Nordmenn mer positive til bilkjøp Etter bunn-notering i 2. kvartal ser det denne gangen noe lysere ut for bil i Forventningsbarometeret fra Finans Norge og Kantar.
Svakere marginer for frittstående skade- og lakkverksteder - fortsatt god soliditet Omsetningen til de frittstående skade og lakkverkstedene økte i fjor, men resultatet fulgte ikke etter.
NBF med kraftig advarsel til Finansdepartementet og Norges Bank Ferske tall fra NBF om kontraktsinngangen i første halvår gir grunn til alvorlig bekymring for bilbransjen fremover.
Så mye billigere har nybilene blitt siden i fjor En ny OFV-rapport viser hvor mye norske bilimportører har solgt nye biler for hittil i år - og hvor mye billigere gjennomsnittsbilen har blitt siden i fjor.
Stadig færre eiere blant «ti på topp»-merkene Antall eiere i forhandlernettverkene til Mercedes-Benz, Audi, Skoda, Hyundai og Kia har det siste halvannet året til sammen krympet med ti. Se oversikten her.
Finn.no: Prisen på brukte elbiler stuper - bensinbiler selges raskest - Tiden for «flipping» av nye elbiler er forbi, og det er det flere grunner til, sier Terje Dahlgren i Finn.no.
Så mange eiere har forhandlerne av de fem største bilmerkene i Norge De siste årene har det foregått en tydelig konsolidering på eiersiden blant de store bilmerkene i Norge. Siden starten på 2022 er antall eiere blant de fem største merkene redusert med syv. Dette er status nå.
231 bruktbil-forretninger: Omsetningen økte - marginene falt - Det er store variasjoner, ikke bare mellom de større og de mindre, men også fra landsdel til landsdel, sier Morten Røsten i Mobility Pool.
Over 110.000: Slik har Tesla-bestanden eksplodert - og her kjører bilene Mens flere av de store «etablerte» bilmerkene krymper i Norge, bygger Tesla bilbestand i rekordfart.
«Historisk dystert» markedsbilde - dette er de største utfordringene På flere områder er det bunn-notering for bilbransje-bedriftene, men ikke alle piler peker feil vei, viser de ferske resultatene i Økonomibarometeret for 2. kvartal.
Bruktbiler på Finn.no: God fart - men et skifte i hva folk vil ha - Det har skjedd ting i bruktbilmarkedet. Spesielt for én biltype er det en kraftig økning i tiden det tar før bilene selges, sier Terje Dahlgren i Finn.no.
Hvor blir det av Kina-merkene? Nye merker fra Kina hadde på det meste over 11 prosent av nybilmarkedet i fjor. Så langt i år har antall registrerte biler falt med nesten 60 prosent.
Økt utenlandsk eierskap i norsk bilbransje Det japanske handelshuset Sojitz Corporations kjøp av 49 prosent av aksjene i Pongo AS er langt fra første gang aktører med utenlandske eiere trer inn i norsk bilbransje siden årtusenskiftet.
Lojaliteten faller i bilbransjen - unntaket er Toyota - Nedgangen i kundelojaliteten i bilbransjen er helt tydelig, men ikke overraskende, sier Pål Silseth i Norsk Kundebarometer. Toyota er eneste bilmerke hvor lojaliteten øker i år.
Kanskje trenger du aldri skrive en bruktbil-annonse igjen Kunstig intelligens kommer ikke til å ta fra deg jobben. Men den kan spare deg for mye monotont arbeid - for eksempel gjennom løsninger i bransjeplattformen Drive.
OFV-analyse: Tidenes vekst i bilholds-kostnadene - Vi har fått «full pakke» med kostnadsøkninger, og det gjelder alle biltyper, sier Jan Petter Røssevold. Her er konklusjonene i OFVs årlige analyse av kostnadene ved bilholdet, som viser at elbilen fortsatt er «kostnadsvinner».
Vil ha bredere parkerings-plasser: Så mye har bilene «vokst» i Norge På få år har nye biler vokst kraftig, både i lengden og bredden, og nå anbefaler Sintef at parkeringsplassene lages bredere. - Våre tall viser at de kunne ha gått enda lenger, sier Øyvind Solberg Thorsen i OFV
Bilbransjen: Dystert markedsbilde - dette er de største utfordringene Selv ikke under starten på pandemien vurderte bilbransjen markedssituasjonen mer negativt enn de gjør nå. Men på flere områder er det likevel «lys i tunnelen».
Alfa Romeo og DS skal vokse: Dette kan bli de første skrittene i utvidelse av nettverket De to nisjemerkene vil trolig ha noen flere forhandlerpunkter når hele modellporteføljen er elektrifisert, og agentmodellen innført.
Oljefondets bil-aksjer: Krympet med 57 milliarder i fjor Eierandelene økte, men verdien av aksjene krympet. Her ser du hvordan investeringene i nær 200 bilindustri-selskaper oljefondet er inne i utviklet seg i 2022.
Dette er de mest vanlige PKK-feilene - store variasjoner rundt i landet Flere godkjennes på første forsøk, men likevel måtte nær halvparten av bilene til etterkontroll i fjor. Dette var de viktigste årsakene i hvert fylke.
Høy «Y-faktor»: Det nye konkurranse-bildet etter priskuttet på Model Y Denne analysen fra Leaseplan viser prisdifferansen fra Tesla Model Y til flere av konkurrentene - både med og uten korrigering for utstyr.
SpareBank 1 Østlandet: Halvparten så mange planlegger bilkjøp i 2023 At folk vil stramme inn pengebruken i år, går hardt ut over planene for kjøp av bil.
Konsolideringen i skadebransjen fortsetter: Dette er de potensielle oppkjøps-kandidatene - Konsolidering har akkurat begynt i bilskadebransjen, sier fagsjef Knut Ole Magistad i NBF. Bilbransje24 har kartlagt hvilke bedrifter som kan være aktuelle oppkjøpskandidater når merkeforhandlere eller de store skadeverkstedkjedene ekspanderer.
Mange større fusjoner og oppkjøp i 2022 Totalt har det vært 13 fusjoner og oppkjøp i bilbransjen i år som har krevet Konkurransetilsynets godkjennelse. Det gjør 2022 til året med det nest høyeste antallet transaksjoner de siste ti årene - bare slått av 2021.
Møller: Nytt elbil-mål for bilparken Så stor andel av bestanden mener Møller kan være elektrisk innen 2035.
Vanvittig rekord fredag: 4.599 nye personbiler - Volvo på topp foran Mercedes - Voyah større enn Tesla Volvo fortsatte der de slapp dagen før, mens flere andre bilmerker overrasket fredag. I samarbeid med OFV presenterer Bilbransje24 her oppdaterte registreringstall for de 40 største personbilmerkene.
Bilbransjen: Markeds-utsiktene i «fritt fall» Næringslivets Økonomibarometer for 4. kvartal er lite lystig lesing, sett med bilbransjebriller. På flere områder har NBF-bedriftene aldri sett mørkere på utsiktene fremover.
DNB Markets om bilprognosen for 2023: - Skremmende - Bilen ble en «koronavinner», men nå peker alle makropiler nedover, sier seniorøkonom Knut A. Magnussen i DNB Markets. Dette er hans ferske spådom for bilsalget neste år - og slik begrunner han anslagene.
Unikt analyseverktøy for bilbransje-regnskap Her kan du analysere og sammenligne 2021-regnskapene til nær 1.300 bilbransjebedrifter. - Målet er å gi aktørene en dypere innsikt i viktige økonomiske størrelser for ulike deler av bilbransjen, sier Kjell-Fredrik Kristiansen i BDO.
Disse bilmerkene har høyere etterspørsel enn tilbud på Finn.no Volkswagen har flest annonser, men det er et annet bilmerke som har den høyeste etterspørselen - og dette er hva kundene assosierer med merkene. Her er noen av høydepunktene fra «Bilundersøkelsen 2023», gjennomført av Norges største markedsplass for brukte biler.
Bilundersøkelsen 2022: Disse bilmerkene vurderes av flest bilkjøpere Toyota står høyest på «vurderingslisten» til kommende nybilkjøpere, mens Tesla trolig har den største gjenkjøpsmuligheten. Dette er noen av funnene i Bilundersøkelsen 2022, som Amedia presenterte i dag.
Bruktimport-brems: Dette er status for «6-måneders-elbilene» Etter en boost i første halvår, har det skjedd noe med importen av mulig «dobbelt-subsidierte» elbiler i høst.
Topp-revisorene i bilbransjen BDO, PwC, RSM Norge og Deloitte reviderer til sammen mer enn en tredel av alle bedriftene i bilbransjen med omsetning over 10 millioner. Her er listen med bransjens mest foretrukne revisjonspartnerne.
NBF-analyse: Kraftig nedgang i salg av både timer og deler Elektrifiseringen av bilparken gjør dramatiske innhugg i salget på servicemarkedet. Se Bilbransjeforbundets oppdaterte tall her.
Kalkulator: Dette blir avgiftene på alle bilmodeller i 2023 OFV har laget en avgiftskalkulator som viser endringene i engangsavgiften fra 2022 til 2023 på alle nye person- og varebiler - dersom regjeringens forslag til statsbudsjett blir vedtatt.
Firmabil-smell: - 43 prosent «overbeskatning» Forslaget i statsbudsjettet for 2023 rokker ved prinsippet om at firmabil-beskatning skal tilsvare private driftskostnader, mener Jan Traaseth i Motor Gruppen. Så mye øker den neste år.
Elbilforeningen: - Vi har fått en ren «diesel-regjering» - Her kommer all elendigheten samtidig, oppsummerer generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
BIL: - Reagerer kraftig på engangsavgift på elbiler - Det veldig uheldig at regjeringen foreslår å innføre engangsavgift på elbiler, samtidig med at elbiler over 500.000 også får merverdiavgift.
Store endringer i engangsavgiften Ny vektavgift, moms og full omregistreringsavgift for elbiler. Dette er de viktigste endringene i de bilrelaterte avgiftene i forslaget til statsbudsjett for 2023.
Kraftig fall i markedsutsiktene - lave forventninger til økonomisk resultat Bilbransjen opplever ingen forverring av nå-situasjonen de siste tre månedene, men ser ikke lyst på det neste halvåret, viser resultatene fra Økonomibarometeret for 3. kvartal.
Nye OFV-tall: Økt eksport av bruktbiler Flere biler eksporteres fra Norge. Spesielt for to bilmerker øker volumet kraftig, viser en helt ny statistikk fra OFV.
Dystre forventninger til markedet og økonomisk resultat Bilbransjen tror både markedssituasjonen og driftsresultatet vil forverre seg i tiden fremover. Men på ett område forventer NBF-bedriftene en bedring, viser resultatene fra Økonomibarometeret for 2. kvartal.
Mye usikkerhet rundt skadeverksted 02 Svein-Erik Vefsnmo mener både bilskadeverkstedene og bilimportørene har en lang vei å gå før prosessene rundt strukturskadereparasjoner er skikkelig etablert. Han etterlyser mer åpenhet om kravene som stilles.
Dette er de kinesiske bilprodusentenes krav til strukturskade-reparasjoner Gjennomgående stiller de kinesiske produsentene små krav, men det finnes unntak.
Disse 22 bilmerkene stiller krav til strukturskade-reparasjoner - disse 12 gjør det ikke En av tre bilmerker stiller ingen krav til sertifisering for struktur-skader. Se status for de etablerte bilmerkene her.
AutoIndex 2022: Lexus, Toyota og BMW til topps – større avstand mellom de beste og de dårligste merkene Lexus vinner igjen med god margin, men merket med størst fremgang i år er Kia. Verre gikk det for Honda, Skoda og Renault. Se alle bilmerkenes totalprestasjoner her.
Bruktbil-forretningene: Stadig mer solide – flere blir «organisert» Fjoråret ble et knallår for mange bruktbilforretninger, men ikke for alle, viser denne oversikten. Både Bruktbilgruppen og Mobility Pool merker stor interesse fra nye medlemmer.
Hva kan gjøre bilbransjen mer attraktiv? NBF og BIL skal i en ny undersøkelse kartlegge trivselen i bilbransjen. - Å bruke fem minutter på denne kan være en god investering for en mer lønnsom bilbransje i fremtiden, sier NBF-direktør Stig Morten Nilsen.
- Uaktuelt med brukte deler Fire av ti bileiere mener det er helt uaktuelt med brukte deler og like mange synes bilbransjen er dårlig på sirkulærøkonomi. Disse funnene i Serviceundersøkelsen 2022 avdekker først og fremst en stor informasjons-oppgave for bransjen, mener Anders Hovde i Kantar.
Flere «vekkere» i service-undersøkelsen – se hva som overrasket mest Hvor mange følger anbefalte serviceintervaller? Hvor stor andel benytter merkeverksted? I hvilken grad velges spesialister for glass og dekk? Hvilke verkstedkjeder er mest kjent? Her er første del av resultatene i NBF/Kantars store undersøkelse av bileiernes forhold til servicemarkedet.
Bruktbil-undersøkelsen: Flere tilfredse kunder – men kraftig fall i andelen som kjøper bruktbil hos merkeforhandler Her er noen av «høydepunktene» fra Bruktbilundersøkelsen 2022 som ble lagt fram under «Bilbransjens dager 2022» på Gardermoen i dag.
Aksjer for over 280 milliarder: Dette er Oljefondets investeringer i bilindustrien Investorer vil i årene fremover være mindre opptatt av produksjonstall som en målestokk på fremgangen til de ulike bilprodusentene. Det mener analytiker Trym Steinset Torvund i Norges Bank Investment Management.
ATS-oppkjøpet: Konkurransetilsynet kan komme på banen Konkurransetilsynet kan gripe inn i oppkjøp, også når det ikke foreligger meldeplikt. - Monopol-situasjon kan være viktig i vurderingen dersom konkurransen i markedet blir skadelidende, sier Gjermund Nese i Konkurransetilsynet.
Om boller og brus - og skjær i sjøen Vi er alle på sjøen i denne «perfekte stormen», men vi sitter i ulike båter, skriver Marius Tegneby i BMW Group Norge i denne kommentaren.
Ber forhandlerne om ikke å «hamstre dopapir» - Halvparten av våre medlemmer opplever allerede redusert omsetning og vi forventer at det vedvarer, sier Egil Steinsland i NBF. Sammen med Ida Krag fra BIL og Marius Tegneby fra BMW-importøren ga han en fersk «statusrapport» for bilbransjen på OFVs frokostmøte i dag.
Data-angrep mot bilbransjen: Dette gjør de store for å sikre seg Flere av bilbransjeaktørene har skjerpet sine rutiner etter krigsutbruddet, men tiltakene varierer.
Mottiltak for prisøkning i bilskade: - Omstrukturerer innkjøpsrutinene - For å opprettholde posisjonen og sikre god drift videre ruller vi nå ut et nytt konsept i alle våre avdelinger, sier Harald Rømcke i skadekjeden AutoIn Bilskade senter.
En av Norges største bildelings-aktører: - Vokste med 60 prosent i fjor Bilkollektivet økte både medlemsmassen og bilflåten betydelig, men bunnlinjen fulgte ikke etter i fjor. Så mye brukes bilene i bildelings-tjenesten.
Kinesiske merker spiser andeler - slik har bilsalget endret seg i Norge Som da Sør-Korea tidlig på 90-tallet utfordret bilmerker fra Japan og Europa, er nå kinesiske merker på vei inn i det norske markedet. Se historikk for «bilmerkenes opphav» siden 1991 - og hvordan dette har endret seg de siste årene her.
Merkeavtaler: Ulik uttelling for forsikringsselskapene Det er stor forskjell på hvor mye et forsikringsselskap får ut av merkeavtalene med bilimportørene. Flere har byttet partner i år.
PKK: Flere biler godkjennes på første forsøk – disse feilene stanset resten Andelen «godkjente» PKK gikk opp i fjor, men likevel måtte nær halvparten av bilene til etterkontroll. Dette er de vanligste årsakene.
BDO-verktøy: Her kan du analysere og sammenligne 2020-regnskapene til over 1.200 bilbransjebedrifter - Med denne løsningen ønsker vi gi en dypere innsikt i viktige økonomiske størrelser for ulike deler av bilbransjen, sier Kjell-Fredrik Kristiansen i BDO.
Dette kan bli noen av konsolideringene i nettverket til Harald A. Møller Dagens nyhet om at Autoria, Erling Rød og Nordlie Auto slår seg sammen er trolig bare første skritt i en ny konsolideringsrunde blant forhandlerne av Møllers merker. Her er noe av det som kan komme til å skje.
Pickup: Dette tror «de tre store» om markedet i år - utfordreren sikter mot 40 prosent Toyota, Ford og Isuzu sto til sammen for 90 prosent av pickupsalget på drøyt 4.500 biler i fjor. «Kongen» av pickupmarkedet i 2021 var Toyota Hilux, men det kan ligge an til et tronskifte i år.
Ladbare hybrider: Så mye av avgiftsøkningen har importørene lagt på bilprisen Mens noen bilimportører har løftet bilprisen tilsvarende avgiften – og vel så det – har andre valgt å «sponse» deler av økningen. Dette er det nye prisbildet for de 25.000 nye ladbare hybridene som importørene forventer å selge i 2022.
- Vi må øke prisene til forsikrings-selskapene Skyhøye strømpriser rammer bilskadebransjen hardt. Aktører mener det må få konsekvenser for forsikrings-avtalene.
Stor oversikt: Dette er status for merkene som er på vei til Norge En rekke bilmerker planlegger lansering i Norge. Her er oversikten.
Bilbransjen jubler over nå-situasjonen - men ser utfordringer fremover Bilbransjen er svært tilfreds med markedet i dag. Likevel vokser ikke alle trær inn i himmelen, viser NHOs ferske økonomibarometer for 4. kvartal. På ett område blir utfordringene bare større.