Erik Andresen er tydelig på hva han mener bør være med i revidert statsbudsjett for 2019.

- Må ta grep for å unngå avgiftsøkning

Bilimportørene forventer at Regjeringen gjør tre ting for å avklare varebilavgiftene i morgendagens forslag til revidert statsbudsjett.

Publisert

Merk at denne artikkelen er flere år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra 1. september skal alle varebiler måles etter WLTP-metoden. De nye dataene skal da være på plass i bilens COC-dokumenter, som danner grunnlag for beregning av engangsavgiften ved registering i Norge.

Dersom dagens NEDC-tall uten noen form for korrigering erstattes av de høyere WLTP-tallene, vil dette medføre en kraftig økning i avgiftene på varebilene.

- For at dette ikke skal skje forventer vi at Regjeringen gjør tilsvarende som da WLTP-data ble innført på personbilene 1. september i fjor, hvor WLTP-tallene i en overgangsperiode blir tilbakeregnet til NEDC 2.0.

Det sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) til Bilbransje24.

Dette er imidlertid ikke tilstrekkelig for å utligne avgiftene på varebilene.

- Våre medlemmer er tydelige på at bilene vil få en betydelig avgiftsøkning. Dette fordi de omregnede NEDC 2.0-tallene blir høyere enn hva de målte NEDC-tallene var, sier han.

- For å nøytralisere denne differansen mellom målt og beregnet NEDC, må den andelen varebilene betaler av personbilenes CO2-avgift settes ned med 5 prosent.

- Dette stemmer godt med simuleringer som er gjort, sier BIL-sjefen.

Hastesak

Allerede i juli begynner det å komme varebiler med WLTP-data til Norge. Det haster derfor med en avklaring.

- I morgen legger Regjeringen fram revidert statsbudsjett for 2019. Der har vi en berettiget forventing om at de gjør tre ting, sier Andresen:

  1. Vedtar at WLTP-tallene i en overgangsperiode tilbakeregnes til NEDC 2.0.
  2. At høyere NEDC-tall kompenseres med å redusere andelen varebilene betaler av personbilavgiften med 5 prosent
  3. At innføring av dette skjer allerede fra 1. juli

Bilorganisasjonene står samlet

BIL har på vegne av sine medlemmer, samt NAF og NBF sendt en felles henvendelse til departementet med tydelige anbefalinger for omleggingen på varebilene.

- I Granavollen-erklæringen slår Regjeringen klart fast at overgangen fra NEDC til WLTP skal være avgiftsnøytal, sier NBF-sjef Stig Morten Nilsen.

- Vi forventer at det følges opp, og at løsningen for varebilene legges fram i morgen.

- Det burde være unødvendig å komme i samme situasjon som med personbilene i fjor, da det drøyde langt utpå høsten før det ble noen avklaring, sier Nilsen.