ANNONSØRINNHOLD

ØKER KRAFTIG:

Suksess for selvbetjent kundemottak

Selskapet Sharebox opplever en kraftig økning. Kombinasjonen av et stadig sterkere ønske om fleksibilitet og mindre fysisk kontakt gjør at antallet nye selvbetjente kundemottak i bilbransjen skyter fart.

Merk at denne artikkelen er over tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Innholdet i denne artikkelen er produsert av Native Media AS for annonsøren.

– I fjor fikk vi totalt ut omkring 70 av våre selvbetjente kundemottak hos norske merkeforhandlere og verksteder, sier Arne Eivind Andersen.

Han er daglig leder og grunnlegger av selskapet Sharebox AS, med hovedkontor i Arendal. De smarte nøkkelautomatene gjør at kunden ikke lenger trenger å hente eller levere bilen til en fast tid, men heller håndtere alt via en nøkkelautomat plassert på utsiden av bilforhandleren. Fleksibiliteten det har ført med seg har gitt umiddelbar suksess og stor tror på fremtiden.

– I 2021 tror vi at vi kan levere ut rundt 550 nye nøkkelskap, sier han.

Avtaler med kjeder

FLERE FORDELER:

Selskapet har allerede gjort enkeltavtaler med flere store merkeforhandler-grupperinger som Bavaria og Nordvik, samt verkstedkjeder som Mekonomen, Meca og Sjekkpunkt. Potensialet til videre vekst er skyhøyt.

– Våre eksisterende kunder har totalt rundt 2000 verksteder i sine tilsluttede kjeder, så vi har store muligheter for vekst, sier Andersen.

Han mener at det er flere grunner til at Sharebox er interessant for stadig flere aktører i bilbransjen.

– En åpenbar årsak er den pågående korona-pandemien som gjør at terskelen for menneskelig kontakt er høyere for mange. En stor fordel er at Sharebox åpner for en verden av fleksibilitet, både for kundene og bilaktørene.

– Kundeundersøkelsene våre viser tydelig at mange av kundene ønsker å hente bilen sin mellom klokken 19 og 20 på kvelden, hvor verkstedet normalt er stengt, sier Andersen.

Derfor er det en klar styrke for aktørene som har valgt Sharebox at kundene ikke trenger å forholde seg til verkstedets åpningstid.

Sharebox gjør det mye enklere både for oss og kundene våre. Nå kan kundene levere og hente bilene sine akkurat når det passer dem, uten å tenke på våre åpningstider.

Nadia Elamari, teamleder kundefront, Bavaria Oslo.

Jubel hos Bavaria

VINN-VINN:

En som gladelig skriver under på listen med fordeler over er Nadia Elamari, teamleder for kundefront hos Bavaria Oslo. Hun sier Sharebox har ført med seg en lang rekke positive effekter.

– Sharebox gjør det mye enklere både for oss og kundene våre. Nå kan kundene levere og hente bilene sine akkurat når det passer dem, uten å tenke på våre åpningstider. Da slipper vi også et rush av kunder akkurat når vi åpner om morgenen, eller rett før stenging, begynner Elamari.

Begge parter slipper å vente på hverandre. Når serviceavdelingen tømmer boksen på morgenen kan de starte på jobbene umiddelbart, uten å vente på biler som sitter fast i trafikken eller er forsinket av andre årsaker.

Fornøyde kunder

Også hos kundene er det stor glede, forteller Elamari.

– Før levering av bilen hos oss informerer vi kundene om mulighetene de har. Stadig flere velger å benytte Sharebox. Det har derfor vært mange glade kunder etter at den kom på plass, sier Elamari med et stort smil.

Hos Bavaria i Oslo står selvsagt bilene trygt også etter åpningstid. Når kunden vil hente bilen og har betalt, får de tilsendt en kode til porten til parkeringen. Enkelt, effektivt og kontaktløst for begge parter.

Det skal heller ikke undervurderes at de ansatte kan gå hjem til normal tid, uten å tenke på mulige forsinkelser ved henting av biler.

SE HVOR ENKELT DET ER HER:

Kan betale med Vipps

Nøkkelautomatene til Sharebox produseres i Danmark, og er forsikringsgodkjent etter en europeisk standard. Selskapet i Arendal driver i første rekke med programvareutvikling, og målet er at programvaren skal kunne kommunisere med alle kjente it-systemer som i dag er i bruk hos norske merkeforhandlere og verksteder.

– Vi har integrert betaling, og har laget en sømløs kundereise som gjør at kunden kan betale med Vipps eller Klarna. Dette er en veldig enkel måte å sikre at verkstedene får oppgjør for arbeidet, sier Andersen.

Ifølge Sharebox viser erfaringene så langt at mellom 30 og 50 prosent av kundene hos verksteder som har tatt systemet i bruk nå foretrekker å bruke mulighetene som det selvbetjente kundemottaket gir.

– Dette er himmelen

FLERE OG FLERE:

Og flere blir det, skal vi tro Elamari hos Bavaria Oslo.

– Vi har hatt ekstremt god effekt av dette. Systemet gir både kunden og oss full kontroll, og det har ikke vært noen problemer. Derfor vil vi varmt anbefale det. Jeg blir veldig overrasket om dette ikke blir standard i bilbransjen, også etter korona, sier Elamari.

For er det én ting de ikke savner hos Bavaria Oslo, så er det køene.

– Nei, vi vil definitivt ikke tilbake til tiden med lange køer. Dette er himmelen i forhold, ler hun.

VIL DU VITE MER OM SHAREBOX. KLIKK HER.