Klar tale fra konsernsjef Arvid Sulland i Sulland Gruppen på NBFs årskonferanse.
Klar tale fra konsernsjef Arvid Sulland i Sulland Gruppen på NBFs årskonferanse.

- Det blir for lite brukte dieselbiler

Konsernsjef Arvid Sulland tror heller det kan bli for mye av andre biltyper i bruktmarkedet fremover. Samtidig mener han at mange tar altfor stor risiko.

Bilbransje24

Denne saken ligger åpent tilgjengelig i en begrenset periode.
Ønsker du et 14-dagers uforpliktende prøveabonnement på Bilbransje24?

Les mer her.

- Den største utfordringen blir ladbare hybrider som er solgt i store volumer og med altfor høye restverdier.

Det sa konsernsjef Arvid Sulland i Sulland Gruppen til de rundt 150 deltagerne på NBFs årskonferanse i dag.

- Jeg snakket også om brukte biler på en NBF-konferanse i 2010, da under tittelen «Hvordan lykkes med bruktbil». Verden har ikke forandret seg så veldig mye når det gjelder hva vi bør ha fokus på.

Godt over halvparten av de 17.250 bilene Sulland Gruppen skal selge i år er brukte.

- Mange forhandlere har nå 80 prosent av volumet på privatleasing eller annen for leasing. Altså en enorm eksponering for tap.

Arvid Sulland mener man må selge "de bæra man har"

Konsernsjefen mener at det er altfor mange som tar altfor stor risiko.

- Av de omkring 9.000 bruktbilene vi skal selge i år er omkring 2.400 gjenkjøpsbiler, altså omkring 25 prosent. Vi har ikke ønsket å delta i den galoppen hvor vi skal ta for stor risiko.

Sulland mener at bransjen har mange muligheter hvis man håndterer bruktbilområdet riktig.

- Vi har hatt en gradvis bedre lønnsomhet i brukte biler de siste årene.

- Veldig mange merkeforhandlere har solgt altfor store volumer til oppkjøpere. Det betyr at vi har gitt fra oss business, sa han.

Vil kjøpe eksternt

Bilforhandleren mener at bransjen bør kunne håndtere bruktbiler som er mellom fire og seks år gamle. Sulland-konsernet skal nå «på byen» og kjøpe bruktbiler.

- Vi har som mål i år å kjøpe 500 til 600 brukte biler eksternt.

Kaniner eter gulrøtter. Det er jo sånn det funker.

Arvid Sulland om å ledes til å gjøre dårlig business

- Jeg tror at det blir for lite brukte dieselbiler. Så langt i år er under 30 prosent av de totale nybilsalget av bensin- og dieselbiler. Det blir et langt større behov for brukte dieselbiler enn det vi kan få fatt i eksternt, sa han.

Sulland sier også at den største utfordringen blir ladbare hybrider som er solgt i store volumer og med restverdier som er altfor høye.

- Hvis Møller Bil skal klare en omløpshastighet på 10 må det selges en god del biler på auksjon.

- Hvor lenge må man drive i bransjen for å lære? Hvor lenge skal en overstyre av et opphetet marked? Alt er styrt av bonus. Kaniner eter jo gulrøtter. Det er jo sånn det funker. Vi lar oss lede til å gjøre dårlig business. Det er null eller lav rente og høye rabatter. Det blir høy risiko, sa Sulland.

Han minner om at bransjen har tre bein å stå på. Nybil, servicemarked og bruktbil, og opplyser at Sulland Gruppen i fjor hadde en margin på 7 prosent på brukte biler.

- Jeg blir gitt oppgitt når jeg ser på en del av de strategiene jeg ser. Hvorfor skal vi ha så ekstrem fokus på det som skjer om fem år frem i tiden.

- Vi må lære oss til å selge de bæra vi har. Vi jager kundene ut av butikken, var Arvid Sullands budskap til salen.

Til toppen