Morten Trasti er gjeldsøkonom hos inkassoselskapet Lindorff.

Inkassoselskapet Lindorff: Mest bekymret for billånene

- Driver du med både leasing og lån, ville jeg vært mer bekymret for mislighold av billånene enn for leasingavtalene, sier gjeldsøkonom Morten Trasti hos Lindorff. Her forklarer han hvorfor.

Merk at denne artikkelen er over fire år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norges største inkassoselskap forventer en kraftig økning i inkassosaker fremover.

- Akkurat nå er det stille før stormen, men vi regner med at utviklingen vil bli en helt annen utover høsten og vinteren, sier gjeldsøkonom Morten Trasti hos Lindorff til Bilbransje24.

- Flere bedrifter og husholdninger vil merke et større økonomisk press og det vil føre til mer mislighold av gjeld og flere inkassosaker.

Trasti forteller at utestående beløp hos Lindorff ble doblet under finanskrisen. Han tror økningen nå vil bli enda større, men at det vil ta tid før dette kommer til syne i inkasso-tallene.

- Det generelle gjeldsnivået i Norge er betydelig høyere nå, og ikke minst er mange flere permitterte og arbeidsledige.

- Under finanskrisen var det et tidsetterslep på nesten et år. Vi regner med at det vil ta tid denne gangen også, sier Trasti.

 

- Fra forfall til inkassosaken blir registrert tar det i snitt normalt 45 dager. Typisk tidsetterslep vil nå være fra 55 til 270 dager. På større verdier som bil tar det gjerne noe lenger tid, da partene ofte vil jobbe lenger for en løsning, sier Trasti.

Rammes hardest

Vi tror det vil være større forskjell i kreditt-eksponeringen på billån og leasing enn ved tidligere nedgangstider

- Når det gjelder inkassosaker knyttet til biler, følger de i utgangspunktet utviklingen for andre typer varer og tjenester, sier han.

- Mislighold på bil har ikke større risiko, men vi tror det vil være større forskjell i kreditteksponeringen på billån og leasing nå enn ved tidligere nedgangstider.

- De som har billån vil helt klart være mer eksponert, sier gjeldsøkonomen.

Årsaken er ifølge Trasti at leasing fortsatt har hovedtyngden i de høyere inntektsgrupper, mens billån i større grad er representert i de noe lavere.

- Det var i første rekke de med noe lavere inntekter som raskest og hardest ble rammet av nedstengingen og smittetiltakene i næringslivet.

- I denne gruppen skal det nå mindre til for at regninger går til mislighold, mens de med høyere inntekter ofte har en større buffer, sier han.

Antall inkassosaker på billån og leasing har hatt ulik utvikling de siste årene. Dette illustreres i figuren under, som angir billån kontra leasing (antall saker, indeksert) fra 2014 til 1. kvartal i år.

Leasing-mislighold størst hos høyinntektsgrupper

Mens de med midlere inntekter er mest representert i inkasso på billån, dominerer høyinntektsgruppene på leasing.

- Det er en utvikling i retning av at andelen med høy inntekt som kommer til inkasso på leasing øker.

- Eller sagt på en annen måte: Selv om økningen i inkassosaker fra leasing er lavere enn på lån, er høyinntektsgrupper overrepresentert på leasing - både i forhold til billån og inkassosaker for øvrig, sier Trasti.

 

Tabellen under viser inkassosaker fordelt på inntektsgrupper i mars og april (andeler, totalt for hver vare- og tjenestetype=100).

Færre saker i april - høyere beløp

De siste par årene har det vært en god konjunkturutvikling, men likevel har innkassobeløpene vokst betydelig, også innen bil.

Ifølge Trasti henger den generelle økningen sammen med vekst i usikret kredit, men også at gjelden hoper seg opp hos enkelte.

- Flere var allerede på en tynn finansiell linje og hadde mye gjeld til inkasso, allerede før den siste tids utfordringer.

At Lindorff likevel har registrert færre saker til inkasso i april i år enn i fjor, skyldes ifølge Trasti først og fremst to ting: Offentlig sektor har vært restriktive med å sende krav og det har vært lavere forbruk (varekjøp).

- Men selv om det er færre skyldnere med færre saker, har beløpene fortsatt å vokse. Det er en utvikling vi har sett over tid.

- I mars og april har det vært en betydelig økning i snittbeløp, legger Trasti til.

- Vi forventer at det kommer en vekst i både antall skyldnere og saker fremover, også knyttet til bil, sier gjeldsøkonomen.

Størst økning i beløpene fra billån

Figuren under viser utvikling i hovedstol (opprinnelig gjeldsbeløp) som har gått til inkasso på billån kontra leasing fra 2014 til 1. kvartal i år.

De siste kvartalene har økningen vært størst for billån.

Trasti mener det nå er flere faktorer som øker risikoen for mislighold generelt:

  • Husholdningene har 40 % høyere gjeldsnivå i dag enn for 10 år siden.
  • Frem til årsskiftet var det en periode på to-tre år med vekst i usikret kreditt.
  • I dag er det både vanskeligere å få refinansiert lån og vanskeligere å få nye lån hvis man ønsker å jevne ut forbruket når inntektene faller.
  • Lav rente hjelper de husholdningene som har høy belåningsgrad, men drahjelpen fra renter er mindre nå enn i 2008-2009, hvor den falt med 5 prosentpoeng.

- Dette er forhold som peker mot mer mislighold, sier Morten Trasti.