Volkswagen ID.3-modeller på vei til klargjøring på Birger N. Haugs store anlegg på Røyken.
Volkswagen ID.3-modeller på vei til klargjøring på Birger N. Haugs store anlegg på Røyken. (Foto: Odd Erik Skavold Lystad)

Bilsalget - det vakre spillet

Få hadde i høst trodd på Tesla Model 3s ekstreme vinterbyks og kniving med Volkswagen ID.3 på modellstatistikken - men slik er spillet om bilsalget: Forutsigbart uforutsigbart.

For å parafrasere et kjent fotballsitat fra den tidligere storscoreren Gary Lineker:

- Bilsalget er en enkel øvelse. En rekke merker kjemper i tolv måneder, og til slutt vinner tyskerne.

Slik har det vært i mange år, og ble det igjen. Når «Bilsalget 2020» oppsummeres toppes både merke- og modellstatistikken av tyske biler. Merke-gullet går til Volkswagen, mens modell-pallen skulle domineres av to tyskerne E-tron og ID.3, med god avstand til tredjeplassen. Trodde vi.

For det skjedde noe da det nærmet seg desember. Tesla-forumene begynte å boble av ubekreftede rykter om båtlaster med biler, og i begynnelsen av desember kunne Bilbransje24 fortelle at Tesla hadde leid Norges Varemesse på Lillestrøm for å sørge for det produsenten selv omtalte som smittevernforsvarlige utleveringer.

Noe var i gjære.

Ønskeliste: 500.000 leveringer

Halvveis ut i desember begynte vi å få bekreftelse på hva som var i ferd med å skje.

Tesla kjørte, sammen med DNB, knallharde kampanjerenter på ned mot 0,25 prosent her til lands. Først la Tesla på gratis superlading, før det rundt juletider kokte på Twitter da Tesla-general Elon Musk lovet gratis prøveperiode på FSD-pakka (det Tesla kaller sin utvidede førerassistent-pakke; «Full Self Driving») for de som bestilte og fikk levert bil før nyttårsaften.

Norge skulle definitivt bidra til at Musk fikk oppfylt sitt store julegaveønske: Å bikke 500.000 utleverte Tesla-modeller i 2020.

I forrige uke hadde Model 3 virkelig fått opp farten - den sto for 95 prosent av Tesla-registreringene i desember på det tidspunkt - og luka opp til Volkswagen ID.3 krympet bemerkelsesverdig fort.

Pusten i nakken

Møller virket rolig. Med veldig bra utleveringstakt på ID.3 gjennom hele høsten hadde de utad en «dette ordner seg»-holdning, men det er liten tvil om at de kjente pusten i nakken.

På et digitalt pressemøte rett før jul minnet Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby om at det fortsatt var en «liten jobb som gjensto før året er omme».

- Det er mange som skal ha biler på veien nå i desember, sa Hekneby da.

Med fasit i hånden var det grunn til å ta signalene på alvor.

ID.3 skulle ta over der E-tron-utleveringene roet seg, for å sikre dobbelt tysk på modellstatistikken. Men bak i feltet lå noen som nekter å gi seg.

Selv om vi har sett utrolig mobilisering fra Tesla før, var det få som i oktober - ja, sågar november - ville trodd at kampen om andreplassen ville gå til «ekstraomganger» mellom Model 3 og ID.3.

Det offisielle resultatet foreligger i løpet av formiddagen i dag, når OFV publiserer registreringsstatistikken for 2020.

Finn frem popcornet

Om noen tror det vil bli kjedeligere neste år, er det bare å ta det med ro. Ikke bare får vi Volkswagen ID.4, men også Tesla Model Y. Og i samme segment kommer Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq og Nissan Ariya (sistnevnte om enn litt sent på året) inn som «dark horses».

Og hva med alle bilene fra Kina? Her er det bare å finne frem popcornet.

Jo, og Elons mål om 500.000 biler? Vel, han manglet 450 biler. 2020 markerte dermed ikke halv-million-milepælen, men med 499.550 biler levert i fjor er det likevel grunn til å gratulere. For produksjonen landet nemlig på 509.737.

Og ingen skal si at ikke norske bilkunder bidro med sin del - og litt til.

Til toppen