Administrerende direktør i Hyundai Norge, Thomas Rosvold.
Administrerende direktør i Hyundai Norge, Thomas Rosvold. (Foto: Trygve Larsen)

Forventer kraftig forhandler-konsolidering

De siste årene har antall eiere i Hyundais forhandlernettverk blitt mer enn halvert. Thomas Rosvold spår at det vil bli enda færre.

- I løpet av de siste årene har vi gått fra å ha 67 til 51 salgsrepresentasjoner for Hyundai. I den samme perioden har vi også gått fra å ha 54 eiere til å ha 23, sier Rosvold.

Han er daglig leder for den norske Hyundai-importøren.

- Jeg tror at i løpet av par år er antall eiere redusert til rundt 15.

- Er det som følge av at importøren er en pådriver?
- Nei, nå foregår det så mye konsolidering blant norske merkeforhandlere at dette går av seg selv, sier han.

Selv har Rosvold et ønske om ha eiere som er sterke regionalt.

- Men når det er sagt har jeg ikke noe ønske om å redusere antall salgsrepresentasjoner fra det nivået vi er på i dag. Jeg tror vi dekker Norge ganske bra med et 50-talls forhandlerpunkter.

Flermerkeforhandlere er OK

Rosvold er ikke opptatt av å ha eksklusive forhandlere som bare representerer Hyundai.

- Jeg er mye mer opptatt av at våre forhandlere er dedikert til Hyundai. Med ett unntak (Birger N. Haug red. anm.) er vi for tiden det største merket hos alle våre forhandlere.

Hyundai er i dag representert over hele landet - med ett unntak.

- Vi mangler en forhandler i Alta. Finnmark er et fylke hvor vi i dag ikke har noen representasjon, men det skal vi fikse. Ut over det har vi den representasjonen vi skal ha.

De fem store

Den norske Hyundai-sjefen har fokus på representasjonen i de fem største byene.

- I Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim har vi tre-fire ganger høyere markedsandeler i dag enn i 2014, sier Rosvold.

Han peker på at Oslo i dag har to forhandlere, med Mobile og Birger. N. Haug. Kristiansand vil få to utsalgssteder når Mobile får ferdig sitt nye store anlegg i Sørlandsparken, i og med at forhandleren på Fiskåtangen vil bestå.

- Stavanger er den eneste av storbyene hvor vi bare har en forhandler, men det er ok. Det nye anlegget til Kvia er fantastisk, og denne forhandleren selger veldig bra, sier Rosvold.

I Bergen er det tre forhandlere. Med Strandveien Auto i Trondheim, som nå får på plass et salgslokale i City Syd, har også trønderhovedstaden to forhandlere.

I september åpner Birger N. Haug sitt nye anlegg ved Gardermoen. Da vil Hyundai styrke sin representasjon i hovedstadsområdet betydelig.

- Mobile representerer rundt 30 prosent av vårt totale salgsvolum, og det er greit. På litt sikt vil Birger N. Haug stå for omkring 15 prosent og Kvia for 10. Det er de tre store forhandlergrupperingene i vårt nettverk, sier direktøren.

Flere nye og oppgraderte anlegg

Flere av forhandlerne har eller kommer til å oppgradere/bygge nye anlegg.

- Anlegget til Kvia i Stavanger er nytt, Mobile bygger nytt i Sørlandsparken utenfor Kristiansand og Birger N. Haug åpner sitt nye anlegg på Gardermoen i september. I tillegg skal Moss To-takt bygge nytt. Det skal også Gjermundsen gjøre i Tønsberg, sier Rosvold.

For inneværende år ligger ligger Hyundai an til å levere 7500 nye biler, hvorav 6500 helelektriske.

- Det jeg kan si er at vi har et mål om å selge mer enn 7500 biler neste år, sier Hyundai-sjefen.

Med et totalsalg på 7500 biler bør alle forhandlerne tjene penger på Hyundai i 2019

Elbilen Kona skal fra og med neste år produseres i Europa noe som vil øke tilgjengeligheten av denne modellen.

Varebiler er foreløpig ikke noe satsingsområde for Hyundai. Det kommer en ny versjon av H1 i løpet av neste år, og den større H350 er ikke aktuell for Norge på grunn av at segmentet er for lite, ifølge Rosvold.

- Vi kommer ikke til å satse på varebiler før i 2021/22 når vil får varebiler med elektrisk drivlinje, sier han.

Til tross for at det ikke satses på varebiler blir 2019 et hyggelig år for norske Hyundai-forhandlere.

- Med et totalsalg på 7500 biler bør alle forhandlerne tjene penger på Hyundai i 2019,  sier direktøren.

Hyundai er sammen med Toyota de to eneste aktørene i Norge som tilbyr hydrogenbiler på det norske markedet. Det er for tiden ikke noe den norske importøren bruker mye tid på.

- Hydrogen mister mye av oppmerksomheten som følge av elektrifiseringen av bilparken, sier Rosvold.

Servicemarkedet

Importøren har satset mye på å skolere forhandlerapparatet til å ta hånd om elbilene.

- Vi har nå sertifisert de aller fleste av teknikerne hos våre forhandlere til å ta hånd om elektriske biler. Her har vi kjørt et intensivt opplæringsprogram, sier Rosvold.

Det neste som skjer er at forhandlernettverket skal sertifiseres som batteriverksteder.

- I øyeblikket har vi pilotprosjekter hos seks forhandlere med henblikk på å kunne åpne batteriene på elbilene. Vi ønsker at alle våre forhandlere på sikt skal være sertifisert som batteriverksteder, sier han.

Hyundai Promise

Dette er navnet på Hyundais nye bruktbilprogram som lanseres denne høsten.

- Det er et pan-europeisk program som vi også skal ta i bruk her i Norge. Noen av elementene som vil inngå i dette er finansiering, bruktbilgaranti og serviceavtale, sier Rosvold.

Hyundai har avtale med Santander på finansiering og Enter på forsikring.

Rosvold avviser at forhandlerne i øyeblikket har noen utfordringer knyttet opp til bruktbil.

- Tilbakemeldingene jeg har fått tyder på at dette ikke er noe problem. Vår største utfordring fremover blir å opprettholde det momentet vi nå har.

- Vi skal jobbe hardt for å forsvare dagens markedsposisjon også de neste årene, sier Thomas Rosvold.

Til toppen