Kjedesjef Dag-Inge Simonsen i Mekonomen.
Kjedesjef Dag-Inge Simonsen i Mekonomen. (Foto: Trygve Larsen)

Tror på nedgang i antall verksteder

Kjedesjef Dag-Inge Simonsen i Mekonomen mener det er realistisk at antall verksteder i kjeden kommer til å gå ned. Dette er årsakene.

- Jeg tror vi må ta høyde for at omkring 10 prosent av våre verksteder er borte i løpet av de neste fem årene, sier Dag-Inge Simonsen, kjedesjef i Mekonomen.

Mekonomen har ifølge Simonsen omkring 335 Mekonomen-verksteder i kjeden, og i underkant av 90 Mekopartner-verksteder.  

Simonsen peker på flere årsaker til at antall verksteder i kjeden trolig kommer til å gå ned.

- Det kommer til å bli en konsolidering på eiersiden, hvor en del av de minste verkstedene kommer til forsvinne, sier han.

- Noen som følge av et generasjonsskifte på eiersiden hvor barna til den opprinnelige driveren ikke ønsker å videreføre driften og legger ned.

- I andre tilfeller blir det sammenslåing av to verksteder i samme distrikt, mens andre legger ned som følge av at kravene til investeringer i utstyr og kompetanse blir for høye, sier kjedesjefen.

- Verkstedene har en jobb å gjøre i å effektivisere sine administrative prosesser, sier kjedesjef Dag-Inge Simonsen i Mekonomen. Foto: Trygve Larsen

Noen store utfordringer

Ifølge Simonsen sliter kjedeledelsen i Mekonomen med å få mange av kjedeverkstedene til å ta innover seg at hverdagen komme til å endre seg.

- Å motivere verkstedene til å ta inn over seg at det kommer endringer er tungt. Mange av kjedeverkstedene er styrt av de kortsiktige utfordringene, som eksempelvis at de har mer jobb i dag enn de har kapasitet til å utføre. Har de ventelister er det altoverskyggende for mange, sier han.

Kjedeledelsen bruker mye tid på å forsøke å få verkstedene til å forstå at de i fremtiden må ha rundt dobbelt så mange biler gjennom verkstedet sitt daglig enn hva de har i dag.

- Det betyr at verkstedene har en jobb å gjøre i å effektivisere sine administrative prosesser. Her har vi en del verktøy som vi sliter med å få medlemmene til å ta i bruk.

Egeneide verksteder

Mekonomen i Norge har i dag åtte verksteder som de eier selv.

- Disse verkstedene er viktige for oss for å teste ut nye konsepter. Hvis vi får ting til å fungere på våre egne verksteder er det mye lettere å fortelle alle de andre verkstedene at nye konsepter og måter å jobbe på faktisk fungerer.

- Vi driver ikke å tråler markedet for å finne flere verksteder å kjøpe, men dukker det opp muligheter vil vi selvsagt vurdere dem seriøst, sier Simonsen.

Han legger til at gjennomsnittsstørrelsen på de egeneide verkstedene er mellom fem og seks årsverk med typisk fire produktive mekanikere.

Rendyrker profilen

Selv over disk er det verksteder som står for 80 prosent av omsetningen til Mekonomen.

Ifølge Simonsen er Mekonomens egeneide butikker i dag mer profesjonalisert enn for bare få år siden.

- Drøyt 80 prosent av omsetningen i butikkene våre går til verkstedene. Av de resterende 20 prosent som omsettes over disk, er det et flertall av mekanikere som er kunder.

- Privatpersoner står for rundt 20 prosent av omsetningen over disk, så butikkene er nærmest blitt rene B2B-virksomheter, sier han.

Blant verkstedene er det noen som satser på tilleggstjenester som eksempelvis bilpleie og smart repair.

- På de stedene hvor verkstedene har plass og kapasitet til å ta inn tilleggstjenester synes vi det er helt greit, men det viktigste for oss er at verkstedene er gode på drift innenfor kjernevirksomheten.

- Der er her vi konsentrerer vår innsats for å hjelpe verkstedene til å bli best mulig, sier Dag-Inge Simonsen.

Til toppen