• Bli abonnent
  • Annonsere
  • Om Bilbransje24
  • BilbransjeJOBBER
  • Bli abonnent
  • Annonsere
  • Om Bilbransje24
  • BilbransjeJOBBER
  • Bilbransje24
  • TEMA
    • Merkeforhandler
    • Servicemarked
    • Bilsalg
    • Bruktbil
    • Skade/lakk
    • Finans/forsikring
    • Dekkbransjen
    • Debatt/kommentar
    • Personal/rekruttering
  • BILBRANSJE24
    • Annonseinfo
    • Kontakt oss
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Dystre forventninger til markedet og økonomisk resultat

Dystre forventninger til markedet og økonomisk resultat

Bilbransjen tror både markedssituasjonen og driftsresultatet vil forverre seg i tiden fremover. Men på ett område forventer NBF-bedriftene en bedring, viser resultatene fra Økonomibarometeret for 2. kvartal.

Mye usikkerhet rundt skadeverksted 02

Mye usikkerhet rundt skadeverksted 02

Svein-Erik Vefsnmo mener både bilskadeverkstedene og bilimportørene har en lang vei å gå før prosessene rundt strukturskadereparasjoner er skikkelig etablert. Han etterlyser mer åpenhet om kravene som stilles.

Dette er de kinesiske bilprodusentenes krav til strukturskade-reparasjoner

Dette er de kinesiske bilprodusentenes krav til strukturskade-reparasjoner

Gjennomgående stiller de kinesiske produsentene små krav, men det finnes unntak.

Disse 22 bilmerkene stiller krav til strukturskade-reparasjoner - disse 12 gjør det ikke

Disse 22 bilmerkene stiller krav til strukturskade-reparasjoner - disse 12 gjør det ikke

En av tre bilmerker stiller ingen krav til sertifisering for struktur-skader. Se status for de etablerte bilmerkene her.

Annonse
AutoIndex 2022: Lexus, Toyota og BMW til topps – større avstand mellom de beste og de dårligste merkene

AutoIndex 2022: Lexus, Toyota og BMW til topps – større avstand mellom de beste og de dårligste merkene

Lexus vinner igjen med god margin, men merket med størst fremgang i år er Kia. Verre gikk det for Honda, Skoda og Renault. Se alle bilmerkenes totalprestasjoner her.

Bruktbil-forretningene: Stadig mer solide – flere blir «organisert»

Bruktbil-forretningene: Stadig mer solide – flere blir «organisert»

Fjoråret ble et knallår for mange bruktbilforretninger, men ikke for alle, viser denne oversikten. Både Bruktbilgruppen og Mobility Pool merker stor interesse fra nye medlemmer.

Hva kan gjøre bilbransjen mer attraktiv?

Hva kan gjøre bilbransjen mer attraktiv?

NBF og BIL skal i en ny undersøkelse kartlegge trivselen i bilbransjen. - Å bruke fem minutter på denne kan være en god investering for en mer lønnsom bilbransje i fremtiden, sier NBF-direktør Stig Morten Nilsen.

- Uaktuelt med brukte deler

- Uaktuelt med brukte deler

Fire av ti bileiere mener det er helt uaktuelt med brukte deler og like mange synes bilbransjen er dårlig på sirkulærøkonomi. Disse funnene i Serviceundersøkelsen 2022 avdekker først og fremst en stor informasjons-oppgave for bransjen, mener Anders Hovde i Kantar.

Flere «vekkere» i service-undersøkelsen – se hva som overrasket mest

Flere «vekkere» i service-undersøkelsen – se hva som overrasket mest

Hvor mange følger anbefalte serviceintervaller? Hvor stor andel benytter merkeverksted? I hvilken grad velges spesialister for glass og dekk? Hvilke verkstedkjeder er mest kjent? Her er første del av resultatene i NBF/Kantars store undersøkelse av bileiernes forhold til servicemarkedet.

Bruktbil-undersøkelsen: Flere tilfredse kunder – men kraftig fall i andelen som kjøper bruktbil hos merkeforhandler

Bruktbil-undersøkelsen: Flere tilfredse kunder – men kraftig fall i andelen som kjøper bruktbil hos merkeforhandler

Her er noen av «høydepunktene» fra Bruktbilundersøkelsen 2022 som ble lagt fram under «Bilbransjens dager 2022» på Gardermoen i dag.

Aksjer for over 280 milliarder: Dette er Oljefondets investeringer i bilindustrien

Aksjer for over 280 milliarder: Dette er Oljefondets investeringer i bilindustrien

Investorer vil i årene fremover være mindre opptatt av produksjonstall som en målestokk på fremgangen til de ulike bilprodusentene. Det mener analytiker Trym Steinset Torvund i Norges Bank Investment Management.

ATS-oppkjøpet: Konkurransetilsynet kan komme på banen

ATS-oppkjøpet: Konkurransetilsynet kan komme på banen

Konkurransetilsynet kan gripe inn i oppkjøp, også når det ikke foreligger meldeplikt. - Monopol-situasjon kan være viktig i vurderingen dersom konkurransen i markedet blir skadelidende, sier Gjermund Nese i Konkurransetilsynet.

Om boller og brus - og skjær i sjøen

Om boller og brus - og skjær i sjøen

Vi er alle på sjøen i denne «perfekte stormen», men vi sitter i ulike båter, skriver Marius Tegneby i BMW Group Norge i denne kommentaren.

Ber forhandlerne om ikke å «hamstre dopapir»

Ber forhandlerne om ikke å «hamstre dopapir»

- Halvparten av våre medlemmer opplever allerede redusert omsetning og vi forventer at det vedvarer, sier Egil Steinsland i NBF. Sammen med Ida Krag fra BIL og Marius Tegneby fra BMW-importøren ga han en fersk «statusrapport» for bilbransjen på OFVs frokostmøte i dag.

Data-angrep mot bilbransjen: Dette gjør de store for å sikre seg

Data-angrep mot bilbransjen: Dette gjør de store for å sikre seg

Flere av bilbransjeaktørene har skjerpet sine rutiner etter krigsutbruddet, men tiltakene varierer.

Mottiltak for prisøkning i bilskade: - Omstrukturerer innkjøpsrutinene

Mottiltak for prisøkning i bilskade: - Omstrukturerer innkjøpsrutinene

- For å opprettholde posisjonen og sikre god drift videre ruller vi nå ut et nytt konsept i alle våre avdelinger, sier Harald Rømcke i skadekjeden AutoIn Bilskade senter.

En av Norges største bildelings-aktører: - Vokste med 60 prosent i fjor

En av Norges største bildelings-aktører: - Vokste med 60 prosent i fjor

Bilkollektivet økte både medlemsmassen og bilflåten betydelig, men bunnlinjen fulgte ikke etter i fjor. Så mye brukes bilene i bildelings-tjenesten.

Kinesiske merker spiser andeler - slik har bilsalget endret seg i Norge

Kinesiske merker spiser andeler - slik har bilsalget endret seg i Norge

Som da Sør-Korea tidlig på 90-tallet utfordret bilmerker fra Japan og Europa, er nå kinesiske merker på vei inn i det norske markedet. Se historikk for «bilmerkenes opphav» siden 1991 - og hvordan dette har endret seg de siste årene her.

Merkeavtaler: Ulik uttelling for forsikringsselskapene

Merkeavtaler: Ulik uttelling for forsikringsselskapene

Det er stor forskjell på hvor mye et forsikringsselskap får ut av merkeavtalene med bilimportørene. Flere har byttet partner i år.

Annonse
PKK: Flere biler godkjennes på første forsøk – disse feilene stanset resten

PKK: Flere biler godkjennes på første forsøk – disse feilene stanset resten

Andelen «godkjente» PKK gikk opp i fjor, men likevel måtte nær halvparten av bilene til etterkontroll. Dette er de vanligste årsakene.

BDO-verktøy: Her kan du analysere og sammenligne 2020-regnskapene til over 1.200 bilbransjebedrifter

BDO-verktøy: Her kan du analysere og sammenligne 2020-regnskapene til over 1.200 bilbransjebedrifter

- Med denne løsningen ønsker vi gi en dypere innsikt i viktige økonomiske størrelser for ulike deler av bilbransjen, sier Kjell-Fredrik Kristiansen i BDO.

Dette kan bli noen av konsolideringene i nettverket til Harald A. Møller

Dette kan bli noen av konsolideringene i nettverket til Harald A. Møller

Dagens nyhet om at Autoria, Erling Rød og Nordlie Auto slår seg sammen er trolig bare første skritt i en ny konsolideringsrunde blant forhandlerne av Møllers merker. Her er noe av det som kan komme til å skje.

Pickup: Dette tror «de tre store» om markedet i år - utfordreren sikter mot 40 prosent

Pickup: Dette tror «de tre store» om markedet i år - utfordreren sikter mot 40 prosent

Toyota, Ford og Isuzu sto til sammen for 90 prosent av pickupsalget på drøyt 4.500 biler i fjor. «Kongen» av pickupmarkedet i 2021 var Toyota Hilux, men det kan ligge an til et tronskifte i år.

Ladbare hybrider: Så mye av avgiftsøkningen har importørene lagt på bilprisen

Ladbare hybrider: Så mye av avgiftsøkningen har importørene lagt på bilprisen

Mens noen bilimportører har løftet bilprisen tilsvarende avgiften – og vel så det – har andre valgt å «sponse» deler av økningen. Dette er det nye prisbildet for de 25.000 nye ladbare hybridene som importørene forventer å selge i 2022.

- Vi må øke prisene til forsikrings-selskapene

- Vi må øke prisene til forsikrings-selskapene

Skyhøye strømpriser rammer bilskadebransjen hardt. Aktører mener det må få konsekvenser for forsikrings-avtalene.

Stor oversikt: Dette er status for merkene som er på vei til Norge

Stor oversikt: Dette er status for merkene som er på vei til Norge

En rekke bilmerker planlegger lansering i Norge. Her er oversikten.

Bilbransjen jubler over nå-situasjonen - men ser utfordringer fremover

Bilbransjen jubler over nå-situasjonen - men ser utfordringer fremover

Bilbransjen er svært tilfreds med markedet i dag. Likevel vokser ikke alle trær inn i himmelen, viser NHOs ferske økonomibarometer for 4. kvartal. På ett område blir utfordringene bare større.

Firmabilskatt på elbil: De minste øker mest – se utregningene her

Firmabilskatt på elbil: De minste øker mest – se utregningene her

- Paradoksalt nok er det de med de billigste firmabilene som får størst skatteøkning i 2022, målt i prosent. Det sier direktør Jan Traaseth i Motor Gruppen, etter å ha regnet på de siste endringene i Statsbudsjettet for 2022.

Forsikring: Porsche trekker If opp i november

Forsikring: Porsche trekker If opp i november

If leverer sin beste måned siden i juli og drar fra Gjensidige i kampen «Norges største på forsikring av nye biler i 2021».

Har «Sareptas krukke» kommet til mobilitets-bransjen?

Har «Sareptas krukke» kommet til mobilitets-bransjen?

Dagens elbilprodusenter har tilsynelatende en uendelig kilde til kapital. At investorer tør å gå tungt inn i blant andre Tesla, Rivian, Nio og Xpeng, utfordrer de etablerte aktørene. Det var på tide, skriver Glenn Stenholm i denne kommentaren.

Nio bygger lade-nettverk: Derfor har de ikke Teslas kapasitets-utfordringer

Nio bygger lade-nettverk: Derfor har de ikke Teslas kapasitets-utfordringer

Her forklarer Espen Byrjall, ansvarlig for Nios ladeinfrastruktur i Norge, hvorfor det kinesiske bilmerket ikke deler Teslas bekymringer.

Tesla med ambisiøse ladeplaner – opplever kjempe-utfordring

Tesla med ambisiøse ladeplaner – opplever kjempe-utfordring

Den amerikanske elbilprodusenten har støtt på et uforutsett problem i arbeidet med videre utbygging av sin ladeinfrastruktur i Norge.

Elbil som firmabil: Så mye øker skatten neste år

Elbil som firmabil: Så mye øker skatten neste år

Skattesmell: En liten elbil blir inntil 67 % dyrere for firmabilbrukeren neste år. Her ser du hvor mye mer det kan koste å ha firmabil i 2022 - dersom Regjeringens forslag om fjerning av «rabatten» på elbiler vedtas.

Harald A. Møller: - Setter vår lit til SV

Harald A. Møller: - Setter vår lit til SV

Norges største bilimportør reagerer på at firmabilfordelen for elbiler foreslås fjernet. De frykter nå at den nye regjeringen tar grep som kan gjøre at 2025-målet blir vanskeligere å nå.

Elbilforeningen: Lettet, men skuffet

Elbilforeningen: Lettet, men skuffet

- Det er uforståelig at det eneste nye grepet i elbilpolitikken er å fjerne elbilfordelene i firmabilbeskatningen, sier leder i Elbilforeningen, Christina Bu.

BIL: - Blir straffet for ha gjort et riktig valg

BIL: - Blir straffet for ha gjort et riktig valg

At det nå ligger an til «momsfrie» elbiler i hele 2022, er positivt. Erik Andresen har derimot betydelige problemer med å forstå flere av de andre forslagene i Støre-regjeringens statsbudsjett for 2022.

Opprettholder forslaget om avgiftsøkning for ladbare hybrider

Opprettholder forslaget om avgiftsøkning for ladbare hybrider

Her er Støre-regjeringens forslag til endringer i Statsbudsjettet for 2022.

Bilbransje24 drives av Bilbransje Media AS

Organisasjonsnummer: 921 399 731

Personvern/cookies

All journalistikk er basert på Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten.

Redaktør:

Trygve Larsen | +47 41 26 73 10

Journalist:

Odd Erik Skavold Lystad | +47 99 56 10 58

Daglig leder:

Per Morten Merg | +47 91 16 57 44

Markedssjef:

Daniel Solomonsz | +47 45 48 11 28

Kontakt oss:

[email protected]

[email protected]

[email protected]

Besøksadresse:

Sofiemyrveien 6D

1412 Sofiemyr

Telefon: 66 82 21 21