Klar PKK-nedgang på verkstedene

Klar PKK-nedgang på verkstedene

Fersk statistikk viser at antall PKK gikk ned med nær 20 prosent de tre første dagene denne uken, målt mot forrige uke. Nå iverksetter NBF dugnad for å få opp aktiviteten i bilbransjebedrifter over hele landet.

De tre første dagene i denne uken ble det ifølge tall fra BUS utført 17.405 kontroller og etterkontroller, mot 21.455 samme dager forrige uke. Dette representerer en nedgang på 19 prosent.

Sammenliknet med de tre første dagene i uke 11 (den siste «normale» uken fram til 12.3.) er det denne uken nedgangen på 23,5 prosent.

Disse tallene viser hvor viktig det nå er å komme på offensiven...

BUS har drøye 75 prosent markedsandel for innrapportering av PKK, og bør derfor være representative for hele markedet.

- Disse tallene viser hvor viktig det nå er å komme på offensiven vis a vis kundene når det gjelder å sikre sysselsettingen på verkstedene, sier kommunikasjonssjef Egil Steinsland i NBF.

- Når det er sagt er det mange aktører der ute som gjør en god jobb i å forsøke å fylle verkstedene.

Flere bilbransjeaktører har gitt uttrykk for at det var uheldig hvordan Statens Vegvesen kommuniserte at alle som hadde frist for PKK i perioden 13. mars og ut april kunne få to måneders utsettelse.

- Vi har kontaktet Statens Vegvesen for å få dem til å presisere viktigheten av å ta PKK når du kan, sier kommunikasjonssjefen.

Drar i gang kampanje

Steinsland sier at Bilbransjeforbundet i dag har iverksatt en kampanje for å få bilbransjen over hele landet til å delta i en dugnad for å holde på arbeidsplassene.

NBF har blant annet gikk medlemsbedriftene sine underlagsmateriale for hvordan de kan få frem budskapet sitt overfor lokale myndigheter og media.

Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund. Foto: Thomas Brun/NTBscanpix

- Når bør hver eneste bilbransjebedrift i hele landet ta kontakt med lokale medier for å fortelle om at de holder åpent, og at det ikke er forbundet med noen smitterisiko å besøke en bilbransjebedrift, sier han.

Det viktigste er ifølge Steinsland at alle bilbransjebedriftene gjør alt de kan av offensive tiltak for å holde aktivitetsnivået så høyt som mulig.

- Vi går også ut og ber om at alle offentlige etater og kommuner om å forskuttere planlagt vedlikehold og kjøp av biler.

- Kort sagt alt som kan få aktivitetsnivået i bransjen opp. Et viktig budskap til hele landet er at bilbransjen fungerer som normalt så lenge vi har kunder, sier Egil Steinsland.

Til toppen