Suzuki Across kommer godt ut av avgiftsendringene med sine 75 kilometer elektriske rekkevidde.
Suzuki Across kommer godt ut av avgiftsendringene med sine 75 kilometer elektriske rekkevidde. (Foto: Odd Erik Skavold Lystad)

Avgiftskalkulator fra OFV - se endringene for alle modeller her

Sjekk alle avgiftsendringene for alle bilmodeller.

OFV har laget en avgiftskalkulator som viser utslaget de foreslåtte endringene i statsbudsjettet for 2021 har på alle personbilmodeller som selges i Norge.

Kalkulatoren er inkludert i OFV Kjøretøydata og for alle OFVs abonnenter, men kan også benyttes fritt her.

I OFVs kalkulator kan du søke på både merker og enkeltmodeller, og sortere blant annet på avgiftsendringene for hvert merke og modell.

det foreslåtte statsbudsjettet får ladbare hybrider økt krav til elektrisk kjørelengde for å få fulle fradrag, mens de to første positive CO2-nivåene får 23 prosent økte avgifter (utover prisjustering).

Se OFVs avgiftskalkulator her.

For Suzukis del betyr blant annet det at den nylanserte Across – en ladbar familie-SUV med akkurat 75 kilometer elektrisk rekkevidde – ikke får noen avgiftsendringer, mens de mindre crossoverne S-Cross og Vitara får avgiftshopp på opptil 17.000 kroner.

For stor økning

- Vi mener at det er riktig at elbiler skal dele på kostnadene for bruk av veiene, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

- OFV mener at det er riktig å skjerpe kravene til elektrisk rekkevidde for ladbare hybrider, men at økningen til 75 km allerede i 2021 er for stor.

Det sier direktør i OFV, Øivind Solberg Thorsen.

- En ladbar hybrid med mer enn 50 km elektrisk rekkevidde er et bedre miljøvalg enn en tilsvarende bil med kun forbrenningsmotor. Det er fortsatt en del nordmenn som ikke kan bruke elbil i det daglige, sier Thorsen.

Elbil-endringene ser derimot OFV positivt på.

- OFV mener det er riktig av elbiler må dele på kostnadene som buken av veien påfører samfunnet. Elbiler støyer omtrent like mye som andre biler i hastigheter over 50 km/t, de virvler opp veistøv, sliter like mye på veien og tar like stor plass som andre biler, sier Thorsen.

Til toppen