteribyttestasjonene. De står på «lager»

Marius Hayler

- Er det realistisk at dere klarer å åpne 20 batteribyttestasjoner i løpet av 2022, som var den opprinnelige planen?
- Ja, det tror jeg absolutt. Vi har allerede fått reservert de 20 batteribyttestasjonene. De står på «lager».

- Det vi erfarer er at i noen kommuner tar søknadsprosessen lenger tid enn andre steder, men jeg er optimist og regner med at vi har fått etablert alle 20 innen året er omme, sier Hayler.

På sikt skal alle batteribyttestasjonene være «automatiske» og ubetjente, men dette ligger ifølge Hayler et godt stykke frem i tid.

- For å sikre god drift og god kundeopplevelse vil vi ha alle batteribyttestasjonene betjent i flere måneder etter at vi har satt dem i drift. Det blir ingen ubetjente batteribyttestasjoner i Norge i år, sier han.

Servicesenteret

Servicesenteret på Ensjø i Oslo har i starten tre teknikere, men vil i løpet av kort tid være bemannet med seks teknikere på verkstedet.

- Servicesenteret på Ensjø skal være en one-stop-shop, sier verksmester Jon Christian Ring Aardal og servicemarkedsansvarlig i Nio, Sadia Aden Mohamed.

- På verkstedet har vi seks kjøretøyløftere, og vi skal bemanne hver kjøretøyløfter med to teknikere, sier Sadia Aden Mohamed.

Hun er servicemarkedsansvarlig i Nio Norway, og har flere års erfaring fra Tesla.

- Vi tar sikte på å ha seks teknikere på verkstedet før sommeren i år, legger hun til.

Servicesenteret på Ensjø skal være en «one stop shop» hvor kundene skal kunne få utført alle servicemarkedstjenester på et og samme sted.

- Verkstedet har fått godkjenning for å tilby mobile verkstedtjenester, sier verksmester Jon Christian Ring Aardal.

Han er ansvarlig for driften av servicesenteret på Ensjø, og har i likhet med Aden Mohamed erfaring fra Tesla, men også fra Møller.

Nio har rekruttert flere teknikere med erfaring fra Tesla, men i likhet med resten av bilbransjen vil også de satse på lærlinger.

- Jeg tror nok at vi i løpet av et års tid har tatt inn den første lærlingen i vårt system. Det er viktig for å sikre rekrutteringen, sier Sadia Adem Mohamed.