- At koronaviruset vil ha store innvirkninger på norsk bilbransje, er det liten tvil om. Allerede nå har flere store billeverandører varslet permitteringer.
Det sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Bertel O. Steen Detalj.
- Norske bilforhandlere opplever lavere salg og færre verkstedkunder, og de fleste har ansatte i karantene eller i sykemelding. Skoler og barnehager er stengt, det gjør selvsagt ikke situasjonen enklere for de som er avhengige av barnepass.
- Vi i Bertel O. Steen opplever selvsagt de samme utfordringene, men ser også et voldsomt samhold og en dugnadsinnstilling blant våre medarbeidere. Det er vi takknemlige for, sier Myhhaug.

- Hittil er det forsvinnende få som er hjemme fra jobb, bortsett fra de som har hjemmekontor.
Han sier at de har noen få i karantene og noen med utfordringer i forhold til barnepass.
- Det betyr selvsagt at vi har noe redusert bemanning.
- Det er bra trøkk på verkstedene. Det er fortsatt et stort antall jobber som skal ekspederes, og med færre på jobb klarer vi å sysselsette servicemarkedet i en god periode fremover. Siden vi er en samfunnskritisk virksomhet, er det helt nødvendig at våre verksteder er åpne og tilgjengelige.
- Vi tar derfor alle forhåndsregler for å hindre sykdom blant våre medarbeidere, sier han.
BOS har iverksatt viktige tiltak for å tilpasse oss koronasituasjonen:
- Tilpasset åpningstid i butikkene
- Det er relativt rolig på salg med færre kunder i butikkene. Flere selgere arbeider derfor på hjemmekontor med fokus på å følge opp kundene digitalt, sier Myrhaug
- BOS kjører to skift på verkstedene og med 14 dagers turnus blir det færre på jobb samtidig og mindre smittefare. Dette bidrar også til å løse utfordringene for de som deler på barnepass hjemme.
Noen av tiltakene som er iverksatt for å redusere smittereduserende tiltak:
- Alle kontaktflater, herunder kundeområder, selgerplasser, utstillingsbiler og demobiler sikres et enda bedre renhold
- Kontaktflater og nøkler desinfiseres i forbindelse med samtlige prøvekjøringer og ut-/innleveringer av biler
- Selvbetjeningsautomater og Autokey blir brukt i utstrakt grad for å unngå fysisk kundekontakt
- Besøkende i salgsavdeling tilbys og bes om å bruke engangshansker
- Vi utøker ventesonen hos forhandlerne slik at de som venter på bilen ved service, har god avstand til andre kunder. Vi opplever at mange ønsker å vente på bilen sin til den ferdig, fremfor å benytte lånebil eller offentlig kommunikasjon
Konserndirektøren mener dette også gir muligheter.
- Dette er en alvorlig situasjon, men jeg har stor tro på at vi skal komme oss styrket gjennom korona-pandemien, sier Myrhaug.
- Vi snur alle deler av virksomheten vår opp-ned for å tilpasse oss situasjonen, med mål om å kunne drive så normalt som mulig.
- Selv om vi må påregne at Bertel O. Steen også vil permittere og iverksette sparetiltak, er det viktig å få frem lyspunktene og lete etter nye muligheter.
- Kanskje kan en slik situasjon som dette bringe med seg helt nye og mer effektive arbeidsformer fremover, sier Torbjørn Myrhaug.