Bård Hoksrud (FrP), Første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.
Bård Hoksrud (FrP), Første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Lavere avgift: Dette er de nye satsene ved bruktimport

Fra 1. juli endres avgiftene på bruktimporterte biler. Reduksjonen starter allerede på 2015-modeller. Her ser du satsene som vedtas i kveld.

I forhandlingene med regjeringspartiene om revidert statsbudsjett for 2020, la Fremskrittspartiet fram et krav om lavere avgifter ved import av brukte biler.

- Dette fikk vi gjennomslag for og endringene vil bli vedtatt sammen med det øvrige budsjettet i kveld.

Det sier Bård Hoksrud til Bilbransje24. FrP-veteranen sitter nå i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

- I fjor fikk Fremskrittspartiet gjennomslag for å fjerne engangsavgiften for kjøretøy eldre enn 20 år. Det følger vi nå opp med nye satser i bruksfradragstabellen, slik at det blir en mer naturlig nedskalering av avgiftene, sier han.

Dette medfører at engangsavgiften på biler som er 5 år eller eldre reduseres. Endringene trer i kraft fra 1. juli.

- Helt konkret betyr det at bruksfradraget i avgiftene på en 5 år gammel bil øker fra 47 til 50 prosent. En 10 år gammel bil vil etter 1. juli får et fradrag på 90 prosent, mot 78 prosent i dag, sier Hoksrud.

DETTE ER DE NYE FRADRAGSSATSENE
(klikk for å vise/skjule)

Nye satser i fet skrift.

Bilens alder Fradrag i dag Fradrag fra 1. juli
1 måned 2 % 2 %
2 måneder 4 % 4 %
3 måneder 6 % 6 %
4 måneder 8 % 8 %
5 måneder 10 % 10 %
6 måneder 12 % 12 %
7 måneder 14 % 14 %
8 måneder 15 % 15 %
9 måneder 16 %  16 % 
10 måneder 17 %  17 % 
11 måneder 18 %  18 % 
1 år 19 % 19 %
1 år og 2 måneder 20 %  20 % 
1 år og 4 måneder 21 % 21 %
1 år og 6 måneder 22 % 22 %
1 år og 8 måneder 23 % 23 %
1 år og 10 måneder 24 % 24 %
2 år 26 % 26 %
2 år og 6 måneder 30 % 30 %
3 år 33 % 33 %
3 år og 6 måneder 37 % 37 %
4 år 40 % 40 %
4 år og 6 måneder 44 % 44 %
5 år 47 % 50 %
5 år og 6 måneder 51 % 54 %
6 år 55 % 58 %
6 år og 6 måneder 59 % 62 %
7 år 62 % 66 %
7 år og 6 måneder 66 % 70 %
8 år 69 % 74 %
8 år og 6 måneder 73 % 78 %
9 år 76 % 82 %
10 år 78 % 90 %
11 år 80 % 91 %
12 år 82 % 92 %
13 år 84 % 93 %
14 år 86 % 94 %
15 år 88 % 95 %
16 år 89 % 96 %
18 år 90 % 98 %

 

Endringene er av Finansdepartementet beregnet å medføre et provenytap (redusert inntekt) for Staten på 21 millioner i 2020.

Noen eksempler på endring i avgiften på aktuelle bilmodeller:

Fem år gamle biler
Årsmodell Merke/modell CO2 g/km Avgift i dag Avgift etter 1.7. Endring
2015 Audi A6 Allroad 3.0 TDI 149 147.100 138.900 -8.200
2015 Ford Mustang GT 299 385.100 363.400 -21.700
2015 Subaru Outback 2,5i 163 130.800 123.500 -7.300
2015 Mini John Cooper Works 133 56.900 53.800 -3.100
2015 Volvo XC90 D5 152 155.600     146.900 -8.700
2015 VW Touareg V6 TDI 195 261.300 246.600 -14.700
           
Eldre biler
Årsmodell Merke/modell CO2 g/km Avgift i dag Avgift etter 1.7. Endring
2014 Chevrolet Corvette Z51 279 285.300 266.400 -18.900
2014 Toyota GT86 181 110.700 103.400 -7.300
2013 BMW 530d 134 83.200 74.700 -8.500
2013 Mercedes SL500 212 168.900 151.400 -17.500
2012 Porsche 911 Carrera S 205 125.600 111.100 -14.500
2011 VW Golf R 195 79.000 59.900 -19.100
2010 BMW M3 290 155.900 72.200 -83.700
2010 Mercedes-Benz ML320 CDI 246 143.000 66.300 -76.700
Merk: 2010-2014-modellene er beregnet med Skatteetatens standardverdier for NOx-utslipp
Alle biler er beregnet etter standard importberegning. Alternativ beregning kan gi andre utslag. Avgiften avrundet til nærmeste hundre kroner.

Mindre nedgang i bruktimporten i juni

Fra januar til mai ble det importert til sammen 3.909 brukte personbiler, som var 41 prosent færre enn i samme periode i fjor. For elbiler isolert var nedgangen på 55 prosent, mens antallet bensin- og dieselbiler gikk ned med 20 prosent.

Noe av forklaringen til at «fossile» har falt mindre enn elbilene kan være at det i år er blitt importert flere bensindrevne veteranbiler, etter at grensen for null avgift ble flyttet fra 30 år til 20 år fra 1. juli i fjor.

Valutasituasjonen til tross, nedgangen i bruktimporten har bremset noe opp i juni.

Tall fra OFV hittil i måneden viser at bruktimporten er 28 prosent lavere enn tilsvarende dager i fjor. Antall bensin- og dieselbiler er kun redusert med 3 prosent.

Til toppen