Digitale oppgraderinger i bilen - hvor går pengestrømmen? Gir premium-produsentenes satsing på digitale oppgraderinger av utstyrspakker noen fortjenestemuligheter for forhandlerne?
Tesla «på pulsen»: Følg utleveringene - dag for dag Vil kontroversene rundt Tesla grunnlegger påvirke salget? Følg registreringene i Norge - dag for dag her!
Varebilenes 5-årspark: Toyota og Ford vokser – andre merker krymper Biler innenfor garantitiden er viktig for servicemarkedet, særlig for merkeverkstedene. Antallet har falt det siste året – her ser du utviklingen for de største varebilmerkene.
Så mye billigere var nybilene i 2024 Til tross for et oppsving i 4. kvartal, falt gjennomsnittsprisen på nye personbiler i fjor.
Volvo er «annerledes-merket» – dette sier importøren om konkurrentenes CAFE-motiverte priskutt EUs utslippskrav tvinger europeiske produsenter til å kutte prisene for å øke elbilvolumet. For Volvo er situasjonen helt annerledes – kan det bli et problem?
NHO-barometer: Økende optimisme i bilbransjen NHOs ferske økonomibarometer for 4. kvartal bekrefter at bilbransjen ser mer positivt på utsiktene fremover.
Tesla gir «åpen tilgang» til alle sine biler: Dette er planene med APIer Tesla har åpnet for at alle kan ta i bruk deres såkalte APIer. Dette er planene - og trolige konsekvenser av beslutningen.
Bilskader for over 18 milliarder - 1,7 milliarder i glass Antall skader knyttet til bil har økt kraftig - og utbetalingene fra forsikringsselskapene enda mer, viser ferske tall fra Finans Norge til med 3. kvartal i år.
Styre-sammensetning: Slik har Frydenbø gått fra «rødt» til «grønt» Det Bergens-baserte bilforhandlerkonsernet er nå i mål for å tilfredsstille kjønnsbalansen i styrene. - Vi har valgt våre nye styremedlemmer, ikke fordi de er kvinner, men fordi de tilfører verdifull kompetanse, sier Olav Aksnes i Frydenbø Bil.
Stor analyse: Nye regler for kjønnsbalanse i styrene: 165 bilbransje-bedrifter i «faresonen» Kvinneandelen i styrerommene i norsk bilbransje øker, men for en rekke store aktører haster det med å tilpasse seg nytt lovverk. Det viser en analyse Bilbransje24 har utarbeidet. Se hele oversikten her:
Her kan du analysere 2023-regnskapene til over 1.400 bilbransje-bedrifter «Bilanalysen 2024»: - Vår ambisjon er å gi aktørene en dypere innsikt i viktige økonomiske størrelser for ulike deler av bilbransjen, sier Kjell-Fredrik Kristiansen i BDO.
Bilsalget neste år: Her er prognosen fra DNB Markets Det vil ta tid før en rentenedgang slår inn i bilsalget. Seniorøkonom Knut A. Magnussen i DNB Markets mener likevel det er grunn til optimisme for bilmarkedet i 2025.
Koster denne bilen under 200.000 kroner - ferdig levert? De fleste bilimportørene følger «bransjestandarden», som ble etablert for et par tiår siden, når de oppgir prisen på nye biler. Men det finnes fortsatt unntak. Se listen med praksisen hos 44 bilmerker her.
Se oversikten: Dette er topp-revisorene i bilbransjen PwC øker mest – men BDO reviderer fortsatt flest. Her er listen over bilbransjens foretrukne revisorer i 2024.
Verdirapport: - Vi har kjøpt rimeligere biler i år Det er så langt solgt nye personbiler for drøyt 50 milliarder i 2024. Selv om gjennomsnittsprisen økte noe fra 2. til 3. kvartal, har nordmenn brukt mindre penger på nybil i år, viser en fersk rapport fra OFV.
Kjøpelysten vokser - og interessen for premium øker Flere vurderer å kjøpe nybil de neste 24 månedene. Det viser en ny undersøkelse fra EY.
Bilparken: To milepæler denne måneden Nå «krysser linjene» for bensin- og elbiler og ved utgangen av september vil det være færre enn en million dieselbiler på veiene i Norge. Her ser du endringene på de største bilmerkene.
Kraftig vekst i bruktimporten – disse bilene er mest populære Kia topper statistikkene i år - og flere andre får «nytt liv» som bruktimporterte biler.
Så mye øker vrakingen av nyere biler - og på disse bilmerkene øker den mest Færre eldre biler vrakes - men at antallet yngre biler øker, bekymrer forsikringsbransjen. Her ser du utviklingen, og hvilke bilmerker som «topper listene» i år.
Resultat-kollaps i bobil- og caravan-bransjen De tre gigantene Tellus, Ferda og Kroken tapte til sammen 280 millioner kroner i fjor.
Over 132.000: Slik har Tesla-bestanden eksplodert - og her kjører bilene Mens flere av de store «etablerte» bilmerkene krymper i Norge, bygger Tesla bilbestand i rekordfart.
AutoIndex: De beste - og dårligste - bilmerkene på kjøpsprosessen Lexus og Toyota topper listen, men et annet merke er «årets rakett». Her ser du hvordan kundene til 23 bilmerker vurderer forhandleren og opplevelsen rundt bilkjøpet - og om de vil handle hos samme forhandler neste gang.
NBF-undersøkelse: Svakere markeds-situasjon og fremtidsutsikter i august Etter en periode med stigende optimisme i NHO/NBFs medlemsundersøkelser, ble det en liten nedtur i august.
Nøkkeltall fra 54 bildemontører Bildemontering: Høyere omsetning - lavere resultat Selv om omsetningen fortsetter å øke, krympet marginene for andre år på rad hos «Bilbransjens nye gullgruver» i fjor.
Nøkkeltall fra 146 verksteder: Bedre marginer i skade/lakk Både omsetning og resultat økte hos de fleste aktørene innen skade/lakk i fjor. Men det var mange unntak.
Bruktbil-regnskap: 213 bruktbil-forretninger: Stabil omsetning - kraftig resultatfall SE OVERSIKTEN: Lønnsomheten gikk ned, men forretningene har både god likviditet og soliditet. Det viser en foreløpig gjennomgang av bruktbilaktørenes 2023-regnskap.
Flere bilmerker med gigacasting - her er et «regnestykke» Bilprodusentene øker satsingen på produksjonsmetoden som blir sett på som banebrytende. Det kan være betydelig å spare i første ledd, men samtidig byr den nye teknologien på en stor utfordring.
Nybiler: - Største prisfall siden 90-tallet Det største fallet i nybilpriser på over 30 år bidro godt til å bremse veksten i konsumprisindeksen i mai. Her ser du utviklingen, ifølge SSB og OFV.
USA «utestenger» kinesiske bilprodusenter: - Det kan skje flere ting i Europa USAs innføring av 100 prosent toll på kinesiske biIer kan i verste fall føre til en priskrig i Europa. Men bilanalytiker Rene Tønder tror kineserne vil velge en helt annen løsning.
Verdirapport: Så mye billigere var nybilene i 1. kvartal Prisen på en ny personbil falt med over 20.000 i 1. kvartal i år - målt mot gjennomsnittsprisen i 2023.
Bilforsikring: Så mye «blir igjen» av nybil-andelen Merkeavtaler gir forsikringsselskapene førstelinje-tilgang til stort volum og mulighet for høy markedsandel på nye biler. Men selskapene klarer i ulik grad å holde på sine nybilkunder, viser denne analysen. Her ser du også bevegelsene på de 12 største bilmerkene siste år.
OFV-prognose: Nybilsalget - og endringer i bestanden - fram til 2030 Slik ser OFV for seg en vekst i bilsalget de neste årene - under en klar forutsetning. Utviklingen medfører også store endringer i bilbestanden.
Nedgangen i vraking fortsetter: - Grunn til bekymring At flere beholder bilene lenger, kan være «good for business» for verkstedene - men det motsatte for biloppsamlerne. Nå roper Autoretur varsko om utviklingen.
Bruktbil-aktører: Flere årsaker til å satse på eget verksted Hver femte større bruktbilaktør driver verksted. Aram Saleh Kakamala, som eier bruktbilforretningen Bilnett AS, mener det er flere gode grunner til selskapet skal ha sitt eget verksted.
Så mye kan Nio ha tapt i fjor Beregninger Bilbransje24 har gjort viser at Nios satsing i Norge frem til nå kan ha kostet bilprodusenten over en halv milliard kroner.
Pessimismen avtar i bilbransjen Nå-situasjonen oppleves dyster, men NHOs ferske økonomibarometer for 1. kvartal viser en bilbransje som ser noe mer positivt på utsiktene fremover enn for kort tid siden.
Merkeverkstedenes «primær-marked» krymper I løpet av det siste året har antall biler i 5-årsparken falt kraftig på flere bilmerker. Og unntaket heter - selvfølgelig - Tesla.
NBF-undersøkelse: Noe bedre utsikter Det er noen lyspunkter i februar-utgaven av NBFs medlemsundersøkelse.
Her er oljefondets bil-aksjer: Økte verdien med nær 50 prosent i fjor Den norske stat selger seg ned i flere kinesiske bilprodusenter, mens fondets verdier i Tesla har mer enn doblet seg. Slik var bilbransje-investeringene og -verdiene til Oljefondet ved nyttår.
Se oversikten: «Feil» kjønn i styret: Disse bilbransje-bedriftene må gjøre endringer - og disse slipper unna Færre enn én av ti styremedlemmer i norske bilbransjebedrifter med omsetning over 50 millioner er kvinner. Likevel er det bare 41 prosent av disse bedriftene som må gjøre endringer for å møte de nye kravene til kjønnsbalanse. Her ser du hvorfor.
- Ingen kan true Tesla Bilanalytiker René Tønder mener Tesla står fjellstøtt som det største bilmerket i både Norge og Danmark i år. Dette er hans forklaring.
- Flere nye kinesiske merker til Norge En ledende skandinavisk bilanalytiker tror at det kan komme så mange som fem nye kinesiske bilmerker på markedet i Norge bare i år. Samtidig tror han at det neppe forsvinner noen av de eksisterende aktørene med det første.
Flere PKK-kontroller i fjor - dette var de vanligste feilene Andelen som godkjennes på «første forsøk» øker, men likevel ble nær 690.000 person- og varebiler ikke godkjent ved første gangs kontroll i fjor. Her ser du hva som var årsaken.
OFV-rapport: Så mye billigere var nybilene i 2023 Det ble solgt nye personbiler for snaut 73 milliarder i fjor - en kraftig nedgang fra året før. Her ser du hva gjennomsnittsbilen kostet i 2023.
Færre store fusjoner og oppkjøp i 2023 Antall fusjoner og oppkjøp som har betinget Konkurransetilsynets godkjennelse ble nær halvert i fjor. Det vil trolig øke igjen i år.
OFV: Slik har bilavgiftene endret seg - og påvirket bilsalget OFV har i en ny rapport gjennomgått endringene av bilavgiftene siden årtusenskiftet - og sett på konsekvensene.
Så mye kuttes eksport-refusjonen i 2024 Neste år blir det store endringer i refusjon av avgiftene ved eksport av brukte biler - i noen tilfelle blir beløpet halvert. Dette blir nivået på en rekke modeller i bruktmarkedet.
Flere vil gjennomføre oppsigelser - dette er de største utfordringene Bilbransjen ser dystert på utsiktene det neste halve året. - Men ikke alle resultatene fra Økonomibarometeret for 4. kvartal peker nedover, understreker Erik Ramelow Lillejord i NBF.
Bilbransjen på radaren hos Norges Bank Det er 14 år siden sist sentralbanken var skikkelig bekymret for tilstanden i bilbransjen - nå er bransjen igjen tema. Dette skriver de i den siste rapporten fra Regionalt nettverk.
Bilbransjens dager 2023: Flere «vekkere» i service-undersøkelsen - dette overrasker mest Hvor mange følger anbefalte serviceintervaller? Hvor stor andel benytter merkeverksted? I hvilken grad velges spesialister for glass og dekk? Hvilke verkstedkjeder er mest kjent? Anders Hovde la i dag fram funnene i NBF/Kantars «Serviceundersøkelsen 2023».
Bilbransjens dager 2023: Kantar: Så mye betyr bilmerkets opphavsland - og dette er viktigst hos en forhandler Bilkjøperne har talt - og Anders Hovde i Kantar har både lyttet og analysert. Det var flere overraskelser i funnene han la fram på Bilbransjens dager i formiddag.
BDO-verktøy: Her kan du analysere 2022-regnskapene til nær 1.400 bilbransje-bedrifter - Vi ønsker å gi aktørene en dypere innsikt i viktige økonomiske størrelser for ulike deler av bilbransjen, sier Kjell-Fredrik Kristiansen.
DNB Markets-prognose: 110.000 nye personbiler i 2024 Knut A. Magnussen ser ut til å treffe bra med 2023-prognosen han la fram for ett år siden. På DNB Mobility i dag fortalte sjefsøkonomen hva han tror om markedet neste år.
Analyse: Ny rapport: Så mye kan avgifter bremse elbilsalget SE OPPTAK: BIL, NBF og OFV har i dag lagt fram en rapport som viser konsekvensene ved ulike scenarier for innføring av mer engangsavgift, moms og og bruksavgifter på elbilene.
To nye skadeverksteder for Tesla Antall Tesla-sertifiserte skadeverksteder fortsetter å øke. De nye aktørene har stor tro på betydelig omsetningsvekst som følge av sertifiseringen.
Verdirapport: Så mye økte snittprisen på registrerte biler i 3. kvartal OFVs ferske Verdirapport viser totalverdien på bilene som kjøpes - og hvor mye dyrere gjennomsnittsbilen var i siste kvartal.
Bilbransjen: Tror på fall i sysselsettingen - dette er de største utfordringene nå Svarene fra NBF-bedriftene i Økonomibarometeret for 3. kvartal er lite lystig lesing, sett med bilbransje-briller. Økte innkjøpspriser og synkende ordreinngang bekymrer. Men alt går ikke den gale veien.
Driv Bilarena: Finn.no: Store bevegelser i bruktbilmarkedet siden 2019 Det har skjedd mye i både drivlinjer, priser og snittalderen på bruktbiler omsatt på Finn.no de siste årene. Det viser tall Jens Hauglum presenterte på Driv Bilarena i dag.
Bekymret for utviklingen i vraktallene - vil finne årsaken - Det vil få konsekvenser dersom denne trenden fortsetter, sier Erik Andresen i Autoretur.
Finans Norge: Nordmenn mer positive til bilkjøp Etter bunn-notering i 2. kvartal ser det denne gangen noe lysere ut for bil i Forventningsbarometeret fra Finans Norge og Kantar.
Svakere marginer for frittstående skade- og lakkverksteder - fortsatt god soliditet Omsetningen til de frittstående skade og lakkverkstedene økte i fjor, men resultatet fulgte ikke etter.
NBF med kraftig advarsel til Finansdepartementet og Norges Bank Ferske tall fra NBF om kontraktsinngangen i første halvår gir grunn til alvorlig bekymring for bilbransjen fremover.
OFV-rapport Så mye billigere har nybilene blitt siden i fjor En ny OFV-rapport viser hvor mye norske bilimportører har solgt nye biler for hittil i år - og hvor mye billigere gjennomsnittsbilen har blitt siden i fjor.
Stadig færre eiere blant «ti på topp»-merkene Antall eiere i forhandlernettverkene til Mercedes-Benz, Audi, Skoda, Hyundai og Kia har det siste halvannet året til sammen krympet med ti. Se oversikten her.
Finn.no: Prisen på brukte elbiler stuper - bensinbiler selges raskest - Tiden for «flipping» av nye elbiler er forbi, og det er det flere grunner til, sier Terje Dahlgren i Finn.no.
Så mange eiere har forhandlerne av de fem største bilmerkene i Norge De siste årene har det foregått en tydelig konsolidering på eiersiden blant de store bilmerkene i Norge. Siden starten på 2022 er antall eiere blant de fem største merkene redusert med syv. Dette er status nå.
Regnskapstall for 2022 231 bruktbil-forretninger: Omsetningen økte - marginene falt - Det er store variasjoner, ikke bare mellom de større og de mindre, men også fra landsdel til landsdel, sier Morten Røsten i Mobility Pool.
Over 110.000: Slik har Tesla-bestanden eksplodert - og her kjører bilene Mens flere av de store «etablerte» bilmerkene krymper i Norge, bygger Tesla bilbestand i rekordfart.
«Historisk dystert» markedsbilde - dette er de største utfordringene På flere områder er det bunn-notering for bilbransje-bedriftene, men ikke alle piler peker feil vei, viser de ferske resultatene i Økonomibarometeret for 2. kvartal.
Bruktbiler på Finn.no: God fart - men et skifte i hva folk vil ha - Det har skjedd ting i bruktbilmarkedet. Spesielt for én biltype er det en kraftig økning i tiden det tar før bilene selges, sier Terje Dahlgren i Finn.no.
Hvor blir det av Kina-merkene? Nye merker fra Kina hadde på det meste over 11 prosent av nybilmarkedet i fjor. Så langt i år har antall registrerte biler falt med nesten 60 prosent.
Økt utenlandsk eierskap i norsk bilbransje Det japanske handelshuset Sojitz Corporations kjøp av 49 prosent av aksjene i Pongo AS er langt fra første gang aktører med utenlandske eiere trer inn i norsk bilbransje siden årtusenskiftet.
Lojaliteten faller i bilbransjen - unntaket er Toyota - Nedgangen i kundelojaliteten i bilbransjen er helt tydelig, men ikke overraskende, sier Pål Silseth i Norsk Kundebarometer. Toyota er eneste bilmerke hvor lojaliteten øker i år.
Kunstig intelligens Kanskje trenger du aldri skrive en bruktbil-annonse igjen Kunstig intelligens kommer ikke til å ta fra deg jobben. Men den kan spare deg for mye monotont arbeid - for eksempel gjennom løsninger i bransjeplattformen Drive.
OFV-analyse: Tidenes vekst i bilholds-kostnadene - Vi har fått «full pakke» med kostnadsøkninger, og det gjelder alle biltyper, sier Jan Petter Røssevold. Her er konklusjonene i OFVs årlige analyse av kostnadene ved bilholdet, som viser at elbilen fortsatt er «kostnadsvinner».
Vil ha bredere parkerings-plasser: Så mye har bilene «vokst» i Norge På få år har nye biler vokst kraftig, både i lengden og bredden, og nå anbefaler Sintef at parkeringsplassene lages bredere. - Våre tall viser at de kunne ha gått enda lenger, sier Øyvind Solberg Thorsen i OFV
Bilbransjen: Dystert markedsbilde - dette er de største utfordringene Selv ikke under starten på pandemien vurderte bilbransjen markedssituasjonen mer negativt enn de gjør nå. Men på flere områder er det likevel «lys i tunnelen».
Analyse Alfa Romeo og DS skal vokse: Dette kan bli de første skrittene i utvidelse av nettverket De to nisjemerkene vil trolig ha noen flere forhandlerpunkter når hele modellporteføljen er elektrifisert, og agentmodellen innført.
Oljefondets bil-aksjer: Krympet med 57 milliarder i fjor Eierandelene økte, men verdien av aksjene krympet. Her ser du hvordan investeringene i nær 200 bilindustri-selskaper oljefondet er inne i utviklet seg i 2022.
Dette er de mest vanlige PKK-feilene - store variasjoner rundt i landet Flere godkjennes på første forsøk, men likevel måtte nær halvparten av bilene til etterkontroll i fjor. Dette var de viktigste årsakene i hvert fylke.
Høy «Y-faktor»: Det nye konkurranse-bildet etter priskuttet på Model Y Denne analysen fra Leaseplan viser prisdifferansen fra Tesla Model Y til flere av konkurrentene - både med og uten korrigering for utstyr.
SpareBank 1 Østlandet: Halvparten så mange planlegger bilkjøp i 2023 At folk vil stramme inn pengebruken i år, går hardt ut over planene for kjøp av bil.
Konsolideringen i skadebransjen fortsetter: Dette er de potensielle oppkjøps-kandidatene - Konsolidering har akkurat begynt i bilskadebransjen, sier fagsjef Knut Ole Magistad i NBF. Bilbransje24 har kartlagt hvilke bedrifter som kan være aktuelle oppkjøpskandidater når merkeforhandlere eller de store skadeverkstedkjedene ekspanderer.
Analyse Mange større fusjoner og oppkjøp i 2022 Totalt har det vært 13 fusjoner og oppkjøp i bilbransjen i år som har krevet Konkurransetilsynets godkjennelse. Det gjør 2022 til året med det nest høyeste antallet transaksjoner de siste ti årene - bare slått av 2021.
Møller: Nytt elbil-mål for bilparken Så stor andel av bestanden mener Møller kan være elektrisk innen 2035.
Vanvittig rekord fredag: 4.599 nye personbiler - Volvo på topp foran Mercedes - Voyah større enn Tesla Volvo fortsatte der de slapp dagen før, mens flere andre bilmerker overrasket fredag. I samarbeid med OFV presenterer Bilbransje24 her oppdaterte registreringstall for de 40 største personbilmerkene.
Bilbransjen: Markeds-utsiktene i «fritt fall» Næringslivets Økonomibarometer for 4. kvartal er lite lystig lesing, sett med bilbransjebriller. På flere områder har NBF-bedriftene aldri sett mørkere på utsiktene fremover.
DNB Markets om bilprognosen for 2023: - Skremmende - Bilen ble en «koronavinner», men nå peker alle makropiler nedover, sier seniorøkonom Knut A. Magnussen i DNB Markets. Dette er hans ferske spådom for bilsalget neste år - og slik begrunner han anslagene.
Unikt analyseverktøy for bilbransje-regnskap Her kan du analysere og sammenligne 2021-regnskapene til nær 1.300 bilbransjebedrifter. - Målet er å gi aktørene en dypere innsikt i viktige økonomiske størrelser for ulike deler av bilbransjen, sier Kjell-Fredrik Kristiansen i BDO.
Disse bilmerkene har høyere etterspørsel enn tilbud på Finn.no Volkswagen har flest annonser, men det er et annet bilmerke som har den høyeste etterspørselen - og dette er hva kundene assosierer med merkene. Her er noen av høydepunktene fra «Bilundersøkelsen 2023», gjennomført av Norges største markedsplass for brukte biler.
Bilundersøkelsen 2022: Disse bilmerkene vurderes av flest bilkjøpere Toyota står høyest på «vurderingslisten» til kommende nybilkjøpere, mens Tesla trolig har den største gjenkjøpsmuligheten. Dette er noen av funnene i Bilundersøkelsen 2022, som Amedia presenterte i dag.
Bruktimport-brems: Dette er status for «6-måneders-elbilene» Etter en boost i første halvår, har det skjedd noe med importen av mulig «dobbelt-subsidierte» elbiler i høst.
Topp-revisorene i bilbransjen BDO, PwC, RSM Norge og Deloitte reviderer til sammen mer enn en tredel av alle bedriftene i bilbransjen med omsetning over 10 millioner. Her er listen med bransjens mest foretrukne revisjonspartnerne.
NBF-analyse: Kraftig nedgang i salg av både timer og deler Elektrifiseringen av bilparken gjør dramatiske innhugg i salget på servicemarkedet. Se Bilbransjeforbundets oppdaterte tall her.
Statsbudsjettet 2023 Kalkulator: Dette blir avgiftene på alle bilmodeller i 2023 OFV har laget en avgiftskalkulator som viser endringene i engangsavgiften fra 2022 til 2023 på alle nye person- og varebiler - dersom regjeringens forslag til statsbudsjett blir vedtatt.
Statsbudsjettet 2023 Firmabil-smell: - 43 prosent «overbeskatning» Forslaget i statsbudsjettet for 2023 rokker ved prinsippet om at firmabil-beskatning skal tilsvare private driftskostnader, mener Jan Traaseth i Motor Gruppen. Så mye øker den neste år.
Statsbudsjettet 2023 Elbilforeningen: - Vi har fått en ren «diesel-regjering» - Her kommer all elendigheten samtidig, oppsummerer generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
Statsbudsjettet 2023 NBF: - Gjør elbilen til statsbudsjettets taper NBF er kritisk til avgiftsendringene på elbiler.
Statsbudsjettet 2023 BIL: - Reagerer kraftig på engangsavgift på elbiler - Det veldig uheldig at regjeringen foreslår å innføre engangsavgift på elbiler, samtidig med at elbiler over 500.000 også får merverdiavgift.
Statsbudsjettet 2023 Store endringer i engangsavgiften Ny vektavgift, moms og full omregistreringsavgift for elbiler. Dette er de viktigste endringene i de bilrelaterte avgiftene i forslaget til statsbudsjett for 2023.
Kraftig fall i markedsutsiktene - lave forventninger til økonomisk resultat Bilbransjen opplever ingen forverring av nå-situasjonen de siste tre månedene, men ser ikke lyst på det neste halvåret, viser resultatene fra Økonomibarometeret for 3. kvartal.
Nye OFV-tall: Økt eksport av bruktbiler Flere biler eksporteres fra Norge. Spesielt for to bilmerker øker volumet kraftig, viser en helt ny statistikk fra OFV.
Dystre forventninger til markedet og økonomisk resultat Bilbransjen tror både markedssituasjonen og driftsresultatet vil forverre seg i tiden fremover. Men på ett område forventer NBF-bedriftene en bedring, viser resultatene fra Økonomibarometeret for 2. kvartal.
Mye usikkerhet rundt skadeverksted 02 Svein-Erik Vefsnmo mener både bilskadeverkstedene og bilimportørene har en lang vei å gå før prosessene rundt strukturskadereparasjoner er skikkelig etablert. Han etterlyser mer åpenhet om kravene som stilles.
Dette er de kinesiske bilprodusentenes krav til strukturskade-reparasjoner Gjennomgående stiller de kinesiske produsentene små krav, men det finnes unntak.
Disse 22 bilmerkene stiller krav til strukturskade-reparasjoner - disse 12 gjør det ikke En av tre bilmerker stiller ingen krav til sertifisering for struktur-skader. Se status for de etablerte bilmerkene her.
AutoIndex 2022: Lexus, Toyota og BMW til topps – større avstand mellom de beste og de dårligste merkene Lexus vinner igjen med god margin, men merket med størst fremgang i år er Kia. Verre gikk det for Honda, Skoda og Renault. Se alle bilmerkenes totalprestasjoner her.
Bruktbil-forretningene: Stadig mer solide – flere blir «organisert» Fjoråret ble et knallår for mange bruktbilforretninger, men ikke for alle, viser denne oversikten. Både Bruktbilgruppen og Mobility Pool merker stor interesse fra nye medlemmer.
Hva kan gjøre bilbransjen mer attraktiv? NBF og BIL skal i en ny undersøkelse kartlegge trivselen i bilbransjen. - Å bruke fem minutter på denne kan være en god investering for en mer lønnsom bilbransje i fremtiden, sier NBF-direktør Stig Morten Nilsen.
- Uaktuelt med brukte deler Fire av ti bileiere mener det er helt uaktuelt med brukte deler og like mange synes bilbransjen er dårlig på sirkulærøkonomi. Disse funnene i Serviceundersøkelsen 2022 avdekker først og fremst en stor informasjons-oppgave for bransjen, mener Anders Hovde i Kantar.
Flere «vekkere» i service-undersøkelsen – se hva som overrasket mest Hvor mange følger anbefalte serviceintervaller? Hvor stor andel benytter merkeverksted? I hvilken grad velges spesialister for glass og dekk? Hvilke verkstedkjeder er mest kjent? Her er første del av resultatene i NBF/Kantars store undersøkelse av bileiernes forhold til servicemarkedet.
Bruktbil-undersøkelsen: Flere tilfredse kunder – men kraftig fall i andelen som kjøper bruktbil hos merkeforhandler Her er noen av «høydepunktene» fra Bruktbilundersøkelsen 2022 som ble lagt fram under «Bilbransjens dager 2022» på Gardermoen i dag.
Aksjer for over 280 milliarder: Dette er Oljefondets investeringer i bilindustrien Investorer vil i årene fremover være mindre opptatt av produksjonstall som en målestokk på fremgangen til de ulike bilprodusentene. Det mener analytiker Trym Steinset Torvund i Norges Bank Investment Management.
ATS-oppkjøpet: Konkurransetilsynet kan komme på banen Konkurransetilsynet kan gripe inn i oppkjøp, også når det ikke foreligger meldeplikt. - Monopol-situasjon kan være viktig i vurderingen dersom konkurransen i markedet blir skadelidende, sier Gjermund Nese i Konkurransetilsynet.
Kommentar: Marius Tegneby, BMW Group Norge Om boller og brus - og skjær i sjøen Vi er alle på sjøen i denne «perfekte stormen», men vi sitter i ulike båter, skriver Marius Tegneby i BMW Group Norge i denne kommentaren.
Ber forhandlerne om ikke å «hamstre dopapir» - Halvparten av våre medlemmer opplever allerede redusert omsetning og vi forventer at det vedvarer, sier Egil Steinsland i NBF. Sammen med Ida Krag fra BIL og Marius Tegneby fra BMW-importøren ga han en fersk «statusrapport» for bilbransjen på OFVs frokostmøte i dag.
Data-angrep mot bilbransjen: Dette gjør de store for å sikre seg Flere av bilbransjeaktørene har skjerpet sine rutiner etter krigsutbruddet, men tiltakene varierer.
Mottiltak for prisøkning i bilskade: - Omstrukturerer innkjøpsrutinene - For å opprettholde posisjonen og sikre god drift videre ruller vi nå ut et nytt konsept i alle våre avdelinger, sier Harald Rømcke i skadekjeden AutoIn Bilskade senter.
En av Norges største bildelings-aktører: - Vokste med 60 prosent i fjor Bilkollektivet økte både medlemsmassen og bilflåten betydelig, men bunnlinjen fulgte ikke etter i fjor. Så mye brukes bilene i bildelings-tjenesten.
Kinesiske merker spiser andeler - slik har bilsalget endret seg i Norge Som da Sør-Korea tidlig på 90-tallet utfordret bilmerker fra Japan og Europa, er nå kinesiske merker på vei inn i det norske markedet. Se historikk for «bilmerkenes opphav» siden 1991 - og hvordan dette har endret seg de siste årene her.
Merkeavtaler: Ulik uttelling for forsikringsselskapene Det er stor forskjell på hvor mye et forsikringsselskap får ut av merkeavtalene med bilimportørene. Flere har byttet partner i år.
PKK: Flere biler godkjennes på første forsøk – disse feilene stanset resten Andelen «godkjente» PKK gikk opp i fjor, men likevel måtte nær halvparten av bilene til etterkontroll. Dette er de vanligste årsakene.
BDO-verktøy: Her kan du analysere og sammenligne 2020-regnskapene til over 1.200 bilbransjebedrifter - Med denne løsningen ønsker vi gi en dypere innsikt i viktige økonomiske størrelser for ulike deler av bilbransjen, sier Kjell-Fredrik Kristiansen i BDO.
Dette kan bli noen av konsolideringene i nettverket til Harald A. Møller Dagens nyhet om at Autoria, Erling Rød og Nordlie Auto slår seg sammen er trolig bare første skritt i en ny konsolideringsrunde blant forhandlerne av Møllers merker. Her er noe av det som kan komme til å skje.
Pickup: Dette tror «de tre store» om markedet i år - utfordreren sikter mot 40 prosent Toyota, Ford og Isuzu sto til sammen for 90 prosent av pickupsalget på drøyt 4.500 biler i fjor. «Kongen» av pickupmarkedet i 2021 var Toyota Hilux, men det kan ligge an til et tronskifte i år.
Ladbare hybrider: Så mye av avgiftsøkningen har importørene lagt på bilprisen Mens noen bilimportører har løftet bilprisen tilsvarende avgiften – og vel så det – har andre valgt å «sponse» deler av økningen. Dette er det nye prisbildet for de 25.000 nye ladbare hybridene som importørene forventer å selge i 2022.
- Vi må øke prisene til forsikrings-selskapene Skyhøye strømpriser rammer bilskadebransjen hardt. Aktører mener det må få konsekvenser for forsikrings-avtalene.
Stor oversikt: Dette er status for merkene som er på vei til Norge En rekke bilmerker planlegger lansering i Norge. Her er oversikten.
Bilbransjen jubler over nå-situasjonen - men ser utfordringer fremover Bilbransjen er svært tilfreds med markedet i dag. Likevel vokser ikke alle trær inn i himmelen, viser NHOs ferske økonomibarometer for 4. kvartal. På ett område blir utfordringene bare større.
Firmabilskatt på elbil: De minste øker mest – se utregningene her - Paradoksalt nok er det de med de billigste firmabilene som får størst skatteøkning i 2022, målt i prosent. Det sier direktør Jan Traaseth i Motor Gruppen, etter å ha regnet på de siste endringene i Statsbudsjettet for 2022.
Forsikring: Porsche trekker If opp i november If leverer sin beste måned siden i juli og drar fra Gjensidige i kampen «Norges største på forsikring av nye biler i 2021».
Kommentar: Glenn Stenholm Har «Sareptas krukke» kommet til mobilitets-bransjen? Dagens elbilprodusenter har tilsynelatende en uendelig kilde til kapital. At investorer tør å gå tungt inn i blant andre Tesla, Rivian, Nio og Xpeng, utfordrer de etablerte aktørene. Det var på tide, skriver Glenn Stenholm i denne kommentaren.
Nio bygger lade-nettverk: Derfor har de ikke Teslas kapasitets-utfordringer Her forklarer Espen Byrjall, ansvarlig for Nios ladeinfrastruktur i Norge, hvorfor det kinesiske bilmerket ikke deler Teslas bekymringer.
Tesla med ambisiøse ladeplaner – opplever kjempe-utfordring Den amerikanske elbilprodusenten har støtt på et uforutsett problem i arbeidet med videre utbygging av sin ladeinfrastruktur i Norge.
Elbil som firmabil: Så mye øker skatten neste år Skattesmell: En liten elbil blir inntil 67 % dyrere for firmabilbrukeren neste år. Her ser du hvor mye mer det kan koste å ha firmabil i 2022 - dersom Regjeringens forslag om fjerning av «rabatten» på elbiler vedtas.
Harald A. Møller: - Setter vår lit til SV Norges største bilimportør reagerer på at firmabilfordelen for elbiler foreslås fjernet. De frykter nå at den nye regjeringen tar grep som kan gjøre at 2025-målet blir vanskeligere å nå.
Elbilforeningen: Lettet, men skuffet - Det er uforståelig at det eneste nye grepet i elbilpolitikken er å fjerne elbilfordelene i firmabilbeskatningen, sier leder i Elbilforeningen, Christina Bu.
BIL: - Blir straffet for ha gjort et riktig valg At det nå ligger an til «momsfrie» elbiler i hele 2022, er positivt. Erik Andresen har derimot betydelige problemer med å forstå flere av de andre forslagene i Støre-regjeringens statsbudsjett for 2022.
Statsbudsjettet Opprettholder forslaget om avgiftsøkning for ladbare hybrider Her er Støre-regjeringens forslag til endringer i Statsbudsjettet for 2022.
Knallår for bruktbilforretningene: Disse tjente mest De fleste fikk god vekst i både topp- og bunnlinje, men lønnsomheten varierer fortsatt kraftig. Her ser du hvordan 276 større bruktbilforretninger presterte i fjor.
Ny regjering slår fast innføring av elbil-moms - men sier ikke når Det er få forpliktende detaljer om bilavgifter i den nye regjeringsplattformen fra Ap og Sp.
Avgiftene på alle bilmodeller i 2022 Kalkulatoren fra OFV gir engangsavgiftene for alle nye biler på det norske markedet i 2022.
Toyota RAV4 øker med over 40.000 kroner: - Svært skuffende Toyotas bestselger rammes hardt av det nye budsjettforslaget fra den avtroppende regjeringen.
- Legger opp til å ta livet av ladbare hybrider NBF og BIL er ikke nådige i kritikken av regjeringens forslag til endringer i bilavgiftene i Statsbudsjettet for 2022.
Møller: - Håper at elbil-politikken får leve videre på vei mot målstreken - Vi har nå hatt åtte år med en elbilpolitikk som har virket, sier Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby - som samtidig foreslår mulig tidspunkt og bunnfradrag for innføring av elbil-moms.
Statsbudsjettet: Øker rekkevidde-kravet på ladbare hybrider, full omregistrerings- og trafikkforsikrings-avgift for elbiler Dette er de viktigste endringene i de bilrelaterte avgiftene i den avtroppende regjeringens forslag til statsbudsjett for 2022.
Det største hinderet for ekspansjon og nye investeringer i bilbransjen Det går generelt bra, men lite forutsigbare rammebetingelser og økte innkjøpspriser er utfordrende. Men mer enn noe annet er det én ting som hindrer ekspansjon og nye investeringer, svarer NBF-medlemmene i en fersk undersøkelse.
- Bør være kortere reklamasjonstid for biler Innføring av nytt EU-direktiv medfører betydelige endringer i forbrukerkjøpsloven i Norge. NBF er langt fra enig i alle forslagene fra Justisdepartementet.
Få nye korona-tildelinger til bilbransjen – slik trappes ordningen ned Bilbransje24s store korona-oversikt er oppdatert. - Tallene viser at behovet for støtte er redusert, men også at ikke alle bedrifter i bilbransjen er friskmeldt, sier Erik Ramelow Lillejord i NBF.
Korona-støtte: Komplett bilbransje-oversikt Se komplett oversikt over alle tildelinger i bilbransjen her.
Vraking av biler: Lanserer modell for refusjon av engangsavgiften Statens Vegvesen har sett på en løsning der forsikringsselskapene som leverer innløste kjøretøy til vraking, kan få refundert resterende engangsavgift. Samtidig påpeker de både fordeler og ulemper med løsningen.
Mer om Møller-Microsoft-samarbeidet - Denne avtalen gir oss en unik anledning til å gire opp digitaliseringen av egen virksomhet, samtidig som vi får sitte i førersetet når de nye digitale bransjeplattformene skal utvikles, sier konsernsjef Petter Hellman i Møller Mobility Group.
- Tror ikke på moms på elbiler fra nyttår Mulig regjeringspartner Senterpartiet er for innføring av moms på elbiler, men partiets parlamentariske leder Marit Arnstad mener det neppe blir innført fra 1. januar 2022.
Bil og bilavgifter: Dette bør du få med deg fra Arendalsuka Bil skal på dagsorden i valgkampen. Bilbransjen er godt representert i Arendal denne uken, med flere seminarer som både kan oppleves «live» eller følges direkte fra PC-en.
Ulik fokus på bilavgifter i partiprogrammene Gjennom programmene prioriterer de politiske partiene saker og tilkjennegir sitt ståsted. Her er hva hvert av dem sier om elbiler og bilavgifter for kommende storingsperiode. Noen er mer konkrete enn andre.
Så mye har bilene «vokst» i Norge På 30 år har gjennomsnittsbilen lagt på seg over 1 kvadratmeter. Her ser du hvor mye de nye bilene har est ut - i begge retninger - siden 1992.
NBF: Bekymret for chips-situasjonen - frykter et «rufsete andre halvår» Mangelen på halvledere til bilbransjen gjør leveringssituasjonen usikker - men Norge har én stor fordel.
Ladbare biler i Europa: De rike landene kjøper mest Fire land står alene for 73 prosent av salget av ladbare biler i EU. ACEA ber om sterkere insentiver i flere europeiske land.
Ett Volkswagen-verksted og seks andre bilbransjebedrifter konkurs i juni Her er komplett oversikt med alle bilbransjebedriftene som er meldt konkurs i første halvår.
Bilforsikring: Storebrand-boost i bestanden - Fremtind krymper Selv med høy andel på nye biler tar forsikringsselskapene ulik del i veksten i bestanden på de største bilmerkene. På flere, deriblant Møller-merkene, har det vært store forflytninger det siste året.
Optimismen øker i bilbransjen NHOs ferske økonomibarometer for 2. kvartal viser en bilbransje som ser stadig mer positivt på situasjonen og på utsiktene fremover. Her ser du hvor mye optimismen har økt på flere områder.
DNB og Toyota Finans øker kraftig i leasingmarkedet – disse går mest tilbake Salget øker, men andelen leasingbiler går ned. Kampen om markedsandeler blant finansieringsselskapene drar seg til. Se hvilke av dem som presterer best på de 10 største bilmerkene så langt i år.
Advarer mot moms-forslag for elbiler: - Kan velte 2025-målet Møller er redd for elbil-konsekvensene av et mulig regjeringsskifte til høsten. Tre opposisjonspartier er enige om å innføre moms på elbiler over 600.000 kroner.
11 nye bilbransje-konkurser i mai Blant konkursene i mai er et selskap i Viken, som tidligere omsatte for over 60 millioner. Her er komplett oversikt med alle bilbransjebedriftene som er meldt konkurs hittil i år.
- Elbiler billigere enn fossilbiler om fem år En studie for det europeiske markedet har konkludert. Men det må tas riktige valg nå, ellers vil det fortsatt bli solgt biler med fossilt drivstoff i 2035.
AutoIndex 2021: Lexus og Toyota til topps – Volvo ute av pallen Lexus vinner igjen med god margin, men merket med størst fremgang i år er Ford. Verre gikk det for Mitsubishi og Citroën. Se alle bilmerkenes totalprestasjoner her.
15 nye bilbransje-konkurser i april Komplett oversikt: Disse bilbransjebedriftene er meldt konkurs i år.
Samler bilbransje-tall på ett sted Åpen for alle: NBF lanserer en egen samleside for nøkkeltall om bilen og bransjen.
NBF-undersøkelse for april: Uendret omsetning, men nedgang i ordrereserve Her er siste «temperaturmåler» på situasjonen i bilbransjen.
If tilbake på topp i mars - Gjensidige størst etter 1. kvartal Både Gjensidige og If har løftet markedsandelen i 1. kvartal, men ingen øker mer enn Volvia. Slik har forsikringsselskapene delt markedet på nye og brukte biler så langt i år.
Flere konkurser i bilbransjen Etter en lang periode med lave tall, økte det i mars. Disse bilbransjebedriftene har gått konkurs i 1. kvartal.
Oppdatert oversikt: Flere merkeforhandlere har betalt tilbake korona-støtte - nær 20 millioner kroner returnert Norges største Opel- og Hyundai-forhandler er blant de 47 bilbransjebedriftene som så langt har betalt tilbake. Se hele oversikten her.
Oppdatert økonomi-barometer: Dette er status for bilbransjen NHOs ferske økonomibarometer viser en bilbransje i klar bedring. Spesielt på ett område ser NBF-bedriftene langt mer positivt på situasjonen enn næringslivet for øvrig.
Presset likviditet: Så mye betyr en kredittdag mindre - eller mer - for bedriften Mange kredittdager forringer bedriftens likviditetssituasjon, påpeker Erik Ramelow Lillejord i NBF og viser her hvor mye en kredittdag betyr for bedriftens bankkonto.
Stiller store spørsmål ved Volvos strategi Den svenske sjefen for Motorbranchens Riksförbund (MRF) mener Volvo er på ville veier.
Nedetid på alle kjøretøy-tjenestene til Vegvesenet neste helg Gjelder også Autosys kjøretøy bransjeløsning.
Norske forhandlere: Knallharde forhandlinger med Volvo Kampen om hvem som skal «eie» kunden tilspisser seg mellom Volvo og forhandlerne.
Rekord-resultater i vente for de største bilbransjeaktørene I morgen legger Møller Mobility Group frem sitt årsresultat for 2020, og det er grunn til å forvente en kraftig vekst i bunnlinjen fra året før. I tiden fremover vil det helt sikkert komme flere med samme utvikling.
- Mange har for høy kundetilfredshet - Det er lett å ruse seg på en høy kundetilfredhetsscore, men det er noe annet som avgjør om en bilbransjebedrift blir værende i markedet. Det sier NHH-professor Tor W. Andreassen, som har evaluert fire store bilbransjeaktører.
Koronastøtte: Flere betaler tilbake, men bildet er ikke svart/hvitt Bilbutikk 1 AS og Reime & Lode AS er blant selskapene som har tilbakebetalt deler av korona-tilskuddene. Her er komplett liste over alle bilbransjebedrifter som har refundert hele eller deler av støtten.
Britiske hindringer i veien for det norske Mobile.de-oppkjøpet Britiske konkurransemyndigheter kan sette kjepper i hjulene for det norske oppkjøpet av Ebay Classifieds Group.
TØI: Moms vil halvere elbil-salget - Nå må Stortinget ha is i magen og vente med forsiktig innfasing av moms på elbiler, mener Christina Bu i Elbilforeningen.
Møller Bil med seier i «Koronaprisen 2020» Bilbransjen dominerer kundeservice-kåringer - Møller Bil til topps i KSindeks' store «Koronaprisen 2020»-kåring.
Bilia vant kundeservice-pris - foran Toyota og NAF Bilbransjen dominerte den åpne klassen - Bilia gikk til topps.
Bilbransjen dominerer stor kundeservice-kåring - dette er grunnene Tre ledende bilbransjebedrifter dominerer den åpne klassen i Kundeservicedagene 2021. I tillegg er én forhandlergruppering nominert til «Koronaprisen» for å ha forbedret sin kundeservice mest i korona-perioden.
Dette «tjener» Toyota på PSA/FCA-sammenslåingen EUs godkjenning av «Stellantis» forutsetter flere ting som har betydning for markedet generelt - og Toyota spesielt. Også for Norge.
Bilbransje-konkurser i 2020 Antall konkurser blant bedrifter i bilbransjen falt med 29 prosent i fjor. Innen bilomsetning var nedgangen på nær 50 prosent, viser denne oversikten med alle bilbransjekonkurser i fjor.
Bauda og RSA tilbakebetaler koronastøtte for til sammen 9,4 millioner Dermed har ytterligere to bilkonsern valgt å returnere kontantstøtten de fikk tildelt i fjor.
Sullands bilår: Beste resultat noensinne - ser utfordringer Sulland Gruppen økte omsetningen med 13 prosent sammenlignet med 2019. Arvid Sulland oppsummerer 2020, som ga rekordresultat for konsernet.
Stor oversikt: Etablerte, bekreftede og aktuelle Kina-merker for Norge Bilbransje24 gir deg oversikten over de kinesiske merkene som er i Norge, som kommer til Norge - og som kan være aktuelle for Norge.
Et bra år for Bertel O. Steen - dette er de nye målene for 2021 Konsernsjef Harald Frigstad har klare målsettinger for neste år, og sier også at forhandlerne gjennomgående har klart seg bra gjennom koronaåret 2020.
Begrenset skadeomfang for Bilia på kort sikt Aksjeanalytiker Mats Liss har fulgt Bilia i en årrekke. Han peker på en rekke forhold som taler til Bilias fordel, men det er også noen trusler.
Ny undersøkelse: - Mange bilbransje-bedrifter sliter Bilbransjen er ikke skjermet for effektene av koronaviruset, men bildet er nyansert. Det viser en fersk undersøkelse blant NBFs medlemsbedrifter.
Flere nybilkunder går «rett på» - færre oppsøker flere forhandlere Stadig flere besøker kun én forhandler før de kjøper ny bil. Men det er store forskjeller mellom merkene, som også har utviklet seg ulikt. Det viser et dybdedykk i 2020-undersøkelsen fra AutoIndex. - Ikke vent på kunden, er rådet fra Mikkel Korntved i Loyalty Group.
Dette kan bli konsolideringene i Toyotas nettverk Toyota har i dag 23 ulike eiere i sitt forhandlernettverk i Norge. Ti av disse representerer større eierkonstellasjoner, mens de øvrige kan ha et potensial for å bli kjøpt opp.
Statsbudsjettet: Nær 1 milliard mer fra bilrelaterte avgifter - dette er de viktigste endringene Her er de viktigste endringene i de bilrelaterte avgiftene i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021.
Mer positiv: Dette skiller bilbransjen fra andre næringer NHOs ferske økonomibarometer er ikke hyggelig lesing, men spesielt på tre områder ser bilbransjen noe lysere på situasjonen enn næringslivet for øvrig.
Oppdatert økonomi-barometer: Dette er status for bilbransjen NHOs ferske økonomibarometer viser en bilbransje i klar bedring. Med unntak av ett område ser NBF-bedriftene nå mer positivt på situasjonen enn næringslivet for øvrig.
Så gammel er bilkjøperen - disse bilmerkene har de yngste kundene Bilkjøperen er kanskje eldre enn mange tror, men alderen varierer kraftig mellom bilmerkene. De yngste kundene har Seat, Tesla og MG. Se hele listen her.
Dette vil Harald Frigstad styre etter Den nye konsernsjefen i Bertel O. Steen har klare oppfatninger om hvordan han kan navigere.
Kan gå mot kraftig konsolidering av Volvos nettverk Flere sentrale kilder peker på at antall eiere av Volvo-forhandlere kan bli betydelig redusert fra dagens 14. Det kan gå mot nær en halvering.
En halv milliard svart i arbeid i bilbransjen - slik skal det bekjempes En tverrfaglig gruppe legger i dag frem en rapport om arbeidslivskriminalitet i bilbransjen. Dette er deres funn.
Ny NBF-profil: - Skal markere veien videre for bilbransjen - Vi har endret grafisk profil fordi NBF går inn i en ny tid, sier NBF-direktør Stig Morten Nilsen. Her forklarer han hva den nye logoen betyr.
NBF har vedtatt nye vedtekter Bilbransjeforbundets ekstraordinære generalforsamling har akkurat banket gjennom de nye vedtektene som åpner opp for et mye bredere medlemsgrunnlag enn før.
Åpner en ny «statistikk-verden» OFV lanserer i dag et verktøy som gir tilgang til et helt unikt detaljnivå i statistikker og analyser for bilbransjen.
Tror på flere oppsigelser Verken frykt for konkurs eller likviditetsproblemer er lenger overhengende. Men hver sjette bilbransjebedrift sier de har planer om oppsigelser av ansatte som følge av koronakrisen, viser en undersøkelse gjennomført blant NBFs medlemmer nylig.
Bilbransje24-undersøkelse Verkstedene: Har hentet inn omsetning og resultat - tror på fortsatt vekst Situasjonen på norske verksteder er i ferd med å bli normalisert - og vel så det. Det er imidlertid noe forskjell for de som driver med mekanisk arbeid og skade/lakk, viser denne «situasjonsrapporten» fra Bilbransje24.
Bilbransje24-undersøkelse Slik vil bilforhandlerne skaffe flere bruktbiler Rekordsalg og forventet knapphet på bruktbiler gir merkeforhandlere og bruktbilforretninger en utfordring til høsten. Her ser du hvilke kanaler de mener er mest aktuelle for å skaffe flere biler.
NBF åpner for bilimportører og delegrossister Bilbransjeforbundet er i ferd med å gjøre en omfattende endring av sine vedtekter. Det vil medføre at alle medlemmene i Bilimportørenes Landsforening (BIL), Autobransjens Leverandørforening (ABL) og Dekkimportørenes Forening (DIF) kan bli medlem av NBF.
Nedgang i bilbransjekonkurser i sommer - dette er forklaringen Disse bilbransjebedriftene har gått konkurs i sommer. Antallet er "unormalt lavt".
Vil gi "bunnlinjegaranti" til bilforhandlere Med den tidligere Renault-sjefen Anders Gadsbøll på laget utvider Autoinnkjøp tjenestetilbudet til medlemmene.
BMW med trådløse oppdateringer: - Utfordrer det etablerte forholdet til forhandler Åpner for mersalgs-muligheter gjennom hele bilens levetid, men det er fortsatt usikkert hvor mye forhandleren sitter igjen med av ettersalget.
Ny rapport slakter bilpleiebransjen Rapporten som oppsummerer kontrollene av 37 virksomheter i Oslo-området i fjor er nedslående lesing. Dette er en bra rapport, som viser at arbeidskriminalitet i bilbransjen tas på alvor, mener NBF.
Konkurser: - Det begynner å tikke oppover igjen Etter at Skatteetaten har gjenopptatt utsendelse av konkursbegjæringer øker antallet, også i bilbransjen. Men i motsetning til i andre bransjer er det ikke begjæringer basert på lønnskrav fra de ansatte som vokser mest.
Korona-støtte: Dette er bilmerkene med størst omsetningsfall Det er store forskjeller mellom bilmerkene, både i tapt omsetning og tildelt kontantstøtte. Se oversikten her.
Økt tilsyn med bilverkstedene Statens Vegvesen har en ambisjon om å øke antall kontroller av norske bilverksteder betydelig.
Strukturskader: Disse bilmerkene stiller klare krav Tesla og Møller er blant dem som har klare og til dels strenge krav til de bilskadeverkstedene som skal utbedre strukturskader.
NBF avlyser Bilbransjens dager 2020 - satser på 2021 - Mest ansvarlig å utsette til neste år, sier NBF.
Enorme sprik i krav til bilskadereparasjoner Hvilke krav norske bilimportører stiller til de som skal utbedre strukturskader på biler varierer fra nær ingenting til detaljerte sertifiseringskrav på en rekke punkter.
Ny bilsalg-prognose: 75.000 færre null- og lavutslippsbiler fram til 2025 - se forventet utvikling her Bilsalget vil gå kraftig ned som følge av korona-situasjonen og lavkonjunktur. Elbilsalget vil strupes og forsinke det grønne skiftet, advarer NBF og BIL, som nå er samstemte i kravene om konkrete tiltak.
Inkassoselskapet Lindorff: Mest bekymret for billånene - Driver du med både leasing og lån, ville jeg vært mer bekymret for mislighold av billånene enn for leasingavtalene, sier gjeldsøkonom Morten Trasti hos Lindorff. Her forklarer han hvorfor.
Møller: Over halvparten av de permitterte er tilbake Møller Mobility Group og flere større forhandlergrupperinger som Gumpen, Bauda, Harila, Sande og Bilia melder uten unntak om færre permitterte. Men etterspørselen etter nye og brukte biler varierer kraftig.
Mercedes-Benz til topps i "Norsk Kundebarometer" - uoffisielt Bilbransje24 presiserer: Toyota går til topps i den offisielle oversikten til Norsk Kundebarometer, men her er oversikt over alle bilbransjebedriftene/bilmerkene som deltar i undersøkelsen gjennomført av Barcode Intelligence Group (Barcode KTI-rating). Dette er resultatene for merkeforhandlerne.
Bilforhandlere: Etterlyser en mer rettferdig byrde-fordeling Finansieringsselskapene bidrar på mange måter, men bilforhandlere etterlyser en mer rettferdig fordeling av byrdene. Det var blant temaene på et møte mellom NBF og flere store merkeforhandlere i dag.
Revidert budsjett: Ingen bilbransje-spesifikke tilskudd - men avklaring på WLTP Regjeringen graver dypt i lommeboka for generell støtte til bedrifter, men ingen av tiltakene bilbransjen spesifikt har bedt om står på listen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett. Det er avklaring på WLTP-overgangen for varebiler.
Bilparken eldes - etterlyser vrakpremie Det er dårlig nytt at gjennomsnittsalderen på bilparken øker, mener NBF. Nå vil de ha en ny og målrettet kasseringsordning for gamle biler.
Maner til korona-edruelighet Støtteordningen er til for å brukes, men ikke misbrukes. Det er viktig for både bedriften og bilbransjen at det gjøres sunne vurderinger, sier Egil Steinsland i NBF.
BIL: Nybilsalget på vei opp - delesalget nesten på normalnivå Bilimportørene melder om økning i salget av både nybil, bruktbil og reservedeler.
1 av 3 med over 90 prosent aktivitetsnivå Verkstedene bidrar til å holde hjulene i gang og den umiddelbare krisen ser ut til å være over for mange. Men bruktbilene kan bli et problem, viser viser en fersk undersøkelse gjennomført av NBF.
Derfor søker ikke Bertel O. Steen korona-støtte for mars Konsernsjef Harald Frigstad forklarer hvorfor.
Dette er bilbransjens råd til Norges Bank Regionalt Nettverk har fått seks nye bilbransjemedlemmer. Her er noen av deres viktigste råd til sentralbanken.
Bilimportørene: Kritisk lavt tungbilsalg - bedring for bruktbilene Bilimportørenes Landsforening får nå ukentlige rapporter fra sine medlemsbedrifter om «Rikets tilstand». Her er siste oppdatering.
91 milliarder i tapt omsetning - BIL ber Regjeringen ta grep BIL har i dag sendt brev til Finansdepartementet hvor de ber om disse konkrete tiltakene.
Bilbransje24-undersøkelse Oppdatert undersøkelse: Dette har endret seg på to uker Flere av bilbransjebedriftene melder nå at de har permittert ansatte. Samtidig er de klart mer positive til tiltakspakkene fra myndighetene enn de var for drøyt to uker siden. Se hele undersøkelsen her.
Bilbransje24-undersøkelse Merkeforhandlere: Mindre nedgang på verkstedet Flere har permittert ansatte, men merkeforhandlerne melder om mindre nedgang på verkstedet nå enn for to uker siden. Nesten ingen av dem vurderer å stenge salgshallen, viser denne oppdaterte undersøkelsen fra Bilbransje24.
Bilbransje24-undersøkelse Bruktbilforretninger: Mer positive til støttetiltakene Øver 30 prosent av bruktbilforretningene mener nå at tiltakpakkene fra myndighetene er tilstrekkelige, mot 14 prosent sist. Andelen som svarer «ikke tilstrekkelige» er også markant lavere nå, viser denne fersk undersøkelsen fra Bilbransje24.
Bilbransje24-undersøkelse Bilverksteder: PKK-fristen burde ikke blitt utsatt Flere bilverksteder i Bilbransje24s ferske undersøkelse mener tiltakspakkene fra myndighetene er tilstrekkelige, men frykter samtidig at tilgangen til arbeid på verkstedet kan svekkes på grunn av utsatte frister for PKK og piggdekk. Se hele undersøkelsen her.
Bilimportørene: Lavere salg i forrige uke Bilimportørenes Landsforening får nå ukentlige rapporter fra sine medlemsbedrifter om «Rikets tilstand». Her er siste oppdatering.
Bilbransjen: Over 10.000 permittert - hver fjerde bedrift frykter konkurs Må ha krisehjelp: Antall permitterte i bilbransjen har økt med 40 prosent på en uke og en av fire NBF-bedrifter har problemer med å betale regninger på kort sikt.
Dette er situasjonen hos bilimportørene Bilimportørenes Landsforening får nå ukentlige rapporter fra sine medlemsbedrifter om «Rikets tilstand».
Eieskifte-rekord: Opp 27 % i juni og juli Etter et kraftig fall i starten av korona-perioden, har omsetningen av brukte biler nærmest "tatt av" de to siste månedene.
Regjeringens krisepakke: Dette blir den største utfordringen for forhandlerne - Etablering av kontantstøtte er bra og helt nødvendig, men vi har en stor utfordring i å dokumentere deler av omsetningsnedgangen som kommer, sier NBF-sjef Stig Morten Nilsen.
Krise i bilutleie - treffer bilbransjen hardt Med bilene parkert er det krise i bilutleie. Bransjen, som står for rundt 10 prosent av nybilkjøpene i Norge, forsøker å kansellere leveranser og nedskalere bilflåtene.
NBF: Ber om fjerning av omregistreringsavgiften og flere nye tiltak for bilbransjen NBF har gjennom NHO foreslått en rekke konkrete nye tiltak for hjelpe bilbransjen gjennom korona-krisen. Dette er hva Bilbransjeforbundet ber om.
Bilbransje24-undersøkelse Slik opplever bilbransjen korona-situasjonen akkurat nå Nær halvparten av bilbransjebedriftene i Bilbransje24s landsomfattende undersøkelse har allerede permittert ansatte. Samtidig sier 4 av 10 at de er sterkt påvirket av korona-utbruddet og at det kan bli kritisk for virksomheten. Se hele undersøkelsen her.
Bilbransje24-undersøkelse Merkeforhandlere: Permitterer, men vil ikke stenge Langt over halvparten av merkeforhandlerne i Bilbransje24s undersøkelse har nå permittert deler av arbeidsstokken, men det er kun et mindretall som vurderer å stenge salgshallen. Se hele undersøkelsen her.
Bilbransje24-undersøkelse Bilverksteder: Må komme tiltakspakker rettet mot småbedrifter Kun en av fem bilverksteder i Bilbransje24s undersøkelse mener at myndighetenes tiltakspakker er tilstrekkelig til å hjelpe dem over krisen. Resten mener at det må flere pakker til for sikre likviditeten i bedriften. Se hele undersøkelsen her.
Bilbransje24-undersøkelse Bruktbilforretninger: Tiltakspakkene er utilstrekkelige Over 90 prosent av bruktbilforretningene i Bilbransje24s undersøkelse sier at bedriften er påvirket eller sterkt påvirket av korona-utbruddet. Likevel har bare drøyt halvparten av dem sendt permitteringsvarsel til ansatte. Se hele undersøkelsen her.
Bilbransje24-undersøkelse Skade-/lakkbransjen: Foreløpig minst dramatisk Aktørene i bilskade og lakk er så langt mindre påvirket av krisen enn de øvrige aktørene som har deltatt i Bilbransje24s undersøkelse. Se hele undersøkelsen her.
Bertel O. Steen innfører korona-tiltak Bertel O. Steen har varslet alle ansatte om behovet for permitteringer. For en stor andel vil det bli benyttet en permitteringsgrad på 50 prosent.
BOS: Fortsatt bra trøkk på verkstedene - Selv om Bertel O. Steen også vil permittere, er det fortsatt et stort antall jobber som skal ekspederes. Vi klarer å sysselsette servicemarkedet i en god periode fremover, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i BOS Detalj.
- Alle forhandlere og verksteder er åpne, og det er trygt å komme hit NBF har laget et informasjonsopplegg, ferdig til bruk for medlemmene og lemper samtidig på betaling av kontingenten.
Bekreftet: Verksteder og deleleverandører er samfunnskritiske NBF oppfordrer til skjønn i vurderingene av hvem dette gjelder i bilbransjen.
⚠ Korona-utbruddet: Nyheter for bilbransjen Her oppdateres fortløpende hendelser og nyheter relatert til Korona-utbruddet som angår bilbransjen.
NBF: Jobber på høytrykk Hva skjer om teknisk leder havner i karantene? Det er blant spørsmålene NBF jobber på spreng med å løse.
Flere bilbransjebedrifter med korona-tiltak Flere av de store forhandlergrupperingene sitter nå å vurderer hvilke grep de skal ta hvis det dukker opp et tilfelle av korona-smitte i et av deres anlegg.
De mest lønnsomme skade- og lakk-verkstedene - fylkesvis Marginene er best i Oppland og svakest i Aust-Agder. Det lønner seg å være stor innen skade/lakk. Det viser denne oversikten med 382 skade/lakk-verksteder utarbeidet av Bilbransje24.
Advarer mot «matematisk tilnærming» til veiprising Rapporten om veiprising, som TØI la fram i dag, inneholder lite nytt. BIL og NBF mener flere sentrale utfordringer fortsatt står uløst.
Hvor lang reisetid aksepterer verksted-kunden? Svaret ga seniorrådgiver Anders Hovde i Kantar på NBF-konferansen Servicemarked19 i dag. Han pekte samtidig på andre forhold som er minst like viktige i kundens relasjon til merkeforhandleren.
Harald A. Møller: Ikke rør elbil-insentivene Norges største bilimportør har i dag lagt fram sine forventninger til bilmarkedet de neste årene. Og hva som skal til for at null-utslippsmålet for 2025 nås.
Santander: Økt konsolidering, direktesalg fra produsent og nye aktører Finansieringsselskapet har i en fersk rapport klare synspunkter på de voksende trendene i bilbransjen. Og hvilke konsekvenser de vil få for bilforhandlerne.
- Det blir for lite brukte dieselbiler Konsernsjef Arvid Sulland tror heller det kan bli for mye av andre biltyper i bruktmarkedet fremover. Samtidig mener han at mange tar altfor stor risiko.
- Bilforhandlernes død er betydelig overdrevet Slik innledet direktør Stig Morten Nilsen Norges Bilbransjeforbunds årskonferanse i dag. Flere av foredragsholderne støttet hans syn, og en kom med en kraftsalve mot bildeling. De frittstående verkstedene vil også klare seg bra, mente Georg Nygaard i MECA.
Færre nyetableringer i bilbransjen Antall nyetableringer innen handel med og reparasjon av motorvogner falt kraftig i 1. kvartal. Størst er nedgangen for vedlikehold og reparasjon.